Je možné jíst smažené koláče?

Pamatuji si, že jedna moje babička měla opravdová ruská kamna, zabírala více než polovinu jednoho pokoje. Často jsem nespal v posteli, ale lezl jsem do postele – bylo tam teplo a útulno. Uzavřete se před světem závěsem – a zdá se, že jste v nádherném domě, kde je bezpečno, teplo a voní babiččinými koláči.

Tak jako se nyní v reklamě ukazuje vůně kávy – inu, zdá se, že přetrvává, lechtá nozdry, předvídá rozkoš –, tak nás v dětství probouzela vůně babiččiných koláčů. První věcí pro chlapce a dívky té doby byly stejné koláče. Narychlo jsem se nasnídal, zabalil do novin ještě pár horkých koláčů a bylo to, celý den jsem si hrál s klukama.

Babička (ta, co měla ruský sporák) pekla výborné koláče s bramborami. Udělala je malé, a když je vyndala z pánve, pomazala je máslem – aby zůstaly déle měkké.

Moje druhá babička pekla úžasné koláče se zelím – velké, kulaté, jako bílky, a zelí bylo nějak úžasně chutné!

Maminka upekla skvělé koláče s vejci a cibulí a také paštiky. Kde samozřejmě dala maso jak jinak než do těch, co prodávají, nejen do těsta, ale z celého srdce. Tyhle paštiky byly tak šťavnaté a voňavé!

A co říkáte, byli jsme tlustí? Vůbec ne! Až do 40 let jsem neměl žaludek ven, ale hluboko dovnitř, navzdory tomu, že neexistovaly žádné diety ani omezení.

Již jsem psal, že jedním z hlavních důvodů zpomalení metabolismu a tím i přibírání na váze je fyzická nečinnost. Nedostatek pohybu vytváří nadbytek kalorií dodávaných tělu s jídlem. A všechny nevyčerpané kalorie se ukládají na žaludek a boky.

Mezi nejvýkonnějšími dodavateli kalorií zaujímají první příčky moučné výrobky, zejména ty smažené.

Mouku ale nemůžete ze svého jídelníčku úplně odstranit. Je zdrojem vitamínů i zdrojem kalorií. Ne nadarmo byl v Rusi hlavním produktem pro rolníka chléb. Mnoho lidí jedlo maso jen o svátcích a energii dodávaly chléb, koláče a cereálie. Navíc mouka, zvláště pokud je vyrobena z nepříliš zpracované mouky, je zdrojem nezbytných vitamínů a mikroelementů. Pravda, při tepelné úpravě, zejména při smažení, se většina vitamínů zničí, takže koláče jsou mezi zdravými moučnými výrobky téměř na posledním místě.

Odborníci na výživu tvrdí, že nejvíce škodí smažené koláče. Oxidované tuky, které obsahují, vyvolávají rozvoj aterosklerózy a také kardiovaskulárních onemocnění. Smažené koláče navíc obsahují karcinogenní látky, které vedou k rakovině. Ve smažených koláčích je dvakrát více kalorií než v pečených koláčích. Pro ty, kteří sledují své zdraví a správně se stravují, je proto raději nekonzumujte.

READ
Kdy se líhnou vajíčka štěnice?

Jakékoli smažené jídlo, a koláče zvláště, je považováno za těžké. Trvá dlouho a je těžko stravitelná a vyžaduje od těla značný energetický výdej. To vše vede k narušení trávicího procesu, který ovlivňuje celkovou pohodu a výkonnost člověka.

Samotné těsto je zdrojem tzv. špatného cholesterolu a v kombinaci s tučnými masovými náplněmi a po důkladném orestování se obsah této látky několikanásobně zvýší. V důsledku toho se u těch, kteří si často dopřávají takové pochoutky, potýkají s problémy s kardiovaskulárním systémem a je zde vysoká pravděpodobnost infarktu nebo mozkové mrtvice.

Ale i přes množství negativních faktorů stále existují odborníci na výživu, kteří o smažených koláčích mluví pozitivně. Jak vysvětlují svůj postoj? Například výrobky s masovou náplní nebo vařená vejce obsahují velké množství živočišných tuků a bílkovin, které jsou stavebním materiálem pro buňky našeho těla. Z tohoto důvodu jsou smažené koláče považovány za nepostradatelné jídlo pro lidi, kteří se zabývají těžkou fyzickou prací.

No, teď si rychle povíme o těchto nezdravých a lahodných koláčích! No řekněte, jdete po ulici z práce nebo jen o jedné ze svátků a tady prodávají voňavé, růžové, horké koláče! I když je to škodlivé, ne, ne, někdy si tyhle ošklivé věci koupíte a sníte je s radostí.

Koláče mohou být droždí, listové těsto, křehké pečivo, nekynuté nebo mohou být vyrobeny z jakéhokoli jiného typu těsta.

Kalorický obsah koláčů závisí také na náplni, která se v nich používá. Nejoblíbenější mezi mnoha (no, nemluvím o shawarmě!) byly koláče se zelím, masem, bramborami, marmeládou, houbami a vejci. Můžete si dokonce koupit nějaké magnetické a pak je ohřívat v mikrovlnce. A co si budeme povídat, když jsou domácí!

Odhaduje se, že průměrný obsah kalorií ve stogramovém koláči je 230 kcal. Kromě toho se kalorický obsah koláčů s masem bude velmi lišit od obsahu kalorií koláčů se zeleninou nebo rybí náplní.

Existují různé denní požadavky na kalorie pro muže a ženy. Takže pro aktivní muže zabývající se tréninkem, fyzickou prací a mladšími 30 let je to přibližně 3000 kilokalorií. Ve věku 30 až 50 let – 2800-3000 kcal, nad 51 let – 2800-2400 kcal.

Pokud muž vede sedavý životní styl, pak do 30 let nepotřebuje více než 2400 kcal denně, od 31 do 50 let – 2200 kcal, po 51 letech stačí 2000 kcal za den.

READ
Koriandr a petržel: jak se rostliny liší, jakými znaky je lze rozlišit, foto

Středně aktivním ženám do 25 let stačí pro normální fungování těla přijmout 2200 kcal denně, ve věku 25-50 let je doporučený denní příjem 2000-2200 kcal, nad 51 let pouze 1800 kcal stačí. A při sedavém způsobu života stačí 2000 kcal pro mladé dívky, ženy od 26 do 50 let – ne více než 1800 kcal, po 51 letech je nutné snížit spotřebu na 1600 kcal denně.

To znamená, že jeden malý koláč je asi desetina denní potřeby energie.

Mimochodem, obsah kalorií koláčů pečených v troubě bude nižší než obsah kalorií koláčů smažených na pánvi. Obecně je obsah kalorií ve smažených koláčích ve srovnání s jinými druhy nejvyšší – až 350 kcal na 100 gramů produktu! Takže pět nebo šest malých koláčů denně – to je vše, nemůžete jíst nic jiného, ​​jinak skončíte s tukem v bocích.

Pravděpodobně se mnozí budou divit, jaký je obsah kalorií v koláčích s různými náplněmi. Ukazuje se, že takové studie byly provedeny již dávno.

Pečený koláč se zelím tedy nelze nazvat ani škodlivým, ani zdravým. Zelí je pro postavu neškodné – pouze 100 kcal na 100 gramů hotového výrobku. Ale těsto může ve skutečnosti škodit.

Obecně platí, že obsah kalorií v pečeném zelném koláči závisí na přísadách, ze kterých se skládá. A to není jen zelí a mouka, ale droždí, prášek do pečiva a tak dále. Obecně však obsah kalorií v takovém koláči nepřesahuje 250 kcal na 100 gramů produktu. Ale to je hodně!

Odborníci na výživu ale tvrdí, že když budete jíst, co chcete, ale v malém množství, na vaší postavě se to nijak neprojeví. Proto si klidně můžete dovolit sníst jeden koláč, pokud opravdu chcete. Ale jen jeden!

Mimochodem, existuje způsob, jak snížit obsah kalorií v koláčích – připravte je doma: do těsta vezměte nízkotučné mléko, celozrnnou mouku z tvrdé pšenice a použijte olivový, nikoli slunečnicový olej. Abych byl upřímný, zkusili jsme to, ale není to ono, to je vše!

Nyní o bramborových koláčích. Jejich obsah kalorií je 300 kcal na sto gramů produktu (mluvíme o pečeném koláči s bramborami). Pokud mluvíme o smaženém jídle, pak v tomto případě bude obsah kalorií v koláčích s bramborami mnohem vyšší. Máslové těsto z mléka a vajec je mnohem výživnější než jednoduché těsto připravené z vody. Kromě toho je nejlepší péct koláče v troubě – v tomto případě bude méně karcinogenů a kalorií.

READ
Kdy zasadit sazenice rajčat, lilku, papriky v Moskevské oblasti v roce 2023 podle lunárního kalendáře

Když už mluvíme o kalorickém obsahu koláče s vejcem, nelze si pomoci, ale říci, že záleží také na typu těsta. Ale můžete snížit obsah kalorií použitím nízkotučného mléka a mouky z tvrdé pšenice do těsta.

Je třeba také říci, že kalorický obsah koláče s vejcem smaženým na pánvi bude vyšší než obsah kalorií koláče pečeného v troubě. Obsah kalorií v pečeném koláči je tedy pouze 240 kcal na 100 gramů produktu a obsah kalorií ve smaženém koláči je 340 kcal na 100 gramů.

Ale nespěchejte s vyloučením vaječného koláče ze svého jídelníčku. Tyto koláče jsou nejen kalorické – obsahují mnoho užitečných látek. Například jsou indikovány při nedostatku bílkovin, živočišných tuků a vitamínů ve stravě.

Pouhých 150 gramů koláčů s vejci denně pomůže zpestřit jídelníček při cukrovce, mírných formách ischemické choroby srdeční, drobných poruchách slinivky břišní, žlučníku a jater.

Vejce obsahují mnoho užitečných vitamínů – rozpustné v tucích, mastné kyseliny, mikroprvky, ale jejich konzumace je omezena vysokým obsahem cholesterolu ve žloutku.

Pokud mluvíme o koláčích s vejci a cibulí, pak cibule stimuluje peristaltiku, stimuluje chuť k jídlu a také zmírňuje otoky. Kromě toho je bohatý na vápník, draslík, hořčík a vitamíny B, A, C, PP.

I dětem starším tří let se doporučuje jíst koláče s vejci – i když v omezeném množství.

To vše je zde samozřejmě napsáno proto, aby lidi nestrašilo, ale přimělo je přemýšlet. Pokud jste totiž milovníci mouky a nahrazujete jí významnou část jídelníčku, pak sbohem vaší postavě. Ale pokud chcete koláč, proč ho nesníst?

Já sám (přiznám se!), když někoho vyprovodím nebo potkám na nádraží a musím čekat, jdu do nádražní kavárny a koupím si smažený koláč s bramborem nebo zelím. Je dobré, když je čerstvé, nebo dokonce z mikrovlnky.

Vím, že je to hnusné, že je to strašně škodlivé, že tyhle koláče skrz na skrz namazané, které se smažily na dvacetikrát použitém a znovu použitém oleji, obsahují hromadu všemožných škodlivých látek, karcinogenů, provokatérů cholesterolu, ale stejně někdy to chci. Jako od smrti. Koupím to a sním to, jako v tom vtipu, s odporem. Ale ta radost je nepopsatelná!

A víte, čeho lituji? Rytmus života je teď napjatý a většina hospodyněk, pokud to samozřejmě nejsou naše milé babičky v důchodu, prostě nemá čas upéct ani ty samé koláče: je s tím spousta starostí, ale sní se na jedno posezení . A kdy je můžete jíst, když ne čerstvé! Kromě toho hodně škodí – sníte dost, a pak alespoň týden držíte dietu. A na každém rohu, v každém obchodě si kupte koláče pro každý vkus.

READ
Jaké druhy broskví jsou nejchutnější?

Ale všude se prodávají jen ty koláče, ale ty ne. A ne, ne, ano, požádáte hostitelku, aby to upekla. No, ne často, kousek po kousku, co? Obecně lékaři říkají: trochu to jde!

Smažené koláče: výhody a škody

Smažené koláče vděčí za svou oblibu velkému množství receptů na jejich přípravu, bohaté rozmanitosti náplní a skvělé chuti domácího jídla. S určitými předpoklady mohou dobře konkurovat notoricky známému rychlému občerstvení. Neměli bychom však zapomínat na problematiku výhod a škod smažených koláčů pro naše zdraví.

Kalorický obsah smažených koláčů

Odborníci na výživu ve svých diskuzích velmi rádi odkazují na takový ukazatel, jako je obsah kalorií. To je skutečně velmi důležitá vlastnost jídla, protože je to bilance spotřebovaných kalorií a vynaložené energie za den, která určuje přítomnost nebo nepřítomnost nebezpečí přibírání na váze a obezity jako extrémní formy tohoto problému. Proto rozhovor o výhodách a škodách smažených koláčů by měl začít podrobnou diskusí o jejich obsahu kalorií.

Je třeba poznamenat, že obsah kalorií v koláčích nelze určit jako průměrnou hodnotu. To se vysvětluje skutečností, že energetická hodnota takového jídla se skládá ze dvou složek: obsahu kalorií v těstě a náplně. V tomto případě jsou možné různé kombinace, jejichž celkový obsah kalorií jednoduše nelze vypočítat. Například, počet kalorií ve 100 gramech produktu se velmi liší v závislosti na použitém druhu těsta: kvasnicové nebo nekynuté, listové těsto nebo křehké pečivo atd.

Totéž lze říci o náplních, které mohou být složité a někdy obsahují až pět různých přísad. Koláče se zelím nebo jinou zeleninovou náplní jsou považovány za nejméně kalorické. – jejich energetická hodnota nepřesahuje 170-180 kcal na 100 g hotového výrobku. U výrobků plněných masem může toto číslo přesáhnout 320 kcal. Průměrný obsah kalorií – na úrovni 230 kcal – charakterizují koláče s rybami, rýží, vařenými bramborami, vejci atd.

Škoda smažených koláčů

Tento rozhovor by měl začít tím, že podle většiny odborníků na výživu smažené koláče by měly být považovány za jednu z nejškodlivějších a dokonce nebezpečných potravin. K vysvětlení tohoto postoje odborníci uvádějí několik argumentů. Nebudeme je všechny vyjmenovávat a zaměříme se pouze na hlavní body této doktríny:

  1. Nedostatek vitamínů. Již dávno je dokázáno, že při procesu smažení jídla pod vlivem vysoké teploty jsou zcela zničeny vitamíny A a E, které jsou pro naše tělo životně důležité, neboť regulují činnost centrálního nervového systému. Tento nedostatek lze samozřejmě zcela kompenzovat doplněním paštik jídlem s vysokým obsahem těchto vitamínů. Ale pokud zneužijete taková kulinární mistrovská díla, nevyhnutelně nastanou zdravotní problémy.
  2. Problémy s trávením. Jakékoli smažené jídlo, a koláče zvláště, je považováno za těžké. Trvá dlouho a je těžko stravitelná a vyžaduje od těla značný energetický výdej. To vše vede k narušení trávicího procesu, který ovlivňuje celkovou pohodu a výkonnost člověka.
  3. Vysoký obsah cholesterolu. Samotné těsto je zdrojem tzv. špatného cholesterolu a v kombinaci s tučnými masovými náplněmi a po důkladném orestování se obsah této látky několikanásobně zvýší. V důsledku toho se u těch, kteří si často dopřávají takové pochoutky, potýkají s problémy s kardiovaskulárním systémem a je zde vysoká pravděpodobnost infarktu nebo mozkové mrtvice.
  4. Uvolňování volných radikálů. Během procesu smažení dochází vlivem vysoké teploty k částečnému zničení původních produktů, což má za následek uvolnění volných radikálů. Tyto částice, které se dostanou do těla, způsobují nenapravitelné poškození našeho zdraví a mohou způsobit rozvoj rakoviny.
READ
Plemena a barvy fretek

Jak vidíte, uvedené faktory jsou dostačující k objektivnímu posouzení přínosů a škod smažených koláčů a vyvození neuspokojivých závěrů.

Pár slov na obranu

Navzdory množství negativních faktorů však stále existují odborníci na výživu, kteří o smažených koláčích mluví pozitivně. Jak vysvětlují svůj postoj? Například výrobky s masovou náplní nebo vařená vejce obsahují velké množství živočišných tuků a bílkovin, které jsou stavebním materiálem pro buňky našeho těla. Z tohoto důvodu smažené koláče jsou považovány za nepostradatelné jídlo pro lidi, kteří se zabývají těžkou fyzickou prací.

A přesto, pokud porovnáte údaje o výhodách a škodách smažených koláčů, můžete pochopit, že negativní vlastnosti výrazně převažují nad pozitivními. To samozřejmě neznamená, že by takové jídlo mělo být z jídelníčku zcela vyloučeno. Ale každý rozumný člověk, kterému záleží na vlastním zdraví, je prostě povinen jeho konzumaci vědomě omezit. Pokud je láska k koláčům mnohem silnější než pud sebezáchovy, měli byste dát přednost alespoň nízkokalorickým náplním, ve kterých převažuje zelenina, a snažit se při smažení používat minimální množství oleje.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: