Snižuje nebo zvyšuje med krevní tlak?

zdravé stravování

Vyvážená strava není všelékem na všechny nemoci. Přípravky snižující krevní tlak však mohou snížit počet hypertenzních záchvatů na minimum a výrazně zlepšit stav pacienta. Pokud ze správné výživy uděláte normu života, můžete posílit krevní cévy a srdce, zhubnout, snížit množství cholesterolových plaků, a tím se zbavit pravidelných skoků v krevním tlaku. Co můžete jíst s hypertenzí, jak si zorganizovat jídelníček a kombinace potravin?

Jak chyby napájení ovlivňují krevní tlak?

Lidí, kteří každý den trpí poklesem tlaku, přibývá. Dnes je hypertenze diagnostikována u mužů do 40 let, mladých žen, a dokonce i u dětí. Mohou za to nejen ekologické problémy, pravidelný stres, fyzická nečinnost, rozmary počasí a nemoci kardiovaskulárního systému. Výživa zde hraje důležitou roli. A to:

  • zvýšení obsahu kalorií ve stravě, což vede k nárůstu hmotnosti, což zase zvyšuje zátěž orgánů a systémů;
  • používání polotovarů a rychlého občerstvení z obchodu z důvodu nedostatku času na vaření;
  • láska k tučným, slaným, uzeným, velkoryse ochuceným potravinám s chemickými přísadami;
  • zneužívání alkoholu.

Jak se vyrovnat se situací moderního člověka? Do jídelníčku je nutné zařadit produkty, které snižují krevní tlak a zlepšují činnost kardiovaskulárního systému.

Nejlepší produkty pro vysoký tlak

Každý hypertonik by měl vědět, které potraviny snižují krevní tlak a pravidelně je zařazovat do jídelníčku. Je to potravina bohatá na draslík, vápník, selen a hořčík. Seznam je poměrně rozsáhlý a rozmanitý, relevantní pro mladé i staré lidi:

  • Mléčné (nízkotučné) a zakysané mléčné výrobky jsou schopny poskytnout tělu vápník, který je nezbytný pro zdraví cév. Nedostatek této látky ve stravě může u žen vést k osteoporóze, která je také často doprovázena výkyvy tlaku.
  • Luštěniny (fazole, čočka, hrách) snižují krevní tlak díky vysokému obsahu draslíku, hořčíku a vlákniny nepostradatelné pro látkovou výměnu.
  • Brambor je kořenová zelenina bohatá na hořčík a draslík. To ale neznamená, že ho můžete jíst hodně a v jakékoli podobě. Zdravé budou pečené ve slupce nebo vařené brambory, polité přírodním jogurtem nebo nízkotučnou zakysanou smetanou.
  • Rýže má výraznou schopnost „vytlačit“ sodík z těla. Pravidelné zahrnutí rýže do stravy umožňuje snížit krevní tlak, když arteriální hypertenze začíná bez pomoci pilulek.
  • Oves je mezi obilovinami přeborníkem v obsahu selenu, látky přispívající k normalizaci systolického (horního) a diastolického (spodního) krevního tlaku. Zahájení dne porcí ovesných vloček nejen minimalizuje riziko vysokého krevního tlaku, ale také zabrání zvýšení hladiny cukru v krvi při cukrovce.
  • Mořské ryby jsou bohaté na omega-3 mastné kyseliny, nepostradatelné při řešení zdravotních problémů spojených se stavem srdce a cév. Jezte porci lososa třikrát týdně a můžete zlepšit svou pohodu a vyhnout se komplikacím hypertenze.
READ
Popis pony plemene Shetland

Salát z mořských plodů

Mořské plody a mořské řasy obsahují jód, který je také nezbytný pro normalizaci krevního tlaku.

  • Banány jsou cenným zdrojem draslíku. Pouze 1 plod je schopen pokrýt 12 % denní potřeby cenného stopového prvku. Banány lze jíst celé jako svačinu, přidat je do snídaňových cereálií nebo zmrazit pro zdravé dezerty.
  • Avokádo je přírodní antioxidant. Exotické ovoce obnovuje rovnováhu voda-sůl, nasycuje tělo hořčíkem a řadou cenných vitamínů a minerálů, postupně a trvale snižuje krevní tlak.
  • Česnek je nemilosrdný k vysokému krevnímu tlaku, ateroskleróze a dalším onemocněním kardiovaskulárního systému kvůli alicinu. Podobně působí i cibule bohatá na flavonoidy.
  • Ořechy obsahující mono tuky jsou schopny neutralizovat „špatný“ cholesterol, který je příčinou zhoršené průchodnosti cév. Nejlepším řešením na vysoký krevní tlak jsou mandle, které obsahují bílkoviny, vlákninu, hořčík a vitamín E.
  • Dýňová semínka jsou výborným prostředkem k prevenci infarktu a hypertenzní krize. K dosažení účinku stačí sníst 20 g semínek snižujících krevní tlak denně.
  • Kakao obsahuje flavonoidy, které jsou schopny normalizovat krevní tlak. Proto byste si jako dezert neměli odepřít šálek horkého nápoje nebo plátky hořké čokolády. Nesmíme však zapomínat, že výrobky obsahující kakao mohou být příliš kalorické a neměly by se zneužívat v případě hypertenze, zvláště zhoršené obezitou.

Rada! Nejlepší tonikum na hypertenzi je zelený čaj. Jen pár šálků denně pomůže stabilizovat krevní tlak, zničí stávající cholesterolové plaky a zabrání tvorbě nových.

Optimální dieta

Mezi neutrální přípravky, které nesnižují ani nezvyšují krevní tlak, ale mají příznivý vliv na celkový stav cév a musí být zařazeny do hypertenzního jídelníčku, patří:

  • zelenina snižující nejen tlak, ale i hmotnost (červená paprika, všechny druhy zelí, celer, ředkvičky, červená řepa, mrkev, cuketa, lilek atd.), čerstvá, dušená nebo dušená bez oleje;
  • bobule a ovoce (černý a červený rybíz, maliny, jahody, třešně, jablka, hrušky, meruňky, citrusové plody, hrozny, šípky, aronie);
  • libové maso (telecí, hovězí) a drůbež bez kůže (kuře, krůta);
  • bílé ryby;
  • rostlinné oleje (olivový, lněný, slunečnicový);
  • obiloviny;
  • celozrnné těstoviny a chléb;
  • houby;
  • greeny;
  • koření (skořice, oregano, kardamom).

Tyto produkty normalizují stav srdce a cév, podporují hubnutí, mají příznivý vliv na vzhled člověka díky vysokému obsahu vitamínů, minerálů a cenných mikroelementů.

READ
Třešňový kompot na zimu - vlastnosti třešňového nápoje Video

Med

Při hypertenzi je lepší nahradit bílý cukr medem, díky kterému bude jídlo nejen sladké, ale co nejzdravější.

Zakázané produkty na hypertenzi

Hypertenze je onemocnění, které lze léčit nejen léky. Stav můžete zlepšit tím, že se vzdáte špatných návyků, včetně jídla. S pravidelně rostoucím tlakem nemůžete jíst a pít:

  • Snadno stravitelné sacharidy s obsahem rafinovaného cukru. Patří sem muffiny, výrobky z listového těsta, sladkosti, dorty, pečivo.
  • Rychlé občerstvení, které nepřináší nic jiného než přebytek cholesterolu a centimetry navíc v pase.
  • Nasycené tuky živočišného původu (tučné maso, sádlo, máslo, margarín, uzeniny, tvrdé sýry).
  • Uzené výrobky, nakládaná zelenina (kromě kysaného zelí), pikantní omáčky a marinády, solené a sušené ryby.
  • Silný černý čaj, káva, energetické nápoje, nealkoholické nápoje.
  • Pod zákazem a alkoholem. Výjimkou je suché červené víno, které lze během remise konzumovat v malých dávkách.

Tento seznam byste neměli brát jako základ výživy pro lidi s nízkým krevním tlakem. Neužitečné sacharidy, tučná jídla, energetické nápoje a alkohol mohou hypotenzi rychle proměnit v hypertonus.

Důležité! Výrobky, které posilují krevní cévy a jsou ukazovány lidem s vysokým krevním tlakem, zachrání nízký krevní tlak. Mezi přípustné relaxace režimu pro hypotenzi patří sůl v přijatelném množství (1 lžička denně) a aromatická přírodní káva ráno.

Obecná doporučení pro stravování při hypertenzi

  • Výživa pro hypertenzi by měla být zlomková. To znamená, že musíte jíst často a po troškách. Za optimální se považuje 5-6 jídel denně.
  • Pro snížení tlaku je důležité kontrolovat obsah kalorií v nabídce. Měl by odpovídat věku, pohlaví, úrovni fyzické aktivity člověka.
  • Asi 15 % diety s vysokým krevním tlakem by měly tvořit bílkoviny, 55 % sacharidy a 30 % tuky. Odmítat tuky, a to ani při hubnutí, by nemělo být. Je ale potřeba zaměřit se na rostlinné oleje, zejména olivový olej, a ne produkty živočišného původu.
  • Sůl je hlavním nepřítelem hypertenze. Maximální denní dávka sodíku (2400 mg), který zadržuje vodu, vyvolává otoky a zvyšuje krevní tlak, je obsažena v jedné čajové lžičce výrobku. Ale toto pravidlo je relevantní pro zdravé lidi. Při záchvatech hypertenze je lepší sůl úplně odmítnout. Pokud se to nepodaří, musí být jeho spotřeba snížena na 2/3 lžičky. ve dne. Za zvážení přitom stojí nejen hladina soli v domácím jídle, ale i obsah v hotovém jídle od výrobců, kteří zpravidla štědře solí konzervy, uzeniny, sýry apod.
  • Při výběru způsobu vaření je třeba upřednostňovat způsoby vaření, dušení, pečení, vaření v páře a grilování.
  • Přísné diety a omezení mohou vést k narušení metabolických procesů a pouze zhoršit průběh hypertenze. Musíte jíst správně, snížit množství nezdravého jídla a zvýšit procento dobrého. Jedině tak zhubnete bez následků.
  • Žádná dieta nepomůže, pokud při vysokém krevním tlaku nedodržujete pitný režim. Lidé s vysokým krevním tlakem potřebují vypít 1.5 až 2 litry čisté vody denně. V případě porušení ledvin lze po dohodě s ošetřujícím lékařem snížit objem tekutiny na 1 litr. Nedostatek vody vede k vazokonstrikci, snížení jejich elasticity, dehydrataci buněk a hromadění sodíku. Zvýšení množství doporučeného kardiology je také nežádoucí, protože může způsobit zadržování tekutin a zvýšení krevního tlaku.
  • Recepty tradiční medicíny na vysoký krevní tlak by měly být také zahrnuty do nabídky, pokud neexistují kontraindikace. Jedná se o bylinné čaje, nálevy, odvary, které jemně snižují krevní tlak a posilují cévy. Například nahrazením obvyklého šálku kávy šípkovým vývarem získáte dávku energie na celý den bez újmy na zdraví.
READ
Montbrecia: výsadba a péče na otevřeném poli, fotografie v zahradním designu

Smažené brambory

Úplně se vyhněte smaženým jídlům

Závěr

Správná a racionální výživa je ukázána člověku jakéhokoli věku a pohlaví. Čím dříve se naučíte jíst skutečně zdravé jídlo, tím menší je riziko tak hrozivých onemocnění, jako je hypertenze a její možné komplikace. Potraviny pro normalizaci krevního tlaku se mohou stát základem stravy, po jejímž dodržování můžete prodloužit mládí a udržet si zdraví.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: