Kdo by neměl jíst dýni?

Dýně na bílém pozadí

Zlatá tykev je považována za zeleninu díky své vysoké nutriční hodnotě, ale vědecky je řazena mezi ovoce. Jeho dužina a semena poskytují silnou řadu antioxidantů, živin a podporují trávení – jejich roli při podpoře optimálního zdraví je těžké zpochybnit. Pro ty z vás, kteří ještě nezařadili masité ovoce do svého jídelníčku, jsme shrnuli nejnovější přínosy pro zdraví podpořené vědeckým výzkumem.

Obsah kalorií dýně je 26 kcal na 100 g. Tak nízký obsah kalorií je způsoben tím, že se skládá z 94% vody. Dužnina má také vysoký obsah vlákniny a má působivý nutriční profil. Většina z nich obsahuje betakaroten, který tělo přeměňuje na vitamín A – šálek vařeného produktu obsahuje 245 % denní dávky. Stejná porce obsahuje 10–19 % denní hodnoty vitaminu C, draslíku, mědi, manganu a vitaminu B12.

Různé druhy dýní

Top 7 užitečných vlastností dýně a zajímavých faktů

1. Chrání zrak

Barevné plody jsou dobrým zdrojem β-karotenu, luteinu a zeaxantinu. Silné antioxidanty chrání před progresivní makulární degenerací, hlavní příčinou slepoty u starších dospělých. Vitamin C a E obsažené v dužině také chrání před degenerativním poškozením zraku s věkem. Studie z roku 2019 o očních onemocněních souvisejících s věkem to potvrzuje. Tyto látky se lépe vstřebávají při konzumaci s malým množstvím zdravých tuků, jako je olivový olej. [1]

2. Zlepšuje činnost srdce

Vysoký krevní tlak vyvolává kardiovaskulární onemocnění, k jeho snížení přispívá jak odmítání soli, tak dostatečný příjem draslíku. Tuto teorii testovali vědci v roce 2017 s podporou 2722 dobrovolníků. Vláknina a vitamín C obsažené v dužině, stejně jako složky dýňového oleje zlepšují činnost srdečního svalu, snižují diastolický krevní tlak a zvyšují dobrý cholesterol. [2]

dýňová šťáva

3. Snižuje riziko rakoviny

Strava bohatá na beta-karoten potlačuje a zpomaluje růst rakovinných buněk u rakoviny hrdla, slinivky, prostaty a tlustého střeva. Karotenoidy neutralizují volné radikály, které produkují rakovinné buňky, aby se rychle množily. Studie ukázaly, že výhody se projeví pouze při konzumaci dýně a dalších potravin s vitamínem A – doplňky stravy neposkytují stejnou úroveň ochrany. [3, 4, 5]

4. Prevence diabetu a obezity

Dýňové polysacharidy mají neuvěřitelný potenciál v boji proti inzulínové rezistenci a pomáhají kontrolovat hladinu cukru v krvi. Mohou chránit před rozvojem diabetu 2. typu a v budoucnu se stát základem antidiabetik. Co se týče hubnutí, dýně nemá superschopnosti a nepomáhá spalovat tuky, ale díky nízkému obsahu kalorií a vysokému obsahu vlákniny vám umožní jíst méně – rychleji zasytí, dodá pocit sytosti na dlouhou dobu.

READ
Jaký znak je charakteristický pro infiltrativní hnisavou trichofytózu?

Dýně řez a semena

5. Pomáhá při hyperaktivním močovém měchýři

Dýňová semínka posilují svaly pánevního dna a udržují kontrolu nad močovým měchýřem prostřednictvím dvou procesů – inhibují 2 enzymy, zvyšují testosteron. Semena zároveň zmírňují hypertonicitu močového měchýře tím, že zvyšují schopnost zadržovat moč a snižují frekvenci močení. Dýňový olej je neméně užitečný při různých poruchách močení. [6]

6. Zlepšuje stav pokožky a chrání ji před UV zářením

Karotenoidy, lutein, zeaxanthin, vitamín E a mnoho dalších antioxidantů zvyšují ochranu kožních buněk před škodlivými UV paprsky. Kyselina askorbová navíc podporuje tvorbu kolagenu, proteinu, který udržuje pokožku krásnou a zdravou. [7]

Pečené dýňové plátky

7. Posiluje imunitu

Složení obsahuje mnoho látek, které posilují imunitní systém. Komplex vitamínů, železa, kyseliny listové a dalších sloučenin urychluje hojení ran, zvyšuje tvorbu bílých krvinek a pomáhá imunitním buňkám efektivněji pracovat. [8, 9]

Kdo by neměl jíst dýně: kontraindikace a poškození

Plod zdravému člověku ublížit nemůže. Kvůli příliš častému používání se mohou otoky a problémy se stolicí jen objevit, což platí pro veškerou zeleninu. Individuální nesnášenlivost se projevuje u mizivého procenta lidí. V extrémních případech se objevují alergie, nevolnost, svědění, průjem – historie nezná závažnější precedenty. Vědci také zjistili, že okurky a vodní melouny obsahují podobné alergeny, a pokud jste na ně alergičtí, měli byste být opatrní s dýňovými pokrmy.

Dýně v košíku

Kolik dýní můžete sníst každý den?

Produkt není nutné jíst denně a ve velkém množství – nadměrná vášeň pro vitamín A vede k hypervitaminóze, žloutence (zežloutnutí očí a kůže). Stojí za zvážení, že předávkování může být vážným problémem pro kojence a děti. Existují také nezdravé dýňové výrobky s přidaným cukrem, jako je latte, bonbóny a náplně do koláčů. Je lepší je úplně odmítnout.

Jak si vybrat dýni a správně ji uvařit?

Existuje mnoho způsobů, jak si pravidelně vychutnávat ovoce se zdravotními přínosy – pouze vláknitá část, která drží semena, je nepoživatelná. Při nákupu je lepší vybírat malé plody podlouhlého tvaru bez známek hniloby. Čím menší je jejich velikost, tím jsou sladší a méně vláknité – obři o hmotnosti více než 10 kg se pěstují jako krmné odrůdy pro zvířata. Mezi kulinářskými specialisty je proslulá především muškátová odrůda Butternut, známá pro svou oříškovou chuť a lahodnou vůni.

READ
Lze skořápky makadamových ořechů použít jako drenáž?

Dýňový koláč

Dýni můžete jíst syrovou, ale většině lidí se její chuť a vůně hnusí – největší zdravotní benefity a potěšení přináší hotový produkt. Ovoce se často vyskytuje v receptech na polévky a dušená jídla, vaří se, vaří v páře, peče na pergamenu s máslem. Hotové dýňové pyré se přidává do snídaní, večeří, lehkých svačin – ovesné kaše, palačinky, energetické tyčinky, muffiny. Tato všestranná přísada se také používá jako základ pro pizzu nebo těstoviny, smíchané s chilli papričkami.

Komentář odborníka

Tatyana Eliseeva, odborník na výživu, odborník na výživu

Žebrované světlé plody jsou potřebné nejen pro vyřezávání luceren na Halloween. Doporučuji je používat do sladkých i slaných receptů na podporu váhy, imunity, zraku a užívat si výhod přírodních potravin.

Pokud máte nějaké oblíbené dýňové recepty, určitě se o ně podělte v komentářích a podělte se o svá kuchařská tajemství!

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: