Může kojící matka jíst citrusové plody?

Všechny potraviny, které žena během laktace konzumuje, ovlivňují kvalitu mléka, zdraví a vývoj dítěte. Správná výživa kojící matky po celé měsíce je klíčem k pohodě dítěte.

dieta kojící matky

Základy správné výživy pro kojící matku

Hlavním požadavkem na jídelníček kojící matky je podle doporučení WHO úspěšná a správná kombinace produktů, aby tělo mohlo přijímat vitamíny a minerály včas.

Obecné zásady výživy při kojení:

  1. Veďte si potravinový deník, zapisujte si do něj výživový plán, všechny nové potraviny, které zavádíte do jídelníčku, zaznamenávejte reakce dítěte – stolici, chování, přítomnost či nepřítomnost vyrážky.
  2. Počáteční dávka pro každý nový produkt je 3-4 lžičky. postupně zvyšujte množství.
  3. Nové potraviny zařazujte do jídelníčku v intervalech alespoň 5 dnů.
  4. Průměrný denní obsah kalorií v jídlech je 2,5 tisíc kcal, poměr BJU v g je 104/93/370.
  5. Dodržujte pitný režim, vypijte alespoň 3 litry vody denně, abyste předešli dehydrataci. Extrémní žízeň se téměř vždy objevuje na konci krmení, takže mějte neustále poblíž sklenici vody.
  6. Jezte 5-6x denně v malých porcích.
  7. V době kojení úplně opustit tučná, smažená, uzená, slaná, nakládaná jídla, rychlé občerstvení, sladké sycené nápoje.
  8. Kávu můžete pít od 2 měsíců, maximálně však 1 šálek, nejlépe s mlékem, vždy ráno. Pozorně sledujte chování drobků, pokud bude příliš vzrušený, budete muset odmítnout povzbuzující nápoj.
  9. Citrusové plody, med, čokoláda, barevné ovoce a zelenina, potraviny s lepkem mohou u dítěte vyvolat alergii. Ne vždy se ale negativní reakce objevují a zdaleka ne u všech dětí, takže stačí sledovat reakci miminka.
  10. Alkohol je kontraindikován v jakékoli formě, a to i v minimálním množství.
  11. Během laktace je často nedostatek vápníku, vitamínu D, jódu, mastných kyselin, požádejte svého lékaře o výběr komplexu vitamínů pro kojící matky.

Povolené produkty pro kojení po měsících

První týden po porodu je nejnáročnější, v těchto dnech smí kojící matka jíst pouze cereálie na vodě, vařenou zeleninu, pečená jablka, zelený čaj, černý slabý čaj s mlékem.

Strava kojící matky se měsíčně rozšiřuje, na seznam povolených potravin se přidává stále více produktů.

Zeleninový guláš

Tabulka povolených produktů podle doporučení WHO

Období Povolené produkty
1 měsíc Vařené, dušené a zapečené pokrmy z libového masa, mléčné výrobky, domácí krekry z bílého chleba, těstoviny z tvrdé pšenice, sušenky, vařená, dušená, dušená zelenina, zelená jablka, banány, pohanka a ovesné vločky. 1-2 křepelčí vejce každé 3 dny, 15 ml rostlinného oleje a 30 g másla denně, ne více než 200 ml přírodní jablečné šťávy denně, kompot ze sušeného ovoce.
2 měsíc Nízkotučné vepřové maso a ryby, zelenina mohou být konzumovány čerstvé, ale luštěniny, houby a zelí, červená a oranžová zelenina jsou kontraindikovány. Můžete jíst hrušky, jablka, ale ne hrozny, melouny, světlé bobule.
3 měsíc Zelení, krupice, ječná a jáhlová kaše, přírodní šťávy, středně tučná zakysaná smetana, tvrdý sýr, domácí marmeláda, med, ořechy, cibule v malém množství.
4,5 měsíc Domácí pečivo bez droždí, dýně, řepa, mrkev, brambory, rajčata, sladká paprika, brokolice, květák, rýže. V sezóně můžete jíst třešně, broskve, tomel.
6 měsíc Červené maso, luštěniny, mořské plody.
READ
Jaká ráže je pro medvěda nejlepší?

Doporučení pro výživu během laktace od Dr.Komarovského

Známá dětská lékařka doporučuje maminkám během kojení úplně upustit od jakýchkoli přísných diet, nejíst jídla, která jste před porodem nezkoušela.

Obecná doporučení:

  1. Základem stravy je pohanka, proso, ječmen, ovesné vločky. Tyto produkty obsahují pomalé sacharidy, odstraňují pocit hladu na dlouhou dobu a dodávají energii.
  2. Mléčné výrobky jsou zdrojem vápníku, bílkovin a prospěšných bakterií. Ale je lepší se zdržet pití mléka.
  3. Jezte denně 3-4 porce ovoce a zeleniny v jakékoli formě.
  4. Nezapomeňte na živočišné a rostlinné tuky – jsou nezbytné pro vývoj mnoha systémů a orgánů dítěte.
  5. Jezte pokrmy z mořských plodů dvakrát týdně.

Strava kojící matky je ve skutečnosti zdravou stravou, kterou je třeba dodržovat nejen během laktace, ale i po skončení období kojení.

Ukázkový jídelníček pro kojení

Protože na vaření a plánování jídelníčku s malými dětmi zbývá málo času, zkuste sestavit jídelníček na celý týden najednou a zaměřte se na seznam povolených potravin.

Ukázkové menu pro den

Období snídaně Oběd Večeře
1 měsíc Kaše na vodě nebo parní omeleta, čaj s mlékem, pár sušenek. Zeleninová polévka, dušená kuřecí prsa bez kůže, šťáva nebo kompot. Zeleninové dušené nebo větrné tvarohové koláče, kefír.
2 měsíc Ovesné vločky, sušenky, jablečný protlak, zelený čaj. Zeleninová polévka s kuřecím masem, pečené cuketové placky, kompot, žitný chléb. Tvarohový kastrol, pečené jablko, čaj.
3 měsíc Ječná nebo pohanková kaše, krekry, čaj nebo přírodní šťáva. Polévka z květákového pyré s masovými kuličkami, kukuřičná kaše s máslem. Těstoviny se špenátem a nízkotučnou smetanou, kompot ze sušeného ovoce.
4 měsíc Pohanková nebo ovesná kaše s ovocem, pár sušenek, čaj. Polévka s kuřecím masem a zeleninou, parní kotleta s pohankovou kaší, krajíc bílého chleba. Rybí karbanátky, bramborová kaše, bylinkový čaj.
5 měsíc Jáhlová kaše, bílý nebo otrubový chléb s máslem, čaj. Polévka s masovými kuličkami, salát z červené řepy se sušenými švestkami a měkkým sýrem. Ragú s krůtou a zeleninou.
6 měsíc Parní omeleta, sýrový sendvič, jogurt. Zeleninová polévka s knedlíčky, rýže s mořskými plody, ovocný nápoj. Palačinky z jater a pohanky, salát s celerem, jablkem a ořechy.

Parní omeleta

Na svačiny a druhou večeři při kojení je vhodné ovoce, tvaroh, jogurt, oříšky, krekry a sušenky.

READ
Je možné žít s mykoplazmou?

Gastritida, kolitida, pankreatitida, patologie jater – všechna tato onemocnění se v budoucnu často vyskytují u dětí, jejichž matky během kojení nedodržovaly dietu.

Zdravá jídla při kojení

Seznam povolených potravin během laktace je malý, zejména v prvních měsících po porodu, ale můžete z nich také vařit chutné pokrmy, sestavit chutné a vyvážené menu.

Zeleninová polévka

Počínaje druhým týdnem po porodu by ve vašem jídelníčku měly být každý den první chody, první měsíc je vařte v zeleninovém vývaru, poté můžete použít masový vývar, přidat zeleninu.

Zeleninová polévka

  1. 2 čerstvé fenyklové kořeny a 1 střední dýni nakrájejte najemno.
  2. Nalijte 15 ml rostlinného oleje do hrnce se silnými stěnami, smažte fenykl, po 5 minutách přidejte cuketu.
  3. Zeleninu dusíme čtvrt hodiny.
  4. Zalijeme vývarem, můžeme přidat kousky vařeného kuřecího masa bez kůže.
  5. Vařte 7 minut.

Špenátová polévka

Po 4 měsících laktace můžete jíst téměř veškerou zeleninu, což vám umožní udělat první jídla nasycenější a výživnější.

Špenátová polévka

  1. Nakrájejte na střední kostky 1 střední mrkev a 3 malé brambory.
  2. Rozšleháme 1 vejce.
  3. 5 g čerstvého nebo mraženého špenátu opékejte na troše másla 200 minut.
  4. Přidejte mrkev a brambory do vroucího kuřecího nebo zeleninového vývaru.
  5. Když se polévka vaří, přidejte špenát, rozšlehané vejce, rychle promíchejte, přiveďte k varu, odstavte z ohně.

Cuketa s jogurtem

Lehký a jednoduchý pokrm lze jíst již v prvním měsíci laktace, vhodný k obědu nebo večeři.

Cukety

200 g mladé cukety nakrájíme na malé kostičky, trochu osolíme. V pánvi zahřejte rostlinný olej, vložte cuketu a vařte 15 minut pod pokličkou. Zalijte 100 ml přírodního bílého jogurtu nebo nízkotučné zakysané smetany, vařte dalších 5 minut.

Parní kotlety

Toto jednoduché jídlo lze jíst v jakékoli fázi kojení. Po 3 měsících můžete do mletého masa přidat cibuli.

Parní kotlety

Do 300 g mletého masa z libového masa nebo ryb přidejte 3 polévkové lžíce. l. pohanka nebo ovesné vločky, 1 vejce, trochu soli, nechat 15 minut. Slepte malé kotlety, vařte ve dvojitém kotli po dobu 20 minut, vložte do trouby na půl hodiny. Obloha – zeleninový guláš, bramborová nebo dýňová kaše, salát z čerstvé zeleniny s máslem.

Masové rolky s tvarohem

Toto šťavnaté jídlo se hodí i na slavnostní stůl.

READ
Kdy dozrává třešeň Shokoladnitsa?

Sekaná s tvarohem

  1. Smíchejte v mixéru 100 g nízkotučného tvarohu, 50 g tvrdého sýra, trochu zeleně.
  2. Kuřecí nebo krůtí řízek rozpůlíme, lehce naklepeme a namažeme výslednou směsí.
  3. Srolujte do ruliček, zajistěte dřevěnými špejlemi a potřete rostlinným olejem.
  4. Pečeme v troubě 30-40 minut.

Cheesecakes

Zdravý a lehký dezert, který si můžete dopřát již 2 týdny po porodu.

Cheesecakes

  1. Připojte 200 g nízkotučného tvarohu, 1-2 polévkové lžíce. l. cukr a špetku soli.
  2. Přidejte do hmoty 1 vejce, 2-3 polévkové lžíce. l. mouky, nechte těsto 15 minut.
  3. Vytvořte tvarohové koláče, pečte v dvojitém kotli nebo v troubě po dobu 20 minut.

Od 2 měsíců můžete do těsta přidávat sušené ovoce a od 3 měsíců můžete jíst tvarohové koláče s oblíbenou marmeládou nebo domácí marmeládou, medem.

Koláč s ovocem

Je nemožné úplně odmítnout sladkosti, to negativně ovlivňuje psycho-emocionální stav, takže si můžete dopřát domácí koláče 1-2krát týdně.

Koláč s ovocem

  1. Rozpusťte 200 g másla, ochlaďte.
  2. Vyšlehejte 3 kuřecí nebo 6 křepelčích vajec se 150 g cukru.
  3. Do 250-300 g mouky přidejte 1 polévkovou lžíci. l. prášek na pečení.
  4. Obě směsi smícháme, těsto nalijeme do formy, navrch dáme libovolné lesní plody nebo nakrájené sezónní ovoce.
  5. Pečeme 35-40 minut na 180 stupňů.

Mateřské mléko dodává miminku všechny potřebné živiny a záleží jen na matce, co se do těla novorozence dostane. Během laktace budete muset zapomenout na gastronomické výstřelky, exotické pokrmy, pouze zdravé, přirozené a známé jídlo.

První měsíc kojení. Co může maminka jíst.

V prvním měsíci po narození procházejí matka a dítě náročnou cestou adaptace. Pokud se dospělý organismus adaptuje na nové funkce, pak je pro dítě nové vše: jak způsob stravování, tak samotné prostředí. Chci toto období prožít co nejpohodlněji, aby nebyly problémy s laktací, kolikami, vyrážkami a úzkostmi. Rizika můžete částečně minimalizovat snížením zátěže obou organismů najednou. Jak to udělat? Kontrola menu maminky.

Jaké potraviny můžete jíst v prvním měsíci kojení

Začněme tím, co je možné. V tabulce jsou uvedeny skupiny produktů, které se doporučují kojícím ženám podle Programu optimalizace výživy pro výživu kojenců v prvním roce života v Ruské federaci.

Skupiny produktů výběr
Maso a masné výrobky Všechny druhy libového masa (hovězí, vepřové, jehněčí, králičí atd.) Drůbeží maso – kuřecí, kuřecí, krůtí atd. Vnitřnosti maximálně 1x týdně
Mléko a mléčné výrobky Mléko, 2,5–3,2 % tuku, pasterizované, sterilované Zakysaná smetana, 10–15 % tuku Mléčné jogurty Kefír, fermentované pečené mléko, kyselé mléko, varenety, bifidok a další komerční fermentované mléčné nápoje Komerční tvaroh, 5–9 % tuku Jemné sýry
Dietní tuky Máslo Rostlinné oleje (slunečnicový, kukuřičný, sójový, olivový atd.)
Brambory Je lepší vyloučit
Zelenina všeho druhu Včetně mražené a konzervované formy (kukuřice, zelený hrášek)
Ovoce všeho druhu, bobule Včetně mraženého, ​​sušeného ovoce
Vejce (kuřecí, křepelčí) Ve formě omelet; vařené, jako součást pokrmů
Chléb a pekařství Preferováno vícezrnné, s přídavkem otrub, celozrnné
nápoje Kompot, želé, ovocný nápoj, džus Čaj Slabá káva
cukrovinky Nízký obsah tuku a cukru
READ
Kdy a jak prořezávat zimolez?

Ale vždy se najde nějaké ALE. S jakými produkty je třeba zacházet opatrně a nejprve je omezit:

Kaviár a mořské plody

Kromě toho stojí za to dát přednost tepelně zpracovanému ovoci a zelenině: jablko je lepší pečené a je lepší zeleninu vařit v páře.

Nenechte se unést novými produkty, exotickými pokrmy nebo jakýmkoliv produktem.

Co nejíst v prvním měsíci kojení

Existuje řada produktů, které se pro HB zásadně nedoporučují:

Tepelně zpracované produkty živočišného původu – syrové a špatně smažené maso (kebab apod.), ryby, sushi, mléko a mléčné výrobky, vejce.

Jiné striktní zákazy v prvním měsíci kojení neexistují.

Co nejíst v prvním měsíci kojení

Vyloučení produktů z mateřského jídelníčku je oprávněné pouze v případě, že:

matka sama má alergii nebo intoleranci na tyto produkty

žena měla dříve negativní zkušenost s řadou přípravků

kojící matka má strach, že přípravek vyvolá u dítěte nějakou reakci

dříve produkt nebyl ve stravě ženy

Jak pochopit, že dítě špatně reaguje na nějaký produkt v matčině stravě

Kromě samotné kojící matky nemusí její výživu „ocenit“ i tělo jejího dítěte.

Bylo zjištěno, že produkty, které způsobují fermentaci, nejjasněji ovlivňují pohodu bříška dítěte. Jaké jsou tyto produkty: hrozny (rozinky), luštěniny (hrách, fazole). Po jejich použití se může objevit kolika, nadýmání, kručení, úzkost a poruchy spánku. Může se objevit nebo zesílit regurgitace, zácpa, průjem, zvýšený výtok plynu.

Jak pochopit, že dítě špatně reaguje na nějaký produkt v matčině stravě

Tělo dítěte může také špatně reagovat na produkty s kožními projevy: suchost a olupování kůže, plenková vyrážka a pláč. Kolem úst nebo konečníku se může objevit zarudnutí a podráždění.

Reakce na potraviny snědené matkou se mohou objevit jak během několika hodin, tak i několika dnů po jejich konzumaci. Proto je důležité vést si potravinový deník, do něj zaznamenat všechna jídla a produkty, které byly na matčině nabídce.

snídaně

Mléčná nebo vodová kaše s máslem (možno s ovocem) (pohanka / rýže / kukuřice / oves / proso / pšenice / ječmen / víceobilná)

Nápoj (čaj / kompot / ovocný nápoj / želé / slabá káva)

2. snídaně

Sendvič (toast) s máslem a sýrem / Pečené jablko / Banán / Piškot / Salát z mořských řas / Mrkvový kastrol / Dýně / Omeleta / Zeleninové lívanečky / Vařené kukuřičné klasy / Salát z vařené zeleniny / Ovocné pyré

READ
Kdy přidáváte sůl při smažení hub?

Nápoj (čaj / kompot / ovocný nápoj / želé / slabá káva)

Polévka na druhém vývaru vč. se zakysanou smetanou (kaše / polévka s cereáliemi / polévka s těstovinami / kapustová polévka / boršč / rybí polévka)

Hlavní chod (karbanátky / karbanátky / dušené kotlety / ryba nebo suflé)

Obloha (kaše / zeleninové pyré / dušená zelenina / těstoviny)

Nápoj (čaj / kompot / ovocný nápoj / želé / slabá káva)

Odpolední občerstvení

Sendvič (toast) s máslem a sýrem / Pečené jablko / Banán / Piškot / Salát z mořských řas / Mrkvový kastrol / Dýně / Omeleta / Zeleninové lívanečky / Vařené kukuřičné klasy / Salát z vařené zeleniny / Ovocné pyré

Nápoj (čaj / kompot / ovocný nápoj / želé / slabá káva)

Pilaf / Zeleninový guláš s masem (drůbežím) / Zelné závitky se zakysanou smetanou /

Salát z vařené zeleniny

Nápoj (čaj / kompot / ovocný nápoj / želé)

V noci

Ryazhenka nebo specializovaný mléčný nápoj

Program pro optimalizaci výživy krmení dětí v prvním roce života v Ruské federaci doporučuje specializované přípravky pro těhotné a kojící ženy, jako jsou NutriMa Femilak a Lactamyl, pro zlepšení jídelníčku kojících žen, dostatečnou tvorbu mateřského mléka a optimalizaci jeho složení. Mohou být použity jak ke korekci jídelníčku pro ženy, tak k nahrazení vysoce kalorických a rafinovaných dietních produktů.

Závěry

Hlavní charakteristiky matčina jídelníčku v prvním měsíci kojení jsou pestré, kompletní a vyvážené. A všechna omezení ve stravě musí být odůvodněna adekvátní náhradou produktů.

Držte se své pravidelné stravy a dodržujte smysl pro proporce. A pro vlastní jistotu (a případně rozbor jídelníčku) si začněte vést jídelní deník. Zapisujte si do něj všechny nápoje, jídla, pokrmy, které pijete a jíte.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: