Je možné mít při kojení vařenou brokolici?

Pro ženu kojící dítě je obtížné vybrat si jídelníček, zvláště v prvním měsíci kojení. Seznam povolených produktů je poměrně hubený. Naštěstí dnes obchody nabízejí širokou škálu zelené zeleniny, která není pro dítě škodlivá a může se stát základem stravy kojící matky. Brokolice je mimořádně prospěšná pro kojení. Ale abyste eliminovali i sebemenší riziko pro dítě, musíte se naučit, jak správně připravit a vybrat tuto zeleninu.

Výhody brokolice během kojení

Často můžete slyšet rady od pediatrů a laktačních poradkyň, že byste během kojení neměli jíst zelí, protože to může vést k kolikám a nepohodlí pro dítě. Toto doporučení nemá nic společného s brokolicí. V naprosté většině případů tato odrůda zelí nezpůsobuje u dítěte negativní reakci.

Nepochybnou výhodou zeleniny je, že nezpůsobuje alergické reakce. Samozřejmě existují případy individuální nesnášenlivosti, ale jsou tak vzácné, že nejsou zahrnuty ani do statistik.

Proto je brokolice povolena jako doplňková potravina pro děti do jednoho roku. Kaše z něj mohou kojenci jíst od 4 měsíců.

Hypoalergenní a bez koliky nejsou všechny výhody brokolice. Zelenina obsahuje obrovské množství vitamínů a minerálů.

  • Vitamin C pomáhá bojovat proti sezónnímu nachlazení a posiluje imunitní systém. Pro doplnění denní potřeby stačí sníst pouze 100 g produktu.
  • Kyselina listová má pozitivní vliv na funkci mozku matky a posiluje nervový systém dítěte.
  • Vápník a fosfor jsou nezbytné pro silné kosti. Zlepšují také strukturu svalové tkáně, díky čemuž je hustší a pružnější. Jedná se o vynikající prevenci křivice u kojence.
  • Brokolice je již dlouho známá jako bojovník proti rakovině. Pomáhají jí v tom látky jako sulforafan, sinigrin a indol-3-karbinol.
  • Zelenina obsahuje tryptofan. Tato složka je zodpovědná za produkci serotoninu, který zase pomáhá mamince zůstat veselá a bojovat s depresí a sníženou vitalitou.
  • Složení zelí má vynikající účinek na cévy, posiluje jejich stěny a zabraňuje tvorbě cholesterolových plaků.
  • Vláknina v zelenině příznivě působí na střeva, zlepšuje jejich činnost, pomáhá v boji proti zácpě a odvádí z těla toxiny.
  • Prospěšné látky ve složení mají tendenci snižovat hladinu krevního cukru, což je výbornou prevencí cukrovky.

Výhodou zeleniny je, že všechny cenné látky jsou dokonale absorbovány ženským tělem, a když se dostanou do mateřského mléka, mají pozitivní vliv na tělo dítěte. Proto je konzumace brokolice během kojení nejen povolená, ale i nezbytná.

READ
Dá se portulaka pěstovat v květináči?

Další výhodou je nízký obsah kalorií ve výrobku (asi 30 kcal na 100 g).

Žena kupuje zelí

Pokrmy na bázi brokolice si mohou dovolit i ty maminky, které si po těhotenství hlídají váhu a snaží se zhubnout

Pravidla pro zavedení brokolice do stravy kojící matky

Vzhledem k tomu, že zelenina není alergen, nebude její zavedení do jídelníčku obtížné, ale je lepší dodržet pár pravidel, abyste eliminovali i malá rizika pro dítě.

  • Brokolici můžete zařadit do jídelníčku již v prvním měsíci života miminka. Hlavní věc, kterou je třeba mít na paměti, je, že výrobek musí projít dobrým tepelným zpracováním.
  • Pokud maminka prodělala císařský řez, pak je lepší zeleninu konzumovat ve formě pyré nebo jako součást tekutých zeleninových polévek.
  • Poprvé stačí jíst několik květenství (ne více než 50 g). Pokud nedojde k žádné negativní reakci dítěte (vyrážka, kolika, úzkost), můžete příště bezpečně použít obvyklou porci produktu.
  • Zelí můžete jíst několikrát týdně. Dostatečná porce pro získání všech vitamínů je 100-200 g.
  • Pokud se u vašeho dítěte objeví alergie nebo střevní potíže, brokolice by měla být odstraněna z jídelníčku na 1-2 měsíce. Pak zkuste znovu zařadit zeleninu do jídelníčku.
  • Syrová brokolice by se neměla konzumovat během kojení, protože vždy existuje možnost, že nebyla dobře umytá. Nečistoty a bakterie mohou způsobit vážnou otravu.
  • Syrová zelenina se tráví déle, což způsobuje zvýšené riziko koliky u kojenců. To je další důvod, proč byste měli jíst brokolici vařenou.

Jak si vybrat brokolici v obchodě

Kvalitní strava by měla být pro kojící matku prioritou. Následující tipy vám pomohou vybrat zeleninu na pult:

  • Hlávka zelí by měla být hustá, tvrdá, jasně zelená, bez známek hniloby nebo plísně.
  • Stonky zralého zelí jsou měkké a tenké. Pokud jsou tvrdé a husté, znamená to, že zelenina je přezrálá.
  • Nemůžete vzít hlavy se žlutými skvrnami: to znamená, že zelenina ležela dlouhou dobu a již se začala zhoršovat.
  • Ideální je, když máte možnost vypěstovat si brokolici na vlastním pozemku nebo ji zakoupit od důvěryhodného soukromého vlastníka.
  • Pokud si nejste jisti, že hlávky zelí na pultu jsou dost dobré, měli byste si koupit mraženou brokolici. Mražení je skvělý způsob, jak zachovat nejen čerstvost, ale také všechny vitamíny a minerály.
  • Při nákupu mražených potravin byste měli věnovat pozornost datům spotřeby. Květenství zeleniny v sáčku by mělo být jasně hmatatelné a nemělo by ležet v jedné zmrzlé hrudce: to znamená, že produkt byl správně skladován a nebyl rozmražen.
READ
Jaký druh plotu lze nainstalovat na chatu mezi sousedy?

Důležité je nejen vybrat dobrý produkt, ale také jej správně skladovat. Čerstvé hlávky zelí po vložení do papírového sáčku skladujte v lednici. Bylo by dobré, kdyby chladnička měla speciální přihrádku na zeleninu. Před uskladněním není nutné zelí omývat: zkrátí se tím trvanlivost. Pokud jste si koupili mraženou brokolici, měli byste ji skladovat v mrazáku.

brokolice

Je lepší nekupovat zeleninu pro budoucí použití, protože dlouhodobé skladování, a to i za správných podmínek, negativně ovlivňuje prospěšné vlastnosti

Recepty s brokolicí pro kojící matky

Pro ženu, která kojí, musí být bezpečnost potravin na prvním místě, proto musí být veškerá zelenina pečlivě zpracována. Pro horkou vodu je lepší volit způsoby vaření, jako je vaření, pečení a dušení. Brokolici není vhodné smažit na pánvi nebo grilu.

Salát s brokolicí a kuřecím masem

Tento recept lze použít pouze tehdy, když matka již zavedla kuřecí maso do stravy a je přesvědčena, že jej dítě dobře snáší.

Pro vaření budete potřebovat:

  • Kuřecí prsa – 500 g.
  • Brokolice – 1 malá hlavička.
  • Tvrdý sýr – 200 g.
  • Zakysaná smetana 10% – 3 polévkové lžíce.
  • Sůl.

Vařené kuřecí prso by mělo být rozděleno na vlákna. Brokolice se rozdělí na malá květenství a vaří se ve vroucí vodě (lze použít mraženou zeleninu). Sýr se nastrouhá na hrubém struhadle. Vložte všechny ingredience do hluboké mísy a promíchejte, dochuťte zakysanou smetanou. Podle chuti dosolíme.

Salát s brokolicí

Pro pikantnost můžete vymáčknout stroužek česneku, ale pokud existují obavy, že dítěti nebude chutnat chuť mléka po pokrmech s takovým dresinkem, je lepší to nedělat

Polévka z brokolicového pyré

Tento pokrm lze připravit již v prvním měsíci kojení.

  • Brokolice – 1 velká hlávka (asi 1 kg).
  • Zeleninový vývar – 1l. (můžete si vzít maso nebo kuře, pokud to dítě dobře snáší).
  • Tuřín cibule – 1 ks.
  • Olivový nebo slunečnicový olej – 1 polévková lžíce.
  • Sůl.

Příprava:
Na lžíci rostlinného oleje v hluboké pánvi trochu orestujte cibuli. Pro chuť můžete k cibuli přidat 2-3 stroužky česneku, ale během kojení je třeba s tímto kořením opatrně. Dítě nemusí mít rád chuť mléka po pokrmech s česnekem. Brokolici nakrájíme na malé kousky (můžeme vzít mražený výrobek), přidáme k cibuli, zalijeme trochou vývaru a zeleninu na mírném ohni podusíme. Poté zalijte zbytkem vývaru a pokrm přiveďte k varu. Odstraňte z tepla a zeleninu rozmixujte pomocí mixéru. Pro lepší chuť můžete do polévky přidat 100-150 ml smetany s obsahem tuku maximálně 10 %, ale pokud se polévka připravuje v prvním měsíci kojení, pak je lepší se bez ní obejít. Hotovou polévku podle chuti osolíme.

READ
Který šafrán je nejzdravější?

Brokolice pomůže dokonale zpestřit skrovný jídelníček kojící ženy v prvním měsíci po porodu. A v budoucnu budou pokrmy s ním vítaným hostem na stole maminky. Jedná se o jedno z mála potravin, které lze jíst bez obav o zdraví dítěte, takže při kojení je tato zelenina nejen povolena, ale také vyžadována.

V období kojení je pro ženu mnoho potravin zakázáno. Je možné jíst brokolici při kojení? Tato otázka vychází z úst žen, které nemohou žít bez zelí.

brokolice na kojení

Lékaři před propuštěním z nemocnice vždy dávají pokyny k výživě při kojení a první z nich je žádné zelí. Není známo, který přesně. Pojďme na to přijít.

Může kojící matka jíst brokolici?

Zelí se liší od zelí. A pokud je zelí na černé listině mezi matkami kojícími děti, pak brokolice není. Brokolice může a měla by se jíst při kojení.

Produkt je považován za hypoalergenní, takže kožní vyrážky u kojenců po použití přípravku matkou jsou sníženy na nulu. Existují však případy, i když ne časté, kdy zelenina způsobuje alergie. Ale to je způsobeno individuálními vlastnostmi těla.

brokolice na kojení

„Sestry“ brokolice, jako je zelí, růžičková kapusta a čínské zelí, mohou způsobit tvorbu plynu u dítěte, ale samotná „královna“ je o tuto možnost připravena.

Zelenina přinese matce a dítěti užitek, pouze pokud bude správně zpracována.

Jak ji správně zařadit do jídelníčku

Nedoporučuje se tedy zavádět brokolici do stravy v prvních 2 měsících po porodu. Je dobré, když žena zpočátku nejí brokolici v čisté formě, ale přidá si zeleninu do polévky nebo vývaru. To usnadňuje trávení.

Není třeba hned skočit do brokolicové polévky. Nejprve vyzkoušejte lžičku a během dne sledujte reakci svého dítěte. I když je to nepravděpodobné, je možné, že dítě bude mít alergickou reakci nebo koliku. Pak je lepší přípravek o měsíc odložit. Po uplynutí času to můžete zkusit znovu.

brokolice při kojení

Pokud ze strany miminka nejsou žádné reakce, klidně zeleninu zařaďte do jídelníčku. Mějte ale na paměti, že zelí by se mělo konzumovat až po tepelné úpravě. Syrová zelenina způsobuje nejen zažívací potíže, ale možná i otravy.

READ
Kdy vysadit remontantní šlahouny jahodníku?

Také není vhodné jíst smaženou zeleninu. Je lepší vařit, dusit, přidat do polévky. Můžete dokonce upéct brokolici.

Dalším důležitým bodem je množství zelí snědeného za den. V prvních dnech zavedení produktu se doporučuje konzumovat ne více než 30 nebo 50 g denně. Postupně lze množství zeleniny zvýšit až na 200 g denně.

Důležitý bod! Při nákupu zeleniny vybírejte se zelenými listy a květenstvím. Samotné stonky by měly být tenké a měkké na dotek. Tvrdé stonky naznačují, že zelenina je přezrálá. Samotná květenství by měla být těsně uzavřena. V žádném případě neberte zelí se zažloutlými hlávkami květenství. No, samozřejmě, nejlepší variantou je zelenina z vaší zahrádky.

brokolice na kojení

Jak vařit brokolici během kojení

Vzhledem k tomu, že výrobek má tendenci se rychle kazit, musí být připraven ihned po zakoupení. Zachová si tak své prospěšné látky. Pokud nemůžete brokolici uvařit hned, nezoufejte. Zeleninu lze krátkodobě skladovat v lednici (2-3 dny). Nejprve je ale potřeba květenství obalit vlhkými hadříky. Neuchovávejte výrobek v chladničce v sáčku nebo ještě hůře v nádobě. Potřebuje cirkulaci vzduchu.

Brokolici je třeba umýt těsně před vařením. Pokud se chystáte vařit zelí, pak stačí 6-7 minut. Tímto způsobem zůstanou zachovány všechny výhody zeleniny. Pokud se rozhodnete vařit polévku z produktu, stačí 5 minut.

Připravený pokrm je vhodné ihned sníst. Připravený produkt však můžete skladovat v chladničce, v těsně uzavřené nádobě, ale ne déle než 2 dny.

brokolice na kojení

Nejlepší recepty pro kojící maminky

Salát

  • brokolice – 500 g;
  • brambory – 2 střední hlízy;
  • mrkev – 2 ks;
  • celer – 2 svazky;
  • okurky – 2 ks;
  • kopr;
  • zakysaná smetana.
  1. Brambory uvaříme ve slupce, oloupeme a nakrájíme na malé kostičky.
  2. Květenství kapusty je také třeba uvařit a každé z nich rozdělit na 3 části.
  3. Uvařte a nastrouhejte také mrkev.
  4. Celer a kopr nakrájíme nadrobno.
  5. Okurky je nutné oloupat a nakrájet.
  6. Všechny přísady jsou smíchány a ochuceny zakysanou smetanou.
  7. Místo zakysané smetany můžete salát dochutit olivovým olejem.

brokolice při kojení

Krémová polévka

Jemná kašová polévka z brokolice je ideální pro kojící maminky.

K přípravě polévky potřebujete:

  • 1 kg brokolice;
  • 1 cibule;
  • 1 litr kuřecího vývaru;
  • 2-3 stroužků česneku;
  • rostlinný olej;
  • Můžete ochutnat sůl.
  1. Nakrájený česnek a cibuli lehce orestujeme na minimálním množství oleje.
  2. Zelí nakrájíme a přidáme k česneku a cibuli.
  3. Směs osolíme a na mírném ohni dusíme 10 minut.
  4. Dále k zelenině přidáme kuřecí vývar (horký) a směs přivedeme k varu.
  5. Poté se polévka stáhne z ohně a rozmixuje mixérem do hladka.
  6. Polévku s pyré můžete podle chuti dochutit smetanou s minimálním obsahem tuku.
READ
Je možné krmit okurky slupkou od brambor?

brokolice na kojení

Omelette

Během kojení můžete brokolicovou omeletu vařit i v troubě. Je velmi snadná na přípravu.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: