Lze cukr nahradit topinamburem?

Zajímavým faktem je, že Topinambur je růstově nenáročný, vyvíjí se v různých podmínkách prostředí a je odolný vůči mrazu, suchu a chudým půdám. Jeruzalémský artyčok také nevyžaduje zvláštní péči a dodatečnou ochranu před škůdci, proto se pro jeho pěstování nepoužívají pesticidy a herbicidy. To znamená, že nemohou skončit v hotovém potravinářském výrobku, což je pro nás jako spotřebitele jasný přínos.

Hlízy topinamburu se skládají z vody, přibližně 75-80 %, zbytek tvoří sacharidy (asi 15 %), dále bílkoviny a tuky. Důležitá je pro nás přítomnost různých mikroelementů – vitamínů a minerálů – v okopaninách. Hlízy topinamburu obsahují fosfor, draslík, vápník, hořčík a železo a také vitamíny A a C.

Pokud se budeme bavit o sacharidech, tak topinambur obsahuje inulin, ten může být až 80 %, zbytek je fruktóza.

Výhodou je, že hlízy topinamburu obsahují polysacharid tzv inulin.

Inulin je přírodní prebiotikum.

Okamžitě si ujasněme téma pro- a prebiotika.

Probiotika – jedná se o živé mikroorganismy, které jsou obsaženy nebo uměle přidávány do potravin a doplňků stravy a příznivě působí na střevní mikroflóru.

Prebiotika jsou látky, které stimulují růst těchto probiotických bakterií. Jednoduše řečeno, probiotika jsou samotné bakterie a prebiotika jsou pro ně potravou.

Jeruzalémský artyčok je samozřejmě výborným zdrojem inulinu, ale abyste ji získali, musíte sníst celou kořenovou zeleninu nebo si z ní pochutnat alespoň na kandovaném ovoci. Konzumací topinamburového sirupu nezískáme inulin, ale získáme malé množství organických látek, zajímavou chuť a nízký glykemický index, jelikož sirup tvoří 90-95 % fruktózy.

Ostatní sirupy (datlový, javorový, hroznový atd.) jsou stejnými zdroji fruktózy jako topinamburový sirup, jen se liší chutí a rozmanitostí v množství organických látek.

Co si vybrat: cukr nebo sirup – osobní volba každého, ale nezapomeňte, že fruktóza, stejně jako glukóza, jsou jednoduché cukry a doporučení WHO je 50 gramů. Nikdo nezrušil jednoduché cukry za den.

Co můžeme jednoznačně doporučit je: přidejte do svého jídelníčku potraviny bohaté na inulin. Také při výběru určitých svačin a sladkostí ke svačině můžete dát přednost produktům, které používají inulin jako sladidlo, nebo jej přidat do svého jídelníčku jako doplněk. Doporučujeme začít s malými množstvími, protože inulin zlepšuje motilitu střev, a pokud vaše strava obsahuje rafinovanější potraviny, může to způsobit nepříjemný efekt, například kručení v žaludku. Denní příjem inulinu je od 2,5 do 8 gramů, lze jej přidat do pečiva, různých dezertů a jogurtů.

READ
Kdy kvete eustoma ze semen?

Věnujte prosím trochu času a odpovězte na pár otázek o cukru, pomůže nám to zjistit, s jakými obtížemi se lidé potýkají při přechodu na zdravou stravu: https://forms.gle/PPq8qovkZwzDAUrM6

starat se o tebe,
“humanistika”

Mnoho takzvaných náhražek cukru není vůbec všelékem, jak se zdá, mnozí například nechápou, že fruktóza je ovocný cukr a kaloricky se neliší od běžného cukru, takže nemůžete doufat, že ztratíte hmotnosti nahrazením běžného cukru fruktózou. Je to stejné jako s medem, ano, v malém množství je zdravý a ano, je sladší, ale nezhubne. Samozřejmě máme náhražky, které mají malou nebo žádnou energetickou hodnotu, ale velmi často mají zvláštní chemickou chuť, která v ústech přetrvává velmi dlouho. Pokud vyzkoušíte colu bez cukru, hned pochopíte, co tím myslím. Proč to všechno dělám? stačí vědět, kdy přestat a pamatovat si, že hubnutí nastává pouze při deficitu kalorií, nezáleží na tom, zda jíte pouze zdravé a zdravé jídlo nebo jen špatné a škodlivé jídlo, pokud je deficit, pak zhubnete hmotnost. Ale to samozřejmě neznamená, že bude normální jíst jen smažená a nebo sladká jídla jen v minimálním množství, musí existovat zlatá střední cesta, to je, když tělu dodáte vše, co potřebuje pro zdraví a zároveň neomezujte se úplně na drobné slabiny, jako je ranní plátek čokolády.

Souhlasíme s vámi, že se všemi produkty je třeba zacházet bez zbytečného fanatismu a dodržovat zlatou střední cestu. Je důležité si uvědomit, že neexistuje žádná „kouzelná pilulka“, která vám pomůže rychle zhubnout. Všechno potřebuje rovnováhu.

Děkuji za sdílení vašeho názoru)

Pokud nahradíte koláče a sladkosti a cukr fruktózou. Zhubnete a zlepšíte si zdraví, kromě cukru i trans-tuky a další svinstva. Také cukr: 1. je rafinovaný (všechny výhody jdou do pece) 2. je to reaktivní sacharid – vstřebává se příliš rychle (úder do slinivky, narkotický účinek – přímo do mozku). Fruktóza se tráví déle. Mimochodem, za den můžu sníst litr medu, průměrně ho sním litr za týden. A výborná postava.. Předtím jsem byla lehce oteklá na toricu, cukru a sladkostech))

Jeruzalémskému artyčokovému sirupu je připisováno mnoho léčivých vlastností: zlepšuje zdraví, posiluje imunitní systém a pomáhá při hubnutí. Ale je to opravdu tak užitečné? Je pravda, že mohou nahradit cukr? Na tyto otázky odpovídáme společně s odborníky

READ
Koho střevlíci jedí?

Jeruzalémský artyčokový sirup: zdravotní přínosy a škody

Jeruzalémský artyčok není v Rusku exotický. Vysoká rostlina s velkými zelenými listy a jasně žlutými květy je k vidění na pustinách, záhonech i jen tak na poli.

V lidovém léčitelství se její květy používají ke snížení krevního tlaku, ale za cennější část jsou považovány hlízy. Vyrábějí sladký sirup, oblíbenou alternativu cukru. Chápeme, jak chutná a jaké jsou její výhody.

Složení

Složení

mandlové lupínky 400 g
Jeruzalémský artyčokový sirup 4 lžíce lžíce
Kuřecí vejce 2 kus.
Sůl dvě špetky

příprava

Do hluboké misky nasypte mandlové lupínky (nebo okvětní lístky mandlí), přidejte topinamburový sirup, vejce a sůl. Dobře promíchejte.

Předehřejte troubu na 150 stupňů, zakryjte plech na pečení namazaný rostlinným olejem pergamenem. Lžící na ni nalijte těsto a vytvořte malé kulaté sušenky. Pečeme v troubě asi 20 minut.

Jak si vybrat a skladovat topinamburový sirup

Při výběru produktu je důležité věnovat pozornost jeho složení, datu spotřeby a balení.

Struktura

– Složení sirupu by nemělo obsahovat žádné nečistoty – pouze topinambur a vodu. Pokud obsahuje sladidla včetně ovoce nebo cukry – glukózu, fruktózu a sirupy, pak už se nejedná o topinamburový sirup s inulinem, ale spíše o cukrový sirup z topinamburu, do kterého byl přidán další cukr, upozorňuje Alena Barredo.

Cena produktu se liší podle výrobce. V průměru za láhev o objemu 330 ml budete muset zaplatit 150-300 rublů.

Nejlepší je kupovat sirup v tmavé sklenici. Předchází se tak ztrátě vitamínů a antioxidantů, které jsou zničeny přímým sluněním.

Datum vypršení platnosti

V uzavřené láhvi je sirup skladován bez ztráty svých prospěšných vlastností po dobu dvou let od data výroby.

Opatrování

Je lepší mít otevřenou láhev sirupu na dveřích chladničky. Zároveň jej použijte k jídlu – během jednoho až dvou týdnů.

Topinamburový sirup v uzavřeném obalu lze skladovat v suchu a temnu při teplotě nepřesahující 20 stupňů Celsia.

Recenze lékařů o jeruzalémském artyčokovém sirupu

– Jeruzalémský artyčokový sirup se vyrábí z hliněné hrušky, která je bohatá na různé látky. Jednou z takových látek je inulin. Je prospěšný pro lidský trávicí systém. Inulin podporuje růst prospěšné mikroflóry ve střevě. Dá se použít i jako sladidlo, které nezvyšuje hladinu cukru v krvi.

READ
Jak chutná víno Saperavi?

Topinambur obsahuje vysokou koncentraci zinku, železa, fosforu. Draslík obsažený v jeho složení je užitečný pro kardiovaskulární a nervový systém. Topinambur dále obsahuje dvě aminokyseliny – methionin a lysin, které se podílejí na imunitních procesech a normalizaci metabolismu detoxikace jater. Dalším významným plusem sirupu je mírný choleretický účinek, zlepšuje funkci žlučníku a jater, říká Alena Barredo.

– Hlavními složkami topinamburu jsou sacharidy: polysacharidy a oligosacharidy. Nejužitečnější látkou v jeho složení je inulin, který má prokázaný prebiotický účinek na flóru tlustého střeva, dodává Vladimir Neronov.

Oblíbené otázky a odpovědi

Odborníci odpovídají na důležité otázky o využití topinamburového sirupu ve výživě.

Lze místo cukru použít topinamburový sirup?

– Jako sladidlo lze použít topinamburový sirup, protože obsahuje inulin a fruktózu, ale je třeba to dělat opatrně. Použití velkého množství fruktózy je nežádoucí, protože nevyžaduje velké výdaje, aby „vstoupila“ do buňky a proměnila se v tuk, varuje Alena Barredo.

– Sladkou chuť topinamburu dodává fruktóza. Fruktóza je izomer glukózy a nevede k prudkým výkyvům hladiny glukózy v krvi, ale její nadměrný příjem vede k tukové degeneraci jater, dodává Vladimir Neronov.

Kolik jeruzalémského artyčokového sirupu můžete denně sníst?

– Přípustná norma – ne více než 30 g denně. Pokud jíte více, zvyšuje se množství rychlých sacharidů ve stravě, což vede k různým onemocněním, včetně problémů s nadváhou, stejně jako ke změnám v metabolismu tuků a cholesterolu, říká Alena Barredo.

Kde je nejlepší koupit topinamburový sirup?

– Pokuste se zakoupit produkt ve velkých maloobchodních prodejnách, abyste snížili hrozbu nákupu náhradníka. Nejlepším místem pro nákup jsou čerstvě vydané produkty přímo od výrobce v podnikové prodejně. Při výběru topinamburového sirupu si pečlivě prostudujte složení a datum vydání. Věnujte pozornost místu výroby – je lepší, když je to region, kde rostou suroviny pro výsledný produkt: jižní oblasti Ruska – Krasnodarské území, Adygea, Belgorodská oblast, – shrnuje Vladimir Neronov.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: