Musím namlít sezamová semínka?

Řeč bude o sezamu (konkrétně jeho bílé verzi, protože černý sezam je trochu jiný produkt s jinými vlastnostmi). Sezam je z mého pohledu nepostradatelný v jídelníčku mužů i žen. Zvláště, jestliže jste se vzdali mléčných výrobků nebo trpí anémií. Proč? Řeknu vám to!

Takže, co přesně je sezam užitečný pro muže a ženy?

Za prvé, sezam je nepostradatelný pro ty, kteří se vzdali mléčných výrobků

(mimo jiné ne bez mé pomoci) Vždyť je to nejbohatší zelenina zdroj vápníku, který navíc na rozdíl od vápníku z mléka naše tělo skvěle vstřebává. A to je velmi důležité! Koneckonců, nestačí získat látku z jídla, musíte ji také asimilovat, jinak nebude mít žádný užitek.

Za druhé, sezam obsahuje hodně železa,

co je důležité pro anémii, a také pro ženy, které trpí silnou menstruací. Obsahuje také vitamíny skupiny B, které napomáhají lepšímu vstřebávání železa ze sezamu.

Za třetí, sezam je bohatý na vitamín E,

který je velmi důležitý pro obnovu sliznic, včetně gastritidy a vředů v žaludku a střevech (např. pro Crohnovu chorobu), stejně jako na poševní sliznice! Sezam je vhodný zejména pro ženy po porodu nebo v premenopauze a menopauze: stavy, kdy nás začíná trápit suchá kůže a sliznice (podráždění a suchost pochvy, stejně jako bolesti při sexu, jsou způsobeny nízkou hladinou estrogenu, takže vitamin E přichází na pomoc sezam). Vitamin E je také jedním z nejlepších léků proti vráskám a suchá kůže.

Za čtvrté, sezam obsahuje hodně selenu,

což z něj dělá superpotravinu pro podporu funkce štítné žlázy. Selen pomáhá při nízkém i vysokém metabolismu a také je prostě potřeba k prevenci různých endokrinních onemocnění.

Za páté, sezam je zdrojem lignanů.

Lignany jsou skupinou fytoestrogenů, které jsou primárně potřebné v případech estrogenní dominance. Koneckonců jsou to lignany, které zabraňují tvorbě estrogenů a tento proces potlačují. Lignany nejen potlačují nadprodukci estrogenu, ale fungují i ​​tak, že přebytek estrogenu je z těla odstraněn, což vede k jeho stabilizaci. To je obzvláště důležité jestliže máte endometriózu, silnou menstruaci nebo. pokud jste muž s nadváhou. Proč? Muži s nadváhou riskují, že se stanou ženštějšími a ztratí sexuální touhu, protože přebytečný tuk stimuluje tělo k produkci více estrogenu a zanedbává produkci testosteronu (estrogen je produkován také v tukové tkáni!)

READ
V jaké vzdálenosti mám sázet brambory pod pojízdný traktor?

Mimochodem, nedávno jsem narazil na běžnou mylnou představu o sezamu. Například „sezam pomáhá ženám v menopauze kompenzovat nedostatek estrogenu, protože je to fytoestrogen“. Ale to není pravda! Další druhy fytoestrogenů pomáhají kompenzovat nedostatek estrogenu v období menopauzy, a to isoflavony, které se v sezamu nacházejí jen v malém (!) množství. Takže, bohužel, sezam bude během menopauzy bezmocný. Ano, pomůže na suchou pokožku a sliznice a také zmírní návaly horka (díky vysokému obsahu vitaminu E), ale běh času zastavit nedokáže. Běda. Na to jsou jiné potraviny.

Za šesté, sezam obsahuje obrovské množství vlákniny!

Na 100 gramů výrobku připadá více než 13 gramů vlákniny, což je hodně! To je téměř polovina denní potřeby. Samozřejmě se pravděpodobně nevyplatí jíst 100 gramů sezamu denně a je lepší získat zbývající gramy vlákniny z jiných potravin, ale přidání sezamu do každodenní stravy usnadní dosažení normy pro spotřebu vlákniny.

Kolik sezamu byste měli sníst denně, aby měl léčivý účinek?

Podle četných studií stačí sníst 30 gramů sezamových semínek denně. To jsou přibližně 3 vrchovaté polévkové lžíce.

Jak to jíst? Kam jít?

Sezam používám ve velkém množství. Zde jsou mé způsoby, jak to udělat:

◉ Sezamová semínka přidávám do smoothies

◉ s dětmi ho přidáváme do veganské zmrzliny, která se připravuje v mixéru, a tak jsou všechny ingredience včetně sezamových semínek dokonale mleté

◉ sezam se skvěle hodí k jakémukoli mletému masu: jak na rybí a kuřecí masové kuličky, tak na palačinky s brokolicí a podobně

◉ kaši posypeme sezamovými semínky

◉ sezam se skvěle hodí jako zálivka do zeleninového salátu, do asijských jídel a do jakékoli kaše. V těchto případech je nejlepší ji smažit na suché pánvi 3-5 minut (ne dokud se nevytvoří kůrčička!), V pokrmu tak vydrží déle křupavé.

◉ sezamová semínka lze přidat do jakéhokoli chleba a pečiva

◉ se sezamovými semínky můžete vyrábět různé zdravé dezerty

◉ ….možná jsem na něco zapomněl, ale zdá se mi, že tento seznam bude stačit.

Potřebujete namlít sezamová semínka, abyste z nich získali živiny?

Ano, pro vstřebání se musí sezam rozdrtit, jinak projde trávicím traktem a nevstřebá se. Samozřejmě, že určitá část bude strávena silami trávení, ale přesto bude velká část uvolněna s výkaly. Důkladně ji proto rozžvýkejte nebo rozmělněte jako součást jiných pokrmů v mixéru při vaření.

READ
Kdy vykopat brambory Riviera?

A nakonec se s vámi chci podělit o svůj dnešní nápoj krásy: sezamové smoothie pro zdraví žen

Proč takové smoothie hrdě nazývám „Nápoj pro zdraví a krásu žen? Vše je velmi jednoduché: obsahuje hodně sezamu, o jehož výhodách jsme již mluvili, a také obsahuje obrovské množství resveratrolu – látky, která nás chrání před vráskami, zlepšuje kvalitu krve, normalizuje krevní tlak a bojuje zdarma radikálů.

Do tohoto smoothie jsem přidala i kolagenový prášek a rostlinný protein. První je potřebný pro zdravé klouby, kůži a nehty a druhý je pro sytost a vitalitu po celý den a také pro udržení správné úrovně svalové hmoty. Použil jsem také len, produkt rovněž nezbytný pro zdraví žen. Prostě jeden ze silných fytoestrogenů, tak prospěšný pro ženy i muže. Zde je taková sada „krásy a zdraví“ v jednom nápoji! Začněme?

Ingredience na sezamové smoothie (na 2 velké porce):

  • ◉ 200 gramů malin
  • ◉ 150 gramů semínek granátového jablka (vzal jsem si mražená, která jsem koupil v obchodě. Pokud je nemáte, vezměte 1 střední semínka granátového jablka)
  • ◉ 100 gramů aronie (lze nahradit borůvkami)
  • ◉ 500 ml sójového nebo mandlového mléka (dnes jsem použila. mléko ze zeleného hrášku! To máme v Dánsku v akci! Na rozdíl od ovesného a rýžového mléka obsahuje méně cukru a více bílkovin)
  • ◉ 2 polévkové lžíce. sezam
  • ◉ 2 polévkové lžíce. lněná semínka
  • ◉ 2 polévkové lžíce. loupaná slunečnicová semínka (v tomto případě slouží jako zdroj bílkovin – aby se příliš nezvyšoval krevní cukr)
  • ◉ 1 polévková lžíce. dýňový protein (můžete si vzít jakýkoli rostlinný protein nebo tuto přísadu nahradit 2 hrstmi mandlí)
  • ◉ 1 polévková lžíce. kolagenový prášek

Příprava: jednodušší už to být nemůže! Vše rozdrťte v mixéru do hladka.

Důležité: tento nápoj je vlastně jídlo, i když v tekuté formě. To znamená, že to není náhrada džusu nebo cappuccina. Toto smoothie nahradí plnohodnotné jídlo. Ze zvyku ho piju k snídani a občas mi nahradí oběd.

Studna? Doufám, že jsem vás inspiroval ke konzumaci sezamu. Koneckonců, je to chutné a zdravé!

Zdroj: blog autora (dietolog-nutriční specialista, terapeut funkční medicíny, Dánsko)

READ
Je možné uložit petúnie na zimu?

Panova Olga.jpg

– Málokdo se zamyslí nad tím, odkud se berou krásná malá semínka s hlubokou oříškovou chutí. Ve skutečnosti je jejich zdrojem kvetoucí rostlina z čeledi Pedaliaceae. To, co se při vaření běžně nazývá sezam, je druh olejnatých semen, který byl oceňován již od úsvitu historie.

Vědci se shodují, že rodištěm sezamu je indický subkontinent. Již na počátku našeho letopočtu se však semena využívala na pobřeží Středozemního moře a na Blízkém východě: nejčastěji v mleté ​​formě, smíchaná s rostlinným, hlavně olivovým, olejem. Tento recept je s největší pravděpodobností předkem stále oblíbených těstovin tahini, které se používají v izraelské, turecké a řadě dalších kuchyní jako hotová omáčka a v evropských zemích jako surovina pro výrobu margarínu.

Potravinové tradice v moderním světě se však aktivně míchají a tato fúze poskytuje úžasné kombinace chutí a také poskytuje různé mikroživiny ve stravě.

Jaký sezam si vybrat – bílý nebo černý?

Častá otázka: jakou barvu by měl mít dobrý sezam? Pravdou je, že existuje několik odrůd a každá z nich má své vlastní vlastnosti a klady.

  • Bílá sezamová semínka mají vysoký obsah draslíku. Z těchto semínek je výborný rostlinný olej, ale celá, pražená bílá sezamová semínka jsou vhodná jako doplněk k pokrmům.
  • Černý sezam má výrazné aroma. Tato semena vedou v obsahu vápníku.
  • Existuje také hnědá odrůda sezamu, bohatá na vitamíny a stopové prvky, jako je hořčík a fosfor.
  • Červená a žlutá sezamová semínka jsou na trhu méně běžná, ale jsou stejně zdravá a dodají každému pokrmu slavnostní, exotický vzhled.

Zajímavý technologický detail: bílá sezamová semínka se loupou, zatímco tmavé odrůdy ne.

Jak používat sezamová semínka, abyste získali maximální užitek?

Jemnou oříškově-olejovou chuť semínek nejlépe odhalíte při krátkém pražení při nízké teplotě. Doporučuje se také předem namlít sezamová semínka (můžete použít běžný mlýnek na kávu). Mějte na paměti, že mletá sezamová semínka vydrží pouze 2-3 týdny, proto je nejlepší semínka namlít těsně před použitím a v množství, které je v tu chvíli potřeba. Sezam lze konzumovat syrový i sušený, ale v tomto případě je třeba semena pečlivě žvýkat.

READ
Je možné prořezávat hrozny v červenci?

Dobrou variantou je sezamová pasta tahini, kterou si můžete vyrobit sami nebo zakoupit v obchodě. Tradičně se přidává do pokrmů, jako je hummus (vegetariánská cizrnová paštika) a baba ganoush (šťouchané rajčata, lilek a bylinky). Můžete si také připravit tahini omáčku na namáčení mrkvových tyčinek a další zeleniny, obléknout s ní salát, udělat z ní akcenty k masu nebo dokonce sladkým pokrmům.

Denní příjem je přibližně jedna polévková lžíce oleje nebo semínek.

Výhody sezamového oleje

Rostlinný olej ze sezamových semínek je skutečnou zásobárnou živin, makro- a mikroprvků, včetně omega-6, vitamínů různých skupin (A, B, C, E, PP, H), přírodních antioxidantů a cenné vlákniny.

Přítomnost sezamového oleje ve stravě má ​​příznivý vliv na cévy a srdce, klouby a kosti, gastrointestinální trakt, dýchací a zrakové orgány, stav pokožky, vlasů atd.

  • Krásná postava. Pokud chcete mít pod kontrolou váhu nebo shodit přebytečná kila, pak jsou sezamová semínka to, co potřebujete. Klíčem ke štíhlé postavě je totiž dobrý metabolismus, který bez rovnováhy BJU nejde. Každý ví, že získat správné množství bílkovin je vždy obtížné, zvláště bez překročení normy tuků a sacharidů. Sezam pomůže sladit výživový systém, protože je bohatý na bílkoviny.
  • Kompletní výživa tělesných tkání. Pro vegetariány jsou sezamová semínka stejně důležitá jako sójové boby: při absenci masa ve stravě se tato semínka mohou stát alternativním zdrojem bílkovin a cenných tuků.
  • Ochrana krevních cév a srdce. Naplňte saláty sezamovým olejem – to je prevence mrtvice, cévních a srdečních onemocnění, protože užitečné mastné kyseliny v sezamovém oleji neutralizují špatný cholesterol.
  • Normalizace trávicího traktu. Střeva při nedostatku vlákniny nemohou správně fungovat: dochází k zácpě, nesprávnému vstřebávání látek a to má nepříznivý vliv na celý organismus. Dietní vláknina, která je bohatá na sezamová semínka, dokáže tento problém vyřešit a vrátit funkci střev do normálu.
  • Podpora chrupavky a kostry. S přibývajícím věkem se kosti často stávají křehčími, klouby se stávají méně pohyblivými, objevují se také bolesti v kříži, ramenou, krku a kolenou. Neberte to jako samozřejmost, zvláště když přidání rozmanitosti do vašeho jídelníčku může zlepšit váš stav. Stopové prvky v sezamových semínkách poskytují kostře a tkáni chrupavek potřebnou výživu: vápník obnovuje pevnost kostí; další prospěšné látky zvyšují pružnost, urychlují regeneraci a dodávají energii.
  • Hladká, krásná pleť. Vitamíny B a E, vápník, fosfor, hořčík, omega-6 zvyšují kožní turgor, zaručují pružnost, pevnost, zářivost, poskytují zdroj pro obnovu buněk, vyhlazují jizvy a strie, tedy prodlužují mládí. Není divu, že sezamový olej je součástí mnoha krémů, emulzí atd.
READ
Kdy zasadit korejské chryzantémy?

Se všemi výhodami, které stravování jako potravina poskytuje, nemá smysl zanedbávat sezamový olej jako kosmetický přípravek, zvláště pokud:

  • kůže byla vystavena agresivním účinkům větru, popraskaná a oloupaná;
  • byli jste dlouho na slunci a spálili jste se;
  • vaše paty jsou náchylné na mozoly a drsná místa. Před spaním stačí nohy několikrát namazat sezamovým olejem a jejich stav se řádově zlepší.
  • Husté vlasy a zdravá pokožka hlavy. Výhody sezamu pro práci vnitřních orgánů samozřejmě ovlivňují i ​​vlasy: jakmile totiž tělu chybí stopové prvky, jsou mezi prvními, které trpí.

Pokud si všimnete, že vaše vlasy začaly vypadávat více než obvykle, pak má smysl zařadit do nabídky sezamové produkty. Čas od času nebude zbytečné masírovat hlavu sezamovým olejem, abyste probudili spící cibulky a poskytli výživu fungujícím.

Může být sezam škodlivý?

Dna, Wilsonova choroba a těžké alergie vylučují použití sezamových semínek v potravinách. Poté, co jste zkontrolovali své zdraví a nenašli žádné kontraindikace, neváhejte zařadit tato semínka do nabídky.

Jak se sezam používá při vaření?

Brouk Použijte tuto fotografii.jpg

– Chuť sezamu je báječná, a když je smažený obzvlášť voňavý, rozdrťte ho ještě horký, přidejte teplý med a získáte tu nejlahodnější chalvu. Rozdrťte sezamová semínka s vodou a olejem a získáte pastu tahini – nepostradatelnou složku známého hummusu. Rybu nebo kuřecí plátky můžete také smažit v sezamové krustě, uvnitř budou šťavnaté a zvenku velmi křupavé.

Nezapomeňte, že sezamová semínka jsou sama o sobě výborným kořením, ne nadarmo se jimi sypou saláty a svačiny v kuchyních Asie a Východu. Chleba posypaný sezamem je obecně pochoutka!

Recept na “sezamové gozinaki”

Sesame Kazinaki.jpg

Tohle je můj oblíbený recept. Vaření kozinaki je velmi jednoduché: opečte 200 gramů sezamových semínek na suché pánvi, smíchejte se 150 gramy hnědého horkého cukrového sirupu, nalijte tenkou vrstvu na list pergamenu a nechte vychladnout. Podle potřeby posypte drcenou červenou paprikou.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: