Je možné pít mléko po 60 letech?

Mléčné výrobky patří k nejprospěšnějším pro lidské zdraví. Ne každý však může konzumovat zdravé potraviny. Pro děti jsou mléčné výrobky základem stravy, ale vědci zpochybňují přínos mléka po 50 nebo 60 letech. S čím to souvisí, zda se v určitém věku vyplatí konzumovat mléčné výrobky a jak to správně dělat, vám na této stránce prozradí ženský web „Krásná a úspěšná“.

Mléko: složení a výhody

Tento produkt je unikátní přírodní sloučenina, lehce stravitelná potravina, která dokáže poskytnout lidskému tělu maximální množství látek nezbytných pro normální fungování všech systémů. Vědci tvrdí, že tento produkt se stal součástí lidské stravy již v 7. století před naším letopočtem. E. Všechny složky mléka lze rozdělit do několika skupin:

  • Veverky. Nejkoncentrovanější je kasein, sloučenina, která podporuje pocit plnosti a dodává tělu energii. Tento protein pomáhá syntetizovat hormony a posiluje vlasy a nehty. Syrovátkové bílkoviny tvoří 10 % obsahu mléka. Jsou mnohem snadněji stravitelné než kasein.
  • Minerály. Mléko je cenným zdrojem vápníku, draslíku, sodíku, fosforu, hořčíku, železa a dalších stopových prvků. Vápník se nejlépe vstřebává z kysaných mléčných výrobků, ale i při konzumaci plnotučného mléka dostává tělo značnou zásobu tohoto minerálu.
  • Vitamíny. Každý, kdo konzumuje přírodní proteinovou tekutinu, si zajišťuje přísun vitamínů A, D, B1 a B12.
  • Imunoglobuliny. Jakékoli mléko obsahuje imunitní buňky, které do něj vstupují z těla ženy, která syntetizovala živnou tekutinu.
  • Sacharidy. Většina druhů mléka obsahuje laktózu, cukr, který dodává tekutině sladkou chuť. Tato látka se rychle nabíjí energií.

Díky přítomnosti těchto složek jsou benefity mléka pro ženy i muže po 50. a 60. roce života nepopiratelné. Vědci si všimli, že ženy, které pijí tento nápoj, mají menší pravděpodobnost, že budou trpět osteoporózou. Vzhledem k tomu, že mléčné výrobky jsou bohaté na vápník a vitamín D, posilují kosti a zabraňují jejich křehkosti. Mají také příznivý vliv na stav cév, protože vápník je posiluje.

O výhodách mléka

Výhodou přírodního proteinového nápoje je také to, že dokáže snížit pálení žáhy. Protože je mléko zásadité, často se používá jako přírodní antacidum. Pokud uvnitř pocítíte nepříjemné pálení, stačí vypít sklenici mléka, aby tyto příznaky zmizely.

Web sympaty.net zjistil, že konzumace mléka s mírou je prospěšná pro lidi trpící poruchami spánku. Nápoj má mírný sedativní účinek. Pokud k tomu přidáte trochu medu, získáte vynikající uklidňující prostředek. Tento nápoj také pomůže posílit vaši imunitu.

Vzhledem k tomu, že tento produkt je zdrojem bílkovin a aminokyselin, lze jej nazvat přírodním lékem pro růst svalů. Pro ty, kteří se aktivně zapojují do sportu, bude velmi užitečné pití mléčných koktejlů. Navíc je produkt opravdu velmi chutný.

Mléko je dobré pro ty, kteří pracují v nebezpečných průmyslových odvětvích. Blahodárně působí na játra, protože má schopnost odstraňovat toxiny z těla.

Ne vždy však mléko přináší pouze výhody. Stejná laktóza a kasein často způsobují nesnášenlivost mnoha lidí. Navíc se stává, že ten, kdo mléko konzumoval celý život, může po jeho vypití v určitém věku náhle pociťovat nepohodlí. Důvodů může být několik.

READ
Lze skleněné nádoby sterilizovat v mikrovlnné troubě?

Škodlivost mléka

Na naší planetě jsou kupodivu lidé jediným živočichem, který je schopen ji v dospělosti asimilovat. Jiní savci nemohou krmit mlékem již ve 2. roce života, protože jejich tělo přestává vylučovat enzym, který štěpí laktózu.

Vědci naznačují, že lidské tělo se na tuto potravinu adaptovalo v důsledku staleté přítomnosti mléka ve stravě. Bohužel nadměrná konzumace mléka může mít špatné následky. Mléko je zvláště škodlivé pro osoby starší 50 let, protože může vést k následujícím onemocněním:

  • Alergie. Kasein a laktóza často způsobují nesnášenlivost.
  • Ateroskleróza. Mléko je produkt bohatý na cholesterol. Ti, kteří mají rádi mléčná jídla, jsou ohroženi dysfunkcí srdce a cév, protože cholesterol se usazuje na stěnách cév ve formě plaků. To zhoršuje průchodnost krevních cév, což ovlivňuje fungování všech orgánů a systémů.
  • Onkologická onemocnění urogenitálního systému. Když mluvíme o tom, zda muži ve věku 50 nebo 60 let mohou pít mléko, je třeba vzít v úvahu, že přípravek podporuje růst zhoubných nádorů. Starší lidé by měli omezit jeho používání.
  • Poruchy ve střevech. Konzumace mléčných výrobků často vede k plynatosti nebo průjmu. Na noc je proto raději nejezte.
  • Osteoporóza. Zneužívání mléka vede k rozvoji nedostatku vápníku. Vědci prokázali, že způsobuje destrukci kostí. To je jeden z hlavních důvodů, proč by starší lidé neměli pít mléko. Je však třeba říci, že tento produkt způsobí skutečnou škodu pouze při nadměrné konzumaci.

Které mléko přináší největší výhody?

Na pultech obchodů s potravinami dnes najdete mnoho druhů mléčných výrobků. Každý z nich má své vlastní prospěšné vlastnosti a nevýhody:

  • Páry. Jedná se o produkt, který neprošel žádným zpracováním. Jeho přínos spočívá v tom, že takový produkt je nejpřirozenější. Toto mléko obsahuje vitamíny a prospěšnou mikroflóru, která může posílit imunitní systém. Mezi nevýhody čerstvého kravského nebo kozího mléka patří možnost, že může obsahovat škodlivou mikroflóru – bakterie, které zvíře infikují. Čerstvý produkt by měl být konzumován pouze v případě, že existuje důvěra v absolutní zdraví krávy, ze které byl nadojen. Proto na otázku, zda je možné pít čerstvé mléko ve stáří po 50 letech, mnoho lékařů odpovídá záporně.
  • Pasterizováno. Jedná se o výrobek, který se zahřeje na teplotu cca 100 stupňů. Touto úpravou je zabita veškerá mikroflóra, mléko díky tomu nezkysne tak rychle jako plnotučné. Zahřívání však vede ke zničení vitamínů, na které je produkt bohatý. Pasterizované mléko lze skladovat v lednici po dobu nejméně 5 dnů.
  • Sterilizováno. Během procesu sterilizace je mléko zcela zbaveno všech mikroorganismů, které obsahuje, ale zároveň je zničena většina prospěšných látek. Sterilizované nápoje se skladují asi šest měsíců.
  • Ultrapasterizované. Proces takového zpracování netrvá dlouho a zahrnuje vystavení produktu velmi vysoké teplotě – od 135 do 145 stupňů. Ultrapasterizovaný nápoj není vhodný k výrobě tvarohu, ale přidáním speciálního startéru z něj můžete vyrobit lahodný jogurt.
  • Ghí. Tento produkt se také zahřívá, ale při teplotě nepřesahující 85 stupňů. Při tomto zpracování získává mléko krémový odstín a příjemnou oříškovou příchuť. Zahřívání obvykle vede ke změně složení mléka: stává se tučnějším, snižuje se koncentrace bílkovin a vitaminové sloučeniny se téměř úplně rozpadají.
  • Bez laktózy. Tento nápoj prochází zpracováním, při kterém je z něj odstraněna téměř veškerá laktóza, která je nahrazena glukózou. Výrobek je vhodný pro osoby alergické na mléčný cukr.
  • Nízký obsah tuku. Tento produkt mají rádi ti, kteří milují mléko, ale bojí se o svou postavu. Bohužel to nelze nazvat užitečným. Nízkotučný výrobek obsahuje mnohem méně vitamínů než mléko s obsahem tuku kolem 3 %.
  • Zhuštěný. Výrobek obsahuje hodně cukru, jeho kalorický obsah je přibližně 338 kcal/100 g, takže starším lidem toto mléko více uškodí než pomůže. Tento dezert lze použít jako dochucovadlo pokrmů, ale dopřávat si ho v žádném věku se často nedoporučuje.
  • Koza. Na pultech obchodů je stále těžké najít. Kozí mléko má mnoho prospěšných vlastností. Na rozdíl od kravského mléka je méně pravděpodobné, že způsobí alergie. Benefitem kravského mléka pro ženy po 50 a 60 letech je, že se mnohem lépe vstřebává.
READ
Je možné jíst tepelně neupravené klobásy?

Jaké mléko si vyberete?

Výhody a poškození produktu závisí na tom, kolik ho konzumujete. Je velmi důležité vědět, kdy přestat a vybrat si takové možnosti mléka, které jsou pro člověka vhodnější.

Mléko po 50: jak ho správně pít

Když už mluvíme o tom, zda je pití mléka pro dospělého po 50 letech prospěšné, stojí za zmínku, že vše závisí na individuálních vlastnostech jeho těla. Některým lidem konzumace produktu i v mládí příliš neprospívá. Pokud v mládí měli nepříjemné pocity po vypití sklenice mléčného koktejlu, ve stáří by se s tímto produktem neměli nechat unést.

Nejlepší variantou mléka pro starší lidi je kozí mléko. V ideálním případě konzumujte výrobek z domácí, dobře udržované kozy, která žije v dobrých podmínkách. Můžete vypít jeden nebo dva hrnky denně. Toto množství bude stačit k pokrytí potřeb těla.

Absolvent lékařské fakulty ULGU. Zájmy: moderní lékařské technologie, objevy v oblasti medicíny, vyhlídky rozvoje medicíny v Rusku i v zahraničí.

  • Příspěvek zveřejněn: 07.08.2020
  • Doba čtení: 3 minuty čtení

Pij mléko, bude ti dobře, říkají někteří. Mléko způsobuje koliky, vyrážky, onemocnění dýchacích cest a plyny – jiné děsí. Koho poslouchat? Musíte používat zdravý rozum a rozumět potřebám svého těla.

Mléko je produkt blízký dokonalosti, řekl Hippokrates. Když je ho ve stravě málo, platíme velmi vysokou cenu: jsme unavení, ochabují nám kosti a zuby, hůře funguje srdce.

Co mléko obsahuje? Jak je to užitečné a škodlivé?

Mléko a všechny mléčné výrobky obsahují živiny nezbytné pro správné fungování organismu. Jsou to: zdravé bílkoviny, mléčný cukr (laktóza), tuk, minerální soli (hlavně vápník, fosfor, draslík, sodík, hořčík a další) a vitamíny (B2, B12 a PP a A, D, E, K), které také působí jako antioxidanty.

Kromě toho mléko obsahuje mnoho cenných bílkovin, jako jsou: imunoglobuliny, hormony, růstové faktory a enzymy. Má také detoxikační vlastnosti a reguluje trávení.

Složení mléka, většinou tučného, ​​se také zkoumá pod mikroskopem. Obsah tuku v mléce se pohybuje od 2,7 do 5,5 procenta. Složení mléčného tuku zahrnuje nasycené tuky, cholesterol, kyselinu linolovou a arachidovou, patřící do skupiny esenciálních mastných kyselin. Výhrady ohledně nebezpečí tohoto produktu se týkají pouze nasycených kyselin, které negativně ovlivňují stav srdce a nedoporučují se lidem se sklonem k plnosti. 100 g 2% mléka obsahuje 1,19 g nasycených tuků.

READ
Jaká je nejlepší odrůda kukuřice?

Mnoho vědců spojuje spotřebu mléka s hypertenzí. Přestože některé proteinové frakce zvyšují krevní tlak, mléko obsahuje vápník, který v kombinaci s vitamínem D pomáhá regulovat krevní tlak, zabraňuje ateroskleróze, ischemické chorobě srdeční a infarktu.

Statistika spotřeby mléka – kam vedou falešné teorie

V Evropě se spotřeba mléka za posledních deset let snížila asi o 30 % a toto číslo nadále klesá. V průměru Evropan uspokojí denní potřebu vápníku asi z 55 %.

Někteří vědci tvrdí, že lidé, stejně jako jiní savci, jsou uzpůsobeni ke konzumaci mléka pouze v kojeneckém věku a musí je později ze stravy vyloučit. Někdo se domnívá, že používání živočišného mléka je v zásadě nefyziologické. Podle této teorie je kravské mléko pro krávy a lidské mléko pro lidi.

Složení mléka

Studie ukazují, že téměř 20 % dětí a 25 % dospělých má nedostatek laktázy, enzymu, který tráví laktózu obsaženou v mléce. Potraviny obsahující laktózu u nich způsobují nadměrnou tvorbu plynů, což se zase projevuje plynatostí, bolestmi břicha a průjmem.

Stojí za připomenutí, že na trhu existuje mléko se sníženým obsahem laktózy, které mohou úspěšně pít lidé s intolerancí laktózy. Kefír a jogurt jsou pro ně také bezpečné, protože fermentované mléčné výrobky obsahují mnohem méně laktózy.

V zásadě se vědci domnívají, že střídmá konzumace mléka není zdraví škodlivá. Pokud nemáte alergii nebo intoleranci na mléko, doporučuje se jedna až dvě sklenice denně. Mléko lze také úspěšně nahradit jogurtem, kefírem, mléčným koktejlem, sýrem nebo tvarohem. Ale musíte pít přírodní mléčné nápoje, bez přidání ovoce a sladidel ve výrobě. Čerstvé nebo mražené ovoce si ale můžete přidat do mléka sami a udělat si tak hodnotný nápoj.

Jaké živočišné mléko lidé pijí?

Nejoblíbenější je kravské mléko. To ale neznamená, že je nejchutnější a nejzdravější. Neméně užitečné kozí, velbloudí a kokosové mléko.

Mléko je přítomno ve všech koutech světa. Jsou země, kde pijí mléko klisen, buvolí, sobí, ovčí a rostlinné mléko – sójové, rýžové, mandlové.

  • Kozí mléko. V dávných dobách byl všem ženám znám pro své vyhlazující a regenerační vlastnosti. Kleopatra se koupala v kozím mléce. Kozí mléko je svým složením velmi podobné lidskému mateřskému mléku a na rozdíl od kravského neobsahuje hlavní frakce globulinů. Kozí mléko je dobré pro starší lidi, díky své struktuře je tělem přirozeně homogenizováno, proto snižuje hladinu cholesterolu v krvi. Doporučeno pro rekonvalescenty, astmatiky, nemocné plíce a žaludek.
  • Ovčí mléko. Je chutnější, hutnější a tučnější než kravské mléko. Často se používá při výrobě sýrů, méně často pro každodenní použití. Ve Velké Británii nebo Rakousku lze ovčí mléko koupit v každém supermarketu. Tento typ mléka obsahuje velké množství lehce stravitelného vápníku, díky čemuž je doporučováno jako prevence osteoporózy. Ve srovnání s kravským nebo kozím mlékem obsahuje ovčí mléko více živin, pevných látek a energie.
  • Velbloudí mléko. Stojí za to ho lépe poznat. Chuť velbloudího mléka je podobná kravskému, možná trochu slanější. Má méně tuku a zároveň pro srdce více nenasycených mastných kyselin. Velbloudí mléko je navíc přirozeně bezlaktózové a bohaté na vitamíny B a C.
READ
Lze vývar zmrazit v mrazáku?

8 mýtů o mléce

Mýtus 1: Kravské mléko obsahuje méně vápníku než sójové mléko.

Vědci z Creighton University prokázali, že sójové mléko poskytuje tělu o 25 % méně vápníku než mléko kravské. Konzumace sójového mléka jako zdroje vápníku proto není prospěšná. Ukazuje se, že musíte více pít a platit mnohem více.

Mýtus 2: Pokud trpíte intolerancí laktózy, měli byste se vyhýbat všem mléčným výrobkům.

Lidé s alergií na laktózu mohou konzumovat mléčné výrobky v malých množstvích, například vypít jeden šálek mléka ráno a večer. Střeva obvykle trpí velkou jednorázovou dávkou laktózy.

Mýtus 3: Konzumací mléčných výrobků můžete přibrat.

Pokud budete jíst mléko nebo mléčné výrobky třikrát nebo čtyřikrát denně, nepřiberete. Proti. Výsledky studie provedené Asociací amerických dietetiků v roce 2004 ukazují, že strava bohatá na vápník podporuje rychlejší hubnutí. Vápník potlačuje nadměrnou chuť k jídlu.

Mýtus 4. Pití mléka při nachlazení způsobuje nadměrnou tvorbu hlenu.

Tomuto mýtu se navzdory četným studiím věřilo po dlouhou dobu. Po mléce se v ústech objevují lepkavé sliny, které si někteří lidé spojují s hlenem. Neexistuje ale žádný vědecký důkaz, že mléko zlepšuje nebo zhoršuje příznaky nemoci. Na druhou stranu je všeobecně známo, že pití tekutých a lehce stravitelných potravin, jako je mléko, pomáhá k rychlejší regeneraci.

Mýtus 5: Pití mléka způsobuje ledvinové kameny.

Na rozdíl od všeobecného přesvědčení mléko neukládá minerály v ledvinách ani nezpůsobuje tvorbu kamenů. Výzkum na univerzitě v Chicagu ukázal, že můžete konzumovat asi 600 mg vápníku denně (asi 2 sklenice mléka) bez rizika vzniku kamenů.

Mýtus 6. Odstředěné mléko je zředěné a nemá žádnou nutriční hodnotu.

V odstředěném mléce se tuk odstřeďuje, není tedy potřeba jej ředit vodou. Sklenice takového mléka obsahuje méně než 0,5 g tuku a množství vápníku, bílkovin, draslíku, fosforu a dalších živin je srovnatelné s plnotučným mlékem.

Mýtus 7. Mléko zvyšuje riziko rakoviny.

Problémem není mléko, ale množství zkonzumovaného tuku. Jeho nadbytek může způsobit například rakovinu plic, prostaty nebo tlustého střeva. Některé studie ukazují, že pití odstředěného mléka snižuje riziko rakoviny plic. Pokusy na zvířatech navíc ukázaly, že složky mléka mohou zpomalit růst rakovinných nádorů a některé z nich – vápník a vitamín D – snižují riziko rakoviny tlustého střeva.

READ
Mohu jíst syrová dýňová semínka?

Mýtus 8. Kozí mléko je zdravější než kravské mléko a může být podáváno dětem s diatézou bílkovin

Dle současného stavu znalostí a doporučení by se kozí mléko nemělo podávat dětem s potvrzenou alergií na mléko. Takzvané mléko kopytníků má společné antigeny. Kozí mléko kromě alergií způsobuje nedostatek kyseliny listové a má iontové složení nevhodné pro děti.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: