Můžete jíst pak choi syrové?

Čínské zelí pak choy (neboli bok choy) u nás ještě není tak známé. Toto zelí je vynikajícím zdrojem vitamínů, minerálů a dalších sloučenin. Je to jedna ze tří hlavních druhů zeleniny z hlediska nutričního obsahu. Ve srovnání s jinými potravinami má nejvyšší obsah živin na kalorii. Může být skvělým doplňkem jakéhokoli pokrmu, přidává se do dušeného masa a salátů.

Jak vypadá zelí pak choi?

pak choy zelí - složení a vlastnosti

Bok choy je druh čínského zelí, které netvoří hlávku a má hladké, tmavě zelené listy, které vyrůstají z růžice. Patří do čeledi brukvovitých.

Známé pod různými názvy jako čínské bílé zelí, asijské zelí, pai chok zelí, čínská hořčice a další.

Je to spíše jako zelený salát, protože netvoří obvyklou hlávku zelí. Lžíčkovité zelené listy kapusty s mírně zploštělými bílými stonky jsou uspořádány do růžice a mají příjemnou sladkou vůni a svěží texturu.

Existují odrůdy vyšlechtěné šlechtiteli s listy různých barev, včetně fialové.

Preferuje slunné, dobře odvodněné úrodné půdy. Nesnáší sucho, ale dobře snáší slabé mrazíky. Při nedostatečné zálivce její listy hořknou a nejsou vhodné k jídlu. Někdy je připraven ke sklizni během 50-60 dnů po zasazení semen.

Je dobře známý v jihovýchodní Asii a jižní Číně. V posledních letech se hojně pěstuje v Evropě a Severní Americe.

Toto zelí bylo poprvé pěstováno v Číně a zaujímá důležité místo v čínské kuchyni a tradiční národní medicíně. Do Evropy byl přivezen na počátku 19. století.

Výhody zelí pak choi

I přes svou nepříliš velkou velikost má řadu užitečných živin. 95 procent jejích listů a řapíků tvoří voda. Kromě toho obsahuje:

Vitamíny: K, A, C, foláty;

Minerální soli: vápník, hořčík, mangan, železo, draslík.

Nemá cholesterol. Sodík, fosfor a zinek jsou přítomny v malých množstvích.

Obsah kalorií na 100 gramů je pouze 13 kalorií, tzn. může být klasifikován jako dietní produkt užitečný pro hubnutí a prevenci obezity.

Je na 2. místě v hustotě živin ze 41 nejzdravějších rostlinných potravin.

Vitamíny A a C jsou nezbytné pro správné fungování imunitního systému.

Kyselina askorbová působí jako antioxidant, který pomáhá tělu odolávat volným radikálům.

Hořčík, draslík, železo a vápník zlepšují celkové zdraví.

READ
Kdy je zakázáno chytat burbota?

Užitečné vlastnosti

Živiny, které obsahuje, poskytují řadu prospěšných vlastností.

Posílení kosterního systému

Pak choi má velký vliv na minerální hustotu a strukturu kostí. Minerály jako hořčík, zinek, železo a vápník zabraňují riziku osteoporózy a činí kosti silné a silné.

Navíc má vysoký obsah vitaminu K, který souvisí se sníženým rizikem zlomenin kostí ve stáří. Zinek, hořčík, vápník, fosfor a železo také podporují stavbu kostí.

Zinek a železo hrají zásadní roli při tvorbě kolagenu.

Železo je důležitou součástí pro tvorbu červených krvinek. Dostatečné množství železa zlepšuje dodávku kyslíku do všech orgánů lidského těla.

Zlepšuje srážení krve

Vitamin K je neoddělitelně spojen se srážlivostí krve. V nepřítomnosti nebo nízkém obsahu se zvyšuje riziko krvácení.

Obsahuje sloučeniny na bázi síry, které jsou spojovány se sníženým rizikem rakoviny. Tyto sloučeniny působí jako antioxidanty a ničí volné radikály dříve, než způsobí, že zdravé buňky zmutují na rakovinné buňky.

Výzkumy ukazují, že konzumace brukvovité zeleniny snižuje riziko rakoviny prostaty, plic, prsu a tlustého střeva.

Tělo přeměňuje glukosinoláty na isothiokyanáty, které pomáhají v boji proti rakovině.

Tato zelenina obsahuje kyselinu listovou. Podílí se na syntéze DNA a zabraňuje jejich mutaci na rakovinné buňky.

Vitamin A, C a beta-karoten působí jako antioxidanty, které chrání buňky před poškozením volnými radikály.

Vláknina zlepšuje funkci střev a zabraňuje zácpě, což vede ke snížení rizika rakoviny tlustého střeva.

Podporuje normální vidění

Vitamin A se skládá z různých karotenoidů, jako je alfa-karoten a beta-karoten. Je spojován se zdravím očí a zabraňuje makulární degeneraci, šedému zákalu.

Podporuje zdraví srdce

Kyselina listová a vitamín B-6 snižují hladinu homocysteinu v krvi, jehož vysoká hladina zvyšuje riziko kardiovaskulárních onemocnění.

100 gramů tohoto zelí poskytuje 17 procent denní hodnoty vitamínu B-9 a 15 procent B-6.

Má také 4 procenta denní hodnoty draslíku, který reguluje srdeční tep. Vápník a hořčík, nezbytné pro zdraví kostí, také hrají roli při udržování zdravého srdce.

Vápník stimuluje kontrakci srdečního svalu a hořčík stimuluje jejich relaxaci.

Navíc obsahuje draslík, minerál nezbytný pro regulaci buněčné tekutiny.

Normalizuje krevní tlak

Draslík, hořčík, vápník, sodík – všechny tyto látky ovlivňují krevní tlak, regulují činnost srdce, snižují riziko mrtvice a infarktu.

READ
Je možné lovit bez povolenky?

Vitamin C je vitamin nezbytný pro posílení imunitního systému. Stimuluje tvorbu bílých krvinek. Je to antioxidant, který potlačuje oxidační účinek volných radikálů a zabraňuje chronickým onemocněním.

Nezbytný pro tvorbu kolagenu, který je nezbytný pro opravu a hojení buněk.

Zlepšuje stav kůže

Vitamin C je životně důležitá živina, která podporuje tvorbu kolagenu. Kolagen udržuje strukturu pokožky, pružnost, redukuje vrásky a zlepšuje pleť.

Užitečné pro těhotné ženy

Jako dobrý zdroj kyseliny listové se doporučuje konzumovat v těhotenství. Je nutné snížit riziko vzniku vrozených patologií u dítěte.

Výhody bok choy

Jak víte, v Číně to není jen potravina, ale také léčivá zelenina. Pak choi:

Používá se na kožní vyrážky, ekzémy, alergie, akné (aplikuje se na postižené místo ve formě pasty);

Snižuje rozvoj aterosklerózy;

Zmírňuje chronický zánět;

Normalizuje váhu, zabraňuje obezitě;

Stabilizuje duševní zdraví: zmírňuje stres, úzkost, napětí;

Podporuje růst vlasů a zabraňuje vypadávání vlasů.

Jelikož se skládá téměř ze sto procent z vody, dobře hasí žízeň.

Kontraindikace a poškození

Bok choy je zdravá zelenina nabitá živinami. Ale stále se nedoporučuje konzumovat ho ve velkém množství.

Obsahuje glukosinoláty, které jsou škodlivé při nadměrné konzumaci.

V syrové formě obsahuje jako každá brukvovitá zelenina enzym myrosinázu. Může narušit funkci štítné žlázy a narušit vstřebávání jódu. Při vaření se tento enzym rozkládá.

Ti, kteří užívají léky na ředění krve, by se neměli nechat unést pokrmy obsahujícími toto zelí, protože vitamín K ovlivňuje srážlivost krve.

Jak jíst zelí pak choi

Vzhledem k tomu, že připomíná spíše zelený salát, nemá stopku jako běžné zelí. Proto se sní celá rostlina. Připravují se z něj saláty, dušená jídla i polévka. Může být dobrým doplňkem téměř jakéhokoli pokrmu. Zde je pár tipů, jak ho nejlépe jíst.

Nakrájíme a smícháme s ostatní zeleninou, dochutíme olejem.

Uvařte polévku nebo polévku ze zeleného zelí.

Vařte s další zeleninou, sezamovým olejem a sójovou omáčkou.

Smažte s česnekem, zázvorem.

Udělejte guláš s pak choi, houbami, cibulí, sójovou omáčkou.

Dá se vařit, dusit, smažit. V Koreji z něj dělají kimchi.

Může sloužit jako náplň do knedlíků, koláčů a koláčů.

READ
Kdy klíčí frézie?

Listy lze použít jako náhradu zeleného salátu do hamburgerů a sendvičů, k podávání salátů, smažených mas apod.

Hodí se k česneku, zázvoru, cibuli, chilli papričkám, všem druhům zelí a listové zelenině.

Bok choy je bezpochyby výživné jídlo. Při jeho zařazení do stravy je třeba vzít v úvahu celkový zdravotní stav a pamatovat na kontraindikace.

Je lepší jíst různé potraviny, než se soustředit na konkrétní potraviny jako na klíč k dosažení dobrého zdraví. Všeho je užitečné s mírou.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: