Je možné jíst marmeládu každý den?

Syurakshina Elena výživa.jpg

– Džem je jedním z oblíbených ruských dezertů. Existuje názor, že se jedná o užitečný produkt, který se doporučuje nahradit škodlivé „chemické“ dezerty. Je to skutečné? Čtenáře musíme zklamat: džem se vyrábí z bobulí a ovoce, které ve skutečnosti obsahují velké množství vitamínů a minerálů. Problém je ale v tom, že za prvé při dlouhodobé tepelné úpravě se většina živin ztrácí. A za druhé, džem obsahuje velké množství cukru, takže nazvat ho zdravým může být jen hodně velký oříšek.

Řekněme to takhle: pokud si život bez dezertu neumíte představit a rozhodujete se mezi dortem s bohatým krémem a porcí džemu, zvolte džem. Zvláště pokud jste si ji připravili sami a jste si jisti, že neobsahuje nic jiného než ovoce nebo bobule a cukr.

Jsou v džemu vitamíny?

Čím delší je tepelná úprava, tím méně vitamínů se v pokrmu zachová. Toto pravidlo platí nejen pro džem, ale naprosto pro jakýkoli pokrm, který připravujeme. Existují živiny, které jsou poměrně odolné vůči teplotě.

Hrubá vlákna, která jsou obsažena v ovoci a bobulích, se při přípravě džemu prakticky nemění. Tyto látky podporují správné trávení, příznivě působí na střevní mikrobiom a stimulují peristaltiku.

V džemu z meruněk, kdoulí, jablek, dýně poměrně hodně vlákniny. Je důležité si pamatovat, že většina vlákniny je obsažena ve slupce ovoce, takže ti, kteří chtějí získat maximální výhody, by je neměli před vařením loupat.

Docela odolné tepelné úpravě jsou vitaminy skupiny B, vitamin A, vitamin E. Při delším vaření se samozřejmě tyto vitaminy částečně rozpadnou, ale přesto část z nich ve finálním produktu zůstane. To samé se nedá říci o vitamínu C – při vystavení vysokým teplotám se prakticky ztrácí.

V malinovém džemu Kyselina salicylová, která má antipyretické vlastnosti a je součástí mnoha farmaceutických přípravků, zůstává zachována. Jeho koncentrace v džemu a v lécích se však samozřejmě bude radikálně lišit.

Rybízový džem – šampión v obsahu ovocných kyselin.

Rybíz obsahuje hodně vitamínu C, ale během vaření se jeho koncentrace značně sníží.

V třešňovém džemu obsahuje vitamíny A, E, B2, ovocné kyseliny, železo, draslík, měď.

READ
Kdy a jak tvarovat jabloň?

Meruňkový, brusinkový, dýňový džem – držitelé záznamů o obsahu vlákniny. Mohou je zařadit do jídelníčku ti, kteří chtějí podpořit činnost trávicího traktu.

Ořechový džem. I po tepelné úpravě si ořechy zachovávají antioxidanty a nenasycené omega-3 mastné kyseliny, vlákninu a některé esenciální oleje.

Jak vyrobit zdravý džem

Doporučuji dodržovat jedno jednoduché pravidlo: džem vařte co nejméně. Můžete tedy opustit tradiční recepty, které vyžadují dlouhodobé vaření ovoce, ve prospěch takzvaného pětiminutového džemu. Ano, i v takovém výrobku je koncentrace vitamínů výrazně snížena, ale stále je jich více než například v džemu, ve kterém se ovoce rozvaří na kaši.

Pokud budete marmeládu skladovat delší dobu, mohu doporučit tento životní trik: ovoce rozdrťte s cukrem a vzniklou hmotu pak zmrazte v porcovaných formách. Lze je rozmrazit v lednici a konzumovat podle potřeby. Další možností je zmrazit celé nebo nakrájené ovoce a bobule bez cukru. Poté rozmrazte, přidejte trochu cukru a ihned snězte.

Výhody džemu pro ženy a muže

Pro ženy. Do svého jídelníčku můžete zařadit džem z ovoce a bobulovin, které obsahují železo (například třešně). Dobrou variantou je rakytníkový džem, obsahuje mikroelementy, které působí protizánětlivě a udržují stav pokožky. Obecně platí, že čím méně cukru obsahuje džem, tím bude zdravější.

Pro muže. Doporučit můžeme druhy džemů, které obsahují hořčík, draslík a další stopové prvky důležité pro správnou činnost kardiovaskulárního systému. Například meruňkový džem. Pokud muž aktivně trénuje nebo fyzicky pracuje, může být džem začleněn do stravy s mírou, aby se kompenzovaly náklady na energii.

Výhody džemu pro děti

Když mluvíme o výhodách džemu, musíme pochopit, že v každém případě je džem dezert. Ano, možná je ve srovnání s bonbony nebo dorty šetrnější ve složení, ale přesto se jedná o produkt, který obsahuje velké množství cukru. I když se džem připravuje „studenou“ metodou, obsahuje hodně cukru, takže byste se neměli nechat unést pochoutkou. Ale přesto je mnohem zdravější přidat bobule mleté ​​s cukrem do přírodního tvarohu nebo jogurtu.

Aktivní děti, které nemají nadváhu, mohou džem zařadit do svého jídelníčku. Vždy však pamatujeme na to, že se jedná o plnohodnotný dezert a porce 2-3 polévkové lžíce úplně stačí.

READ
Je možné vypěstovat ananas ze semen?

Co je zdravější: cukr nebo džem?

Jak již bylo zmíněno výše, existuje řada živin, které se v džemu udrží i po delší tepelné úpravě. Proto bude odpověď jasná: džem je zdravější než čistý cukr. Džem si zachovává vlákninu, některé vitamíny (A, E, B), ovocné kyseliny a mikroprvky. To znamená, že konzumace džemu je stále výhodnější než čistý cukr, zvláště pokud byla tepelná úprava minimální.

Poměrně často se můžete setkat s radami, jak nahradit bílý cukr při výrobě džemu fruktózou, sladidly nebo medem (protože právě med se tradičně používal k výrobě džemu). Bude váš dezert zdravější? Pokud místo cukru použijete sladidla (sorbitol, xylitol), výsledný produkt bude mít méně sacharidů, ale nic se zásadně nezmění. O fruktóze mám také velké pochybnosti: existují studie, které ukazují, že při pravidelném a dlouhodobém užívání může být poškození jater fruktózou mnohem větší než při konzumaci bílého cukru. Harvard Medical School studovala účinky fruktózy na metabolismus a zjistila, že oblíbená náhražka cukru způsobuje hromadění tuku v játrech a v konečném důsledku může vést k poškození jater.

Kdo by neměl jíst džem?

Ti, kterým byla diagnostikována cukrovka nebo obezita, by měli konzumaci marmelády přísně omezit.

Navíc ti, kteří jsou alergičtí na některé bobule a ovoce, musí být extrémně opatrní.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.

Nákup cukroví, rozbalení obalu a vložení sladkosti do úst je samozřejmě velmi jednoduché. A ještě je potřeba uvařit marmeládu. Džem je samozřejmě sladký a měli bychom omezit množství sladkostí ve stravě. Zde jsou dva důvody, proč džem mizí v zapomnění.

Důvody jsou pádné, ale zkusme je napadnout. Sladký džem? Rozhodně! Ale kdo říká, že to musíte sníst jako Carlson – vyklepejte si celou sklenici do lůna najednou? Můžete se omezit. U dortů se snažíme omezovat.

Výroba vlastního džemu vyžaduje čas. S tím se nemůžete hádat. Ale nezapomínejme, že s průmyslovou marmeládou budete jíst i emulgátory a stabilizátory. A za druhé (teď řeknu něco pobuřujícího!) – v džemu není žádný cukr.

READ
Kdy je nejlepší čas na omlazení fialek?

No, nebo skoro ne. Ano Ano přesně. Faktem je, že pod vlivem organických kyselin v ovoci a bobulích se sacharóza přeměňuje na fruktózu a glukózu. Na rozdíl od průmyslových sladkostí je proto džem v mírných dávkách povolen i v dietní výživě.

Přírodní karamely a limonády

Povidla uvařte s celými plátky jablek, švestek, meruněk, ale i nevařených třešní a rybízu. Tento džem dejte do cedníku a nechte všechen sirup okapat. Poté plátky a bobule osušte. Je zázrak, jaké „bonbóny“ dostanete. Pokud chce dítě karamel, dáte mu plátek jablka.

Proč mi jde o děti? Proč jsou všechny sladkosti pro děti? Sníme to sami. S velkým potěšením. A co je nejdůležitější, je zdravější než karamel.

A sirup si najde co dělat. Zředíme vodou a vznikne nám báječný nápoj. A nemusíte kupovat limonádu.

Vitamíny v džemu

Proti džemu existuje ještě jeden argument. Často slyšíte větu „po uvaření v ní nic nezůstalo“. To se týká prospěšných látek. Děsí mě to. Existuje pocit, že podle populace na světě kromě vitamínu C nic jiného neexistuje. Tento notoricky známý vitamín svou užitečností, jako klapky na oči, zakryl oči všem ostatním užitečným světem. Naše oblíbené příručky dokonce poskytují „užitečné“ rady, jak vařit kompot pro zachování vitamínu C! Co! No a jaký vitamín C by mohl být v kompotu? Ano, neměl by tam být, kompot má i jiný účel, například ve vodě rozpustné pektiny, které jsou pro střeva tak potřebné. A pokud potřebujete vitamín C, snězte „raw“ pomeranč nebo kiwi a dejte si ho!

Obecně platí, že ovoce a bobule nejsou bohaté na samotný vitamín C, obsahují i ​​minerální látky a další vitamíny, které se tepelnou úpravou nezničí. Například třešně se svými antianemickými vlastnostmi – konzervují se v džemu, v sušených bobulích a v kompotu.

Kdo však chce, může si vitamín C uchovat i v džemu. Mám na mysli takzvaný „studený džem“. Samozřejmě 40–50 procent se ještě zhroutí, ale něco zůstane. Příprava studeného džemu je snadná: omyjte bobule, nasypte stejné množství cukru jako bobule, vezměte do ruky dřevěné mačkadlo a zpívejte, dokud se nerozpustí a cukr se úplně nerozpustí. Poté do sterilizovaných sklenic a na chladné místo. Velmi zdravý džem.

READ
Kdy a jak prořezávat pivoňky na zimu?

Žádná plíseň!

Džem je však ještě potřeba konzervovat. Nejspolehlivější je utáhnout sklenice jako při zavařování a zajistit tak vakuum uvnitř nádoby. Ne každému se ale tato metoda líbí. Někteří lidé, staromódní způsob, jednoduše přikryjí džem víčkem nebo voskovým papírem. V tomto případě hrozí dvě rizika: džem může zplesnivět nebo zcukernat.

první: Nikdy nezavírejte sklenici, dokud je džem horký. Počkejte, až vychladne.

Druhý. Z papíru vystřihněte kruh o průměru hrdla zavařovací sklenice, navlhčete jej alkoholem a alkoholem nasáklou stranou položte na marmeládu.

Džem obvykle začne kandovat ve sklenici, která byla otevřena a z nějakého důvodu „zapomněla“ na zbytky. Opačný proces krystalizace cukru mohou spustit enzymy. To je třeba vzít v úvahu: džem byste neměli nabírat lžící, kterou jíte, aby se „enzymové“ sliny nedostaly do sklenice.

Jeden z mých přátel z dětství naboso měl velmi rád kandované ovoce a bobule v džemu. Tajně od babičky tedy udělal následující: olízl si prst a namočil ho do marmelády, znovu olízl – a do další sklenice. Samozřejmě, aniž by toto slovo vůbec znal, ochutil svými enzymy ne všechny sklenice – jen určitou část. A nešťastná babička si neustále lámala hlavu – co udělala špatně, proč se marmeláda „pokazila“? Všechny „poškozené“ plechovky samozřejmě šly mému vynalézavému příteli. Opravdu je nevyhazujte.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: