Je možné jíst dýni každý den?

Dýně je malá spíž multivitamínů. Tato krásná světlá zelenina je nepostradatelným produktem ve stravě starších lidí, kteří dodržují správnou výživu. V dýni je užitečné všechno: dužina i semena. Ve skutečnosti se jedná o XNUMX% bezodpadový produkt.

Dnes je známo asi 20 odrůd dýně. Odrůdy se vyznačují rozmanitostí chuti, barvy, velikosti a tvaru.

Historie dýně v Rusku

Dýně jedí lidé z různých zemí. V některých je nazývána královnou zeleniny. Indiánské kmeny Ameriky považovaly dýni za oko Kosmu, spojující člověka s celým vesmírem. A Britové věřili, že když na Velký pátek zasejete dýňová semínka, může z nich vyrůst dub.

Dýně se na naše stoly dostala již v 19. století ze Střední Ameriky. Byl přinesen spolu s bramborami a tabákem. V těch dobách bylo cukroví na stole vzácností a kousek pečené dýně byl opravdovou lahůdkou.

Výhody dýně pro starší lidi

Dýně je jedinečná zelenina. Dá se jíst syrové, smažené nebo pečené. Bez ohledu na způsob přípravy si zachovává všechny vitamíny a minerály, kterých je obrovské množství.

Pro staršího člověka je dýně skutečnou lékárnou.

  • Draslík zachová svalovou sílu starších lidí. Starším lidem přítomnost draslíku ve stravě pomůže udržet svalovou hmotu. Je to velmi důležité. Po 65. roce věku totiž začínají starší lidé ztrácet svalovou hmotu, zhruba 2 kg každých 10 let. Nedostatek svalové hmoty vede k slabosti, což má za následek pády a zranění. Jídelníček staršího člověka by měl obsahovat příjem 4.7 gramu draslíku denně. Hlídejte si ale příjem soli, její velké množství snižuje hladinu draslíku v těle. Draslík také pomáhá posilovat stěny cév, zlepšuje srdeční činnost.
  • Železo, na které je dýně bohatá, zlepší stav staršího člověka trpícího chudokrevností. Železo je přítomno jak v dužině, tak v semenech této zeleniny. Jedna nebo dvě hrsti dýňových semínek dodají tělu denní dávku tohoto stopového prvku. Železo také dokonale posiluje imunitní systém, který je nezbytný pro oslabené tělo starší osoby během mimo sezónu k boji proti sezónním onemocněním ARVI.
  • Zinek. Tento vzácný stopový prvek se v dostatečném množství nachází v dýňových semínkách. S věkem hladina zinku v těle klesá. Starší lidé se často potýkají s problémy, jako jsou závratě, ztráta sluchu, křehkost kapilár kůže – všechny tyto příznaky jsou spojeny s nedostatkem zinku v těle. Proto přítomnost dýně ve stravě starší osoby vede k nasycení těla tímto užitečným, nenahraditelným stopovým prvkem. Bylo prokázáno, že přítomnost zinku v těle starších lidí zlepšuje paměť a koncentraci. Zinek zlepšuje mozkovou činnost.
  • Dýňová semínka jsou velmi užitečná pro starší muže ke snížení rizika adenomu prostaty. Jedna hrst semínek denně uleví od příznaků nemoci.
  • Vitamin A obsažený v dýni zabraňuje zhoršování zraku ve stáří.
  • Díky vysokému obsahu vitamínu A nebo retinolu a beta-keratinu je dýně nepostradatelná ve stravě starších lidí v prevenci rakoviny. Je třeba si uvědomit, že vitamín A se lépe vstřebává v kombinaci s rostlinnými a živočišnými oleji. Pokud tedy připravujete dýňovou kaši nebo bramborovou kaši, olej tam určitě přidejte.
  • Vitamin T. Málokdo slyšel o vitaminu T. Tento málo prozkoumaný vitamin je kombinací DNA, vitaminu B12 a B9 (kyselina listová). Zabraňuje usazování tuků v lidském těle, podporuje lepší trávení potravy, snižuje hladinu cholesterolu. Proto se dýně doporučuje obézním lidem, protože nadváha ve stáří je zátěží pro všechny orgány těla, dušnost, nedokrvení, riziko kardiovaskulárních onemocnění, ateroskleróza, cukrovka, křečové žíly. Pro starší lidi se dýně doporučuje jako příloha k tučným masitým pokrmům z jehněčího a vepřového masa.
  • Vitamin E. Dýně s obsahem vitaminu E je vynikajícím produktem mládí a dlouhověkosti. Vitamin E totiž zpomaluje proces stárnutí na buněčné úrovni. Vitamin pomáhá snižovat riziko trombózy, posiluje imunitní a endokrinní systém staršího organismu, normalizuje hormonální hladinu v menopauze, snižuje riziko šedého zákalu a zlepšuje stav pokožky.
  • Dýně je bohatá na vlákninu. Starší lidé často trpí dysfunkcí střev. Dýně je všelékem na střevní strusku a působí na tělo jako „kartáč“. Při pravidelném používání dýňové buničiny se normalizuje funkce střev, což vám umožní vyhnout se mnoha problémům a nemocem.
  • Dýně je zdrojem pektinu. Díky tomu vám použití dýně umožňuje odstranit „špatný“ cholesterol a radionuklidy.
  • Vzhledem k tomu, že dýně dokonale odstraňuje toxiny a soli z těla, doporučuje se jíst starším lidem trpícím dnou a revmatismem. A čerstvě vymačkaná dýňová šťáva pomůže s cholelitiázou, kolitidou.
READ
Kdy kvetou Lakfiol?

Dýňová jídla

Starším lidem, kteří se starají o své zdraví, se doporučuje konzumovat dýni denně. Je užitečné v jakékoli formě: syrové, smažené, pečené, ve formě salátů, polévek, druhých chodů. Je velmi užitečná pro chuť na sladké jako náhrada škodlivých sladkostí. Užitečná je také dýňová šťáva.

Dýňový salát s čerstvou okurkou

Tento lehký dietní salát osloví lidi, kteří ocení zajímavé kombinace sladkého a slaného.

– syrová dýně – 200 gr.;

– čerstvá okurka – 2 ks;

– vařené vejce – 1 ks;

– zelená cibule – 20 gr.;

– majonéza – 2 polévkové lžíce;

– sůl, pepř podle chuti.

Dýni oloupeme, nastrouháme na hrubém struhadle, lepší bude, když si dýni nastrouháme na struhadle na mrkev v korejštině. Okurka nakrájená na proužky. Vařená vejce nakrájená na kostičky. Nakrájejte zelenou cibuli. Všechny ingredience spojíme. Osolíme, opepříme, dochutíme majonézou. Servírování krásně podáváme přes kulinářský kroužek.

Dýňová polévka s květákem a smetanovým sýrem

Tuto zářivou podzimní polévku lze připravit jak s kuřecím vývarem, tak se zeleninovým vývarem.

– brambory – 200 g

– Bulharský pepř – 100 g

– smetanový sýr – 50 g

– česnek – 2-3 stroužky

– čerstvá petržel – 2-3 snítky

– mletý černý pepř – podle chuti

– rostlinný olej – na smažení

Jemně nakrájenou cibuli osmahněte na rostlinném oleji, dokud nebude průhledná na středním ohni, osolte, opepřete, přidejte rozdrcené stroužky česneku k cibuli v pánvi. K cibuli přidejte mrkev nastrouhanou na hrubém struhadle, nakrájenou papriku, smažte 5-7 minut. V tuto chvíli do vařené vody nebo kuřecího vývaru vložíme brambory, dýni nakrájenou na stejné kostičky a květák rozebraný na květenství. Vařte na středním plameni do měkka, asi 10 minut. Hotovou orestovanou zeleninu rozložíme do hrnce, podle chuti osolíme. Do polévky přidejte smetanový sýr a míchejte, dokud se důkladně nespojí. Usínejte zelení. Podzimní lehká polévka je hotová.

S dýní lze připravit mnoho chutných a zdravých pokrmů. Jen je potřeba přidat trochu fantazie. Například starší lidé s nadváhou mohou brambory v pokrmech nahradit dýní. Místo sladkých náplní přidejte do koláčů nastrouhanou nebo nakrájenou dýni. A není třeba přidávat cukr. Můžete dělat slané náplně – dýně se hodí do soli a pepře.

READ
Kdy si můžete uříznout weigelu?

Zapečené dýňové pyré na zimu

Zkuste si připravit dýni na zimu, aby kousek jasného zářijového dne ozdobil šedé zimní dny. A na toto pyré vám stačí jediná surovina – dýně.

Vezměte dýni libovolné velikosti, oloupejte, nakrájejte na kostky. Mimochodem? semena nikdy nevyhazujte. Mají obrovskou zásobu vitamínů a minerálů nezbytných pro starší a starší lidi. Opláchněte semena a nasypte na paletu. Poté, po upečení dýně v troubě, vložte plech do vyhřáté trouby a nechte den sušit při teplotě 30 °C s otevřenými dvířky.

Vraťme se k výrobě pyré. Oloupanou a na kostičky nakrájenou dýni vložíme do žáruvzdorné formy a přikryjeme dvěma vrstvami alobalu. Formu vložíme do trouby předehřáté na 200 °C na 1 hodinu. Po hodině zkontrolujeme připravenost dýně, pokud je měkká, vyjmeme z trouby, ochladíme. Je zde jedna nuance. Pokud po hodině vaření dýně pustila šťávu, opatrně ji slijte z formy, odstraňte fólii a dýni ještě 15 minut sušte.

Hotovou dýni vyjmeme, přendáme do mísy mixéru a rozšleháme, až do konzistence bramborové kaše. Vše je připraveno. Bez jakýchkoliv nečistot a přísad se ukázalo nádherné sametové pyré. Rozložíme do sterilizovaných sklenic a na zimu uzavřeme.

Toto nádherné univerzální dýňové pyré lze přidat do cereálií, polévek, koláčů. Podáváme s palačinkami a palačinkami.

Co může být nebezpečná dýně pro starší lidi

Stejně jako většina potravin může dýně při nadměrné konzumaci poškodit starší lidi trpící chronickými nemocemi. Tato zelenina by se neměla konzumovat, když:

  • exacerbace peptického vředu;
  • exacerbace onemocnění duodena;
  • podrážděný žaludek nebo střeva;
  • vysoká kyselost;
  • hypotenze;
  • potravinové alergie na dýňové produkty;
  • s opatrností při cukrovce.

Jezte pestře, s chutí a hlavně ku prospěchu vašeho těla.

Dýně je na podzim jedinečný a cenově nejdostupnější produkt. To se odkazuje na “falešné bobule” jako meloun nebo meloun. A chemické složení je bližší ovoci než zelenině. Proč by měla být dýně zařazována do pokrmů častěji?

Natalya Denisová, odbornice na výživu z Federálního výzkumného centra pro výživu a biotechnologie, kandidátka lékařských věd, jmenovala deset důvodů, proč se naučit vařit dýni.

1. Velmi vysoký obsah provitaminu A, neboli betakarotenu. Oranžová barva dužiny je způsobena právě její přítomností. Betakaroten je prekurzorem vitaminu A. V našem těle se betakaroten přeměňuje na vitamin A. Jeho hlavní výhodou jsou jeho silné antioxidační vlastnosti. Díky nim vitamín A chrání naše buňky před různými škodlivými vnějšími vlivy. Včetně z různých onemocnění – kardiovaskulární, onkologické a další, a také zlepšuje stav kůže, sliznic. Vitamin A je potřebný k udržení vidění za šera. Kromě toho dobře stimuluje imunitní systém, zejména antivirový.

READ
Jaká je veverčí četa?

2. Vitamíny skupiny B, C, K, PP. Například vitamíny skupiny B pomáhají zmírnit stres a únavu. Vitamin C opět pomáhá posilovat imunitní systém, napomáhá hojení ran na kůži atd.

3. Přítomnost vitaminu “mládí”. Zejména hodně vitamínu E v dýňových semínkách. Je také, stejně jako beta-karoten, silným antioxidantem. Velmi dobře chrání buněčnou membránu před destruktivním působením různých škodlivých oxidačních faktorů.

4. Polynenasycené mastné kyseliny, zejména třída omega-6, v dýňových semenech. Jsou to velmi užitečné mastné kyseliny, které stimulují metabolismus tuků, snižují hladinu “špatného” cholesterolu, posilují krevní cévy a zabraňují tvorbě aterosklerotických plátů na nich.

5. Hodně draslíku v dužině dýně. Draslík pomáhá zbavit se přebytečné tekutiny v těle. Odstraňuje vodu, čímž odstraňuje otoky a snižuje krevní tlak. Proto pro lidi, kteří trpí kardiovaskulárními chorobami, zejména vysokým krevním tlakem, je dýně velmi užitečná.

6. Kombinace železa a mědi nám umožňuje považovat dýni za produkt, který pomáhá při sníženém hemoglobinu, anémii z nedostatku železa. Vysoký obsah hořčíku navíc pomáhá zvládat deprese, nespavost a celkově prospívá činnosti nervové soustavy.

7. Dýňová semínka jsou lídrem v obsahu zinku mezi všemi rostlinnými semeny. Zinek příznivě působí na imunitní systém. Závisí na tom stav naší pokožky, zejména hojení ran, řezů. Zinek je pro muže velmi potřebný, protože je to právě látka, která stimuluje spermatogenezi.

8. Bohaté na lutein. Je nezbytný pro fungování zrakového nervu a dalších mozkových struktur. Proto pro lidi se slabým zrakem bude dýně také užitečným zdrojem tohoto antioxidantu.

9. Vhodné pro dietní výživu a není kontraindikováno pro diabetiky, i přes vysoký obsah jednoduchých sacharidů (cukrů) – asi 4,5 gramů na 100 g. Mono- a disacharidy jsou kompenzovány dietní vlákninou – asi 2 gramy na 100 g. dýně ano nezpůsobí prudké zvýšení hladiny glukózy v krvi. Ze stejného důvodu – přítomnost velkého množství dietní vlákniny – dýně stimuluje motilitu trávicího traktu a je prevencí zácpy, což je důležité například pro seniory.

10. Umožňuje snížit množství cukru ve vašich jídlech. Vzhledem k tomu, že sto gramů dýně obsahuje téměř lžičku cukru, lze ji přidat do cereálií a pečiva místo běžného cukru (nebo jeho množství v receptu snížit). Navíc takový kastrol nebo kaše s dýní budou okamžitě zdravější díky obohacení o vitamíny, minerály a vlákninu.

READ
Jaký polykarbonátový skleník si vybrat?

Jaký je nejlepší způsob vaření dýně?

Pečeme nebo dusíme. Betakaroten ze syrové dýně je pro nás téměř nestravitelný. A pokud je podroben mírné tepelné úpravě, výrazně se zvyšuje dostupnost beta-karotenu. Trávení syrové dýně může být obtížné, zejména pro lidi, kteří trpí onemocněními trávicího systému, jako je pankreatitida, kolitida nebo starší lidé.

Přidejte trochu másla nebo mléka. Například při výrobě mléčné kaše zapečte s trochou másla nebo povařte v mléce, aby veškerý betakaroten obsažený v dýni přinesl maximální užitek.

Syrovou dýni lze použít k přípravě salátů nebo smoothies. V tomto případě je také žádoucí přidat do něj kapku másla, mléka, zakysané smetany nebo jiného produktu obsahujícího tuk.

Dýně lze přidat do pečení místo části mouky a cukru, a tím snížit obsah kalorií v produktu a zlepšit jeho vitamínové a minerální složení.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: