Kdo by neměl jíst piniové oříšky?

В piniové oříšky mnoho zdravých mastných kyselin, vitamínů, makro- a mikroprvků. Je to však vysoce kalorický produkt, a pokud se jím přejídáte, může se u vás rozvinout „syndrom borových úst“. Řekneme vám vše, co je důležité vědět o piniových oříšcích.

Co jsou piniové oříšky

Dnes Rusko zůstává největším producentem piniových oříšků

Piniová oříška je název semen několika druhů borovic (například sibiřských, evropských, korejských, italských). Tyto stromy se také nazývají cedrové stromy, i když z botanického hlediska je to nesprávné. Navíc v závislosti na druhu borovice a dokonce i na prostředí se piniové oříšky mohou lišit tvarem, nutričním složením a chutí [1]. Mimochodem semena pravých cedrů jsou nepoživatelná.

Zbytky piniových oříšků se nacházejí ve vykopávkách sumerského království a na troskách Pompejí. Středověký perský vědec a lékař Avicenna psal o blahodárných vlastnostech produktu. V Rusku se piniové oříšky používají při vaření už od XNUMX. století a za Ivana Hrozného se staly dokonce exportním zbožím. Cedrový průmysl se rozvinul díky rozvoji Sibiře.

Cena piniových oříšků je do značné míry určena tím, jak obtížné je je získat. Například borovici sibiřské může trvat i 20 let, než se její semena stanou poživatelnými.

Obsah kalorií a nutriční hodnota piniových oříšků na 100 g:

  • Kalorie: 673
  • Tuky: 68,4 g
  • Protein: 13,7 g
  • Sacharidy: 13,1 g
  • Vláknina: 3,7 g [2].

Výhody piniových oříšků

Jádra piniových oříšků jsou bohatá na vitamíny skupiny B, vitamíny A, E a K, dále železo, fosfor, zinek, hořčík, měď a mangan. Obsahují 19 aminokyselin, z nichž 8 je pro člověka nezbytných: leucin, isoleucin, lysin, methionin, threonin, tryptofan, valin, fenylalanin. Lidské tělo si je neumí samo syntetizovat, ale jsou nezbytné pro vývoj svalů, pružnosti vazů, kůže a šlach [3].

Pravidelná konzumace piniových oříšků je spojována s přínosy pro kardiovaskulární zdraví, snižováním hladiny cukru v krvi a cholesterolu. Je však důležité si uvědomit, že na piniové oříšky můžete být alergičtí. S tímto produktem musíte být opatrní: pro začátek je lepší vyzkoušet jen pár ořechů.

Pomozte kontrolovat hladinu cukru v krvi

Foto: Artem Podrez/Pexels

Podle studie konzumace piniových oříšků nalačno pomáhá snižovat hladinu cukru v krvi [4]. Nahrazení sacharidových potravin piniovými oříšky bohatými na nenasycené tuky má rovněž příznivý vliv na hladinu glukózy [5].

READ
Je možné chovat oleandr v domě?

Vědci zjistili, že konzumace alespoň 60 g ořechů denně nalačno po dobu dvou měsíců snižuje hladinu glukózy a citlivost na inzulín u lidí s diabetem 2. typu [6]. Glykemický index piniových oříšků je pouze 15, takže jsou povoleny pro dietu diabetiků.

Navíc jen 30 g piniové oříšky poskytují 109 % denní hodnoty manganu, což snižuje riziko cukrovky [7], [8]. Podobný účinek na organismus mají fenolické sloučeniny (polyfenoly), které se v produktu nacházejí [9].

Pomozte normalizovat váhu

Piniové ořechy – vysoce kalorický produkt, ale je docela obtížné z nich přibrat. Dokážou ale zajistit pocit sytosti na dlouhou dobu, je to ideální svačina, která pomáhá těm, kteří si hlídají váhu, nepřibírat kila navíc [10], [11]. Mastné kyseliny v produktu také pomáhají potlačovat chuť k jídlu [12].

Udržujte zdraví mozku

Piniové oříšky jsou výborným zdrojem omega-3 mastných kyselin (34,1 g na 100 g výrobku). Doporučená denní dávka pro dospělé je 1,6 g/den [13], [14]. Omega-3 mastné kyseliny jsou důležité pro zdraví mozku, pomáhají déle udržet kognitivní funkce a snižují riziko demence [15].

Užitečné při nespavosti

Vysoký obsah tryptofanu (43 % denní dávky) dělá z piniových oříšků ideální „potravu na spaní“. Aminokyselina (L-tryptofan) se přeměňuje na serotonin, důležitý neurotransmiter, který má příznivé účinky na náladu a spánek. Pokles hladiny serotoninu zvyšuje riziko poruch spánku a zvýšené hladiny stresu [16], [17].

Snižte hladinu cholesterolu

Kyselina pinolenová nacházející se v piniových oříšcích může pomoci snížit hladinu cholesterolu v krvi [18]. Konkrétní mechanismus, kterým se tak děje, však zatím nebyl zveřejněn. Studie byly prováděny pouze na zvířatech [19], [20].

Škodlivost piniových oříšků

Potenciální poškození piniových oříšků je v přejídání. Doporučená denní dávka piniových oříšků je 30–50 g denně. Pokud jsou tyto hodnoty výrazně překročeny, může se vyvinout takzvaný „syndrom borových úst“. Hlavním příznakem tohoto onemocnění je kovová nebo hořká chuť v ústech [21]. Stav může trvat dva dny až dva týdny, ale přejde sám.

Komentář alergologa

Mezi všemi ořechy jsou piniové oříšky považovány za nejbezpečnější, ale přesto mohou být alergické. Pokud zaznamenáte reakci na produkt, měli byste okamžitě vyhledat lékařskou pomoc.

Někdy je příčinou alergie lidský faktor. Nesprávné skladování vede k tomu, že se v piniových oříšcích začnou produkovat toxické látky, na které může tělo reagovat potravinovou alergií. Pokud je chuť ořechu hořká, s mírnou kyselostí, je ovoce zkažené.

Reakce se zpravidla projevuje na jednom druhu ořechů. Například jste jedli mandle – a začala alergie, ale nic z piniových oříšků. Z hlediska alergenicity ořechů je důležitá jejich velikost.

Piniové oříšky při vaření

Příprava salátu zabere asi 25 minut.

Piniové oříšky lze dát do zeleninových salátů, posypat maso a ryby, přidat do jogurtu nebo tvarohu, jíst jen tak. Nabízíme uvařit s nimi zdravý a chutný středomořský salát.

READ
Kdy zasít semena lobelie pro sazenice?

Nejprve si připravte ingredience: uvařte a očistěte krevety (400 g na 3 porce). Cibuli nakrájejte na tenká kolečka (70 g) a namočte do octa a vody (po 1 polévkové lžíci). Bryndza nebo feta nakrájená na kostičky (50 g). Rukolu (125 g) omyjeme a osušíme. Oloupejte a nakrájejte avokádo (1 ks) na střední plátky, cherry rajčata (6 ks) – na polovinu a pepř (120 g) – na poloviční kroužky.

Smíchejte všechny ingredience v hluboké misce (cibuli předem vymačkejte). Podle chuti osolíme, opepříme, zakápneme olivovým olejem. Hotový salát posypeme piniovými oříšky (4 lžíce, asi 40 g).

Jak si vybrat a uložit

Při výběru piniových oříšků store- věnujte pozornost barvě: barva skořápky by měla být jednotná a loupaná semena by měla být světlá. Pokud produkt zapáchá vlhkým a plesnivým zápachem, je to špatné znamení. Pokud jsou ořechy ve skořápce, zatřeste je: rachot odhalí starou sklizeň.

Při pokojové teplotě a nízké vlhkosti mohou být loupané ořechy skladovány až rok (v kornoutu – až několik let) a loupaná semena mohou být skladována pouze v chladničce a ne déle než 90 dní [22]. Nízká vlhkost, nedostatek světla a nízká teplota pomáhají zachovat příznivé vlastnosti produktu po dlouhou dobu. Pokud semena zmrazíte, můžete prodloužit jejich trvanlivost o 6-8 měsíců.

Různé ořechy se liší svým složením a účinkem na organismus. Bavíme se s lékaři o tom, které ořechy jsou zdravější, s čím by se neměly kombinovat a kolik jich můžete za den sníst.

ořechy

Vyvážená a zdravá strava, o které mluví odborníci na výživu a kterou tak touží dodržovat hubnoucí a vyznavači zdravého životního stylu, se neobejde bez přidání ořechů do jídelníčku. Obvykle se konzumují jako svačina nebo se přidávají do salátů nebo polévek. Hlavní je nenechat se strhnout ořechy a nepřekračovat denní příjem kalorií. A mimochodem, není tak těžké se nechat unést.

Kandidát lékařských věd, pediatr, odborník na výživu, specialista v oboru integrativní a preventivní medicíny. Člen Asociace lékařů preventivního lékařství.

Ořechy podporují zdraví mozku a jsou dobré jako prevence Alzheimerovy choroby. Doporučují se k výživě lidem s rakovinou, protože některé ořechy obsahují látky, které působí protirakovinně.

Ořech

Je na druhém místě v obsahu Omega-3 tuku (lněné semínko je první). Vlašské ořechy byly od pradávna považovány za ideální potravinu. pro nervový systém. Obsahuje kyselinu listovou a ellagovou, které mají antioxidační, protizánětlivé, protirakovinné vlastnosti, železo, fosfor, měď, hořčík, mangan, zinek.

READ
Kdy začínají kvést kala?

Vlašské ořechy pomáhají normalizovat metabolismus, což je důležité při boji s nadváhou. Posiluje kardiovaskulární a imunitní systém, zlepšuje stav kůže a kostí a pomáhá tělu zvládat stres.

Doporučuje se jíst denně 4-6 vlašských ořechů.

Lískový ořech (lískový ořech)

Ve srovnání s jinými ořechy je to rekordman v obsahu vitaminu E. Obsahuje především mononenasycené tuky, fosfor, draslík, hořčík a mangan, vitamíny B2, B6, dále kvercetin, fenolové kyseliny, které působí na organismus antioxidačně.

Lískové ořechy obsahují látku paclitaxel, která se používá jako základ protirakovinných léků. Lískové ořechy jsou však dost alergenní. speciální nebezpečí představuje pro osoby trpící alergickými onemocněními dýchacích cest. V nich mohou lískové ořechy způsobit silnou alergickou reakci včetně otoku hrtanu.

Doporučené dávkování lískových oříšků: 1 hrst denně.

mandle

Obsahuje až 20% bílkovin, velké množství vitamínu E, draslík, vápník, zinek, železo, Omega-9 tuky. Často se doporučuje užívat lidem s osteoporózou pro vysoký obsah vápníku, který se v těle dobře vstřebává.

Měly by se jíst pouze zralé mandle. Nezralé ořechy, stejně jako meruňková jádra, obsahují amygdalin, což je kyanid a je velmi jedovatý, zejména ve vysokých dávkách.

Doporučená porce mandlí: 1 hrst denně.

Pistácie

Stejně jako mandle obsahují až 20 % bílkovin. Jsou bohaté na tuky Omega-6 a Omega-9, fosfor, mangan, hořčík, draslík, vitamíny B1, B6.

Tyto ořechy obsahují lutein, který poskytuje dobrou podporu pro oči a reprodukční systém.

Jsou tělem dobře snášeny a ve srovnání s jinými ořechy méně alergenní. Pistácie obsahují speciální fytolátky, které mají protizánětlivé a antioxidační vlastnosti.

Doporučená porce pistácií: 1 hrst denně.

Piniová oříška

Bohatý na mononenasycené mastné kyseliny, železo, bílkoviny, pomáhá rychle obnovit sílu.

Hořčík, vitamín E, mangan a vitamín K, které obsahuje, pomáhají udržovat zdraví srdce. Uvedené látky při společném užívání vzájemně posilovat účinek.

Piniové oříšky obsahují kyselinu pinolovou, která pomáhá udržovat zdravou hladinu cholesterolu.

Piniové oříšky obsahují velké množství antioxidantů, které hrají důležitou roli pro zdraví a dlouhověkost.

Obsahují také lutein, který je účinný v prevenci očních onemocnění.

Piniové oříšky pomáhají snižovat chuť k jídlu. Obsahují mastné kyseliny, které podporují uvolňování hormonu cholecystokininu, který potlačuje chuť k jídlu.

READ
Kdy v Anapě kvetou levandulová pole?

Někdy se po požití piniových oříšků může v ústech objevit hořká kovová chuť, která trvá jeden den až 2 týdny. Tento stav se nazývá syndrom piniových oříšků. Zmizí snadno, pokud zcela odstraníte tento produkt ze svého jídelníčku.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: