Kdo by neměl jíst platýse?

platýs

Platýs je ryba s plochým, oválným tělem, 50–60 cm dlouhým, asi 25 % tvoří hlava. Obě oči jsou umístěny na stejné straně těla. A tato strana je olivově hnědá s náhodně umístěnými žlutými nebo oranžovými skvrnami. Barva protilehlého povrchu jatečně upraveného těla je světlejší, téměř bílá.

Existují takové odrůdy platýse jako písečný, žlutoocasý, šedý, zimní a do řádu také patří platýs, kambala, kambala a další ryby.

Kde bydlí

V Rusku se rybolov provádí na Dálném východě, v Barentsově moři a na území Krasnodar. Hlavní lovnou oblastí je Dálný východ: loví se zde velké množství platýse žlutobřichého, platýse žlutoploutvého a platýse bělobřichého a obecně tato oblast představuje až 83 % celkového domácího úlovku. Tato ryba se vyskytuje také v řekách. Například platýs hvězdný často končí v sítích jako vedlejší úlovek.

Platýs přichází do Fish World 55 od murmanských rybářů, kteří loví v Barentsově moři. Rybu ihned po ulovení zpracují a zmrazí přímo na lodi. To zajišťuje čerstvost a chuť této neobvyklé ryby.

Zajímavým faktem

Platýs se tak hned tak nenarodí. Potěr se téměř neliší od svých vrstevníků v rodině: mají normální tělo, oči jsou umístěny na hlavě standardním způsobem – jako ostatní ryby. Teprve s věkem se „přetáčí“ na jednu stranu a tělo se deformuje v důsledku vlastností chování a pohybu.

Nutriční vlastnosti platýse

Podívejme se na nutriční vlastnosti, výhody a možné poškození platýse:

Na 100 g platýse je přibližně:

  • 103 kcal ve vařených, 223 ve smažených;
  • 19–21 g plnohodnotných bílkovin (denní hodnota 0,8–1 g na kg tělesné hmotnosti v závislosti na fyzické aktivitě);
  • 1–1,3 g tuku (při normě 0,5–1,5 g na kg tělesné hmotnosti), z toho pouze 0,3 g nasycených.

Platýs je nízkokalorický, nízkotučný produkt s vysokým množstvím bílkovin.

Jaké jsou výhody platýse?

Fosfor

Platýs obsahuje přibližně 350 mg fosforu na 100 g. Denní příjem této látky pro dospělé je 800 mg (ženy v těhotenství a kojení +200), pro děti podle věku 300–1200. Rovnováha fosforu je nezbytná pro zdravé kosti a zuby, může snížit riziko ledvinových kamenů a podílí se na metabolismu tuků a dalších důležitých procesech v těle.

READ
Je možné krůty krmit bramborami?

Jód a draslík

Tato ryba obsahuje také značné množství draslíku – 358 mg, jódu – 14,3 mcg.

Nedostatek jódu je pro obyvatele Ruské federace velmi častým jevem. Tato látka je součástí hormonů štítné žlázy a je nezbytná pro její normální fungování a také pro růst buněk ve všech tkáních těla. Doporučený denní příjem jódu pro dospělé je 150 mcg (ženy během těhotenství a kojení vyžadují +70-140 mcg), pro děti – 0,06-0,15 v závislosti na věku.

Draslík se podílí na regulaci vodní, kyselé a elektrolytové rovnováhy, na procesech vedení nervových vzruchů a regulaci krevního tlaku.

Sodík, vápník a selen

Sodíku v platýsu je asi 81 mg, vápníku téměř 18 mg, selenu asi 33 mcg.

Sodík je nezbytný pro transport vody a glukózy krví, pro tvorbu a přenos nervových signálů a pro svalovou kontrakci.

Selen má antioxidační vlastnosti, které jsou důležité pro metabolismus a posílení imunitního systému.

Vápník, stejně jako fosfor, je nezbytný pro zdraví kostí a podílí se také na svalových kontrakcích a regulaci nervového systému.

Platýs obsahuje také jód, jehož nedostatek brání normální činnosti štítné žlázy.

Vitamíny a mastné kyseliny

Platýs obsahuje různé vitamíny: B12, C, A, D, E. Pravda, množství těchto látek je nepatrné. Je však důležité si uvědomit, že platýs obsahuje dvě ze tří omega-3 polynenasycených mastných kyselin, které lidé potřebují – kyselinu eikosapentaenovou (EPA) a kyselinu dokosahexaenovou (DHA). Tělo si je dokáže vyrobit, ale jen v malém množství. Ryby ale pomáhají tento problém řešit.

Konzumace potravin, jako je platýs, které mají vysoký obsah bílkovin a nízký obsah tuku, může pomoci snížit riziko:

  • kardiovaskulární nemoci;
  • obezita;
  • rozvoj diabetu 2. typu;
  • rakovina prsu a tlustého střeva;
  • zubní onemocnění;
  • křivice u dětí.

Kolik ryb byste měli jíst za týden?

Pro maximalizaci přínosů je vhodné, aby dospělý člověk s denní stravou 2000 kcal snědl alespoň 230 g upravených mořských plodů týdně a pro těhotné nebo kojící ženy ještě více – až 340. Pokud je požadovaná nutriční hodnota dieta je vyšší, pak by v ní mělo být více ryb.

READ
Kdo přivezl rajčata do Ruska?

Kontraindikace

Ryby jsou zařazeny na seznamu 14 hlavních alergenů, což znamená, že pokud máte individuální nesnášenlivost tohoto produktu, může platýs vyvolat v těle negativní reakce.

Kromě toho může dojít k poškození, pokud jsou ryby infikovány parazity a prošly nedostatečným vařením. Nebo pokud žije v mořské vodě, která je silně znečištěná nebezpečnými chemikáliemi. Tato rizika však vznikají pouze při nákupu produktu od bezohledných prodejců, kteří produkt nekontrolují a nedodržují normy pro skladování a prodej produktů.

Jak vařit platýse

Platýs se kazí poměrně rychle, proto by se měl těsně před vařením rozmrazit. Poté musíte odstranit hlavu (pokud je kostra celá) a ploutve. Mnohem praktičtější je koupit vykuchané ryby bez hlavy.

Jeho maso je jemné, měkké, lehce nasládlé. Metody vaření by proto měly být jednoduché – lépe se tak zachová přirozená chuť a vůně bílé ryby.

Pokud je důležité zachovat maximální užitek z ryb, měli byste k výběru pokrmů přistupovat opatrně. Dejte přednost receptům bez oleje a agresivní tepelné úpravy. Platýs v páře, dušený v pomalém hrnci nebo pečený v troubě udělá vaši stravu výživnou. Dobrou zdravou variantou je platýze grilovat.

Platýs je mořská ryba z čeledi platýs. Pro mnohé velmi oblíbená ryba na stole. Existuje však mnoho sporů o tom, zda je tato úžasná ryba užitečná nebo škodlivá. Je ve stravě tak potřebný, nebo naopak škodí a měl by být z konzumace zcela vyloučen? Chcete-li odpovědět na tyto otázky, musíte podrobněji prostudovat jeho vlastnosti a vlastnosti.

Charakteristické rysy platýse

Platýs má vnější znaky: zploštělé tělo a oči umístěné na jedné straně, nejčastěji pravé. Jeho „pracovní“ strana je natřena tmavě hnědou (maskuje se jako barva mořského dna), zatímco druhá strana je bílá a hrubá. Drsnost také není náhodná: plejtvák pohybující se po dně „plazením plastunsky“ získal právě takový povrch těla.

Druh platýse

Velikost a hmotnost této ryby se může lišit od malých až po působivé. Průměrný jedinec na délku dosahuje asi 40 cm.

Platýs – dravec s velmi ostrými zuby, živí se malými rybami u dna, korýši. Loví u dna, zřídka se vynoří do horních vrstev vod.

READ
Která jedle je nejlepší zasadit?

Je jich více 40 druhů platýse. Nejoblíbenější z nich jsou platýs hvězdný, solea, platýs, platýs žlutobřichý aj.

Platýs je cenný komerční druh. A existuje pro to mnoho důvodů. Jaké jsou výhody této ryby?

Výhody platýse

  • Nízkokalorické maso platýse (pouze 90 kcal na 100 g výrobku). Proto je tato ryba základem mnoha diet a zdravé výživy.
  • Vysoké množství minerálních stopových prvků (fosfor, jód, vápník, draslík, sodík, železo, selen, hořčík aj.) mají pozitivní vliv na růst a zpevnění zubů, kostí, nehtů a vlasů a také na činnost štítné žlázy. Mastné kyseliny ve složení mají příznivý vliv na kardiovaskulární systém a jsou také prevencí rakoviny.
  • Nízký obsah tuku udělejte z platýse časté jídlo pro ty, kteří sledují svou postavu a vlastní zdraví.
  • Vysoký obsah bílkovin (asi 20 %) poskytne sadu aminokyselin, tolik nezbytných pro zdravou a vyváženou stravu. Kromě toho je protein nacházející se v rybím mase snadněji absorbován lidským gastrointestinálním traktem. Bílkoviny v živočišném mase obsahují hodně pojivové tkáně a tráví se déle a hůře.
  • Významné množství vitamínů, jako je A, E, B1, B3, B6, B12, C nahradí plnohodnotné balení lékárenského komplexu s pravidelnou konzumací ryb.
  • platýs obsahuje látky posilující imunitní systém člověka, což znamená, že musí být zařazen do jídelníčku v době nachlazení a chřipkových epidemií.
  • Poděkování kyseliny asparagové a glutamové v rámci platýse je zařazena do nabídky rehabilitačních diet pro osoby po operacích.

čerstvá platýs

Co platýs léčí?

Všechny prospěšné vlastnosti této cenné ryby jsou nepopiratelně prokázány. Při pravidelném užívání se posiluje lidská imunita, zlepšuje se činnost srdce a cév, mizí chronická únava, stoupá nálada. Lékaři důrazně doporučují zařadit platýse do stravy pro:

  1. Těhotenství a během kojení (za předpokladu, že nejsou žádné alergie).
  2. Nemoci gastrointestinálního traktu (vařené šetrným způsobem: dušené, vařené, dušené).
  3. Poruchy štítné žlázy (hypotyreóza).
  4. Nízký hemoglobin.
  5. Gynekologická onemocnění.

Ve východních zemích se zvažuje maso platýse silné afrodiziakumschopné zvýšit sexuální potenciál mužů.

Platýs našel své uplatnění také v kosmetickém průmyslu, a to při výrobě cenného kolagenu. Jeho kvalita je velmi vysoká.

Jako dietní produkt je platýs zahrnut do nabídky dětských a školních institucí. Pro rostoucí organismus je nezbytný vysoký obsah jódu, železa a vápníku. Je však třeba poznamenat, že dětem do jednoho roku by tato ryba neměla být podávána, protože možnost vzniku alergických reakcí je stále velmi vysoká.

READ
Je možné lepit plastové panely na polyuretanovou pěnu?

Starší lidé také raději používají platýse. To poslouží jako skvělá prevence rakoviny a také sníží riziko mrtvice a infarktu.

Platýs vařený

Kontraindikace a poškození platýse

Existuje řada kontraindikací pro použití této ryby:

  • Jakákoli ryba je zástupcem první řady alergenů.. Platýs není výjimkou. Pokud má člověk sklon k alergickým reakcím na ryby a mořské plody, neměli byste riskovat jejich zavedení do stravy.
  • Při nákupu ryb je třeba se zajímat o jejich stanoviště. Ryby pěstované ve znečištěných nádržích jsou schopny akumulovat soli těžkých kovů, jejichž škodlivost je zřejmá.
  • Při vaření platýse se doporučuje zvolit šetrné způsoby vaření: dušení, vaření, vaření v páře. Při smažení ryb se uvolňují karcinogeny, které způsobují rakovinu. Solená ryba je kontraindikována u lidí s ledvinovými problémy a sklonem k otokům. Sušené – není žádoucí pro lidi s problémy trávicího traktu kvůli množství soli a koření. Platýs uzený obsahuje mnoho karcinogenů a škodlivých látek.
  • Negativně může působit i vysoký obsah bílkovin. To platí pro lidi s intolerancí bílkovin.
  • Platýs je kontraindikován u lidí s nadměrnou funkcí štítné žlázy.
  • K velkým nevýhodám platýse ji mnozí připisují nepříjemný štiplavý zápachkterý se objeví během vaření. To vám brání v nákupu této cenné ryby. Mnozí však jednoduše nevědí, že odstraněním kůže z ryby před vařením se zbavíte zápachu. Proto to sotva stojí za to považovat to za mínus.

Jak vařit platýse?

Receptů a způsobů přípravy je mnoho, takže si každý vybere to, co mu vyhovuje. Tato ryba je smažená, dušená, pečená v troubě na mnoho způsobů.

lahodný platýs

Pečení platýse v alobalu je jedním z nejlepších způsobů vaření.. Fólie si zachová šťávu a aroma lahodné dužiny. Rybu je dobré před pečením marinovat s citronem, provensálskými bylinkami a olivovým olejem.

Můžete také vařit v pomalém hrnci pro pár. Odstraňte kůži a trochu soli – vše, co je k tomu potřeba. Tento dietní pokrm ocení dospělí i děti.

Platýs smažený – klasický recept ruské kuchyně. Před smažením je třeba kousky obalit v mouce a soli. Díky tomu získáte křupavou a voňavou kůrku.

Dusit platýse v rajčatové nebo smetanové omáčce zvládne každý. Zde již můžete připojit svou fantazii a doplnit ryby různým kořením, bylinkami, citronem.

READ
Jakou cibuli zasadit v červnu na zelení?

K platýsovi se hodí sklenka dobrého vína. Jako příloha se hodí rýže, dušená nebo grilovaná zelenina, italské těstoviny nebo jen vařené brambory.

Platýs: chutné a zdravé!

V poslední době je stále populárnější, že lidé odmítají maso zvířat. Bylo prokázáno, že jde o těžké a těžko stravitelné jídlo. Na stolech se proto stále častěji objevují ryby a rybí výrobky. Platýs je vynikající zástupce mořských ryb, který může a měl by být přítomen ve stravě každého člověka.

Porovnáním prospěšných a škodlivých vlastností je zřejmé, že převažuje pozitivní efekt konzumace této ryby. Maso platýse je cenným zdrojem bílkovin, živin a stopových prvků.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: