Okurka: složení a vlastnosti, sacharidy a kalorie

S nástupem léta se člověk snaží jíst co nejvíce zeleniny, mezi kterou jsou na prvním místě okurky. Zelentsy se používá jak do salátů, tak jako maska ​​na obličej. A jak dobré jsou slané okurky s mladými bramborami! Jsou však plody této slavné bylinné rostliny tak užitečné, jak si myslíme?

Jednoletá bylina již dlouho získala své čestné místo v zahradních záhonech, ve sklenících. Už brzy na jaře chci vyzkoušet křupavou zeleninu, která voní po létě. Ale okurka má pro člověka spoustu výhod. Pro ty, kteří chtějí zhubnout, je to nepostradatelný dietní produkt.

Okurka – složení a užitečné vlastnosti

Okurka - složení a užitečné vlastnosti

Zajímavé je, že člověk konzumuje zelenou zeleninu v nezralé podobě. Charakteristickým rysem jeho složení je velké množství vody. Svou strukturou je podobný tomu, který lze získat destilací s následným zmrazením. Tekutina ukrytá v dužině okurky pomáhá odstraňovat z lidského těla různé toxické látky, soli těžkých kovů.

Pokud jde o množství vitamínů v zelenině, nejvíce ze všeho jsou kyseliny askorbové a pantotenové a také fylochinon. Posledně jmenovaný patří k vitaminům rozpustným v tucích skupiny K, který se podílí na mineralizaci kostní tkáně, je přítomen v krevním séru a přispívá k jeho koagulaci. Bohatá bylina a vitamíny skupiny B. Přítomnost kyseliny listové v ovoci pomáhá udržovat hladinu cukru v krvi pod kontrolou.

Mezi mikro a makro prvky v Zelentsy převažuje draslík, vápník, hořčík, měď, kobalt, mangan a železo.

Množství užitečných prvků v těle po konzumaci čerstvých okurek se vrátí do normálu. Foláty v rostlině blokují tvorbu cholesterolových plaků v krevních cévách. Přítomnost nerozpustných hrubých vláken je užitečná pro střeva, jejichž práce se rychle vrátí k normálu, když jsou okurky zařazeny do menu.

Pro starší lidi, kteří trpí cukrovkou, jsou okurky s nadváhou ve stravě nepostradatelné. Pomáhají obnovit narušené metabolické procesy.
Zelenina je užitečná pro ženy během těhotenství. Koneckonců, jeho vlastnost odstraňovat přebytečnou tekutinu z těla a pomáhá snižovat tvorbu otoků. Okurky také nasytí nastávající matku užitečnými vitamíny, živinami a zlepší fungování trávicího traktu.

Půst jednou týdně, kdy se celé menu skládá ze zeleniny, bude užitečné pro ty, kteří mají problémy s kardiovaskulárním systémem. Okurky vás zachrání před zácpou, střevní atonií a diatézou kyseliny močové. Čerstvá zeleninová šťáva pomáhá při katarech horních cest dýchacích, kašli, bolestech žaludku. Dužina okurky je užitečná pro pokožku, obnovuje její strukturu, hydratuje a omlazuje. Abyste mohli zvážit zařazení produktu do jídla, musíte vědět o výhodách zeleniny.

READ
Popis odrůdy jablek July Chernenko

Sacharidy, bílkoviny a tuky ve složení zeleniny, její obsah kalorií

Sacharidy, bílkoviny a tuky ve složení zeleniny, její obsah kalorií

Při zapojení do činností zaměřených na hubnutí bychom neměli zapomínat, že okurka účinně bojuje s nadbytečnými kilogramy. Čerstvá zelenina obsahuje 11 až 15 kcal. Ale při moření produktu se jejich počet mírně zvyšuje. Ani v okurkových salátech se zakysanou smetanou není obsah kalorií příliš vysoký, aby je odmítl.

Pro svůj nízký obsah kalorií a schopnost zasytit lidský organismus je okurka nepostradatelná při redukčních dietách.

Složení zeleně obsahuje bílkoviny – ne více než 0,8 gramu. Množství tuku je minimální, nedosahuje ani 0,1 gramu. V zelenině však převažují sacharidy – 2,5-3 gramy na 100 gramů produktu. Je ale zajímavé, že okurky neumožňují přeměnu sacharidů na tuky, což zpomaluje proces. Solená a nakládaná zelenina to nedokáže.

Pro koho je produkt škodlivý, kontraindikace pro použití

Pro koho je produkt škodlivý, kontraindikace pro použití

Ale kromě výhod vede záliba pro zeleninu k nežádoucím důsledkům:

  1. Přítomnost vředu v žaludku nebo dvanáctníku je kontraindikací pro konzumaci zeleniny. Kyseliny, které obsahují, mohou bolest zhoršit.
  2. Okurky jsou kontraindikovány u pacientů s vysokou kyselostí žaludku.
  3. Vzhledem k tomu, že zelenina má určitý diuretický účinek, je nemožné pro ty, kteří mají ledvinové kameny. Použití produktu ve velkém množství povede k pohybu formací, zablokování močovodů.
  4. Při zánětu střevní sliznice může okurka zhoršit stav pacienta. Bolest bude výraznější.
  5. Existují zákazy jíst okurky při chronické a akutní nefritidě, chronickém selhání ledvin. Jsou kontraindikovány u pacientů s pyelocystitidou, které jsou doprovázeny alkalickou reakcí moči.
  6. Nakládané okurky jsou škodlivé pro pacienty s poruchou funkce ledvin. A pro těhotné ženy jsou nebezpečné, protože zvyšují chuť k jídlu a přispívají k přibírání na váze.
  7. Je zakázáno dávat okurky malým dětem, které nedosáhly šesti měsíců. Zelenina, která je střevy špatně zpracovaná, způsobí silné bolesti břicha a způsobí zvýšenou tvorbu plynu.

Před přechodem na okurkovou dietu byste se měli poradit s odborníkem o jejích výhodách.

Využití rostlinné lidové medicíny, kosmetologie

Využití rostlinné lidové medicíny, kosmetologie

Plody a semena rostliny, které se široce používají při léčbě mnoha nemocí, mají terapeutický účinek:

  • Pro úspěšnou léčbu žloutenky, onemocnění jater se pije čtyřikrát denně odvar ze suchých listů okurky (20 gramů) a plodů (50 gramů). Suroviny se nalijí půl litrem vody a vaří se dvacet minut.
  • Horečka, bolestivé močení, nemoci dýchacího ústrojí se léčí nálevem připraveným ze semen okurky. Vezměte lžíci drcených semen a zalijte třemi šálky vroucí vody. Po půl hodině roztok přefiltrujte a vypijte sklenici třikrát denně a přidejte lžičku medu.
  • Dvě nebo tři polévkové lžíce čerstvé okurkové šťávy dvakrát denně s medem jsou vynikajícím expektoransem při silném kašli. Šťáva pomůže zbavit se zácpy, snížit bolest v žaludku, střevech.
  • Tuberkulózní kašel se zmírňuje používáním doutníků smotaných z listů okurky.
  • Drcená zeleň se aplikuje na pokožku trpící vyrážkami a nádory.
READ
Léčba zánětu středního ucha s pelargóniemi - lidový lék na bolest uší

Kromě toho, že se používají v lidovém léčitelství, jsou okurky bělícím prostředkem na kůži. Každodenní aplikace kousků zeleniny na obličej způsobí, že pihy, stařecké skvrny budou neviditelné.

Ranní mytí nebo utírání obličeje šťávou z okurek smíchanou s vodným extraktem z kůry se používá při léčbě akné. Pomáhá při nadměrném spálení sluncem.
Hodnota zeleniny není jen v její vysoké chutnosti, ale také v jejích léčivých vlastnostech.

Pravidla pro výběr okurek

Pravidla pro výběr okurek

Pokud se rostlina pěstuje na místě, pak se sbírá každý den ve stejnou dobu – večer nebo ráno. Přeskočením postupu musíte pochopit, že po dvou dnech bude na zahradě spousta přerostlého ovoce, které brání výskytu nových okurek.

Při nákupu zeleniny si musíte vybrat tvrdé, jasně zelené plody, které nemají žluté, hnědé skvrny.

Velikost greenů může dosáhnout deseti centimetrů nebo více. Takové ovoce je dobré pro konzervování. Kopie se déle používají při přípravě salátů. Není třeba vybírat ovoce, které vypadá jako háček, koule.

Pokud chcete uchovat zeleninu čerstvou, neměli byste ji po zakoupení mýt. Přírodní povlak zabrání vyblednutí produktu. Správně vybraná zelenina vydrží čerstvá několik týdnů.

Způsoby sklizně a skladování produktu

Způsoby sklizně a skladování produktu

Vzhledem k tomu, že okurky lze konzervovat různými způsoby, konzumuje se zelenina až do příští sklizně v solené a nakládané formě.

  • Okurky se na zimu připravují přidáním kopru, listu křenu, hlávky česneku, černého rybízu, třešní a dubových listů do sklenic. Mnoho hospodyněk nalévá horký nálev třikrát do sklenic. A další studenou vodou a jejich okurky se pod plastovým krytem nezkazí.
  • Dobře konzervované kyselé okurky, plněné rajčatovou šťávou, marinované s mrkví, cibulí a lístky máty. Existuje mnoho kuchařských receptů a každá hospodyňka má svůj vlastní zvláštní způsob, jak sklízet zeleninu na zimu.
  • Skladování čerstvého ovoce je umístění do studené vody, potření slupky vaječným bílkem, uchovávání v otevřeném plastovém sáčku umístěném v lednici. Takové metody vám umožní vychutnat si čerstvý produkt po dobu jednoho nebo dvou týdnů. Během skladování je často nutné plody prohlédnout, odstranit ty, které začínají hnít a kazit se.
READ
Losos sockeye - jaký druh ryby to je: popis a životní styl, jak chutně vařit lososa sockeye - nejlepší jídla

V jakékoli podobě budou okurky během dlouhé zimy oblíbenou pochoutkou celé rodiny.

Více informací najdete ve videu:

Je těžké si představit jednodušší a běžnější produkt než čerstvé okurky. V sezóně se drobí do salátů, zdobí pokrmy a jednoduše křupou, namáčejí do soli. Zdálo by se, co by v nich mohlo být škodlivé? Ukazuje se, že může.

Čerstvé okurky

V létě nechybí čerstvé okurky. Je jich mnoho v obchodech, na trzích, někomu do konce června dozrávají na záhonech – šťavnaté a křupavé. Nejčastěji se okurky konzumují jako svačina, nakrájené na plátky spolu s další sezónní zeleninou nebo se přidávají do salátů. A vždy jsme si jisti, že je to jen pro dobro.

Výhody čerstvých okurek

Hlavní vlastností okurek je, že jsou z 95–98 % složeny voda. A extrémně nízké kalorie: pouze 15 kcal na 100 g výrobku. Odtud plyne neuvěřitelná obliba čerstvých okurek mezi těmi, kteří hubnou. Předpokládá se, že se dají jíst v neomezeném množství a nezískají ani gram. Názor je kontroverzní, protože je velmi obtížné jíst dostatek této zeleniny, ale pokud nejste zastáncem mono-diety a snažíte se jíst pestře, dodržujte kalorickou normu, okurky mohou opravdu pomoci.

Zelené plody obsahují kromě vody vlákninu, tzn vlákno. Přibližně 1 g na 100 g výrobku (to jsou 3 % denní potřeby dospělého organismu). Vláknina pomáhá udržovat zdravou střevní mikroflóru, pomáhá vyrovnat se se zácpou a dysbakteriózou.

Čerstvé okurky se doporučují lidem s vysokým cholesterolem a těm, kteří potřebují normalizovat svůj metabolismus. S mírou lze zeleninu konzumovat pro snížení hladiny cukru v krvi a boj s otoky.

Zdálo by se, že vody a vlákniny je tolik, zbylo vůbec místo pro užitečné mikroelementy? Nepochybujte. V čerstvých okurkách je celá paleta vitamínů: vitamín Kkterý reguluje srážlivost krve vitamín Cposilující tělo, prekurzor vitaminu A beta-karotenu (velmi užitečné pro krásu pokožky a vlasů), stejně jako vitamín E a nějaké vitamíny skupina B. Sada pro produkt rostlinného původu je ve skutečnosti standardní, ale pro tělo je nesmírně nezbytná.

Okurky jsou bohaté na vlákninu a draslík ve snadno stravitelné formě.

Čerstvé okurky obsahují hodně draslíku. Tento prvek hraje důležitou roli při normalizaci srdečního rytmu, regulaci acidobazické rovnováhy těla, jasnosti myšlení a snižování krevního tlaku. Také v této zelenině jsou vápník, hořčík a fosfor. Pravda, pro uzavření denní potřeby těchto látek se nevyplatí počítat jen s okurkami, byť ve velkém množství. Ze 100 gramů čerstvých okurek získáte jen asi 3 % doporučené dávky.

READ
Pepřové babí léto

Škodlivost čerstvých okurek

Může se to zdát zvláštní, ale okurky mají řadu kontraindikací. Okurky stimulují tvorbu žaludeční šťávy a zvyšují chuť k jídlu, ale zároveň zvyšují kyselost. Příliš mnoho snědených okurek může zhoršit gastritidu a některé další gastrointestinální problémy, jako jsou vředy a onemocnění dvanáctníku.

Příliš mnoho vodnaté zeleniny se nedoporučuje při onemocnění ledvin. Okurkám se samozřejmě vyhněte, pokud na ně máte alergii. Někdy se to stane. Ze stejného důvodu by měly kojící matky zacházet se zeleným ovocem opatrně – reakce na okurky je samozřejmě vzácná, ale přesto se někdy vyskytuje.

Na podzim a v zimě, kdy mnoho zeleniny není v sezóně, se doporučuje odstranit kůru z čerstvých okurek, ačkoli obsahuje většinu užitečných prvků. Pravda, dusičnany se v něm hromadí ve větším množství, takže pokud se bojíte následků, je lepší ho vyčistit.

Pokud máte problémy s ledvinami nebo žaludkem, raději se s okurkami nenechte unést.

Chemické složení čerstvých okurek

100 g tohoto produktu obsahuje:

Tuk – 0,11 g
Bílkoviny – 0,65 g
Sacharidy – 3,63 g
Vláknina – 1 g
Obsah kalorií – 15 kcal

Jak si vybrat čerstvé okurky

Téměř jediný způsob, jak vybrat dobré plody, je zhodnotit jejich vzhled. Neberte okurky se stopami plísně, hniloby, s důlky a prasklinami, a také pokud vidíte, že část ovoce je pomačkaná a zmenšená na objemu. V závislosti na odrůdě mohou být okurky hladké a pupínkové, pichlavé a poměrně velké. Pokud ale na zelenině vidíte žloutnutí, je s největší pravděpodobností přezrálá. O tom, že okurky nejsou hořké, se bohužel můžete přesvědčit pouze ochutnáním. To však není špatné znamení, ale pouze důkaz toho, že plody nerostly v nejvhodnějších podmínkách (např. v půdě bylo málo vody).

Okurky lze skladovat až 5 dní. Nejlepší je dát je do přihrádky na zeleninu a ovoce zabalené v papírovém sáčku. Nedoporučuje se skladovat čerstvé okurky v celofánu, protože se tam velmi rychle shromažďuje kondenzát. Než se nadějete, plody zahnívají.

Jak vařit čerstvé okurky

Nejoblíbenější možností je salát s čerstvými okurkami. Vodnaté ovoce se hodí téměř ke každé jiné zelenině. Například okurku, rajče, cibuli, koriandr a mátu nakrájíme nadrobno, ochutíme tekutým jogurtem, přidáme sůl, pepř a kmín. Získáte svačinu, která je velmi podobná indické raitě. Může se jíst samostatně a podávat k masitým pokrmům jako omáčka.

READ
Zalévání česneku v otevřeném terénu: jak a co je správné a zda je nutné zalévat slanou vodou

Více uspokojivých salátů získáte přidáním vejce do čerstvých okurek. Zelená cibule, ředkvičky a jakákoli zelenina jsou pro tento duet ideální. Můžete jej naplnit zakysanou smetanou nebo domácí majonézou.

Okurkové chlebíčky dodají příjemnou svěžest a křupavost. Vyzkoušejte jako základ uzené kuře, přidejte rajčata, salát a čerstvé okurky, ochucené hořčičným dresinkem. Nebude to příliš kalorické, ale uspokojivé občerstvení.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: