Je možné jíst cuketu syrovou?

Žvýkal někdo syrovou mrkev? Takový pohled jistě nebude nikomu připadat překvapivý (pokud se mrkev neumyje). Ale člověk, který jí syrové cukety s chutí, bude pravděpodobně vypadat divně: obvykle je buď smaží, peče, nebo posílá do zeleninového guláše. Nebo, jak babičky odkázaly, vyrobit kaviár a uložit ho na zimu. Je ale možné jíst cuketu a cuketu syrovou bez vaření? A není to zdraví škodlivé?

čerstvé cukety

Designed by stockking/freepik

Chemické složení syrové cukety

Tato zelenina, jako každá plodina melounu, je plná vitamínů rozpustných v tucích. Mluvíme o vitamínech A, B1, B2, B6, PP, E.

Syrová cuketa také obsahuje:

Cuketa je navíc extrémně bohatá na vlákninu, rozpustnou i nerozpustnou ve vodě, což z ní dělá dobrý dietní produkt. Je pravda, že svou roli hraje i způsob přípravy: smažení rozhodně není nejlepší způsob vaření cukety, pokud držíte dietu. Zelenina, stejně jako lilek, bude „fungovat“ jako houba a absorbuje olej. Vyberte si dušení nebo grilování

Jaké jsou výhody cukety?

Tato zelenina má pověst jakéhosi balastu pro střeva: při vaření se doporučuje při zácpě a problémech s peristaltikou. Benefitem cukety je, že obsahuje slušné množství vlákniny a mikroprvků. A to je důležité nejen pro gastrointestinální trakt, ale také pro celkové zdraví:

Prevence a léčba aterosklerózy, zlepšení vaskulárního tonusu;

Normalizace hladiny glukózy v krvi (důležité pro diabetiky);

Udržování hematopoetických procesů;

Pomoc při hubnutí;

Zdraví pokožky (díky vitamínům E a A);

Jí se cuketa syrová?

Ač se to může zdát zvláštní, mnoho restaurací podává cuketu nebo cuketu syrovou nebo lehce pošírovanou ve vroucí vodě. A to je velmi dobrá příloha k pečenému pstruhu, nebo jako přísada do zeleninových salátů. Má to jen jednu podmínku: cuketa musí být mladá, bez pecek a tvrdé slupky. Ovoce bez tepelné úpravy je ještě zdravější, protože si zachovává všechny vitamíny a minerály. Nemělo by se loupat, protože slupka obsahuje všechny dobré látky.

Je nebezpečné jíst syrovou cuketu?

Problémem mnoha druhů zeleniny je, že ne každá chutná dobře syrová. Pravděpodobně jste se setkali s hořkými okurkami: za nepříznivých podmínek pěstování začnou vylučovat cucurbitacin, který plod hořkne.

READ
Kdy zalévat ovocné stromy?

Stejná látka se nachází v cuketě a dalších melounech a nejvíce v přezrálé cuketě: cucurbitacin se postupně hromadí ve slupce a semenech, díky čemuž je produkt absolutně bez chuti.

Je cucurbitacin zdraví nebezpečný? Ve skutečnosti se nebavíme o jedné látce, ale o celé skupině (sloučenin cucurbitancinu je až 50). Některé mají potenciální výhody v prevenci různých onemocnění, včetně rakoviny, nebo mají baktericidní vlastnosti.

Existují také nebezpečné druhy cucurbitacinů, které mohou způsobit těžkou otravu. Je nebezpečné jíst syrovou cuketu? Za prvé, záleží na tom, jaký druh exempláře máte. Přezrálé jsou rozhodně nebezpečnější než mladé. Za druhé hraje roli množství snědeného jídla.

V Německu došlo před několika lety k případu smrtelné otravy v důsledku předávkování cucurbitacinem. Zesnulým byl 79letý muž, který jedl hořký cuketový kastrol. S manželkou byli hospitalizováni s příznaky střevní otravy (zvracení, nevolnost, bolesti břicha), kde po 2 týdnech zemřeli. Žena přežila, protože pokrm nedojedla. No, její manžel projevil nepřiměřenou vytrvalost a přes tu hořkost to celé snědl.

Cuketa, cuketa a dýně tedy mohou být opravdu nebezpečné nejen syrové, ale i tepelně upravené. Případy otravy cucurbitacinem jsou velmi vzácné, ale lékařské organizace stále radí nejíst hořké cukety a při sebemenším podezření je okamžitě vyhodit.

Potenciální poškození syrové cukety

Škodlivost syrové cukety

Designed by azerbaijan_stockers/freepik

Další obavou, kterou by cuketa měla vzbudit, je její původ. Jakákoli rostlina, jako houba, absorbuje ze země všechny látky, které tam jsou, nejen užitečné, ale i škodlivé.

Bakhchevye jsou v této věci prostě přeborníci. Každý slyšel o dusičnanových melounech, že? Cuketa tedy v tomto smyslu není o nic lepší. Mohou také hromadit soli těžkých kovů, pesticidy, dusičnany a mnoho dalšího, což může vést k těžké otravě nebo alespoň zažívacím potížím. Kupujte cukety pouze na důvěryhodných místech!

Konečně třetí a nejvzácnější obavou je potenciální alergenicita. Cuketa je vcelku neutrální (dokonce se doporučují dětem při přikrmování), ale pokud se jí bez omezení, může u dětí způsobit zažívací potíže nebo diatézu. Proto je lepší se nenechat unést a hlavně nedávat dětem syrové.

Jaké další škody mohou syrové cukety způsobit:

Mohou vyvolat exacerbaci u lidí s peptickým vředem;

READ
Zpracování zelí z mšic

Na prázdný žaludek se může objevit průjem;

Působí močopudně, což je špatné při onemocnění ledvin.

Jak správně jíst syrovou cuketu

Zjistili jsme tedy, že je lepší nejíst hořké cukety a cukety, ať už syrové nebo vařené. Přerostlé velké plody s tvrdou slupkou jsou také neprůměrným požitkem, je lepší je dusit s další zeleninou ve formě guláše nebo péct po odstranění všech semínek.

Je vhodné kupovat syrové cukety, dokud jsou ještě mladé, to znamená v červnu až červenci, a všechny druhy škodlivých látek se nestihly nashromáždit;

Vybírejte ovoce bez poškození povrchu a nakupujte pouze od spolehlivých dodavatelů;

Je vhodné nastrouhat syrovou cuketu na struhadle nebo mandolíně a jíst ji v salátu, ochuceném rostlinným olejem;

Mladou cuketu je vhodné neloupat, protože obsahuje všechny nejužitečnější věci;

Pokud vám cuketový pokrm způsobuje nepříjemné příznaky (průjem, bolesti břicha atd.), pak je lepší je odmítnout a poradit se s lékařem.

Zjistěte od certifikovaného výživového poradce, jak správně zařadit cukety do každodenního jídelníčku a jak je správně jíst bez újmy na těle a prospívat vaší postavě!

Letní obyvatelé již sklízejí cukety v plném proudu, takže je čas zjistit, proč je tato zelenina tak dobrá.

cuketa: výhody a poškození těla, obsah kalorií cukety

Cuketa je nejbližší příbuzná dýně. Vyrábí se v různých barvách – zelené, žluté, bílé a dokonce i černé. Jednou z nejoblíbenějších odrůd je cuketa, která je malá a chuťově jemná.

Dobré hospodyňky vědí, jak zajistit, aby je cuketa neomrzela. Ve skutečnosti je rozsah možných jídel poměrně velký. Dají se dusit, nadívat, smažit, pak přidat okurkovo-rajčatovo-česnekovou náplň. Můžete je použít k pečení palačinek, přidávat do salátů a polévek, marinovat, připravovat kastrol, džem a squashový kaviár, známý od sovětských dob, který naše babičky rády vařily.

Kromě chuti tato zelenina láká mnohé i řadou prospěšných vlastností.

Co je zdravější: cuketa nebo cuketa?

Jak řekl Roskoshestvo, cuketa a cuketa obsahují spoustu cenných minerálů, včetně vápníku, železa, hořčíku, fosforu a hodně draslíku. Mají také vysoký obsah vitamínů, včetně vitamínu A, vitamínu C, vitamínu K a kyseliny listové. Mezitím je složení cukety a cukety téměř stejné. Jediný rozdíl je v tom, že cuketa má více vitamínu C.

READ
Kdy byste měli nainstalovat skleník?

Zde je 5 důvodů, proč jíst cuketu každý den

Zhubnout

Cuketa se hodí téměř do každého programu na hubnutí. Pravda, zelenina smažená na oleji se pro tyto účely nehodí, zvláště ta předem máčená v mouce. Těm, kteří drží dietu, se doporučuje cuketu dusit, vařit, péct a nejlépe ji jíst syrovou.

Dietolog, Národní lékařské výzkumné centrum pro terapii a preventivní lékařství

„Syrová mladá cuketa neuškodí v tradičním salátu z rajčat a okurek; nebude zbytečná v salátu z ředkviček a okurek,“ radí Sofya Eliashevich, nutriční specialistka z Národního lékařského výzkumného centra pro terapii a preventivní lékařství.

Cuketa je dobrá i na hubnutí, protože obsahuje hodně vlákniny – zlepšuje trávení a zabraňuje přejídání.

„Nejdůležitější vlastností cukety je její velké množství vlákniny. Na 100 g výrobku – 1 g vlákniny. Pro srovnání, rajčata a okurky obsahují asi 100 g vlákniny na 0,5 g; a v ředkvičkách na 100 g – 1,4 g,“ dodává specialista z Moskevského národního lékařského výzkumného centra.

Obsah kalorií cukety, 100 g

Pošírované – 38 kcal

Smažené – 88 kcal

Neexistují žádná konkrétní omezení na množství snědené cukety za den, ale lékaři neschvalují mono-diety a rádi vám připomínají: neměli byste se zavěšovat na žádný produkt, i když je super zdravý – čím pestřejší vaše strava, tím lépe.

Posílit imunitu

Možná si to hned nemyslíte, ale cuketa obsahuje slušné množství vitamínu C (kyseliny askorbové) – jednoho z hlavních spojenců člověka v boji proti sezónním ARVI. Během pandemie koronaviru tato „složka“ také neztrácí svůj význam. 100 g cukety obsahuje 15 mg vitamínu – více než 16 % denní dávky.

Vitamin C je navíc silným antioxidantem, který zabraňuje předčasnému stárnutí a příznivě působí na pokožku a cévy.

Mimochodem, vitamín C také nemá rád dlouhodobou tepelnou úpravu – při zahřívání se rychle ničí, což dává další výhodu konzumaci zeleniny syrové.

Zlepšit vidění

Cuketa obsahuje tři látky, které jsou prospěšné pro oči. Jednak obsahuje vitamín A, i když ho není příliš mnoho (100 g obsahuje 0,6 % denní dávky).

Za druhé je bohatá na rostlinné barvivo lutein, které ovlivňuje ostrost vidění (více je ho v tmavě zelené cuketě). Podle odborníků se lutein hromadí v sítnici oka a dokáže blokovat až 40 % škodlivého ultrafialového záření, zpevňuje stěny nitroočních cév a zlepšuje schopnost vidění za šera a tmy. Pro zvýšení stravitelnosti tohoto pigmentu není třeba být při vaření horlivý – stačí lehká tepelná úprava.

READ
Nízkokalorický meloun a jeho další prospěšné vlastnosti

Do třetice obsahuje zeaxanthin, látku ze skupiny karotenoidů (více ve žluté cuketě). Stejně jako lutein je nezbytný pro správnou funkci sítnice.

Podporujte činnost srdce

Cuketa je označována za ideální produkt pro srdce – má vysoký obsah draslíku (238 mg na 100 g – 9,5 % denní dávky) a nízký obsah sodíku (2 mg). Tato úspěšná kombinace je užitečná pro normalizaci krevního tlaku. A přítomnost hořčíku (9 mg na 100 g) a kyseliny listové (vitamín B9) činí cuketu atraktivní zejména pro ty, kteří se obávají prevence srdečního selhání, arytmií a aterosklerózy.

Zbavte se otoků

Cuketa působí mírně močopudně díky vysokému obsahu vody (asi 93 %) a draslíku, který zajišťuje normální metabolismus soli a odvod přebytečných tekutin z těla. To je důvod, proč se zelenina dobře vyrovná s otoky. Nejen dužina, ale i květy a semena se používají jako diuretikum.

Nedoporučuje se však používat cuketu na pyelonefritidu a jiná onemocnění ledvin, aby nedošlo ke zbytečnému zatížení orgánu.

Kdo by neměl jíst cuketu

Cuketa má minimum kontraindikací, nicméně může vyvolat reakci i u osoby s individuální nesnášenlivostí (například alergika).

Neměli by na ně spoléhat lidé trpící nemocemi trávicího traktu, a to zejména kvůli vysokému obsahu vitaminu C, který má destruktivní účinek na sliznice. Aby nedocházelo k podráždění žaludku a střev, doporučuje se takovým lidem cuketu tepelně upravit nebo ji alespoň oloupat.

Proč jsou cukety hořké?

Cuketa vděčí za svou hořkou chuť cucurbitacinu, toxické látce. Jeho koncentrace závisí na zálivce, povětrnostních podmínkách, nedostatku/přebytku dusíku a draslíku v půdě. Nejčastěji se tato látka koncentruje v semenech a slupce. Jak varuje Rospotrebnadzor, hořké cukety mohou vést ke křečím žaludku a průjmu, proto byste je neměli jíst ani po tepelné úpravě – cucurbitacin se při vysokých teplotách nezničí.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: