Jaké výhody přinášejí brusinky?

Lingonberry – blízký příbuzný brusinky, jen neroste v bažinách, ale v lese a dozrává mnohem dříve. Toto je nápadná a jasná bobule. Brusinky, červené na pozadí zelených listů, se obvykle objevují v srpnu a lze je sbírat až do konce září. Lidé sbírali brusinky dlouhou dobu pouze ve volné přírodě a teprve v XNUMX. století začali tuto stálezelenou rostlinu pěstovat.

Popis produktu

Lingonberry (Vaccinium vitis-idaea) je stálezelená nízko rostoucí rostlina patřící k druhu rodu Vaccinum z čeledi Ericaceae.

Brusinky dobře rostou na slunných kopcích nebo okrajích suchých a vlhkých jehličnatých a listnatých lesů, křovin a někdy i na rašeliništích. Pokud bylo léto příliš horké, bude málo bobulí. Ale s teplotami pod nulou – blízko nuly – problémy nemá. Brusinky bez problémů snášejí 3-4 °C mráz.

Čím je bobule zralejší, tím sytější je barva jeho lesklé slupky. Uvnitř je dužina světle červená. Na stejné rostlině jsou často vidět zralé bobule i květy.

Listy brusinek pro lékařské účely se sklízejí pouze brzy na jaře (zpod sněhu), než se objeví poupata. Sklizeň je možná v říjnu. Suroviny sklizené v létě nejsou pro léčebné účely vhodné, sušením listy černají.

Brusinky rostou v zónách severní tajgy a tundry na obou polokoulích. Existuje v Americe a Eurasii. V lesích pokrývá oblast pěstování bobule celou planetu v téměř souvislém prstenci.

Donedávna byly brusinky známé pouze jako lesní plody, i když brusinkové plantáže nyní existují v Bělorusku, Litvě, Německu, skandinávských zemích, Finsku a dokonce i v Rusku. Skandinávci například považují brusinky chuťově i použitím za ekvivalent severoamerické brusinky.

Druhy a odrůdy

Za prvé, brusinky lze rozdělit na divoký (les) a kulturní. V současnosti jsou po celém světě registrovány více než dvě desítky kultivarů a kříženců brusinek.

Zahraniční odrůdy remontantních brusinek, vyznačují se dvěma plodnými obdobími – letním a podzimním. I když podruhé, bobule v našem klimatu ne vždy stihnou dozrát, pouze pokud se podzim ukáže jako teplý. Naše odrůdy se vyznačují zimní odolností a vyššími výnosy ve srovnání s divokými brusinkami.

Nepleťte se

Brusinky vs brusinky. Tyto bobule jsou příbuzné, ale existují mezi nimi rozdíly, ačkoli brusinky a brusinky mají podobný vzhled.

Brusinky jsou větší než brusinky: 15 milimetrů oproti 8.

Tvar brusinky připomíná miniaturní granátové jablko. A brusinky mají hladší povrch. Pokud vidíte trs červených bobulí, jsou to z 99 % brusinky, nikoli brusinky.

Předpokládá se, že barva brusinek (ve srovnání s brusinkami) není jednotná – se skvrnami.

Brusinky rostou na malých keřících v místech daleko od civilizace. Brusinky dozrávají na stálezelených keřích, které se doslova rozprostírají po zemi a jako by se po ní plazily. Větve brusinek někdy zarůstají tak hluboko do mechu, že na povrchu jsou vidět jen červené bobule.

Složení, nutriční hodnota, KBJU a míra spotřeby

Brusinky obsahují vitamín A, B, C, E, draslík, vápník, sodík, hořčík, fosfor a užitečné kyseliny.

READ
Jaký je nejlepší zimní česnek?

100 gramů čerstvých brusinek obsahuje:

Konzumace 100 gramů brusinek poskytne 139 % doporučeného denního příjmu manganu, minerálu, který je součástí jednoho z hlavních antioxidačních enzymů v těle. Také toto množství bobulí je 12 % doporučeného množství vitaminu C a 10 % doporučeného množství vitaminu E.

Denní příjem brusinek je až 200 gramů čerstvých bobulí.

Jak si vybrat

Kupujte pouze zralé brusinky. Mělo by to být sytě červená nebo alespoň sytě růžová barva. Když je bobule zelené nebo bílé barvy, považuje se za nezralé. Přezrálé bobule lze rozeznat podle hnědavého odstínu.

Při výběru brusinek nehleďte na jednotlivé bobule. Jedním ze znaků kvality je „čistota“, neměl by tam být žádný písek, prach nebo shnilé, plesnivé bobule. Ujistěte se, že mezi divokými brusinkami nenarazíte na bobule jiného druhu (mohou být i jedovaté). Neužívejte brusinky, pokud obsahují hodně bobulí s důlky a jinými vadami.

Potřeba vlhkosti při nákupu brusinek není tak kritická jako například u rybízu.

Jak uložit

Brusinky z místa sběru, pokud jste si pro ně šli sami, přepravujte nejlépe v proutěných koších potažených hustou přírodní tkaninou. Vrstva bobulí by neměla přesáhnout 30 centimetrů.

Nezralé brusinky by se neměly skladovat po dlouhou dobu: vydávají hořkost. Skladovat by se měly pouze zralé bobule.

Ideální skladovací teplota pro brusinky by se měla pohybovat do 3-5 °C, poté lze bobule skladovat až 2 měsíce. Doma bez lednice (při 18-25 C) vydrží bobule cca 10 dní.

Na tmavém, suchém a chladném místě (sklep) lze brusinky uchovat čerstvé poměrně dlouho, někdy i celou zimu. Zde se udržuje naplněný čistou, převařenou, vychlazenou vodou. S nástupem chladného počasí se voda vypustí a bobule se skladují v košíku nebo dřevěné nádobě na chladném místě. V této podobě bobule chutná jako čerstvé, přičemž si co nejvíce zachovává své prospěšné vlastnosti.

Brusinky se často skladují ve vlastní šťávě. Nejlepší skladovací nádoba na to je dřevěný sud. Bobule se dobře promyjí, filtrují a suší. Vrstva po vrstvě bobulí se drtí dřevěnou paličkou nebo lžící do takové míry, aby bobule pokrývala vlastní šťáva. Horní vrstva je pokryta čistým hadříkem. Na dřevěný kruh je vyvíjen tlak. Po 4-6 dnech, když se bobule zhutní a usadí, je třeba nádobu doplnit novými, uzavřít a uložit na chladném místě.

Brusinky lze i zamrazit. Takže téměř neztrácí živiny. Nebo sušte při teplotě nepřesahující 60 °C. Usušené bobule skladujte na suchém a tmavém místě, nejlépe v plátěných pytlích, které je vhodné dvakrát měsíčně větrat.

Jak se připravit

Bobule brusinky docela kyselé. Připraveno z brusinek zachovává, jell, náplň do bonbónů, kompot, želé, pudink, ovocný nápoj, šťáva, masová omáčka, přidáme do těsta, kaše, marinády.

Brusinky lze nejen dobře konzervovat, ale lze je použít i ke konzervaci jiných potravinářských výrobků. To vše je možné díky přítomnosti přírodního antiseptika – kyselina benzoová.

Nakyslost brusinek zlepšuje chuť chleba. Brusinky také dodávají koláčům a dezertům svěží chuť. Brusinky v prášku a nahrubo mleté ​​sušené (lyofilizované) jsou skvělé jako přísada do kaší, smoothies, domácího müsli a raw food tyčinek.

READ
Která odrůda hostitele může růst na slunci?

Kombinace s jinými produkty

Stejně jako brusinky jsou brusinky dobré jako koření, někdy vyžadují pouze cukr, aby zvýraznily chuť. V džemu nebo sirupu se brusinky hodí ke zvěřině, zejména zvěřině, dále k červenému masu a rybám, jako je losos.

Produkt v kuchyních světa

Brusinková omáčka nebo marmeláda se tradičně podává k norským plackám, švédským masovým kuličkám, bramborákům a smaženému sledě. Vánoce ve Švédsku doprovází horký rýžový nákyp a brusinkový džem. V Dánsku se vánoční husa podává k obědu s červeným zelím a brusinkovým kompotem.

Obyčejná brusinková voda (nebo jak tomu říkají Švédové wattlingon, v překladu vodní brusinka) ve sklenicích a lahvích je Skandinávci tradičně dávali na stůl spolu se slavnostními pokrmy na zimní hostiny. Když brusinky stojí asi měsíc ve vodě (na tmavém a chladném místě), například před Vánoci, podávají se dokonce jako dezert se šlehačkou a moučkovým cukrem.

Výhody a ublížení

Brusinky jsou skutečnou superpotravinou divoké severské přírody.

Má jedno z nejvyšších množství antioxidantů ze všech druhů ovoce a bobulovin a 2x více antioxidantů než brusinky. Brusinka obsahuje quercetinflavonoid, který působí jako antioxidant a protizánětlivý prostředek. Kvercetin má údajně řadu zdravotních výhod, včetně ochrany před různými nemocemi, jako je osteoporóza a kardiovaskulární onemocnění.

Bobule také obsahují antioxidant polyfenol. To je pigment, který barví brusinky do červena. Polyfenoly také přispívají ke svíravosti chuti. Vědci se domnívají, že vysoké hladiny takových prospěšných látek ovlivňují lidské zdraví. Polyfenoly mohou například pomáhat udržovat stabilní hladinu cukru v krvi, snižovat cholesterol, předcházet obezitě a snižovat záněty.

Bobule nemají téměř žádný cukr a málo kalorií. Proto Brusinky jsou ideálním doplňkem k nízkokalorické, nízkosacharidové, diabetické nebo keto dietě.

Existuje spousta brusinek taninProto se brusinkový čaj nebo džus již dlouho používají k boji proti infekcím močových cest. Odvar z brusinkových listů je užitečný při onemocněních ledvin (působí jako přírodní diuretikum).

Podle stoupenců tradiční medicíny odvar z bobulí uhasí žízeň při horečce a brusinkový sirup zostřuje zrak.

Brusinky mohou tělu škodit. Může se u vás vyvinout alergie. Škodí při onemocněních ledvin, vředech a vysoké kyselosti.

5 zajímavostí o produktu

1. Podle etymologického online slovníku ruského jazyka G. A. Krylova: s největší pravděpodobností byla bobule pojmenována podle své barvy; v tomto případě brusinka vzniká ze zmizelého přídavného jména brusn – „červený“. Existují ale i jiné názory, například, že ruské slovo pochází ze staroslověnského jazyka (brus, brusiti, sbrysati). A ve skutečnosti se zralé brusinky snadno vyhazují, tedy sbírají.

2. V zahraničí se planým brusinkám přiřazuje latinský název Vaccinium vitis-idaea a pěstovaná (farmářská) bobule se často nazývá brusinka evropská (brusinka evropská).

READ
Kdo by neměl používat levanduli?

3. Existuje názor, že brusinka je bobule známá v Rusku, zemích východní Evropy, Německu a Skandinávii. Ve skutečnosti se pěstuje v Severní Americe (Oregon, Washington a Britská Kolumbie).

4. Na konci XNUMX. století začalo ve Švédsku něco podobného zlaté horečce, které se později začalo říkat „brusinková horečka“. Obchodníci vycítili potenciál prodeje této bobule, protože po brusinkách byla poptávka od lidí, kteří neměli možnost si bobule sami nasbírat. Počátkem XNUMX. století byla po celé zemi vybudována železnice, což umožnilo aktivní mezinárodní obchod a švédské divoké brusinky se zejména v Německu staly horkým zbožím. Dokonce i děti ve Švédsku dostaly v září několik dní volna ze školy („brusinková dovolená“), aby pomohly dospělým sbírat lesní plody.

5. V současné době jsou brusinky velmi rozšířené ve Skandinávii a zejména ve Švédsku, kde jsou velmi oblíbené ke sběru. Důvodem je švédská legislativa, která lidem umožňuje sbírat bobule za podmínek „práva na veřejný přístup“. Díky tomuto zákonu se lidé mohou kochat přírodou, a to i na soukromém pozemku, ovšem za určitých podmínek.

Znalecký posudek

Natalie Kosmacheva, šéfkuchařka a majitelka kulinářského studia Gastrogarage, Smolensk:

Mezi mnoha způsoby, jak připravit brusinky, chci mluvit o tom, jak vařit brusinkový roroerda. Název tohoto pokrmu je přeložen ze švédštiny jako syrové míchané brusinky. K jeho vytvoření stačí nasypat čerstvé nebo mražené brusinky do mísy, přidat cukr a zamíchat. Poté je nejlepší nechat bobule přes noc v lednici, aby se cukr úplně rozpustil.

Poměr bobulí a cukru závisí na tom, jak moc máte rádi sladké. Ráda používám asi 2 díly brusinek na 1 díl cukru (objemově). S tímto poměrem pokrm vytváří lehce nakyslou chuť s příjemnou kyselostí. Jako bonus dostanete šťávu z bobulí. Lze použít na sirup nebo koktejl.

Syrové míchané brusinky – zakryté a na chladném místě – skladujeme 5-6 dní. Ve Švédsku se toto bobule podává s masovými kuličkami (z telecího, vepřového nebo směsi, dokonce i z losa), bramborovou kaší a zelený hrášek. Toto jídlo má mnoho lidí také rádo – už jsem ho mnohokrát testoval.

Brusinky (také známé jako medvědice) jsou malé červené bobule, které chutnají podobně jako brusinky, ale nejsou tak kyselé.

Brusinky jsou široce používány v medicíně založené na důkazech pro svou nutriční hodnotu a potenciální zdravotní přínosy, jako je kontrola hmotnosti a zdraví srdce, zlepšená funkce střev a zraku a prevence aterosklerózy a zhoubných nádorů.

Proč je to užitečné – 7 faktů

Níže je 7 hlavních zdravotních přínosů brusinek, které jsou vědecky potvrzeny.

1. Obsahuje mnoho cenných látek

lingonberry

Brusinky jsou nízkokalorické bobule (asi 46 kalorií na 100 gramů), které obsahují následující vitamíny a minerály na 100 gramů:

Název látky Procento doporučené denní hodnoty
vitamín C 17%
vitamín E 7%
vitamín PP 2%
vitamín A. 1%
vitamín B2 1%
draslíku 4%
manganu 139%
vápníku 3%
železo 2%
fosfor 2%
hořčíku 2%
READ
Kdo jí bource morušového?

Brusinky obsahují také řadu anthokyanů a flavonoidů, z nichž hlavní je kvercetin. Má silnou antioxidační aktivitu.

Brusinky jsou bohaté na biologicky aktivní látky, které jsou důležité pro normální fungování lidského těla.

2. Antioxidační působení

Brusinky mají unikátní kombinaci antioxidačních látek.

Bobule jsou bohaté na vitamíny E a C, antokyany a flavonoidy, což jsou cenné antioxidanty.

Vědci tvrdí, že výše popsané látky chrání buňky těla před oxidačním stresem a účinky volných radikálů, inhibují chronické záněty a zabraňují rozvoji nejnebezpečnějších onemocnění z kardiovaskulárního a endokrinního systému a také zhoubných nádorů.

100 gramů bobulí navíc obsahuje více než 1 denní příjem manganu – minerálu, který podporuje práci jednoho z nejdůležitějších antioxidačních enzymů – superoxiddismutázy.

Brusinky obsahují řadu látek s antioxidační aktivitou, které snižují riziko rakoviny, stejně jako onemocnění srdce a cév, endokrinního systému.

3. Pomoc při hubnutí

Brusinky nejsou pouze nízkokalorickým produktem. Má také řadu léčivých vlastností, které přispívají ke snížení hmotnosti.

Ve studiích provedených pod vedením švédských vědců bylo zjištěno, že zařazení brusinek do jídelníčku přispívá k výraznému úbytku hmotnosti. Účinek je spojen s odbouráváním tukové tkáně za účelem získání energie.

Brusinky ovlivňují i ​​složení střevní mikroflóry. Zvyšuje počet prospěšných mikroorganismů, což normalizuje trávicí systém a podporuje efektivnější vstřebávání živin, zabraňuje jejich nadměrnému vstřebávání.

Polští odborníci zjistili, že bobule mají schopnost inhibovat práci enzymů odpovědných za rozklad a absorpci tuků ze střevního lumen.

4. Prevence aterosklerózy

Brusinky jsou významným zdrojem vlákniny a polyfenolů, jejichž přítomnost ve stravě je spojena s nízkým výskytem kardiovaskulárních patologií.

Pokusy na zvířatech ukazují, že brusinky díky normalizaci lipidového profilu zabraňují aterosklerotickému poškození stěn tepen a poskytují spolehlivou prevenci takových onemocnění, jako je ischemická choroba srdeční, infarkt myokardu, mrtvice, chronická mozková ischemie.

Podle švédských vědců pravidelný příjem brusinek i s přebytečným tukem (až 20 % denní stravy) způsobil po 30 měsících pokles koncentrace cholesterolu v krvi o 3 %.

Brusinky snižují hladinu cholesterolu a předcházejí patologiím spojeným s aterosklerózou.

5. Přínosy pro děti a těhotné ženy

Brusinky jsou zásobárnou antioxidantů, vitamínů a minerálů, které jsou životně důležité pro harmonický vývoj všech orgánových systémů v dětském těle. Má následující účinky:

  1. Zajišťuje správnou činnost trávicí soustavy (od prvních měsíců života dítěte). To je nesmírně důležité pro získávání biologicky aktivních látek z potravy.
  2. Normalizuje práci všech enzymatických systémů.
  3. Podporuje vylučování solí těžkých kovů močovým systémem a trávicím traktem, které by se mohly do těla dostat s nekvalitní potravou nebo z okolního vzduchu. . V důsledku toho jsou onemocnění dýchacích cest a dětské infekce méně časté.

Doporučuje se zavést brusinky do stravy dítěte od 12 měsíců. První dávka je 1-2 bobule, poté se dávka postupně (během 2-4 měsíců) zvyšuje až na 50-70 gramů denně.

READ
Je možné chovat ibišek v domě?

Brusinky se doporučují i ​​těhotným ženám. Zlepšuje toleranci fyzického a emočního stresu, zabraňuje rozvoji deprese, která je v raném těhotenství extrémně častá. Bobule také obsahují vitamín E a mangan, které zajišťují přiměřenou tvorbu všech orgánů plodu.

Brusinky obsahují řadu cenných látek nezbytných pro správný růst a vývoj dítěte, zachování zdraví všech orgánů. Také bobule zlepšuje průběh těhotenství.

6. Prevence onemocnění orgánů zraku

Italští vědci tvrdí, že brusinky jsou schopny chránit sítnici před vystavením ultrafialovému záření, stejně jako před modrým světlem přicházejícím z obrazovek smartphonů, monitorů, informačních tabulí.

A je známo, že tyto faktory aktivují mechanismy volných radikálů a zvyšují riziko vzniku šedého zákalu a rakoviny.

Podobné údaje byly získány v dílech japonských specialistů.

Použití brusinek pomáhá chránit zrakové orgány před obvyklými zdroji ultrafialového záření a modrého světla.

7. Protirakovinný účinek

Strava bohatá na ovoce, zeleninu a bobule snižuje riziko maligní přeměny tělesných tkání.

Při pokusech na myších, prováděných pod kontrolou vědců z Finska, bylo zjištěno, že bobule snižují pravděpodobnost rakoviny o 30 %.

Stejně důležité je poznamenat, že byla prokázána přímá účinnost brusinek proti rakovině následujících orgánů:

  • mléčné žlázy;
  • tlusté střevo;
  • konečník;
  • Čípek.

Škody a kontraindikace

Přestože jsou brusinky pro většinu lidí bezpečné, mají kontraindikace a v některých situacích mohou našemu tělu uškodit. Mezi vedlejší účinky patří:

  1. Alergické reakce. Jsou poměrně vzácné, ale vyznačují se těžkým průběhem a systémovou povahou (anafylaktický šok, Quinckeho edém).
  2. hepatotoxický účinek. Bobule je schopna akumulovat řadu látek, které mají toxický účinek na játra. Sběr bobulí se doporučuje v ekologicky čistých oblastech.
  3. Dyspeptické poruchy. Pozorováno při nadměrném používání brusinek. Obvykle se projevuje ve formě zvracení, průjmu, nadýmání.

Přijímací pravidla

Nejužitečnější způsob použití brusinek je čerstvý.

Doporučuje se jíst ne více než 250-400 gramů bobulí denně.

Neexistují žádné kontraindikace týkající se užívání brusinek ráno na lačný žaludek.

Před spaním byste měli omezit příjem kvůli možnosti přetížení trávicího systému a vzniku problémů se spánkem.

Na základě brusinek můžete vařit spoustu jídel: jogurty, smoothies, koktejly, sirupy, ale i džusy, ovocné nápoje, čaje a kompoty. Bobule se hodí k medu a mléčným výrobkům.

Listy, květy a větve brusinek se používají k výrobě léčivých čajů, odvarů a tinktur.

Polotóny pro zimu

Existuje několik způsobů, jak zvýšit trvanlivost brusinek. Mezi hlavní patří:

  1. Zmrazit. Zmrazené brusinky si uchovávají maximum vitamínů a antioxidačních látek, proto jsou nejužitečnější.
  2. Sušení V sušených brusinkách se obsah vlákniny a sacharidů několikrát zvyšuje. Nemusí být bezpečné pro obézní a diabetiky.
  3. Varianty s přebytkem cukru. V džemu, stejně jako v brusinkách rozmačkaných s cukrem, je extrémně vysoký obsah jednoduchých sacharidů. Ale přítomnost cenných látek je snížena asi o 40-60%. Takové pokrmy byste měli odmítnout lidem s nadváhou nebo glykemickým profilem.

Existuje mnoho způsobů, jak zvýšit trvanlivost bobulí. Nejvýhodnější je zmrazení.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: