Mohu jíst zelené rajče?

Pokud máte vy nebo vaše milovaná babička zahrádku u dače, pak víte, že někdy přichází podzim a všechna rajčata nestihnou dozrát a zůstat zelená. Co dělat s tak podřadnou úrodou? Máme to vyhodit? V tomto článku zjistíme, zda jsou zelená rajčata škodlivá a prospěšná pro tělo, zda je lze jíst a zda jsou zdraví nebezpečná. Navíc na konci najdete recepty na pokrmy z této zeleniny.

Výhody zelených rajčat

Obsahují omega-3 a omega-6 mastné kyseliny, esenciální aminokyseliny, vlákninu a prospěšné minerály: draslík a měď. Tyto látky pomáhají při vstřebávání vitamínů, jsou prospěšné pro pokožku a pročišťují střeva. To vše však nezralé plody obsahují v extrémně malém množství.

100 gramů obsahuje 23,4 miligramů, tedy asi 2x více než zralé. A to je 26 % denní hodnoty. Vitamin C posiluje imunitní systém a podporuje vstřebávání železa, což je dobré pro kosti, nehty a zuby.

Navzdory všem těmto prospěšným vlastnostem se mnoho lidí ptá: mohou se jíst zelená rajčata? Pojďme na to přijít.

Škody zelených rajčat: můžete se jimi otrávit?

Obsahují solanin, toxickou organickou sloučeninu. Lze jej nalézt i v jiných rostlinách z čeledi hluchavkovitých. Kromě rajčat mezi ně patří například lilky, brambory, kapie a známé jedovaté byliny – kurník a durman.

V malém množství je solanin pro člověka prospěšný. Může působit jako protizánětlivé a analgetikum, zlepšuje močení a posiluje kapiláry.

V dávkách přibližně 200 miligramů je pro člověka toxický. Příznaky otravy solaninem: bolesti břicha a hlavy, zvracení, průjem, horečka, zmatenost, rozšířené zorničky. Asi 400 miligramů již může vést k záchvatům, kómatu a smrti.

Takže můžete jíst zelená rajčata? Nezralá zelenina obsahuje 9 až 32 miligramů solaninu. Jeden z nich vám tedy nic neudělá, ale když jich sníte asi pět, už se můžete otrávit. To platí pouze pro čerstvá rajčata – solanin se při solení a tepelné úpravě ničí.

Mimochodem, zralá rajčata můžete jíst syrová a ničeho se nebát: obsahují asi 0,7 miligramu solaninu na 100 gramů zeleniny.

Kromě solaninu obsahují i ​​další pro člověka potenciálně nebezpečnou látku – alfa-tomatin. Ale to není důvod k obavám, protože je v nich velmi málo. Abyste získali skutečně nebezpečnou dávku tomatinu, budete muset sníst několik kilogramů zeleniny.

READ
Komu prospívá konzumace datlí?

Zelená rajčata s nožem

Zelená rajčata: kontraindikace

Někdo by je neměl jíst ani v malém množství nebo nasolené. Jde o lidi s kloubními problémy, onemocněními ledvin a žlučníku. A samozřejmě je nemusíte jíst, pokud máte osobní nesnášenlivost nebo alergie.

Jak jíst zelená rajčata?

Můžete si z nich udělat zeleninové saláty, ale jezte je opatrně – v malých porcích. Nezralá rajčata jsou navíc za syrova velmi kyselá. Nejčastěji se z nich připravují kyselé okurky na zimu, ale existují i ​​originálnější recepty: lze je smažit, péct, přidávat do polévek a dokonce z nich dělat marmeládu.

Jednoduchý recept na solená zelená rajčata na zimu

Zelená rajčata – 2 kilogramy

Hrubá sůl – 2 lžíce

Koprové deštníky – 2 kusy

Kuličky černého pepře – 5 kusů

Listy křenu a rybízu – podle chuti

Ocet – 1 polévková lžíce

Na dno sterilizované sklenice dejte bylinky, koření a česnek. Nahoře se zelenými rajčaty;

Svařte 1 litr vody se solí a cukrem. Míchejte, dokud se úplně nerozpustí;

Solanku ochlaďte na pokojovou teplotu a nalijte do sklenice;

Hotové budou asi za 10 dní, ale v těsně uzavřené sklenici je lze skladovat celou zimu.

Můžete si vyrobit okurky bez octa, ale pak by sklenice neměla být skladována při pokojové teplotě, ale při 0-1 stupních.

Marinovat můžete ne celé ovoce, ale nakrájené ve formě salátu nebo přesnídávky s česnekem, pepřem, mrkví a další zeleninou. Marinovaná a nakládaná rajčata jsou skvělým doplňkem každého stolu. Pokud mluvíme o výhodách a škodách solených zelených rajčat, pak všechny nebezpečné látky jsou během moření zničeny, ale zůstává vitamín C, který posiluje imunitní systém.

solená zelená rajčata

recept na smažená zelená rajčata

Budete potřebovat (na 6 porcí):

Velká zelená rajčata – 3 kusy

Mletý černý pepř – podle chuti

Ostatní koření – podle chuti

Rajčata nakrájejte na plátky silné asi 1 centimetr;

Smíchejte mouku se solí, pepřem a kořením;

Vejce rozbijte do malé misky a lehce prošlehejte vidličkou;

Nalijte olej do hluboké pánve a položte na vysokou teplotu;

Kousky rajčat obalíme nejprve ve vejci a poté v mouce s kořením;

Smažte 2 minuty na každé straně do zlatohnědé;

Položte na papírovou utěrku, aby odsál přebytečný olej.

READ
Kdy můžete zasadit zelí na zimu?

Toto jídlo můžete podávat jako předkrm nebo přílohu. Pokud chcete, můžete to jíst se zakysanou smetanou nebo jakoukoli omáčkou podle vašeho výběru.

Rajčata jsou nejoblíbenější a nejoblíbenější zeleninou, která se jí jak zelená, tak červená. Ale jen málo lidí ví, zda je možné jíst zelená rajčata a jak je vařit, aby získali výhody a nepoškodili tělo. Nezralé plody obsahují toxické látky. Jedním z nich je solanin, jehož vysoká dávka způsobuje otravu, takže je třeba si uvědomit možnou škodlivost této zeleniny.

Zelená rajčata: výhody a škody

Výhody a poškození zelených rajčat pro tělo

Nezralá rajčata, stejně jako ta zralá, obsahují velké množství vitamínů a minerálů, které přispívají ke správnému fungování všech lidských orgánů a systémů. Pokud je budete jíst pravidelně, můžete snížit pravděpodobnost infarktu a zastavit rozvoj zhoubných nádorů. A to vše díky tomu, že obsahují lykopen. A serotonin normalizuje procesy v mozku, díky nimž je člověk vždy ve skvělé náladě.

Nezralé plody obsahují kompletní vitamínový komplex:

  • vitamín A;
  • karoten;
  • thiamin (B1);
  • Riboflavin (B2);
  • cholin (B4);
  • kyselina pantothenová (B5);
  • pyridoxin (B6);
  • foláty (B9);
  • kyselina askorbová;
  • alfa tokoferol (E);
  • PP;
  • fylochinon (K).

Kromě toho, pokud budete jíst zelená rajčata, můžete zvýšit množství užitečných makro- a mikroelementů v těle. Mezi nimi:

  • hliník,
  • bor;
  • draslík;
  • vápník;
  • magnesium;
  • sodík;
  • fosfor;
  • železo;
  • manganu;
  • měď;
  • selen;
  • zinek.

Zelená rajčata: výhody a škody

Nesmíme zapomenout ani na pro lidský organismus prospěšné aminokyseliny, které jsou v takových rajčatech obsaženy.

  • valin;
  • histidin;
  • isoleucin;
  • leucin;
  • lysin;
  • methionin;
  • tryptofan;
  • fenylalanin;
  • glycin;
  • prolin;
  • tyrosin a další.

Zelená rajčata mohou kvůli nízkému obsahu kalorií jíst lidé, kteří chtějí rychle zhubnout. Chrom, který je přítomen v jejich složení, umožňuje tělu rychle se nasytit, což pomůže nepřibrat nadváhu a udržet tvar. Kdo má kožní problémy, může jíst zelená rajčata. Stane se mladistvější a pružnější.

Pokud je ale jíte nezpracované a ve velkém množství, pak jsou škodlivé.

Jsou zelená rajčata škodlivá?

Zelená rajčata: výhody a škody

Nezralé plody jsou méně kalorické, ale obsahují vyšší obsah sacharidů, zastoupených mono- a disacharidy. Při správné tepelné úpravě zeleniny zůstanou zachovány všechny prospěšné látky. Bílkoviny – 1,2 g, tuky prakticky chybí. Mohou však tělu přinést více než jen výhody – zelená rajčata také způsobují značné škody kvůli přítomnosti následujících látek:

READ
Jaký mráz vydrží rámový dům?

    Solanin je jedovatý glykoalkaloid. V zelené zelenině je jeho vysoký obsah způsoben přirozenou ochranou zeleniny před plísňovými houbami. Jak dozrávají, koncentrace klesá, takže světle zelené plody jsou mnohem bezpečnější ke konzumaci než tmavě zbarvená zelenina. V malých dávkách tato látka příznivě působí na srdce a cévy, působí močopudně, spazmolyticky a antivirově.

Důležité! Koncentrace solaninu v zelených rajčatech je taková, že pokud sníte 5-6 plodů, otravě se nevyhnete.

Přínosy a poškození zelených rajčat pro těhotné a kojící ženy jsou stále studovány vědci. Předpokládá se, že pomáhají při tvorbě kostní tkáně plodu. Ale je lepší si tuto otázku vyjasnit se svým lékařem.

Poškození zelených rajčat je obvykle zanedbatelné, ale pokud je nezneužíváte, výhody jsou mnohem větší. Ale vážné následky jsou možné.

Výhody zelených rajčat

Zelená rajčata: výhody a škody

Nezralá zelenina se může a měla by jíst. Ovoce obsahuje prospěšné chemické sloučeniny, které mají pozitivní vliv na orgány:

  • posiluje srdce díky velkému množství draslíku;
  • pomůže uniknout sezónním virům, protože se aktivuje imunitní systém;
  • zabraňuje rozvoji anémie v důsledku přítomnosti železa;
  • normalizuje peristaltiku, zabraňuje zácpě;
  • aktivuje sekreci žaludeční šťávy;
  • normalizuje krevní tlak;
  • zmírňuje zánět;
  • slouží jako dobrá prevence maligních novotvarů;
  • má pozitivní vliv na kvalitu spermií;
  • snižuje viskozitu krve;
  • čistí krevní cévy od cholesterolu;
  • zlepšuje celkovou pohodu při cukrovce;
  • šetří z křečových žil;
  • zbavuje tělo toxinů, těžkých kovů, pryskyřic;
  • čistí plíce, což je důležité pro kuřáky;
  • deprese může být snížena;
  • zvyšuje zrakovou ostrost;
  • zlepšuje sluch;
  • zvyšuje pevnost kostní tkáně;
  • odstraňuje nepříjemnou pigmentaci z obličeje;
  • Pomáhá zbavit se hrubé kůže na patách a loktech.

Důležité! Abyste zajistili, že zelená rajčata budou mít více užitku než škody, smíte sníst nejvýše 300 g denně.

Mohu jíst čerstvá zelená rajčata?

Zelená rajčata můžete jíst, protože dokážou normalizovat acidobazickou rovnováhu a pročistit střeva. Lze je aplikovat ve formě plátků na rozšířené žíly – pomáhají vyrovnat se s křečovými žilami.

Nezralé plody mohou chránit před vážnými chorobami. Ale ne každý má rád chuť čerstvého ovoce kvůli vysoké úrovni kyselosti. Před konzumací je proto raději ohřejte nebo blanšírujte – pak se sníží koncentrace škodlivých látek a zlepší se chuť.

READ
Kdy můžete jíst houby po předení?

Jak snížit škodlivé účinky na tělo

Zelená rajčata obsahují velké množství dusičnanů, které narušují proudění kyslíku do těla. V důsledku toho lze snížit hladinu hemoglobinu a odstranit dysfunkci jater. Výsledkem je intoxikace.

Nedoporučuje se jíst zelená rajčata bez tepelné úpravy. Pro jejich konzumaci bez újmy na zdraví je třeba snížit koncentraci solaninu a dusičnanů na minimum. Toho lze dosáhnout tepelnou úpravou nebo dlouhodobým máčením ve slané vodě.

Než budete jíst zelená rajčata, vložte je na několik minut do vroucí vody. Stačí jej několikrát postříkat horkou vodou. Pokud je kapalina namočená ve fyziologickém roztoku, měla by se několikrát vyměnit. Pomocí těchto metod je možné snížit koncentraci škodlivých látek a zlepšit chuť nezralých plodů.

Zelená rajčata: výhody a škody

Kontraindikace: kdo by neměl jíst zelená rajčata?

Mějte na paměti, že ne každý může jíst zelená rajčata. Lidé s následujícími problémy by je neměli jíst:

  1. Alergie. Pokud existuje tendence k takovým reakcím, měla by být konzumace nezralého ovoce minimalizována nebo zcela vyloučena ze stravy.
  2. Artritida a dna. Zelená rajčata ve stravě pacientů s takovými problémy mohou nejen vyvolat rychlý vývoj onemocnění, ale také vést k vážným a nevratným následkům.
  3. Kardiovaskulární patologie. Nakládaná a solená zelená rajčata vedou k otokům.
  4. Na problémy s ledvinami. Nakládaná zelená rajčata zadržují tekutinu v těle, což vede k otokům, ne však srdečního, ale ledvinového charakteru. Nezralé ovoce navíc způsobuje tvorbu pecek.

Závěr

O tom, zda je možné jíst zelená rajčata, se rozhoduje individuálně v závislosti na přítomnosti nebo nepřítomnosti kontraindikací. Hlavní věc je jíst je v malých množstvích a po pečlivém ošetření vroucí vodou nebo solným roztokem. Existuje velké množství receptů, které vám umožní připravit pokrm bohatý na vitamíny a mikroelementy, které jsou prostě nezbytné pro správné fungování lidského těla.

:usměj se:

Díky za užitečný článek. Solená rajčata jsem nikdy nejedl, zdálo se mi, že jsou zdraví velmi nebezpečná. A nevypadají nijak zvlášť lákavě. A teď, po odchodu do důchodu, jsem nějak cítil, jak říkají Rusové, hon na zelená rajčata. Je zima, čerstvé ani solené nejsou. A najednou tě ​​potkám na internetu ve známém obchodě. Tyto velmi zelené, nakládané se prodávají v litrových sklenicích. Ano, dokonce, zřejmě dámské prsty. Země původu: Arménie. Objednal jsem 4 sklenice. Moc se mi líbily. V marinádě je málo soli a téměř žádný ocet. nějaký druh byliny, podobný tlustým stonkům celeru listového nebo pískavice. A všiml jsem si, že jsem se začal cítit lépe a veseleji. Periodické mravenčení zmizelo, jako v reklamě, někde tady. Tuk na bocích začal mizet A jen pro zpestření tak akorát! Uvařím ho jednoduše, nakrájím na kolečka, přidám trochu rostlinného oleje, slunečnicový chmel, mletý černý pepř a nastrouhám stroužek česneku. A s rybami, s masem a jako salát. Chutné, prostě neuvěřitelné. Ze srdce doporučuji. A cena je dostupná. A po přečtení tohoto článku, když jsem se dozvěděl, kolik vitamínů a minerálů obsahují, budu kupovat a pravidelně jíst malá množství. Hodně zdraví všem.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: