Je možné jíst rybí konzervy?

Rychlý salát s rybí konzervou, chlebíček s tuňákem nebo paštikou z růžového lososa, polévka s přídavkem konzervy saury – všechna tato jídla si v duchu zapisujeme jako zdravá. Existují také ryby a všichni lékaři doporučují jíst ryby. Ale ne všechno je tak jednoduché, konzerva je ryba zpracovaná speciálními způsoby, která se dlouho skladuje v plechové nádobě. Má prospěšné vlastnosti, ale mnoho škodlivých.

Jak mohou být rybí konzervy škodlivé a které z nich lze jíst a kterým je lepší se vyhnout, řekl aif.ru Irina Yuzupová, výživový poradce, pediatr, kandidát lékařských věd:

— Konzumaci ryb doporučují lékaři, je třeba jíst alespoň jeden až dva rybí pokrmy týdně. Ryby, zejména ty mořské, obsahují omega-3 mastné kyseliny, vitamíny a minerály, které potřebujeme.

Aby se však ryby staly konzervami, procházejí vážným procesem pasterizace, tepelného a chemického ošetření (v závislosti na druhu konzervovaného krmiva), ztrácí většinu živin a ničí se některé vitamíny a minerály.

Ale získávají se škodlivé vlastnosti.

Sůl a kandované bílky

Například rybí konzervy obsahují AGE, neboli AGE – konečné produkty pokročilé glykace (jinými slovy slazené bílkoviny, bílkoviny zničené cukry). Jsou to ty, které ovlivňují kvalitu naší kůže a pojivové tkáně, způsobují procesy stárnutí a destrukci tkání.

Rybí konzervy navíc často obsahují příliš mnoho soli (včetně skryté soli). Jeho nadměrná konzumace podporuje dehydrataci, zhoršuje biochemii krve, vede k narušení celistvosti a elasticity cév a zvyšuje krevní tlak.

Kalorická hodnota

Pokud jste si koupili sklenici ryb v oleji, pak kromě soli a cukru obsažených v konzervách sníte i hodně rafinovaného oleje. Prakticky to nemá žádný přínos, ale výrazně zvyšuje obsah kalorií v rybách. Také ryby konzervované v oleji mohou obsahovat transmastné kyseliny, při tepelné úpravě ryb se mohou uvolňovat karcinogenní látky.

Těžké kovy

Výhody nebo poškození konzervovaného jídla mohou také záviset na rybě samotné: v jakých podmínkách byla vypěstována, kde byla ulovena a zpracována a co se jedla. Například tuňák je proslulý vysokým obsahem rtuti.

Několik zemí provedlo několik studií o rybích konzervách prodávaných na místních trzích, které kvantifikovaly a monitorovaly koncentrace těžkých kovů a metaloidů a zajistily bezpečnost potravin a veřejné zdraví pro spotřebitele.

READ
Je možné zasadit fíky v bytě?

Výzkum ukázal, že koncentrace těžkých kovů a metaloidů v některých vzorcích konzervovaných ryb mohou být znepokojivé; Některé chemické prvky jsou toxické a mohou být zdraví škodlivé. Konzervy mohou obsahovat arsen a jeho účinek na tělo i v malých dávkách vyvolává rakovinu jater, plic, prostaty a močového měchýře. Jiné chemikálie, jako je hliník, který lze také nalézt v rybích konzervách, jsou toxické a jsou spojovány s nemocemi, jako je porucha autistického spektra a roztroušená skleróza.

Více informací o studii naleznete zde.

Balení může také ovlivnit výhody konzervovaných potravin. Mnoho plechovek obsahuje bisfenol A a uvolňuje ho při dlouhodobém skladování. Tato látka vyvolává obavy mezi evropskými chemiky, protože může mít vliv na lidskou plodnost. Existují studie na zvířatech, které ukazují, že nízké hladiny BPA, zejména během vývoje, mohou vést k dlouhodobým hormonálním, vývojovým, metabolickým a reprodukčním poruchám.

Způsob konzervace

Obvykle v obchodě kupujeme rybu konzervovanou ve vlastní šťávě, rybu v rajčatové omáčce a nakonec i v oleji. Dá se říci, že první způsob konzervace, zvláště pokud konzervy obsahují pouze ryby, sůl a koření, lze charakterizovat jako nejméně škodlivý pro naše zdraví. Nejlepší je kupovat pouze takové rybí konzervy a dbát na to, aby složení obsahovalo pouze ryby, vodu a sůl.

Takové konzervované potraviny nezpůsobí žádnou škodu, pokud se konzumují ne více než 1-2krát za měsíc.

Nejnebezpečnější jsou konzervy v oleji, jsou kalorické, olej může být nekvalitní, s nízkým kouřovým bodem, který určuje zvýšenou karcinogenitu. Ryby konzervované v oleji se navíc často udí, stejně jako všechny vaše oblíbené šproty. A spalování uhlí emituje desítky škodlivých sloučenin, které se ukládají v produktu a poté v lidském těle.

Rajčatová omáčka má nižší obsah kalorií než olej, ale může obsahovat konzervační látky a přísady.

Kdo by raději nejíst rybí konzervy

Rybí konzervy jsou také plné skryté soli, proto se nedoporučují lidem s problematickými křehkými cévami, urolitiázou nebo onemocněním ledvin. Je lepší nejíst tučné konzervy na bázi oleje pro ty, kteří mají problémy se žlučovými cestami a játry a také s metabolickým syndromem.

Rybím konzervám je lepší se vyhnout těm, kteří trpí onemocněním trávicího traktu.

READ
Je možné dát dracaena do stínu?

Upozorňuji vás, že pokud máte chronická onemocnění, pak rozhodně musíte svůj jídelníček sladit se svým lékařem.

Pozornost! Samoléčba je nepřijatelná! Při jakýchkoli zdravotních problémech je třeba kontaktovat odborníka.

Rybí konzervy se najdou snad v každé domácnosti. Můžete si z něj udělat salát, podávat s bramborem nebo rýží a jíst jen tak, bez přílohy. Je těžké argumentovat skutečností, že konzervované ryby jsou pohodlné. Otázkou je, jak užitečné jsou a jsou vůbec užitečné? Náš odborník přináší jasno

Obsah

Kopytko-Marina-nutritionist.jpg

Kandidát lékařských věd, dietolog, vedoucí lékař kliniky zdravé výživy „Weight Factor“, autor knih „Vím, jak zhubnout“ a „Vím, jak zhubnout snadno a jednoduše den za dnem“

Při nedostatku ryb mohou být konzervy cenným doplňkem jídelníčku a tělu prospějí, ovšem za předpokladu, že budete dodržovat jednoduchá pravidla.

Kolik skupin?

V závislosti na způsobu přípravy a účelu se konzervované ryby dělí na:

  • přírodní ve vlastní šťávě,
  • v rajčatové omáčce,
  • в масле,
  • paštiky a pasty,
  • konzervované ryby a zelenina,
  • dietní,
  • pro dětskou výživu.

O tom, jak vybrat správnou rybí konzervu, čtěte ZDE.

Slabiny rybích konzerv

V ideálním případě by se rybí konzervy měly skládat z jednoho konkrétního druhu ryb (ne tříděných) a soli. Sůl v tomto případě nejen zvýrazní chuť, ale je i výborným konzervantem. Při konzervaci se však zpravidla používá nejjednodušší kamenná sůl s vysokým obsahem sodíku. Kromě toho je v konzervách často více soli, než je obvyklé, což vyvolává zadržování tekutin v těle, zvýšený krevní tlak a otoky. Proto takové produkty Nedoporučuje se pro hypertoniky a osoby s poruchou funkce ledvin.

Kromě ryb ve vlastní šťávě se často vyskytují rybí konzervy v oleji a rajčatové omáčce. Přidání oleje, nejčastěji slunečnicového, zvyšuje obsah kalorií v produktu a stimuluje uvolňování žluči. Proto tyto druhy konzerv Kontraindikováno pro osoby s dyskinezí žlučových cest a nadváhou.

В чем польза?

  1. Ryba je produkt podléhající zkáze, ihned po ulovení musí být buď zmrazena nebo zpracována. Výroba konzerv prodlužuje trvanlivost ryb a zpřístupňuje různé druhy ryb.
  2. Konzervy si zachovávají některé prospěšné vlastnosti čerstvých ryb: makro- a mikroprvky (fosfor, hořčík, vápník, draslík atd.), částečně vitamíny (například skupina B). Bohužel tepelná úprava většinu z nich zničí.
  3. Omega-3 mastné kyseliny jsou zachovány v tučných variantách rybích konzerv.
  4. To vše jsou velmi důležité složky pro naši imunitu, udržení zdravých kostí, nehtů, vlasů, kůže a také normální metabolismus.
  5. Rajčatová zálivka je výrazně méně kalorická než olejová; Navíc, pokud je omáčka správně připravena, neobsahuje umělá aromata, zahušťovadla a kyselinu octovou, pak se stává zdrojem lykopenu, látky z rajčat, která má protirakovinnou aktivitu. A to lze považovat za nepochybnou výhodu.
READ
Je možné jíst mražené kuře?

Neshoda mezi bankami

Někdy při otevírání konzervy upoutá pozornost pach žluklého tuku nebo tmavě hnědá (rezavá) barva ryby. Jde o to, že při dlouhodobém skladování (zejména při nedodržení teplotních podmínek) mohou ryby a olej vstoupit do chemických reakcí s vnitřkem plechovky a v důsledku toho se produkt znehodnotí. Takovou sklenici bez lítosti vyhoďte.

Kromě plechovek se používají plastové nádoby. Trvanlivost takových výrobků je mnohem kratší a jsou pro ně stanoveny přísnější teplotní podmínky: konzervy se skladují ne déle než šest měsíců a nejlépe v chladničce při teplotě nepřesahující 10–15 ° C.

Samostatně o šprotech

K výrobě tohoto typu konzerv se používají ryby uzené za tepla. Kromě toho se nyní šproty v oleji vyrábějí nejen z uzeného, ​​ale také z čerstvých rybích konzerv pomocí potravinářské přísady „tekutý kouř“.

Uzení, zejména chemické uzení, které rybám dodává kouřovou vůni a specifickou barvu, současně zvyšuje množství karcinogenů v konzervách.

Odhaduje se, že k neutralizaci škodlivých účinků jedné plechovky šprotu potřebujete množství antioxidantů, které vystačí na týden „správného“ života. Odborníci na výživu proto tyto potraviny nedoporučují.

V Sovětském svazu to bylo jedno z nejoblíbenějších občerstvení. Bez šprotů by se neobešel ani jeden sváteční stůl. Surovinou pro výrobu těchto konzerv jsou v současné době jakékoliv drobné ryby – Baltské, Severní moře, Černomořské šproty, šproty, sledi, juvenilní sledi. Dnes jsou šproty jakékoli konzervované malé uzené ryby.

Nedá se říci, že by rybí konzervy mohly plnohodnotně nahradit ryby čerstvé. Přitom při nedostatku ryb se konzervy mohou stát cenným doplňkem jídelníčku a tělu prospějí, ovšem za předpokladu, že budete dodržovat jednoduchá pravidla.

  1. Prioritou jsou konzervy ve vlastní šťávě nebo v rajčatovém dresinku. Je žádoucí, aby to byl tuňák, losos, beluga, růžový losos, sumec, chum losos, jeseter, halibut, treska modravá, saury, sardinela, kranas, štikozubce a sledě.
  2. Pro ty, kteří hubnou, je ideálním produktem tuňák a štikozubec.
  3. Nedoporučuje se jíst konzervy hypertonikům, lidem s onemocněním ledvin, jater, trávicího traktu a sklonem k otokům.

Informace pro rodiče

Při nákupu „dětských“ rybích konzerv (s největší pravděpodobností budou ve formě masových kuliček nebo suflé) si pečlivě přečtěte štítek, ujistěte se, že jsou vhodné pro věk vašeho dítěte a jsou doporučeny pro dětskou výživu. Budou obsahovat mnohem méně soli a jako přísady je povolen pouze černý pepř a bobkový list.

READ
Je možné jíst lavash bez kvasinek?

Děti mohou dostávat „dospělé“ rybí konzervy ve vlastní šťávě, ale až od pěti let a to ve formě polévky nebo přidání do salátu při absenci běžných ryb.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: