Je možné jíst hodně kukuřice?

Faktická kontrola – kontrola faktických údajů v textu za účelem zjištění jejich spolehlivosti a správnosti, izolování a oprava nebo odstranění pochybných informací z materiálu.

Čerstvé kukuřičné klasy

Na rozdíl od stabilního spojení „královny polí“ s obdobím SSSR se kukuřice do naší země dostala mnohem dříve. O tomto chutném a zdravém produktu se lidé dozvěděli již v 18. století. Kukuřice pochází z Mexika, kde se z ní připravují nejrůznější pokrmy. Svůj název dostal od slova „cocoroso“, což znamená vysoká rostlina. Jiný název pro kukuřici je kukuřice.

Postoj ke kukuřici se v poslední době změnil. Konzervovaný výrobek obsahuje příliš mnoho cukru a sladké cereálie a tyčinky jsou považovány za nezdravé svačiny. Tyto skutečnosti vás nutí přemýšlet, zda jsou kukuřice a pokrmy z ní zdravé. Pojďme na to společně s výživovým poradcem Alexandra Štěpáněnko.

Složení kukuřice

Podle Rospotrebnadzor je obsah kalorií kukuřice 86 kcal na 100 g. Nutriční složení je následující:

Název makroživiny

Množství na 100 g

Kukuřice je bohatá na vlákninu, draslík, hořčík a železo a také na vitamíny A, B1, B3, B9 a C.

Výhody kukuřice pro lidské tělo

Při absenci kontraindikací má konzumace kukuřice příznivý vliv na lidské zdraví.

Vláknina je nezbytná pro normalizaci funkce gastrointestinálního traktu. Proto má konzumace kukuřice pozitivní vliv na trávicí systém.

Bohatý vitamínový komplex obsažený v kukuřici působí na všechny orgány a systémy: aktivuje imunitní systém, zlepšuje celkovou pohodu a také stav pokožky, vlasů a nehtů.

Pravidelné používání přípravku pomáhá v prevenci srdečních infarktů a mrtvic. Kukuřice obsahuje draslík a hořčík. Tyto prvky jsou nezbytné pro správné fungování kardiovaskulárního systému.

Železo, které najdeme i v klasech, reguluje metabolismus kyslíku. Bikonvexní buňky červených krvinek dodávají kyslík do všech systémů těla a zabraňují vzniku hypoxie.

Kukuřice působí protizánětlivě a močopudně, proto se doporučuje užívat ji při onemocněních močového ústrojí. Například s pyelonefritidou.

V těhotenství si ženy mohou pochutnat na vařené kukuřici. Vláknina pomůže zlepšit trávení a draslík pomůže snížit otoky. Klasy obsahují také kyselinu listovou a tento prvek je nezbytný pro normální vývoj plodu.

Starším lidem pravidelná konzumace kukuřice pomáhá předcházet svalové dystrofii a má pozitivní vliv na centrální nervový systém.

READ
Jaké cibule se sázejí v červenci?

Škodlivost kukuřice pro lidský organismus

V jakých případech byste měli omezit nebo úplně opustit kukuřici?

Individuální nesnášenlivost a alergická reakce.

Trombóza a křečové žíly – přípravek ovlivňuje srážlivost krve.

Nemoci trávicího traktu – kukuřice může způsobit zvýšenou tvorbu plynu.

Diabetes mellitus – přípravek má vysoký glykemický index.

Jak správně vybírat a skladovat kukuřici

Při nákupu čerstvé kukuřice na trhu nebo v obchodě musíte klas pečlivě prozkoumat.

Listy by měly být zelené a nekulhat, „úponky“ by měly být čerstvé a mírně vlhké a zrna klasů by měla být kulatá, mléčně bílá nebo světle žlutá a elastická na dotek.

Při výběru vařené kukuřice ve vakuovém balení je vhodné si výrobek prohlédnout ze všech stran. Hlavní věc je, že neexistuje žádný nevkusný vzor černé plísně.

Kukuřičný klas by měl být skladován v chladničce ne déle než týden.

Před vložením do chladničky není nutné klasy omývat. V opačném případě se zkrátí trvanlivost. Hluboké zmrazení udrží kukuřici čerstvou až 1,5 roku. Před vložením do mrazničky je však nutné další zpracování.

Využití kukuřice při vaření

Nejjednodušší způsob, jak uvařit kukuřici, je uvařit ji, lehce osolit, potřít máslem, pokud chcete, a sníst ještě horkou. Kukuřice se hodí k zelenině, masu a luštěninám. Zrna lze přidat do pyré polévek, palačinek, příloh a salátů.

Pečená kukuřice ve fólii v troubě

100 g pečené kukuřice obsahuje 130,3 kcal, 3,14 g bílkovin, 7,26 g tuku, 13,29 g sacharidů. Je lepší použít malé mladé klasy.

Složení:

čerstvý kukuřičný klas – 2 ks;

česnek – hřebíček 4;

čerstvá petržel – 3 snítky;

mletý černý pepř – 1 špetka;

Příprava:

Odstraňte listy a chloupky z kukuřičných klasů.

Česnek protlačte lisem, petržel nasekejte nadrobno.

V míse smícháme 40 g měkkého másla, česnek, bylinky, sůl a pepř.

Směs rozetřete na klasy a každý zabalte do fólie. Je důležité, aby byla kukuřice celá pokrytá fólií, jinak olej vyteče.

Klasy pečte při 180 stupních 40 minut. Pokud je kukuřice stará, je lepší prodloužit dobu vaření na hodinu.

Kukuřice je jedním z nejlepších zdrojů vitamínu K, který je nezbytný pro bezproblémové fungování kardiovaskulárního systému. Zřejmě právě přítomnost tohoto vitaminu může vysvětlit skutečnost, že obyvatelé oblastí, kde se tradičně pěstuje kukuřice, méně často trpí srdečními a cévními chorobami. Další výhodou kukuřice je vysoký obsah vitamínu E, který bojuje proti předčasnému stárnutí a příznivě působí na stav pokožky a vlasů. Kukuřice dále obsahuje vitamíny skupiny B (nezbytné pro nervový systém a také jako prevence proti nespavosti a depresím), vitamín C (zvyšuje imunitu a zabraňuje předčasným vráskám), vitamín D (zpevňuje kosti), železo (nezbytné pro dobrou barvu obličeje a správné složení krve), draslík a hořčík (chrání srdce a příznivě působí na metabolismus). Sněhově bílé, silné a zdravé zuby naprosté většiny obyvatel Latinské Ameriky jsou výsledkem tradiční konzumace kukuřice, rostlinného zdroje bohatého na vápník. Proto ti, kteří chtějí zubaře navštěvovat co nejméně, by si měli nastudovat více receptů na kukuřičné pokrmy.

READ
Je možné zmrazit lilky celé?

Odborníci na výživu oceňují kukuřici kvůli přítomnosti složek, které dokážou z těla odstranit přebytečný špatný cholesterol. Kromě toho nerafinovaný kukuřičný olej snižuje chuť k jídlu a používá se v mnoha dietách na hubnutí.

Milovníci tučných jídel by měli pokrmy z kukuřice připravovat co nejčastěji. Tato obilovina má tu vlastnost, že zmírňuje nežádoucí účinky, které na tělo mají smažená a tučná jídla, stejně jako alkoholické nápoje.

Tyčinky a vločky

Při jejich přípravě jsou některé vitamíny a mikroelementy zničeny, někteří výrobci však své produkty navíc obohacují o užitečné látky. Tuto pochoutku lze ale jen stěží nazvat dietní. Britští experti provedli studii, jejíž výsledky byly zklamáním. Mnohé cereálie a tyčinky totiž obsahují dostatečné množství vitamínů a minerálů, ale zároveň obsahují nadměrné množství dalších složek, které nejsou vůbec zdravé. 32 % z nich obsahuje příliš mnoho cukru a 64 % obsahuje příliš mnoho soli.

Pražená kukuřice

Popcorn je pravděpodobně nejoblíbenější kukuřičné jídlo. Průměrný Američan sní asi 65 litrů popcornu ročně. U nás si smažená kukuřice pochutnává samozřejmě méně často, ale příznivců popcornu přibývá.

Navzdory tomu, že jsme se o popcornu dozvěděli poměrně nedávno, tento pokrm existoval již před 5000 lety a byl hlavním jídlem amerických indiánů. Inkové, Atzekové a Mayové věřili, že v každém zrnku popcornu žijí duchové. Dokud duchy nikdo neobtěžuje, chovají se klidně, ale pokud jsou jejich domy vytopeny, mystičtí obyvatelé doslova ztrácejí nervy a vypuknou a ničí jejich domovy. Indiáni přinesli popcorn jako dar bohům, vzali si ho s sebou, pokud je čekala dlouhá cesta, zdobili oblečení girlandami z popcornu a ženské účesy s otevřenými klasy. Mimochodem, ne každá kukuřice je vhodná na výrobu popcornu. Zde potřebujete speciální odrůdu, která se vyznačuje velmi malými zrny a klasy. Právě tento druh kukuřice indiáni míchali s horkým pískem nebo jednoduše mazali olejem a zahřívali ohněm.

Postupem času byla výroba popcornu uvedena do provozu. Toto jídlo získalo zvláštní popularitu ve Spojených státech během Velké hospodářské krize. Zbídačení Američané si dražší sladkosti prostě nemohli dovolit. A během druhé světové války se obyvatelé USA zamilovali do soleného popcornu – veškerý cukr šel na potřeby armády.

READ
Je možné zasadit okurky po řepě?

Od té doby, co popcorn pevně zaujal své místo v našem jídelníčku, neutichají debaty o škodlivosti této pochoutky. Odborníci na výživu věří, že popcorn sám o sobě nepřinese nic jiného než dobrotu. Zachovává všechny vitamíny a mikroelementy, které se nacházejí v kukuřici. Než se zrno promění v popcorn, neuplynou totiž více než 2 minuty, takže se prospěšné látky prostě nestihnou zničit. Šálek popcornu dodá tělu nejen vitamíny, ale dodá mu i zdravou vlákninu a polyfenoly. Tyto látky chrání před předčasným stárnutím a podporují čištění toxinů a odpadů.

Ne všechno je však tak růžové. Cukr, máslo a další přísady, kterými výrobci štědře ochucují popcorn, jsou poměrně kalorické. Standardní porce popcornu zakoupená v kině proto může obsahovat až 1200 kcal a denní hodnotu soli. Proto pro ty, kteří si hlídají váhu a mají sklony k vysokému krevnímu tlaku, je lepší kupovat popcorn bez jakýchkoliv přísad.

Pokud má kukuřice tmavě žlutá jádra a suchá jádra, je stará. Tento druh kukuřice se vaří dlouho, vnitřek bude měkký, ale slupka zrn zůstane tvrdá. Mladá kukuřice má jasně zelené, těsné klasy a vlákna jsou svěží a mírně vlhká. Nekupujte loupané klasy – rychleji se kazí. Kukuřice by se měla oloupat těsně před vařením. Po utržení začíná přirozený proces přeměny cukru na škrob, takže čím rychleji kukuřici uvaříte, tím bude chutnější. Jak dlouho vařit kukuřici závisí na „stáří“ klasů. Pokud je kukuřice velmi mladá – „mléko“ – je třeba ji vařit asi 15 minut, stará kukuřice se bude muset vařit asi 2 hodiny. Hotovost kukuřice můžete vždy vyzkoušet propíchnutím vidličkou. Klasy se vloží do vroucí neosolené vody. Pokud přidáte sůl, kukuřice ztvrdne.

Lékárničky

Díky svému jedinečnému složení se kukuřice odedávna používá v receptech tradiční medicíny. Je známo, že „královna polí“ má příznivý vliv na činnost jater a žlučníku, proto se doporučuje zařadit ji do jídelníčku pro prevenci cholecystitidy a hepatitidy.

Kukuřičná zrna mají účinek na hojení ran a používají se k léčbě vyrážek a dermatitidy.

Recept. Zrna se smaží v horké pánvi, poté se rozdrtí a výsledná hmota se aplikuje na postižená místa pokožky.

READ
Dá se meloun dát do mrazáku?

Ale přesto se odborníci shodují, že nejdůležitějším bohatstvím kukuřice jsou vlákna podobná vlasům, do kterých je klas „zabalen“. Neutralizují toxiny, stimulují imunitní obranu, normalizují metabolismus v těle, uklidňují nervový systém a mají choleretický účinek. Mnoho bylinářů doporučuje pít odvar z kukuřičných vláken při bolestech kloubů.

Recept. Jedna čajová lžička sušených vláken se nalije do sklenice vody a vaří se 10 minut. Scezený vývar se pije pravidelně, 2-3 sklenice denně po dobu 8 týdnů.

Kukuřičný nálev se doporučuje jako profylaktikum proti ateroskleróze.

Recept. Vláknina se vaří jako čaj v množství 15 g na 200 ml vroucí vody a pije se 2-3 polévkové lžíce 4-5krát denně.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: