Můžete jíst rukolu syrovou?

Listy rukola zevně připomíná pampelišku a ředkvičku. Tato kořeněná zelenina se hodí k ostatním listovým salátům a nezaměnitelnou pikantní chuť rukoly nejlépe zvýrazní ocet, olivový olej a tvrdý vyzrálý sýr, jako je parmezán.

Popis produktu

Za pouhých deset let rukola se z neznámého produktu stala celebritou a zastínila mnoho listových salátů a špenátu na salát (jídlo). Její široké použití ve světě začalo s americkými restauracemi v 90. letech, ačkoli rukola je ve středomořské kuchyni ceněna po tisíce let.

Rukola (Eruca sativa) patří do čeledi rostlin Brassica, stejně jako brokolice a květák. Latinské slovo sativa v názvu rostliny pochází ze satum („sít“). To naznačuje, že semena rostliny byla zaseta v zahradách.

Pouze vyzrálé dlouhé zelené listy mají bohatou kořenitou chuť. Mladé listy jsou jemné, sladké a mají oříškovou chuť. Kombinace mladých a zralých listů dodává salátům zvláštní chuť.

Divoká rukola má krajkové listy a asertivnější (drsnější) chuť.

Květy rukoly jsou jedlé.

Ačkoli je rukola k dostání v supermarketech po celý rok, je to tradičně sezónní plodina pro chladné počasí: jaro, začátek léta a začátek podzimu. Pokud je rostlina pěstována venku, v horkém počasí bude mít hořkou chuť a tvrdou strukturu listů.

Složení a výživová hodnota

Rukola je výborným zdrojem vlákniny, vitamínů A, C a K, kyseliny listové, vápníku, železa, hořčíku, fosforu, draslíku a hořčíku. Dále obsahuje riboflavin, thiamin, zinek, vitamín B6, měď a kyselinu pantotenovou (vitamín B5).

100 g rukoly obsahuje (v závislosti na výrobci a TM):

• 0,2 g vlákniny
• 0,2 g cukru

Dva šálky syrové rukoly (20 g každý) zajistí 20 % denní potřeby těla na vitamín A, 50 % potřeby vitamínu K a 8 % každý na vitamín C, kyselinu listovou a vápník.

Jak si vybrat

Při nákupu rukoly dbejte na krásné jasně zelené listy bez žloutnutí. Neměli by být letargičtí.

Jak uložit

Čerstvou nakrájenou zeleninu byste neměli dlouho skladovat. To vede ke ztrátě vitamínů a antioxidantů z rukoly.

Pro větší nutriční hodnotu je lepší ji pěstovat v květináčích na okenních parapetech a konzumovat ihned po rozkrojení. Nebo skladujte ve vakuovém sáčku či nádobě na krátkou dobu v lednici. Rukolu můžete také zamrazit, aby si zachovala živiny.

READ
Jak se starat o stromy a keře na jaře?

Jak se připravit

Před použitím rukoly do salátů nebo předkrmů se ujistěte, že jsou listy po umytí zcela suché, protože mokrá rukola rychle hrudkuje. Pokud je to nutné, osušte zelí papírovou utěrkou.

Využití syrové rukoly je různorodé. Udělejte z něj přísadu do sendvičů, sendvičů, toastů a hamburgerů, přidejte ho do omelety, na pizzu právě vytaženou z trouby, podávejte vařené ryby nebo maso s rukolou, smíchejte s těstovinami nebo ozdobte polévky. Rukolu (syrovou nebo blanšírovanou) můžete nakrájet nahrubo na pesto nebo ji smíchat s ricottou a vytvořit báječnou náplň do raviol nebo lasagní.

Kuchaři připravují novou variaci na téma s rukolou Caesarův salát se sýrem pecorino a klasická omáčka. Do salátu můžete přidat rajčata.

Rukola se hodí k sezónnímu ovoci a zelenině: granátové jablko, pomeranče nebo mandarinky, jahody, červená cibule, rajčata, česnek. Milovníci sýrů, smíchejte kozí sýr, parmazán nebo modrý sýr.

Produkt v kuchyních světa

Rukola pochází ze Středomoří a je již dlouho oblíbenou surovinou v kuchyních Itálie, Maroka, Portugalska a Turecka.

V jihoitalské Puglii se hrubě nakrájená rukola přidává do omáčky z rajčat a pecorina, aby se vytvořil italský těstovinový pokrm. Rukolu můžeme také osmažit na olivovém oleji s česnekem a podávat jako koření na studené maso nebo ryby. V celé Itálii se rostlina používá do rajčatového salátu s burratou. V Římě se rukola používá v pokrmu z tenkých plátků hovězího masa a parmezánu. Na ostrově Ischia se k výrobě používá rukola rukolinový likér. Vyznačuje se silou 30° a velmi mírnou hořkou dochutí. Podle svých milovníků připomíná bylinkovou pálenku s příjemnou dochutí. Tento zažívací, který lze přidat do čaje nebo kávy.

V Turecku se rukola podává jako příloha nebo salát s rybou, doplněná dresinkem z extra panenského olivového oleje a citronové šťávy.

Ve Slovinsku se rukola kombinuje s vařenými bramborami nebo se přidává do polévky.

V severní Indii, Afghánistánu a Pákistánu ropa známá jako Taramira. Používá se k moření a ke kosmetickým účelům pro suchou pokožku.

Výhody a ublížení

Mezi zdravotní přínosy rukoly patří kontrola cukrovky, zlepšení zraku a trávení a pomoc při hubnutí. Rostlina pomáhá snižovat záněty v těle a chrání mozek před stárnutím a zabraňuje poklesu kognitivních funkcí.

READ
Jak vysoká by měla být paleta?

Rukola je dobrým zdrojem vápníku. Pomáhá předcházet osteoporóze a je snadněji vstřebatelný než vápník ve špenátu.

Kyselina listová (vitamín B9) a vitamín K jsou dobré pro srdce. Zabraňují kardiovaskulárním onemocněním. Rukola tyto vitamíny obsahuje.

Vitamín C v rukole podporuje vstřebávání železa z potravy, což je důležité pro zdraví tkání. Kyselina askorbová působí také jako antioxidant, který zlepšuje imunitu.

Lékaři nedoporučují jíst rukolu ve velkém množství těm, kteří mají onemocnění jater, kolitidu, dnu, gastritidu doprovázenou vysokou kyselostí nebo vážnou poruchou funkce štítné žlázy.

Vzhledem k vysokému obsahu vitamínu K by rukolu měli konzumující lidé konzumovat opatrně antikoagulancia (léky, které zabraňují tvorbě krevních sraženin).

5 zajímavostí o produktu

1. Rukola nebo rukola? Slovo rukola pochází z italštiny a nemá zdvojené souhlásky. Slovo vstoupilo do našeho každodenního života nedávno, takže existovaly různé interpretace jeho pravopisu. Toto slovo se původně psalo s dvojitým „k“, ale podle dnešních pravidel se norma změnila. Správný pravopis: rukola!

2. Rukola je známá již dlouho. Je zmíněn ve Starém zákoně a je známo, že byl sbírán již v 50. století před naším letopočtem. V básni římského básníka Publia Virgilia Maroona z 60. a XNUMX. let př. Kr. E. Zmiňuje se také rukola: et Venerem revocans eruca morantem (nebo volně přeloženo „. a rukola, která připomíná přetrvávající touhu po sexuálním potěšení“). Dá se předpokládat, že v té době se uvažovalo o rukole afrodiziakální. Někteří spisovatelé tvrdí, že z tohoto důvodu bylo ve středověku zakázáno pěstovat rukolu v klášterech.

3. Existuje názor, že oblíbená rukola rostla v Rusku již dlouho, pouze před tzv. bujarý.

4. Mnoho lidí si chce vypěstovat rukolu sami na venkově a pěstují eruku, indau nebo dvouřadý. Odborníci zjistili, že ačkoliv jsou rostliny chuťově i použitím velmi podobné, poněkud se liší životním cyklem, tvarem, velikostí listů a barvou květů. Podrobná studie biologických znaků ukázala, že rostliny patří ke dvěma různým rodům. První, eruca sativa nebo indau sativa, zahrnuje odrůdy Poker a Rococo, mají velké lyrovitě zpeřené listy a bílé květy s fialovými žilkami. A do druhé skupiny patří Taganskaya SEMKO, Euphoria, Solitaire a Rocket – tenkolistý dvouřadý (Diplotaxis tenuifolia), někdy tzv. divoká rukola. Jejich listy jsou podlouhlé, zubaté a květy jsou žluté. Další informace o tom, jak pěstovat takovou zeleninu v Moskevské oblasti a středním Rusku, viz zde.

READ
Jaká třída linolea je nejlepší?

5. Rukola je rychle rostoucí rostlina. Na živiny bohatá, dobře odvodněná, dobře navlhčená půda velmi prospívá růstu rukoly. Semena rukoly klíčí rychle: sklizeň mladých listů rukoly trvá 6–8 týdnů po výsevu.

Znalecký posudek

Valentina Torshina, rodinná výživová poradkyně, místopředsedkyně veřejné asociace „Nutriciologové Ruska“:

Rukola má své zvláštní prospěšné vlastnosti. Jsou způsobeny přítomností

• Fytonutrienty: indoly, thiokyanáty, glukosinoláty, sulfarofan. Tyto látky dodávají rukole hořkost, koření a štiplavost. A mají vysokou antioxidační a protinádorovou aktivitu, snižují riziko vzniku různých typů rakoviny.

• Kyselina alfa lipoová, která pomáhá snižovat hladinu cukru v buňkách.

Rukola obsahuje 25 kcal na 100 g a minimální množství oxalátů oproti jiné zelenině, takže ji lze použít i v jídelníčku lidí s rizikem rozvoje urolitiázy.

Tmavě zelená listová zelenina, kam patří i rukola, by měla být konzumována alespoň 1,5 hrsti (asi 30 g) pro ženy a 2 hrsti (asi 40 g) pro muže týdně. Pokud nemáte žádné kontraindikace, můžete tuto porci jíst denně. Díky nízkému obsahu kalorií lze rukolu snadno zařadit do jakéhokoli jídelníčku.

Zároveň má rukola také kontraindikace! Rukola může způsobit alergie u těch, kteří mají reakci na zelí, ředkvičky, ředkvičky. Ale takové alergie nejsou příliš časté.

Lidé se zánětlivými onemocněními gastrointestinálního traktu by měli rukolu používat opatrně kvůli její hořkosti a ve stádiích exacerbace onemocnění je lepší tento produkt úplně opustit.

Také pokud máte problémy s nadměrnou srážlivostí krve a sklonem k trombóze, měla by se rukola kvůli vysokému obsahu vitamínu C konzumovat v malém množství.

A pár tipů na použití rukoly. Pro vstřebání karotenoidů, luteinu a vitamínu K je nejlepší kombinovat rukolu s malým množstvím tuku, saláty například okořenit olivovým nebo jiným nerafinovaným olejem, do smoothies přidávat ořechy nebo semínka.

Abyste v pokrmech s rukolou zachovali co nejvíce folátu a vitamínu C, neměli byste ji ohřívat (zničí se až 80-90 % obsažených vitamínů). Rukolu také nekrájejte nožem – je lepší ji trhat rukama. Přidáte-li rukolu do smoothies a čerstvě vymačkaných šťáv, nápoje ihned konzumujte: hned v prvních minutách ztratí většinu vitamínů a antioxidantů.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: