Je možné s artrózou dlouho chodit?

Artróza je porušení výživy kloubní chrupavky cévami bez zánětlivé reakce. Tento stav je doprovázen bolestí, otoky a sníženou motorickou funkcí, takže se mnoho lidí ptá svého lékaře, jakou léčbu použít a zda je možná fyzická aktivita.

Artróza kolenního kloubu

Pohybovat se nebo ležet?

Po diagnóze ne všichni pacienti chápou, zda se mohou aktivně pohybovat nebo zda je nutný klid na lůžku. Kontaktují ortopeda nebo terapeuta, který odebere pacientovu anamnézu. Rozhodnutí závisí na následujících faktorech:

  • stupeň narušení oběhu v kloubní dutině;
  • přítomnost jiných patologií kloubů nebo celého muskuloskeletálního systému;
  • přítomnost nebo nepřítomnost chirurgického zákroku;
  • množství synoviální tekutiny určené k mazání pevných útvarů uvnitř kloubní dutiny.

Poškození kloubů v důsledku nemoci

Lékaři se domnívají, že fyzická aktivita je užitečná pro artrózu jakékoli fáze. Ale pro každý stupeň patologie jsou povoleny různé typy pohybů. Například se stupněm 1 se používají jakékoli typy cvičební terapie a kloubní gymnastiky. Pokud se u pacienta rozvinul stupeň 3, všechny akce jsou prováděny opatrně a vyhýbají se nadměrné aktivitě.

Existují různé druhy cvičení, samostatně určené pro ruce, lokty, kolena, kyčelní klouby a další části pohybového aparátu.

Můžete využít nejen cvičení, ale i další fyzické procedury. Například masáž, rozcvička, plavání. Po komplexní léčbě se doporučuje znovu provést studie podle pokynů lékaře.

Komplexní léčba onemocnění

Druhy a účely léčebných cvičení

Existuje nejen pohybová terapie, ale i další druhy cvičení pro domácí použití, určené pro pacienty s onemocněním pohybového aparátu. V případě artrózy se zjišťuje stupeň patologie za účelem výběru vhodné metody. Údaje jsou uvedeny v tabulce.

Druhy léčebných cvičení popis
Podle Bubnovského Používá se při bolestech páteře, osteochondróze, intervertebrální kýle, skolióze. Pomáhá při bolestech a kontrakturách v krku a kolenou
Autor: Gitt Léčba artrózy hlezna, rukou, prstů, sternoklavikulární a sternokostální páteře, sakroiliakálního kloubu, čelisti. Vhodné k léčbě gonartrózy, koxartrózy, odstranění křupání
Džamaldinovova technika Terapie artrózy jakýchkoli kloubních dutin, tišení bolesti. Vhodné k léčbě posttraumatické artrózy
Cvičení Evdokimenko Indikováno při snížené pohyblivosti, bolesti, artróze, osteoartróze, zhoršení prokrvení tkání, destrukci struktury kyčelního kloubu
Podle Popova Cvičení jsou navržena tak, aby normalizovala krevní oběh a obnovila funkci ramenního kloubu
Cvičební terapie pro kolenní, kyčelní a ramenní klouby Zvýšení průtoku krve do kloubu, snížení bolesti způsobené artrózou a artritidou
READ
Dá se begonie jíst?

Jakákoli léčebná gymnastika je předepsána ortopedem. Některé pohyby jsou pro určitá onemocnění nepřijatelné. Provádí se předběžné vyšetření.

Cvičení na artrózu

Bubnovského metoda

Cvičení podle Bubnovského učí správné dýchání, techniky provádění cvičební terapie a použití dalších fyzioterapeutických postupů. Cvičení na artrózu kolenního kloubu pomáhá eliminovat bolest, každá sada cviků obsahuje zahřátí a techniky k normalizaci krevního oběhu. Ke snížení nedostatku krve v kloubech s artrózou se používají následující techniky.

    Led se jemně rozdrtí, vloží do látky a uváže kolem kolen.. Staví se na všechny čtyři a chodí po malých krůčcích. Nejprve se objeví bolest a časem zmizí.

Ledový balíček

Protažení lýtkového kloubu

Dřep se židlí

Protažení kolen

Pro cvičení můžete použít gymnastický míč, expandér nebo bloky. Metody jsou vhodné pro mladé, staré lidi s nadváhou. Artrózu nelze úplně odstranit, ale v kombinaci s léky se zpomaluje.

Jak Gitta trénink pomáhá?

Cvičení podle Vitaly Gitta je zaměřeno na léčbu příznaků artrózy a jejích komplikací. Pro každou část muskuloskeletálního systému existují různé techniky. Provádějí se denně, aby se účinek dostavil.

  1. Ruce jsou položené na stole a uvolněné. Dlouho bubnují prsty po desce stolu.
  2. Lehněte si na záda. Poklepejte dlaněmi na povrch po dobu 15 minut, abyste zvýšili průtok krve do loktů.
  3. Muž leží na pohovce na břiše. Lékař nebo asistent silně poklepává na křížovou kost a kolem ní po dobu 1 minuty.

Gitt cvičení

Cvičení s lékařem

Cviky můžete nejen potlačit bolest, ale také odstranit křupání. Projevuje se v důsledku poklesu synoviální tekutiny. Pokud do kloubní dutiny proudí dostatek krve, bude se uvolňovat ve větším množství. Proto se křupání postupně sníží nebo úplně zmizí.

Cvičení podle Jamaldinova

Pokud použijete Dzhamaldinovovu techniku, můžete eliminovat exacerbaci artrózy, která způsobuje ztuhlost pohybu a akutní bolest. Stačí provést 1 kurz, aby se pacientova pohoda vrátila do normálu. Chcete-li to provést, proveďte sérii cvičení.

    Posaďte se na židli, přitiskněte nohy k podlaze. Aniž byste zvedli nohy, pohybujte je dopředu a dozadu. Střídavě zvedněte prsty u nohou a zaměřte se na patu. Při každém pohybu si třete kolena.

Zvedání nohou na židli

Ohýbá se na židli

Nakloňte se směrem k nohám

Počet přístupů se liší v závislosti na vašem zdravotním stavu a pohodě. Obvykle stačí 15krát z každého cvičení, aby se účinek dostavil. Po tréninku se doporučuje 30 minut odpočívat, aby se předešlo bolesti.

Vzhledem k tomu, že osoba během všech cvičení neustále sedí, nedochází k nadměrnému namáhání kolen.

Krev postupně proudí do léze. Je nasycený užitečnými látkami, takže metabolismus se zvyšuje. Čím vyšší je aktivita buněk, tím rychleji se obnovuje jejich složení a také synoviální tekutina.

READ
Ohřev vody v bazénu na venkově: domácí ohřívač, topný systém, bojler, čerpadlo, solární ohřívač, plynový ohřívač vody

Džamaldinovův soubor cvičení

Trénink podle Evdokimenko

Mnoho pacientů trpí koxartrózou. Pokud je v takových podmínkách vhodná technika Evdokimenko, která normalizuje průtok krve. Je vyžadována řada cvičení.

  1. Lehněte si na břicho na rovný povrch. Nohy rovné, paže natažené dopředu. Střídavě zvedejte každou horní a dolní končetinu, ne více než 20 stupňů. Nahoře se fixuje na 10 sekund, poté se vrátí zpět a uvolní se.
  2. Pacient je v poloze na zádech. Paže jsou umístěny podél těla. Každá noha je ohnutá v úhlu 90 stupňů po dobu 50 sekund a poté uvolněna. Pro každou dolní končetinu je potřeba 15 opakování.

Gymnastika pro klouby

Unikátní léčivá gymnastika

Cvičení pro koxartrózu kyčelního kloubu 3. stupně zcela neodstraní onemocnění. Z akutního stadia se ale přesune do chronického. Pro snížení bolesti a zlepšení krevního oběhu bude vyžadováno každodenní cvičení.

Pomoc z Popovových cvičení

Na rozdíl od drahých léků pomohou Popovova cvičení každému pacientovi. Provádějí se denně, ale během akutního období by měl být trénink zastaven. Gymnastika se provádí při absenci výrazné bolesti.

  1. Posaďte se na židli s rovným opěradlem. Nohy jsou od sebe na šířku ramen. Přední část chodidla je zvednutá jako při chůzi, ale paty nejsou zvednuté z podlahy. Rukama si třete stehna a kolena, čímž zvýšíte průtok krve.
  2. Dělají stejná cvičení, ale rukama neprovádějí třecí pohyby, ale kruhové.

Gymnastika pro artrózu

Natažení ramenního pletence

Metody se nedoporučují používat u závažných patologií kardiovaskulárního a nervového systému. Jsou zakázány v akutním období infekčního onemocnění nebo horečky. Pacienti s vysokým krevním tlakem musí být opatrní, pokud to lékař zakáže, cvičení by se nemělo provádět.

Cvičební terapie pro kolenní, kyčelní a ramenní klouby

Častěji se artróza vyskytuje v kolenních kloubech, kyčelních kloubech a ramenech. Pro každou oblast existuje samostatná série cvičení zaměřených na normalizaci krevního oběhu. Provádějí se denně, s výjimkou akutních období se silnou bolestí.

    Zahřívání postižené oblasti. Třejí a poplácávají koleno, kyčelní kloub, rameno a nezapomeňte do procesu zapojit okolní měkké tkáně.

Zahřátí kolena před cvičením

Prohnutí kyčle rukou

Poloha na zádech

Cvičení pro rehabilitaci

Ruce za zády

Technika cvičební terapie je jednoduchá. Lze ji provádět jak doma, tak v pracovní době. Vyžaduje se však integrovaný přístup. Ujistěte se, že používáte léky, které zvyšují průtok krve. Dodatečně můžete použít chondroprotektory, které zabraňují destrukci chrupavky a normalizují sekreci synoviální tekutiny.

READ
Kdy zasadit cibuli na otevřeném prostranství?

Jaký je účinek fyzické aktivity?

Lékaři radí neztrácet fyzickou aktivitu ani v období onemocnění pohybového aparátu. Výjimkou je situace, kdy se patologie zhorší, takže jakýkoli pohyb se stává obtížným a způsobuje silnou bolest. Každá technika má řadu kontraindikací, na které fyzioterapeut nebo ortoped po předpisu upozorní. Například akutní období systémové infekce, horečka, exacerbace artrózy.

Každodenní pohybová terapie nebo jiná fyzická aktivita zvyšuje průtok krve, dodává živiny a podporuje regeneraci tkání.

Po dokončení cvičení se doporučuje odpočinout si. To platí zejména pro pacienty, jejichž artróza není v počáteční fázi, ale ve druhé nebo třetí fázi.

Jaké jsou výhody cvičební terapie?

Někteří pacienti se domnívají, že k neutralizaci onemocnění stačí provádět pouze fyzická cvičení. To je chybné, protože lékaři doporučují používat integrovaný přístup skládající se z léků, fyzioterapie s oteplováním a cvičební terapie. Pak se nemoci zpomalí. I když se použije komplexní léčba, započatá artróza úplně skončí. Ale dá se to udržet pod kontrolou.

Zvláště pokud pravidelně navštěvujete lékaře, provádíte instrumentální testy a upravujete léčebné metody. Povinná je pravidelná kontrola kloubů pomocí rentgenu, ultrazvuku, biopsie s následnou histologií obsahu dutiny.

Je možné s gonartrózou sportovat? Pokud pohyb v kolenním kloubu způsobuje bolest, nedobrovolně začínáte hrát na jistotu a chránit ho. Ale to je začátek škodlivé spirály: když se snažíte chránit kloub, způsobíte ještě větší škody. Lékaři jsou podle jejich názoru jednotní – pohyb k obnovení zdraví kloubu je nezbytný, ale zátěž by měla být mírná a nemůžete se věnovat profesionálnímu sportu.

Tréninkové programy musí být přizpůsobeny věku a stupni destrukce kloubu. Před zahájením sportovních aktivit je třeba ulevit od zhoršení. Navíc při tréninku mohou vznikat problémy s kolenními klouby v důsledku vysoké zátěže při špatném zahřátí svalů, nesprávné technice cvičení, svalové únavě nebo při cvičení na tvrdém povrchu. Těmto faktorům je třeba se vyhnout.

Fyzická aktivita pro gonartrózu

Jaká fyzická aktivita je u gonartrózy žádoucí?

Statická cvičení pozitivně ovlivňují prokrvení kloubů, proto lékaři do léčebného režimu gonartrózy zařazují některé sporty.

Německá společnost pro sportovní medicínu a prevenci (DGSP) doporučuje následující sporty pro osteoartrózu kolena, pokud neexistují žádné jiné individuální kontraindikace:

  • gymnastika (jóga, pilates, strečink) – při hodinách se využívá velká skupina svalů, posiluje se svalová kostra, týmový trénink zlepšuje emoční stav;
  • jízda na kole – při šlapání dopředné pohyby nohou zvyšují krevní oběh v kloubech končetin, ale zdvih by měl být hladký, bez náhlých pohybů a vážného úsilí; bez natřásání a projíždění jam je v tomto ohledu lepší rotoped;
  • chůze – při chůzi netrpí kolena, protože nárazové zatížení na ně je minimální, zatímco se zlepšuje svalový tonus, posilují se vazy a zvyšuje se mikrocirkulace postižené oblasti;
  • plavání – zvláště vítáno je plavání v mořské vodě, protože kromě vodní masáže a pohybu působí na bolavý kloub i slaná voda s četnými léčivými látkami
  • aqua aerobik – vodní gymnastika – lekce aqua aerobiku musí probíhat ve vodě, jejíž teplota není nižší než 28 stupňů.
READ
Může být Calfoset použit pro psy?

Jaké sporty jsou pro gonartrózu zakázány?

Některé sporty jsou u pacientů s gonartrózou kontraindikovány. Druh sportu určuje ošetřující lékař. Jeho doporučení vycházejí z klinického obrazu a fyzického stavu pacienta.

Jsou sporty, na které mají lékaři ambivalentní názory. Mnozí se tedy domnívají, že běhání je kontraindikováno pro lidi trpící gonartrózou. Při běhu zatížení dopadá na klouby nohou, protože každý krok začíná odrazem a při přistání zažívá kloub šok. Bolest kloubů a zad se může objevit již po jednom nebo dvou trénincích. Běh je nebezpečný zejména pro obézní lidi, kteří mají slabé vazy a netrénované svaly, takže se jejich klouby stávají nejzranitelnějšími. Ale v raných fázích běh na kvalitním povrchu ve správné sportovní obuvi pomůže předejít progresi onemocnění.

To samé platí o lyžování. V počátečních fázích můžete cvičit lyžování klasickou lyžařskou technikou. Bruslení bruslařskou technikou s vysunutou nohou do strany je zakázáno. Alpské lyžování je zakázáno v jakékoli fázi, protože existuje vysoké riziko pádu a zranění.

Hlavní sporty kontraindikované pro gonartrózu

  • zvedání tyče;
  • stolní lisy;
  • Atletika;
  • Fotbal,
  • volejbal;
  • Basketbal
  • hokej;
  • tenis;

Doporučení pro prevenci progrese gonartrózy

  1. Když se objeví artróza, pohyby v kolenou by měly být opatrnější a jednodušší, jsou vyloučena opakovaná opakování, škubání a náhlé výpady.
  2. Je třeba se vyvarovat nepřiměřené zátěže. Ani chůze s artrózou by neměla být dlouhá, protože přetížení kloubů přispěje k jejich další destrukci.
  3. Měli byste si vybrat správnou obuv, která by měla vyhovovat konkrétnímu tréninku, například tlumení přistání.
  4. Před tréninkem je nezbytně nutné zahřátí.
  5. Strečink by měl být jednou ze součástí vašeho tréninku. Na začátku tréninku, během zahřívání, se mohou protáhnout všechny svaly, během ochlazování pouze ty, které jsou zapojeny během tréninku. Protahování by mělo začínat malými amplitudami. Ona:
  • snižuje riziko zranění, zvyšuje plasticitu svalů a vazů;
  • má masážní účinek;
  • podporuje elasticitu svalů;
  • zlepšuje mikrocirkulaci a připravuje krevní cévy na trénink;
  • po tréninku podporuje lepší regeneraci svalů;
  1. Velmi důležitá je správná technika provádění cviků.
  2. Při tréninku nezapomínejte na chrániče kolen a další fixační ortézy.
  3. Zátěž začíná na minimu a měla by se postupně zvyšovat.
  4. Nemůžete dřepovat ani dělat hluboké dřepy.
  5. Při zvýšené zátěži nezapomeňte na korekci výživy
  6. Při sportování by neměly být žádné bolesti.
READ
Jaký obklad na včelí bodnutí?

Závěr

Mnoho sportů pro gonartrózu nejenže není zakázáno, ale jsou také důrazně doporučovány odborníky! Lidé, kteří již mají artrózu nebo bolesti kolena, chronicky nemocní, senioři a ti, kteří delší dobu necvičili, by se měli před aktivním sportem poradit s lékařem. Navíc i některé jógové ásany mohou situaci zhoršit. Před výběrem určitého druhu pohybové aktivity je proto nutné navštívit lékaře. Zátěž by se měla zvyšovat postupně, kloub by neměl být přetěžován a způsobovat bolest. Ani během remise byste neměli překročit povolené zatížení.

KONTAKTUJTE NÁS

Pro kompletní informace o typech léčby a prevence onemocnění ortopedie, revmatologie nebo neurologie nás prosím kontaktujte:

телефон +7(495)120-46-92
e-mailem info@euromed.academy
Feedback Form
Napište nám na Telegram
Kontaktujte nás na whatsapp

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: