Můžete jíst fialovou mrkev?

Fialová mrkev je zdravá a chutná, i když u nás není zdaleka tak rozšířená jako oranžová. Chcete-li pěstovat odrůdu mrkve s neobvyklou fialovou barvou, musíte vědět o zvláštnostech její zemědělské technologie.

Obecné charakteristiky zařízení

Fialová mrkev je předchůdcem moderní oranžové kořenové zeleniny a stále roste divoce v Asii, Evropě a severní Africe. Tato kořenová zelenina se příliš neliší od odrůdy pomerančovníku a patří k dvouletým rostlinám z čeledi celerovitých (nebo Umbelliferae).

V prvním roce života tvoří plodina silnou kořenovou plodinu s přízemní růžicí zpeřeně členitých listů. Plody jsou fialové v různých odstínech a dosahují délky 20-30 cm.V druhém roce rostlina vytváří stonky s květenstvím.

Chemické složení

Ve srovnání s oranžovou mrkví je chemické složení mrkve fialové mnohem rozmanitější. Ne nadarmo jej naši předkové považovali za lék a v této funkci jej primárně využívali.

Fialová mrkev obsahuje:

  • Vitamíny. Patří mezi ně thiamin (B1), kyselina listová (B9), pyridoxin (B6), riboflavin (B2), kyselina pantotenová (B5), kyselina askorbová (C), vitamín A a beta-karoten, malé množství rozpustných v tucích vitamin E (tokoferol) a K (fylochinon), vitaminy H a PP.
  • Řada makro- a mikroprvků. Jedná se o sodík, draslík, fosfor, hořčík, vápník, síru, měď, bór, hliník, jód, chrom, chlor, kobalt, nikl a další prvky nezbytné pro normální fungování organismu.
  • Antokyany. Jedná se o ve vodě rozpustné pigmenty, které jsou klasifikovány jako flavonoidy a způsobují červené, fialové a modré zbarvení listů a plodů. Čím více antokyanů obsahuje kořenová zelenina, tím tmavší je barva slupky.

Výhody a nevýhody

Díky vysoké koncentraci antokyanů je fialová mrkev považována za zdravější než oranžová kořenová zelenina a tělo ji lépe vstřebává. Pigmenty (anthokyany) mají následující účinky:

  • spazmolytikum;
  • anestetikum;
  • antibakteriální;
  • protizánětlivé;
  • adaptogenní;
  • antioxidant.

Díky velkému množství draslíku je tato kořenová zelenina prospěšná pro lidi s kardiovaskulárními chorobami a betakaroten chrání tělo před volnými radikály a zvyšuje odolnost vůči stresu. Pravidelná konzumace této zeleniny pomáhá posilovat imunitní systém, normalizovat močový systém, zlepšovat zrak, ale i stav pokožky, vlasů a zubů.

Bez ohledu na to, jak užitečná je zelenina, měla by se jíst s mírou. Fialovou mrkev by neměli konzumovat syrové lidé s gastrointestinálními onemocněními:

  • pankreatitida;
  • gastritida;
  • žaludeční vřed a duodenální vřed;
  • pro kolitidu a enterokolitidu.

Fialová mrkev

Omezit by ve stravě měli mrkev i lidé s poruchou funkce jater. Nadměrná konzumace této zeleniny u zdravých lidí může způsobit zežloutnutí kůže, nevolnost, zvracení a slabost.

U některých lidí se může objevit nesnášenlivost produktu. Pokud po konzumaci běžné mrkve zaznamenáte příznaky alergické reakce, neměli byste riskovat zkoušení fialové kořenové zeleniny.

přihláška

Vzhledem k tomu, že fialová mrkev je sladší a šťavnatější než pomerančová, často se používá k přípravě salátů nabitých vitamíny a zeleninových smoothies. Také se dusí, peče, vaří a přidává do prvního a druhého chodu.

READ
Kdy byste měli vytáhnout řepu ze země?

Mrkev se hodí k pokrmům z masa a ryb, pečená nebo vařená a často se používá jako příloha. Připravují se z něj i dezerty včetně cukrovinek.

Oblíbené odrůdy

Není mnoho odrůd fialové mrkve. Na ruských trzích lze nalézt následující hybridy:

Přistání

Pro získání bohaté úrody a silných kořenů se dodržují některá základní pravidla.

Mrkev se vysévá na hlinitopísčité a lehké hlinité půdy, které se dobře obdělávají a hnojí. K tomuto účelu je vhodná i kultivovaná půda s neutrální reakcí a dobrou drenáží.

Výsadba mrkve na těžkých a silně zhutněných plochách má za následek kořenové plodiny, které rostou nepravidelně tvarované a rozvětvené. Není pro ni vhodná ani kyselá půda – rostlina špatně poroste a sníží se výnos.

Místo by mělo mít sluneční světlo po celý den. Když je ho nedostatek, rostlina se protáhne.

Nejlepší předchůdci fialové mrkve jsou:

  • brambory;
  • okurka;
  • cibule;
  • zelí;
  • řepa;
  • rajče;
  • zelené plodiny, s výjimkou salátu.

Při výsadbě semínek mrkve nepřidávejte čerstvý hnůj. Přebytek organické hmoty nemá nejlepší vliv na růst a vývoj plodiny – organická hnojiva přispívají k rychlému růstu zelené hmoty a okopaniny jsou nevzhledné, rozvětvené a nevhodné pro dlouhodobé skladování.

Příprava půdy

Půdu začnou připravovat v létě. V létě nebo na začátku podzimu se místo vykopává a do neúrodných půd se přidávají humus nebo minerální hnojiva.

Na jaře pokračují v péči. Země se uvolní, vyrovná se hráběmi a ve vzdálenosti 1-1,5 cm od sebe se vytvoří brázdy hluboké 15-20 cm.

Příprava osiva

K výsevu použijte loňská nebo dvouletá semena mrkve. Semenný materiál plodiny se skladuje pouze 2 roky. Starší semena ztrácejí téměř polovinu své životaschopnosti. Čerstvá semena mají silnější a příjemnější vůni než stará.

Vzhledem k tomu, že mrkev vyklíčí poměrně dlouho – na sucho může sedět v půdě 30–40 dní – doporučuje se ji nejprve připravit k setí (vyklíčit).

Nejprve se semena ponoří do solného roztoku (50 g na 1 litr vody) a vyjmou se plovoucí vzorky. Všechna usazená semena se umístí do gázového sáčku a dobře se umyjí. Poté se ponoří na 10-15 minut do horké vody, poté do studené vody. Semena položte na vlhkou utěrku, přikryjte a nechte při pokojové teplotě. Vylíhlé exempláře se trochu vysuší a zasadí do země.

READ
Je možné krmit papriky během plodování?

Sejení

Předem připravená semena vyséváme do vlhké půdy ve vzdálenosti 2-3 cm od sebe.Drážky se semeny se vyplní směsí rašeliny a písku nebo pouze rašeliny a zalijí se z konve.

Plodiny jsou pokryty filmem pro rychlejší klíčení. Jakmile se objeví první výhonky, úkryt je okamžitě odstraněn.

Sejení

Péče o plodiny během pěstování

Během pěstování vyžaduje mrkev zvláštní pozornost. Během tohoto období jí bude poskytnuta následující péče:

  • Ředění. Když se objeví dva pravé listy, je třeba provést ředění a ponechat 2-3 cm mezi výhonky.
  • Zavlažování. Je důležité udržovat půdu vlhkou, dokud se neobjeví sazenice. Plodiny se pravidelně zalévají pomocí konve se sítkem. Signálem k zalévání starší mrkve je tmavnutí barvy listů a jejich vadnutí. Při nepravidelné zálivce nebo po delším suchu mohou kořeny praskat. Poslední zálivka se provádí 3 týdny před sklizní.
  • Hnojivo. První krmení mrkve se provádí roztokem dusičnanu amonného (30–40 g na 10 litrů vody), když má rostlina 3–4 pravé listy. Do druhého krmení po konečném proředění se přidává superfosfát (30 g na 10 litrů vody).

Boj proti chorobám a škůdcům

Fialové mrkve jsou odolnější vůči chorobám a škůdcům než jejich oranžové protějšky, ale nejsou imunní vůči chorobám a útokům hmyzu.

Nejčastěji je rostlina při nesprávné péči náchylná k následujícím chorobám:

  • Bakterióza. Nemoc se vyskytuje všude. Vrcholky žloutnou, na listech jsou patrné pruhy. Rostlina roste špatně a vypadá letargicky. Pokud vytáhnete kořenovou plodinu ze země, všimnete si na ní četných depresivních vředů. Ze záhonu s infikovanými rostlinami vychází nepříjemný zápach plísně a hniloby. Na toto onemocnění neexistuje účinná léčba. Pro prevenci se mladé výhonky postříkají přípravkem „Hom“.
  • Suchá hniloba (Phomosis). Toto onemocnění obvykle postihuje kořenové plodiny na zahradě na konci léta a poté se přesouvá do skladu spolu se sklizní. U mrkve se objevují hnědé skvrny, které mohou ovlivnit celý povrch ovoce. Pak se promění v důlky a pokrývají se bílo-šedým povlakem s černými tečkami. Prevencí Phoma je aplikace draselno-fosforových hnojiv do půdy.
  • Černá hniloba (alternarióza). Tato houba se stává aktivní během horkého a vlhkého léta. Stonek a listy mladých sazenic zčernají a rostlina velmi brzy zemře. U dospělých rostlin jsou kořeny pokryty černými depresivními skvrnami. Aby se zabránilo rozvoji onemocnění, rostliny se postříkají přípravkem Skor nebo Rovral.
  • Plíseň šedá (botrytis, botrióza) — houba může během skladování zničit až 80 % úrody. Na okopaninách se nejprve tvoří vlhké tmavé skvrny, které časem změknou a pokryjí se šedým povlakem. Nemocná mrkev je odstraněna a zničena. Aby se zabránilo tomuto typu hniloby, rostliny se během růstu stříkají směsí Bordeaux a v místnosti se udržuje správná teplota a vlhkost.
READ
Kdy je nejlepší zasít ozimou pšenici?

Z hmyzu, který poškozuje mrkev:

  • Slugové Odpuzuje je vůně šalvěje, měsíčku a česneku. Při výsadbě těchto rostlin podél okrajů záhonů nebude škůdce rušit plodiny.
  • Mrkněte mrkev. Nemá ráda vůni cibule, takže jejím vysazením v blízkosti mrkve výrazně snížíte riziko, že se tato metla na zahradě objeví. Škůdce také netoleruje rašelinové půdy – mulčování rašelinou pomáhá odpuzovat hmyz. Pravidelné kypření půdy a dodržování střídání plodin jsou také dobrými preventivními opatřeními proti výskytu mrkvových mušek.
  • Wireworm. Jedná se o larvu brouka klikatého, který žije v půdě a ohlodává kořenové plodiny. Larvy nesnesou pach měsíčku a měsíčku. V boji proti nim pomáhá také hluboké rytí půdy na podzim, včasná kontrola plevelů (zejména pšenice), časté kypření a aplikace dusíkatých hnojiv.

Sklizeň a skladování plodin

Fialová mrkev se sklízí před příchodem tuhých mrazů, kdy staré listy začínají žloutnout a odumírat. Nasbírané okopaniny se suší venku ve stínu a vyhazují se poškozené exempláře se známkami hniloby a chorob.

Suché zdravé plody skladujeme v chladné místnosti. Teplota se udržuje v rozmezí od 0 do +2 stupňů a vlhkost – ne více než 65%. Mrkev se umístí do krabice a každý řádek se posype pískem nebo se kořenové plodiny nechají skladovat v otevřených plastových sáčcích a posypou je suchými pilinami.

O vlastnostech pěstování fialové mrkve se můžete dozvědět v následujícím videu:

Fialová mrkev je chutná a zdravá kořenová zelenina, která není v žádném případě horší a dokonce lepší než běžná mrkev. Rusové ještě nejsou na tuto zeleninu zvyklí, ale mnoho znalců tento druh oceňuje a vždy si pro něj najdou místo na zahradě i na stole.

fialová mrkev

Ve škole nám vždycky říkali, že mrkev původně nebyla oranžová. Ale jak už to u paprik bývá, i mrkev má různé barvy, ačkoliv jste v supermarketu viděli vždy stejnou. Fialová mrkev se vyvinula dávno před oranžovou mrkví.

Oranžová verze se zrodila v Holandsku v XNUMX století po několika umělých křížích. Ačkoli se o nich vědělo velmi málo, ve Španělsku jsme měli mrkev zelenou, černou, bílou a fialovou; barva závisela na oblasti a pozemku, kde byla pěstována.

Původ

Přestože většina lidí si při pomyšlení na mrkev vybaví oranžovou zeleninu, mrkev byla původně fialová nebo bílá. Ve skutečnosti byly první důkazy o použití mrkve jako potravinářské plodiny nalezeny na íránské náhorní plošině a v Perské říši v XNUMX. století: tyto starověké mrkve byly fialové a bílé.

READ
Kdo by neměl rád meloun?

Moderní oranžová mrkev se pravděpodobně vyvinula z nové odrůdy žluté mrkve, která je výsledkem genetické mutace. Červená a fialová mrkev je považována za východní odrůdy, zatímco žlutá, oranžová nebo bílá mrkev je známá jako západní mrkev.

Východní mrkev byla z velké části nahrazena oranžovou západní mrkví, která je dnes běžná v obchodech s potravinami.

Jídlo

Všechny mrkve, bez ohledu na barvu, obsahují různé živiny, včetně vlákniny, draslíku, vitamínu C, manganu, vitamínu A a některých vitamínů skupiny B. Má také relativně nízký obsah kalorií: 1 šálek (128 g) syrové mrkve poskytuje pouze 52 kalorií . To, co dělá fialovou mrkev jedinečnou z nutričního hlediska, je její obsah antioxidantů, antokyanů.

Antokyany patří do skupiny polyfenolů antioxidantů a nacházejí se ve fialovém ovoci a zelenině, jako jsou ostružiny, hroznové víno, fialové brambory, fialové zelí a fialová mrkev. Antioxidanty, jako jsou antokyany, pomáhají chránit tělo před oxidačním stresem, což znamená nerovnováhu mezi reaktivními molekulami nazývanými volné radikály a antioxidanty v těle.

Oxidační stres je spojován se zdravotními problémy, jako je rakovina, kognitivní pokles, srdeční choroby a stárnutí.

fialová mrkev kontraindikace

Výhody

Fialová mrkev má mnoho výhod, takže je zábavné jíst stejně pravidelně jako pomeranče.

Bohaté na antioxidanty

Antokyany jsou antioxidační polyfenoly, které mají mnoho působivých zdravotních výhod. Strava bohatá na potraviny bohaté na antokyany, jako je fialová mrkev, může chránit před některými nemocemi, zejména těmi, které jsou spojené se zánětem.

Antokyany působí jako protizánětlivé látky tím, že snižují množství potenciálně škodlivých sloučenin, jako jsou prozánětlivé cytokiny. Snížení těchto sloučenin může snížit riziko určitých stavů, jako je srdeční onemocnění. Špatný průtok krve a nesprávně fungující krevní cévy jsou běžnými příčinami srdečních onemocnění, takže řešení těchto rizikových faktorů může snížit riziko některých srdečních onemocnění.

Bylo také prokázáno, že antokyany chrání před duševním úpadkem.

Antokyany pro prevenci rakoviny

Antokyany jsou přírodní pigmenty a antioxidanty, které se nacházejí v ovoci (hrozny, borůvky, granátová jablka) a zelenině (červené zelí, řepa, lilek). Tato ve vodě rozpustná látka je zodpovědná za tento jedinečný modrofialový odstín.

Fialová mrkev, která má vysoký obsah anthokyanů, výrazně zlepšuje zdraví srdce, kontroluje hladinu cukru v krvi, zabraňuje rakovině a snižuje LDL cholesterol.

Pomáhají vám zhubnout

Díky nízké spotřebě kalorií je ideální ke konzumaci obyčejné nebo dušené. Vysoký obsah vlákniny nám navíc pomáhá zůstat déle sytí a zabraňuje nám pocit hladu mezi jídly. Samozřejmostí je vysoce stravitelná potravina a má pozitivní vliv na vstřebávání živin.

READ
Kdy byste se neměli vdávat?

Chuť se od pomeranče příliš neliší, ale má sladké a kořeněné podtóny. Pravděpodobně ji najdete na biotrhech, online nebo si ji zasadíte sami doma.

Populační studie ukazují, že lidé, kteří jedí stravu bohatou na zeleninu, mají tendenci vážit méně než lidé, kteří jedí méně zeleniny. Je to proto, že zelenina, jako je mrkev, má nízký obsah kalorií, ale je vysoce výživná, což z ní dělá dobré jídlo pro hubnutí.

Nahrazení zpracovaných, vysoce kalorických jídel a svačin rostlinnými jídly a pochutinami může pomoci snížit celkový příjem kalorií a vést ke zdravému hubnutí. Fialová mrkev je dobrým zdrojem rozpustné vlákniny, která pomáhá snížit chuť k jídlu a příjem potravy zvýšením hormonů sytosti, jako je peptid YY.

výhody fialové mrkve

jak se stravuješ?

Fialová mrkev je nejen výživná, ale také všestranná a lahodná zelenina, kterou lze použít do různých pokrmů. Chutnají podobně jako jiné odrůdy mrkve a lze je použít stejným způsobem. Zde je několik nápadů, jak přidat fialovou mrkev do vaší stravy:

  • Nasekejte, nastrouhejte nebo naškrábejte a přidejte do salátů.
  • Orestujeme vcelku nebo nakrájené na olivovém oleji, osolíme a opepříme.
  • Povaříme a přidáme k domácímu hummusu.
  • Nastrouháme a přidáme do pečiva.
  • Nakrájejte a podávejte s lahodnou omáčkou.
  • Přidejte do šťáv a smoothies.
  • Plátky osušte a vychutnejte si je jako zdravou alternativu hranolků.
  • Nastrouhejte a promíchejte s olivovým olejem a čerstvými bylinkami, abyste vytvořili salát coleslaw.
  • Přidávejte do polévek, omáček a vývarů.
  • Podusíme a posypeme směsí koření.

možných rizicích

Mrkev je obecně považována za bezpečnou, ale pro některé lidi může mít kontraindikace. Podle studie může způsobit mrkev alergické reakce související s pylem u 25 % lidí s potravinovými alergiemi.

Alergie na mrkev je příkladem zkřížené reaktivity, kdy proteiny v určitém ovoci nebo zelenině způsobují alergickou reakci kvůli jejich podobnosti s proteiny nacházejícími se v určitých typech pylu. Pokud jsme citliví na pyl břízy nebo pelyňku, můžeme reagovat na mrkev.

To může způsobit brnění nebo svědění v ústech. U některých lidí to může způsobit otok hrdla nebo těžký alergický šok (anafylaktický šok).

Obsah článku je v souladu s našimi zásadami redakční etiky. Chcete-li nahlásit chybu, klikněte sem.

Celá cesta k článku: Životní styl » výživa » Zelenina a zelenina » Jsou fialové mrkve zdravé?

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: