Je možné jíst syrovou dýni každý den?

Dýně je na podzim jedinečný a cenově nejdostupnější produkt. To se odkazuje na “falešné bobule” jako meloun nebo meloun. A chemické složení je bližší ovoci než zelenině. Proč by měla být dýně zařazována do pokrmů častěji?

Natalya Denisová, odbornice na výživu z Federálního výzkumného centra pro výživu a biotechnologie, kandidátka lékařských věd, jmenovala deset důvodů, proč se naučit vařit dýni.

1. Velmi vysoký obsah provitaminu A, neboli betakarotenu. Oranžová barva dužiny je způsobena právě její přítomností. Betakaroten je prekurzorem vitaminu A. V našem těle se betakaroten přeměňuje na vitamin A. Jeho hlavní výhodou jsou jeho silné antioxidační vlastnosti. Díky nim vitamín A chrání naše buňky před různými škodlivými vnějšími vlivy. Včetně z různých onemocnění – kardiovaskulární, onkologické a další, a také zlepšuje stav kůže, sliznic. Vitamin A je potřebný k udržení vidění za šera. Kromě toho dobře stimuluje imunitní systém, zejména antivirový.

2. Vitamíny skupiny B, C, K, PP. Například vitamíny skupiny B pomáhají zmírnit stres a únavu. Vitamin C opět pomáhá posilovat imunitní systém, napomáhá hojení ran na kůži atd.

3. Přítomnost vitaminu “mládí”. Zejména hodně vitamínu E v dýňových semínkách. Je také, stejně jako beta-karoten, silným antioxidantem. Velmi dobře chrání buněčnou membránu před destruktivním působením různých škodlivých oxidačních faktorů.

4. Polynenasycené mastné kyseliny, zejména třída omega-6, v dýňových semenech. Jsou to velmi užitečné mastné kyseliny, které stimulují metabolismus tuků, snižují hladinu “špatného” cholesterolu, posilují krevní cévy a zabraňují tvorbě aterosklerotických plátů na nich.

5. Hodně draslíku v dužině dýně. Draslík pomáhá zbavit se přebytečné tekutiny v těle. Odstraňuje vodu, čímž odstraňuje otoky a snižuje krevní tlak. Proto pro lidi, kteří trpí kardiovaskulárními chorobami, zejména vysokým krevním tlakem, je dýně velmi užitečná.

6. Kombinace železa a mědi nám umožňuje považovat dýni za produkt, který pomáhá při sníženém hemoglobinu, anémii z nedostatku železa. Vysoký obsah hořčíku navíc pomáhá zvládat deprese, nespavost a celkově prospívá činnosti nervové soustavy.

7. Dýňová semínka jsou lídrem v obsahu zinku mezi všemi rostlinnými semeny. Zinek příznivě působí na imunitní systém. Závisí na tom stav naší pokožky, zejména hojení ran, řezů. Zinek je pro muže velmi potřebný, protože je to právě látka, která stimuluje spermatogenezi.

READ
Jakou květinu můžeš dát muži?

8. Bohaté na lutein. Je nezbytný pro fungování zrakového nervu a dalších mozkových struktur. Proto pro lidi se slabým zrakem bude dýně také užitečným zdrojem tohoto antioxidantu.

9. Vhodné pro dietní výživu a není kontraindikováno pro diabetiky, i přes vysoký obsah jednoduchých sacharidů (cukrů) – asi 4,5 gramů na 100 g. Mono- a disacharidy jsou kompenzovány dietní vlákninou – asi 2 gramy na 100 g. dýně ano nezpůsobí prudké zvýšení hladiny glukózy v krvi. Ze stejného důvodu – přítomnost velkého množství dietní vlákniny – dýně stimuluje motilitu trávicího traktu a je prevencí zácpy, což je důležité například pro seniory.

10. Umožňuje snížit množství cukru ve vašich jídlech. Vzhledem k tomu, že sto gramů dýně obsahuje téměř lžičku cukru, lze ji přidat do cereálií a pečiva místo běžného cukru (nebo jeho množství v receptu snížit). Navíc takový kastrol nebo kaše s dýní budou okamžitě zdravější díky obohacení o vitamíny, minerály a vlákninu.

Jaký je nejlepší způsob vaření dýně?

Pečeme nebo dusíme. Betakaroten ze syrové dýně je pro nás téměř nestravitelný. A pokud je podroben mírné tepelné úpravě, výrazně se zvyšuje dostupnost beta-karotenu. Trávení syrové dýně může být obtížné, zejména pro lidi, kteří trpí onemocněními trávicího systému, jako je pankreatitida, kolitida nebo starší lidé.

Přidejte trochu másla nebo mléka. Například při výrobě mléčné kaše zapečte s trochou másla nebo povařte v mléce, aby veškerý betakaroten obsažený v dýni přinesl maximální užitek.

Syrovou dýni lze použít k přípravě salátů nebo smoothies. V tomto případě je také žádoucí přidat do něj kapku másla, mléka, zakysané smetany nebo jiného produktu obsahujícího tuk.

Dýně lze přidat do pečení místo části mouky a cukru, a tím snížit obsah kalorií v produktu a zlepšit jeho vitamínové a minerální složení.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: