Je možné přejídat rajčata?

Srpen každoročně přináší do našich zahradních záhonů a stánků rajčatový boom. Rajče se pro Bělorusy stalo tak nepostradatelnou zeleninou, že je můžete vidět téměř v každém jídle: od vysokokalorických bakalářských předkrmů až po saláty, ve kterých jsou rajčata smíchána s ovocem. Jaká je ale nutriční hodnota rajčat? Pomáhají při hubnutí a škodí nakládaná rajčata? Tyto a další otázky nám dala příležitost porozumět dietoložka-nutriční terapeutka, přední specialistka Lékařského centra hubnutí Marta Marudová.

Jak jsou rajčata prospěšná pro naše tělo?

Rajče je podle odborníka univerzální zeleninou, která nemá žádné závažné zdravotní kontraindikace. Rajčata se nelze přejídat a nemohou negativně ovlivnit fungování našeho těla. Rajčata přitom obsahují celou řadu tělu prospěšných mikroprvků (vitamín C, vápník, draslík, hořčík, železo, mangan), pektinové látky snižující riziko vzniku rakoviny.

— Hlavní výhodou rajčat je, že je můžete jíst téměř v jakémkoli množství a vždy, říká mluvčí. — Na rozdíl od jiného ovoce, které je docela možné přejídat. Například brambory. Smažené brambory patří u nás k oblíbeným jídlům. Vyznačuje se šíleným kalorickým obsahem, vysokým obsahem tuku a při zneužívání vede nejen ke zvětšení objemu břicha, ale také ke zhoršení zdravotního stavu. Například ke zvýšení cholesterolu v krvi. Nemluvě o tom, že při špatném vaření brambor (hranolky, babka, hašlerky) vzniká onkogenní karcinogen akrylamid. To samé se nedá říct o rajčatech. Rajčata jsou dobrá při jakékoli tepelné úpravě. V sušené podobě, pokud je přidáte do jiných pokrmů, dusíme, pečeme, vaříme v páře nebo grilujeme.

Světová zdravotnická organizace doporučuje konzumovat 450-500 gramů čerstvé zeleniny denně. Takže Bělorusové, kteří mají převládající severní typ stravy s nekonzistentním přístupem k čerstvé zelenině a bylinkám, mohou rajčata použít k tepelné úpravě kdykoli během roku. A to je jedna z největších výhod. Díky cholinu, rajčatům normalizuje profil krevních lipidů, působí také protizánětlivě, obsahuje kyselinu listovou, vitamín C a další prospěšné látky

Pomáhají rajčata při hubnutí?

Rajčata jsou samozřejmě aktivní složkou různých diet.

-S rajčaty nemůžete jen zhubnout, ale musíte, říká Marudová. — Hubnutí na nich je snadné a pohodové. Obsah kalorií v rajčatech je 15-19 kcal na 100 gramů, v závislosti na odrůdě. A pokud si pamatujeme, že jsme nasyceni ne kaloriemi, ale objemy, pak když sníme kousek sádla, dostaneme šílené množství kalorií a málo zasycení. A když sníte půl kilogramu rajčat, docílíte většího zasycení, nižšího kalorického příjmu a hubnutí. Nejdůležitější je rajče nezkazit. Hubnoucí lidé velmi často neutralizují účinek rajčat na spalování tuků tím, že k nim nepřidávají neškodné jídlo, ale například vepřové koleno nebo sádlo. A pak ani nízkokalorická rajčata nezachrání váš pas před zvýšením.

To je jasné. Pro jaké nemoci jsou rajčata pro člověka kontraindikována?

Často jsem slyšel nebo četl, že rajčata nejsou prospěšná a jsou škodlivá pro některé choroby. Například se stejnou dnou. Ale pokud neexistují žádné důkazy o škodlivých vlastnostech rajčat, pak jsou u některých onemocnění rajčata skutečně kontraindikována.

READ
Kdy lze králíkům podávat zeleninu?

Rajčatům byste se podle Marty Marudové měli vyhnout, pokud máte na zeleninu individuální nesnášenlivost, která se projevuje svěděním, kopřivkou, otoky sliznic a dalšími alergickými reakcemi. Rajčata mohou být kontraindikována u lidí s gastrointestinálními onemocněními v akutním stadiu, zejména s vysokou kyselostí, stejně jako se syndromem dráždivého tračníku. Pokud máte dnu, podle výživového poradce můžete jíst rajčata a tato nemoc se nevyvíjí kvůli rajčatům.

Která rajčata jsou zdravější – žlutá nebo červená?

Na tom nezáleží. Podle Marudové vše závisí pouze na preferencích chuti člověka a barva nijak neovlivňuje užitečnost: „Někdo má rád kyselou dochuť, jiný zase sladší ovoce. Není v tom žádný zásadní rozdíl. Nyní je velký výběr, vyberte si jakákoli rajčata podle své chuti a budete spokojeni s hubnutím.“

Vyplatí se jíst rajčata se zakysanou smetanou, pokud jste pro zdravý životní styl a zdravou stravu?

Salát s rajčaty, ochucený zakysanou smetanou, je jedním z nejoblíbenějších mezi Bělorusy. Přestože zakysaná smetana je vysoce kalorický produkt, Marudova v tom nevidí nic hrozného. Pokud je však otázka hubnutí relevantní, pak stojí za to provést malé změny.

— Můžete to udělat: nahraďte vysokotučnou zakysanou smetanu nebo olivový olej dvouprocentním řeckým jogurtem – a získáte lahodný salát s účinkem na spalování tuků. Ale pokud je v salátu zakysaná smetana v malých dávkách, pak v tom nevidím nic zločinného. Jak praxe ukazuje, To není důvod, proč Bělorusové tloustnou.

Dalším gastronomickým mýtem je nekompatibilita rajčat a okurek. Údajně při společné konzumaci této zeleniny vznikají v těle špatně rozpustné soli. Ale jak říká partner, neexistuje pro to jediný vědecký důkaz.

— Rajčata i okurky jsou zelenina, která je nízkokalorická a obsahuje velké množství vlákniny, — říká odborník. – V některých ohledech jde o dva bratry akrobaty, kteří, i když jich sníte hodně, tělu nijak neublíží. Neexistují žádné oficiální studie, které by tvrdily, že tato zelenina nemůže být konzumována společně.

Pokuta. Škodí konzervovaná rajčata vašemu zdraví?

Tato problematika není tak jednoduchá. Západy slunce a konzervovaná rajčata, tak milovaná běloruskými hospodyňkami, mohou způsobit problémy našemu zdraví. Podle Marudové mohou konzervovaná rajčata při zneužití způsobit škodu. Při zavařování se zpravidla používá ocet a velké množství soli. A podle doporučení WHO je jedna čajová lžička (pět gramů) soli maximálním přípustným dávkováním na den pro dospělého. A pokud člověk zneužívá nakládaná rajčata, pak to automaticky přehání se solí. Po přejídání se navíc mohou objevit problémy s ledvinami.

READ
Je možné vysadit túje na dvoře?

Lidé náchylní k otokům, kardiovaskulárním onemocněním a vysokému krevnímu tlaku by měli omezit konzumaci konzervovaných potravin, říká Marudová. — To platí i pro ty, kteří mají onemocnění trávicího traktu, zejména v akutním stadiu. Jakákoli konzervace včetně rajčat, pro ně se nedoporučuje.

Náš telegramový kanál. Připoj se k nám!

Je k tomu co říct? Napište našemu telegramovému robotovi. Je to anonymní a rychlé

Co se stane s vaším tělem, když sníte rajčata?

Rajčata jsou nedílnou součástí každodenní stravy mnoha lidí. Ačkoli botanicky jde o bobule, tyto plody se běžně konzumují a vaří jako zelenina. Používají se k přípravě mnoha pokrmů. Jejich nejdůležitější složka Lykopen je silný antioxidant, o kterém je známo, že pomáhá v boji proti různým nemocem.

Jaké jsou výhody a škody rajčat, co se stane s tělem, když budete jíst rajčata – přečtěte si nápovědu ONT.

Rajčata obsahují lykopen, silný antioxidant.

Pokud někoho požádáte, aby vám řekl zdravotní přínosy rajčat, první věc, kterou pravděpodobně napadne, je lykopen.

Má antioxidační vlastnosti a díky tomuto prvku získávají rajčata svou charakteristickou červenou barvu. Má se za to, že má nejsilnější antioxidační aktivitu ze všech karotenoidů.

Čím hlubší a sytější barva rajčete, tím vyšší je koncentrace lykopenu.

Kromě boje proti volným radikálům pomáhá lykopen snižovat špatný cholesterol, posiluje imunitní systém, zabraňuje tvorbě krevních sraženin a snižuje riziko mrtvice.

Největší množství lykopenu se nachází ve zpracovaných rajčatech (konzerva, rajčatová šťáva, pasta, omáčka). Zároveň je třeba dávat pozor na kečup, protože obsahuje i cukr, který tělu příliš neprospívá.

Rajčata pomáhají předcházet srdečním onemocněním

Studie na mužích středního věku zjistila, že nízké hladiny lykopenu a beta-karotenu v jejich krvi byly spojeny se zvýšeným rizikem infarktu a mozkové mrtvice.

Navíc bylo prokázáno, že suplementace lykopenem pomáhá snižovat hladinu špatného cholesterolu.

Klinické studie produktů z rajčat prokázaly, že mají ochranný účinek na vnitřní vrstvu cév. Rajčata jsou totiž bohatým zdrojem lykopenu, betakarotenu, draslíku, vitaminu C, flavonoidů a vitaminu E, které dokážou chránit cévní buňky před oxidací, která způsobuje tvorbu plaku v tepnách.

Rajčata jsou dobrá pro prevenci rakoviny

V různých studiích našli odborníci souvislost mezi konzumací rajčat a snížením výskytu rakoviny prostaty, plic a žaludku.

READ
Jakou květinu můžete jíst?

Studie na ženách zjistila, že vysoké koncentrace karotenoidů nalezených v rajčatech pomáhají chránit před rakovinou prsu.

Pomozte bojovat proti zánětu

Quercetin a kaempferol jsou dvě hlavní sloučeniny nalezené ve flavonoidech, které jsou popisovány jako super antioxidanty a nacházejí se ve velmi vysokých množstvích ve slupce rajčat. Tyto dva flavonoidy mohou působit proti zánětu.

Zlepšuje zdraví očí

Nízká hladina vitaminu A znamená, že vaše oči mají problémy s rozpoznáním světla a posíláním vizuálních informací do vašeho mozku.

Tělo by mělo každý den přijmout od 700 do 900 mcg vitaminu A (v závislosti na pohlaví člověka). Pouze jeden šálek nakrájených rajčat poskytne přibližně 50 % denní hodnoty tohoto vitamínu pro muže a 64 % pro ženy.

Vitamin A však není jediným prospěšným prvkem rajčat. Rajčata tedy obsahují lykopen a lutein, které zabraňují poškození sítnice stárnutím.

Rajčata jsou dobrá pro zdraví pokožky

Potraviny na bázi rajčat bohaté na lykopen a další rostlinné sloučeniny mohou chránit před spálením sluncem.

Podle jedné studie na toto téma měli lidé, kteří každý den po dobu 1,3 týdnů brali 40 unce (16 gramů) rajčatového protlaku (poskytujícího 10 mg lykopenu) s olivovým olejem, o 40 % méně spálenin od slunce.

Rajčata, jak již bylo zmíněno výše, jsou navíc výborným zdrojem vitamínu C. Kromě posílení imunity tento vitamín pomáhá stimulovat tvorbu kolagenu, který je zodpovědný za pevnost a pružnost pokožky.

Zvyšte příjem kyseliny listové

Kyselina listová je prospěšná nejen pro těhotné ženy, ale pomáhá i v boji proti únavě. Nachází se v rajčatech.

Vědci poznamenávají, že když lidé dostávají vyšší koncentrace kyseliny listové v jídle, mají v průběhu života velmi nízkou míru dlouhodobé deprese.

Jak již bylo řečeno, ačkoli rajčata mají mnoho výhod, jejich konzumace, zejména v nadměrném množství, může způsobit určité problémy.

Vedlejší účinky rajčat

Rajčata obsahují kyselinu jablečnou a citrónovou a jejich přílišná konzumace může poškodit váš žaludek a způsobit kyselý reflux.

Jíst příliš mnoho rajčat (normální porce rajčat je jedna střední až sedm třešní) může způsobit další gastrointestinální problémy, jako je syndrom dráždivého tračníku. Konzumace rajčat způsobuje u některých lidí vedlejší účinky, jako je nadýmání a průjem.

READ
Komu prospívá konzumace datlí?

Poškození rajčat, které je spojeno s příliš velkou spotřebou, spočívá v tom, že tento produkt v nadměrném množství může vést ke vzniku ledvinových kamenů. Je to dáno tím, že ovoce je bohaté na vápník a šťavelany, které se v přebytku z těla obtížně odstraňují, začínají se v něm ukládat a způsobují tvorbu ledvinových kamenů.

Kromě toho mohou rajčata způsobit alergie. Přestože alergie na rajčata jsou vzácné, lidé s alergií na pyl trav mají pravděpodobnější stejnou reakci na rajčata. Může se objevit svědění v ústech, krku nebo otok úst nebo hrdla.

Je bezpečné jíst porci rajčat každý den, jsou nízkokalorická a obsahují hodně vody. Co se týče lykopenu obsaženého v rajčatech, ten není v nadměrném množství prospěšný. Odborníci doporučují 22 mg lykopenu denně, například dvě polévkové lžíce rajčatového protlaku obsahují 27 mg.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: