Kdy už nemůžete jíst vejce?

Vejce uvařená a snězená, nasekaná do salátu nebo vložená do těsta na koláče mají v kuchyni mnoho využití. Jedná se o jeden z nejoblíbenějších a nejdůležitějších produktů v naší stravě. Pokud nemáte rádi vejce a vaječná jídla, jako jsou omelety a míchaná vejce, můžete je stále použít do řízků, koláčů, kastrolů a různých salátů. Samozřejmě pokud nejste vegan, který odmítá živočišné produkty.

Ti, kteří milují vejce a rádi je vaří ve své kuchyni, se často ptají, jak a kdy je nejlepší vejce jíst, proč mohou být škodlivá a kolik jich lze za den sníst. Shromáždili jsme všechny tyto jednoduché, ale vzrušující otázky od čtenářů a požádali je, aby na ně odpověděli Anna Ivashkevich, nutriční specialistka, klinický psycholog-dietolog, člen Unie Národní asociace klinické výživy.

Jaké jsou výhody vajíčka?

Vejce jsou jednou z nejzdravějších bílkovinných potravin a rozhodně byste je měli zařadit do svého jídelníčku. Vejce obsahují vitamíny B4, A, H, PP, kyselinu listovou, sodík, vápník, fosfor, železo, jód a asi 80 % denní dávky tryptofanu.

Kromě toho, že vejce jsou výživným produktem (na 100 g výrobku připadá 12,7 g bílkovin, 11,5 g tuků a 0,7 g sacharidů), jsou dobře stravitelná a jsou výborným zdrojem lecitinu, potřebného pro lepší funkce mozku, udržování a normalizace centrálního nervového systému.

Kdy je nejlepší jíst vejce?

Vejce je nejlepší zařadit do jídla hned ráno, protože nasytí tělo energií, napomáhají aktivaci mozkové činnosti a zvyšují odolnost vůči stresu. Ale kvůli tryptofanu, který obsahují, lze vejce zařadit do večeře: za prvé pomohou zbavit se nespavosti a za druhé vejce snězené před spaním nijak neovlivní vaši váhu. Náhradou pozdní večeře je vařené vajíčko a jakákoli zelenina.

Pomáhají vám vejce zhubnout?

V jedné studii provedené skupinou vědců ve Spojených státech bylo prokázáno, že snídaně, která obsahuje vejce, může pomoci procesu hubnutí. Respondenti s nadváhou nahradili obvyklou snídani moučným výrobkem pokrmem s vejci, ale zároveň zůstal zachován celkový obsah kalorií v dopoledním jídle. Kontrolní skupina lidí snídala moučná jídla, nicméně jejich snídaně byla kaloricky srovnatelná se snídaní první skupiny. Experiment trval 8 týdnů. Výsledkem bylo, že první skupina zhubla rychleji a za stanovenou dobu zhubla více než skupina, která snídala moučné výrobky.

Jaký je nejlepší způsob vaření vajec?

Nejlépe se tráví vejce natvrdo. Naše tělo absorbuje přibližně 90 % živin z takových vajec. Pokud se vám tato možnost opravdu nelíbí, udělejte si buď sázené vejce, nebo sázené vejce (tento způsob přípravy vajec vám umožní získat správné množství vitamínu D a A).

READ
Jaký je nejzdravější dezert?

Co je zdravější: bílky nebo žloutky?

Často se oddělují bílky od žloutků a jedí se pouze bílky nebo pouze žloutky s přesvědčením, že jedna část vejce je nejzdravější. To se nevyplatí dělat. Žloutek obsahuje spoustu užitečných látek (tuky, vitamíny). Protein obsahuje bílkoviny a aminokyseliny, které potřebujeme. Pokud budete jíst celé vejce, vaše tělo z tohoto produktu určitě dostane potřebné množství vitamínů a mikroelementů.

Kdo nemůže mít vejce?

Začněme tím, že slepičí vejce mohou být nebezpečná kvůli salmonelóze. Abyste zabili všechny bakterie, musíte skořápku umýt a poté vajíčko buď důkladně osmažit, nebo uvařit natvrdo.

Je nežádoucí jíst míchaná vejce u lidí, kteří trpí rozvojem aterosklerózy a mají onemocnění jater a žlučníku. Ale v těchto případech můžete jíst 1-2 vařená vejce, ale ne více než jednou týdně.

Měli byste se zcela vzdát vajec, pokud máte potravinovou alergii nebo potravinovou intoleranci na tento produkt, stejně jako selhání ledvin.

Alergická reakce se nejčastěji vyskytuje specificky na bílkovinu, ke konzumaci může být vhodný žloutek.

Stojí za to věnovat pozornost značení, aby nedošlo k chybě.

Kolik vajec můžete jíst?

Zdraví lidé bez kontraindikací mohou jíst 1-2 vejce denně. Obecně se doporučuje jíst celkem 5-7 vajec za týden, takže 2 vejce denně je lepší nejíst pravidelně.

Nezáleží na tom, s čím přesně je používáte: buď odděleně od všeho ostatního, nebo jako doplněk k salátům, sendvičům a možná i k hlavním jídlům jako příloha. Vejce každopádně přinesou své výhody.

Pozornost! Samoléčba je nepřijatelná, při jakýchkoli zdravotních problémech se raději poraďte s odborníkem.

Vejce jsou pravděpodobně nejoblíbenější snídaňové jídlo. Můžete je vařit na různé způsoby, takže tento produkt neomrzí, ani když jej budete používat každý den. Dnes – jen vařené vajíčko, zítra – sázená vejce se slaninou, pak omeleta s přídavkem provensálských bylinek a pak třeba pochoutka francouzské elity – sázené vejce. A stejní sportovci mohou ráno vypít pár syrových vajec smíchaných s mixérem nebo protřepaných běžnou vidličkou. Zdálo by se, že jeden produkt, ale jak velká rozmanitost. Nebo byste ho možná neměli používat tak často? Říká se, že všeho by mělo být s mírou. A bude s přebytkem – co když to bude bolet? “MK v Petrohradě” shromáždil populární mýty o výhodách a škodlivosti vajec a diskutoval o nich s odborníky.

Všechny mýty v jednom košíku: lékaři hovořili o výhodách a nebezpečích vajec

Mýtus 1. Nemůžete sníst více než tři vejce denně.

V 1980. letech 1990. století americký Národní institut zdraví nedoporučoval více než dvě vejce týdně. Zdravotní experti provedli klinické studie a došli k závěru, že taková strava může prodloužit život lidem trpícím kardiovaskulárními chorobami nebo lidem, kteří prodělali infarkt nebo mrtvici. Začátkem 25. let však na stejném místě, v Americe, vyšel článek, který hovořil o dědečkovi žijícím v pečovatelském domě, který jedl XNUMX vajec denně a cítil se skvěle. Kde je tedy zlatá střední cesta a potřebuje se zdravý člověk v konzumaci vajec vůbec omezovat?

READ
Mohou být jiřiny vysazeny ve stínu?

„Neexistuje žádný jednotný standard. Vše závisí na pohlaví, věku, tělesné hmotnosti a fyzické aktivitě. Například žena vážící 50–55 kg s nízkou fyzickou aktivitou si dá k snídani dvě vejce. Pro muže o hmotnosti 90 kg, který se zabývá fyzickou prací, omeleta se čtyřmi vejci nebude stačit, musíte takové jídlo doplnit vlákninou (zelenina) a komplexními sacharidy (například celozrnný chléb) “, – říká gastroenterolog, terapeut, praktický lékař Nadezhda Malysheva.

„Vaječný protein je považován za plnohodnotný protein, protože obsahuje esenciální aminokyseliny – valin, isoleucin, leucin, methionin, threonin, tryptofan, fenylalanin, histidin, které si člověk sám nesyntetizuje a přijímá je pouze s jídlem. Zároveň vejce obsahuje alergenní protein – ovomukoid, takže je třeba být opatrný, pokud jste na tento produkt alergičtí. Žloutek je zdrojem tuků, fosforu a vitamínů rozpustných v tucích. Ve slepičím vejci je více než deset základních vitamínů – cholin, vitamíny skupiny B, A, C, D, E, K, H a P. Běžný zdravý člověk může sníst 5-6 vajec týdně, “ – dodává gastroenteroložka, nutriční specialistka, preventivní a anti-agingová medicína Anna Kiseleva.

Mýtus 2. Žloutek je méně užitečný než bílkovina

Dietující dívky velmi často ze svého jídelníčku vyřazují žloutek, protože se bojí, že z něj budou moci přibrat. Dělejte to i sportovci, kteří chtějí nabrat více svalové hmoty. Mohou pít pouze bílkoviny syrové nebo udělat omeletu pouze z vaječného bílku. Říká se také, že právě ve žloutku je obsažena tak hrozná látka, jakou je cholesterol, která může vést ke zdravotním problémům, zejména k rizikům kardiovaskulárních onemocnění.

„V jednom kuřecím žloutku je hodně cholesterolu – 250 mg. Tento cholesterol je považován za nejméně škodlivý, protože vejce obsahuje i zdravý tuk – lecitin, nezbytný pro výživu nervových buněk, omega-3 a omega-6 mastné kyseliny. Pokud má člověk zvýšenou hladinu cholesterolu v krvi, pak doporučuji jíst 2-3 vejce týdně. Nepříznivý vliv cholesterolu v potravě se projevuje při kombinaci s nasycenými tuky (například margarín, majonéza, máslo). Konzumace cholesterolu s polynenasycenými mastnými kyselinami (ryby, avokádo, rostlinné oleje) nevede k rozvoji aterosklerózy. Vejce jsou v zásadě zahrnuta téměř ve všech dietách a jsou povolena pro všechny nemoci, “ – říká Anna Kiseleva.

READ
Lze řepu krmit solí?

Odborník také dodává, že velmi důležitý je způsob vaření vajec. Pokud má člověk vysoký cholesterol, pak je lepší místo smažení uvařit vejce nebo udělat omeletu.

“Cholesterol obsažený ve vejcích je cenným zdrojem a důležitým stavebním materiálem pro buněčné membrány, pohlavní hormony, žlučové kyseliny a syntézu vitamínů,” – dodává gastroenterolog Nadezhda Malysheva.

„Dívky, které drží dietu, často vyřazují ze svého jídelníčku žloutek, údajně jim brání v hubnutí. Ale pojďme se na to podívat. Člověk tloustne ne z žádných produktů, ne z hamburgerů, koláčů a čokolády, člověk tloustne z přebytku kalorií. Byly provedeny studie, kde muž jedl v McDonald’s, ale s deficitem kalorií a zhubl. Proč dieta jí pouze bílkoviny? Pokud si člověk například hlídá nejen energii (kalorie) vstupující do těla, ale i množství bílkovin ve stravě, pak se stává, že nedostatek bílkovin může zakrýt vaječný bílek. Je to dobré, protože ve svém složení nemá žádný tuk, takže jeho obsah kalorií je malý a je zde dostatečné množství bílkovin, “ říká výživová poradkyně, specialistka na hubnutí, fitness trenérka Olga Granina.

„Úplným vyloučením žloutku nezískáme vitamíny rozpustné v tucích, zdravé tuky – cholin, omega-3 a omega-6. Žloutek obsahuje barviva – karotenoidy, lutein, které zabraňují očním onemocněním (makulární degenerace a šedý zákal). Cholin stimuluje duševní aktivitu a reguluje hladinu inzulínu v krvi. Žloutek obsahuje antioxidanty. Pokud je úkolem zvýšit množství bílkovin v potravinách, pak je k tomu velmi vhodný vaječný bílek. V tomto případě můžete jíst dva proteiny a jeden žloutek denně, — dodává odbornice na výživu Anna Kiseleva.

Mýtus 3. Syrová vejce jsou pro vás dobrá.

Mnoho fitness fór píše totéž: syrová vejce budou zdrojem rychlého příjmu bílkovin. Zvláště když není čas na přípravu snídaně, zdálo by se, že by to mohlo být jednodušší, než rozmíchat vejce ve sklenici a za pár vteřin vypít. Možná to není moc chutné, ale je to rychlé. Někteří sportovci přidávají stejná syrová vejce do mléčných koktejlů, v takovém případě je chuť nápoje jednoznačně vyšší. Skandinávci prý dokonce pijí syrová vejce, aby se zbavili kocoviny. Jak je to s výhodami?

Syrová vejce nejsou bezpečná z několika důvodů. Foto: Picspree

READ
Je možné zasadit 2 papriky do jedné jamky foto

„Často slýchám od pacientů, kteří jedí vejce, že se obávají nákazy salmonelou. Zde stojí za to říci hned: bakterie rodu Salmonella jsou ve vnějším prostředí poměrně stabilní: žijí v mase a mléčných výrobcích až 6 měsíců. Na skořápce vajec – až 1 měsíc. Ale při 100 stupních okamžitě zemřou. Při teplotě 70 stupňů – po 30 minutách. Odolnost vůči vysokým teplotám se zvyšuje, když se patogen nachází v masných výrobcích (a ne ve vejcích): například 400 g masa o tloušťce 19 cm se musí vařit asi 2,5 hodiny, teprve poté může být maso bezpečné. Obavy by tak měli mít jen milovníci proteinových krémů, které se připravují bez tepelné úpravy,“ – říká gastroenterolog Nadezhda Malysheva.

„Syrová vejce nejsou bezpečná z několika důvodů. Ptáci jsou přenašeči bakterií, zejména salmonely, která způsobuje střevní infekci. Tato patogenní bakterie je nejen vně vajíčka, ale i uvnitř. Vejce je také kontaminováno ptačím trusem, zemí, peřím, špinavými nádobami, špinavýma rukama a tak dále. Vodní drůbež (husa, kachna) má ještě větší mikrobiální kontaminaci, proto je zakázáno používat jejich syrová vejce. Původce salmonelózy zemře za 3 minuty při teplotě 100 °C. Aby nedošlo k ohrožení těla, je lepší odmítnout syrová, nedovařená a nedovařená vejce. Syrová vejce mohou být konzumována pouze od zdravých ptáků. Veterinární kontrola může zaručit zdraví ptáka. Vejce musí být “nejprve čerstvá”, skořápka musí být omyta”, – dodává nutriční specialistka Anna Kiseleva.

Odborník také říká, že syrové vejce tělo vstřebává hůře než vařené. Je to dáno tím, že syrová bílkovina obsahuje látku – antitryptázu, která inhibuje trávení bílkovin v žaludku a dvanáctníku. Syrový žloutek přispívá k nadměrnému hromadění cholesterolu v krvi.

„Častá konzumace syrových vajec vede k nedostatku biotinu (vitamín B7 neboli H, vitamín krásy). Syrové bílkoviny obsahují speciální látku avidin, která se ve střevech spojuje s biotinem a činí tento vitamín nedostupným. – říká Anna Kiseleva.

Mýtus 4. Vejce jsou těžká

Dalším důvodem, proč se návštěvníkům různých fór doporučuje omezit konzumaci vajec, je to, že tento produkt je pro naše tělo údajně „těžký“, tráví se a vstřebává po dlouhou dobu. Proto se doporučuje používat ráno.

„Během tepelné úpravy dochází k denaturaci bílkoviny, zjednodušeně řečeno k částečnému trávení, po kterém bude pro náš žaludek jednoduché a snadné jej strávit a poslat dál“ na cesty. Syrové bílkoviny jsou velmi náročné na trávicí systém. Lidé se žaludečními problémy (gastritida, vředy) by to neměli praktikovat, — říká odbornice na výživu Olga Granina.

READ
Mohu použít vejce z lednice v inkubátoru?

„Vejce jsou skvěle stravitelná, asi z 97–98 %, a proto jsou považována za dietní produkt. Vejce naměkko jsou snáze stravitelná než natvrdo nebo syrová. Stravitelnost vajec se zlepšuje, když se ušlehají nebo utře s cukrem. Vejce můžete jíst s jakýmkoli jídlem. Nejlepší čas na proteinové produkty je ale večeře. Někdy můžete před spaním, no, samozřejmě, pokud to nejsou míchaná vejce a slanina, — dodává odbornice na výživu Anna Kiseleva.

Mýtus 5. Křepelka není zdravější než kuře

Cena křepelčích vajec v obchodech je vyšší než u běžných slepičích vajec: 20 kusů stojí 150 rublů. Za stejnou cenu seženete i obyčejná slepičí vejce, rozdílná je pouze velikost produktu a rozdílné bude i množství, které bude potřeba zkonzumovat k nasycení organismu. Má vůbec smysl hýčkat se křepelčími vejci?

Křepelčí vejce jsou zdravá, ale menší a dražší než slepičí vejce. Foto: Pexels

„Křepelčí vejce mají výhody oproti slepičím. Vyvolávají méně alergií, obsahují více vitamínů skupiny B a bílkovin. Mají ale více cholesterolu, jsou kaloričtější než obvykle. Všeho je tedy dobré s mírou. Hlavní je pestrost a individuální tolerance. Křepelčí vejce jsou ve vztahu k výskytu střevních infekcí způsobených salmonelou bezpečnější a lze je konzumovat syrová. To je způsobeno skutečností, že křepelčí T-těla jsou vyšší než kuřata a skořápky křepelčích vajec mají malé póry, kterými mohou nečistoty proniknout. – říká Anna Kiseleva.

Co ještě potřebujete vědět o vejcích?

Odbornice na výživu Olga Granina doporučuje dát přednost farmářským nebo domácím vejcím. V tomto případě kuře žije v dobrých podmínkách a můžete si být jisti dobrým složením vajec.

„Čím je žloutek žlutější, tím je vejce kvalitnější. Někdy je žloutek oranžový, což je také dobré, — dodává Olga Granina.

Odbornice také radí vždy se podívat na to, jak se po konzumaci vajec cítíte. Pokud cítíte těžkost z konzumace tří vajec denně, měli byste snížit množství. Pokud je ale se zažíváním vše v pořádku, pak se nemusíte omezovat. A pokud má člověk různé nemoci, je vždy lepší probrat svůj jídelníček s lékařem.

“Rád bych skončil větou: všechno je jed a všechno je lék,” shrnuje Olga Granina.

A k večeři si asi uvařím pár vajec na měkko.

Chcete něco vzkázat naší redakci? Napište na news@mk-piter.ru nebo volejte (812) 507-92-52.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: