Je možné pít zázvorový čaj, pokud máte vysoký krevní tlak?

Kuzmina Věra Valerievna

Vysoký krevní tlak je patologie, která se vyskytuje u třetiny populace ve věku 16-34 let. Hypertenze, i v mírné formě, znamená narušení činnosti kardiovaskulárního systému, způsobuje předčasné stárnutí a zhoršenou cerebrální cirkulaci, což prokázaly studie kalifornských vědců.

Moderní léčba hypertenze spočívá v užívání léků, které blokují receptory angiotenzinu, uvolňují cévy, což má za následek snížení krevního tlaku. Neustálé užívání těchto léků však přispívá k výskytu onkologických nádorů a způsobuje řadu závažných patologií v těle.

Produkty snižující tlak

Pravidelná konzumace potravin, které posilují srdeční sval, cévní stěny a normalizují krevní tlak, může nejen zmírnit stav pacienta při záchvatu hypertenze, ale také snížit množství užívaných léků.

Zelený čaj. Vliv zeleného čaje na zvýšení či snížení krevního tlaku je poměrně kontroverzní záležitost. Je však již prokázáno, že pití zeleného čaje snižuje krevní tlak! U hypotenzních pacientů je kontraindikován! Japonští vědci navíc experimentálně dokázali, že zelený čaj v budoucnu snižuje krevní tlak! Experiment trval několik měsíců a výsledkem byl pokles tlaku u hypertoniků o 5–10 %. (čtěte více: Výhody a poškození zeleného čaje)

Citrón. Citrony obsahují draslík, který pomáhá regulovat tělesné tekutiny přítomné v těle, a hořčík obsažený v citronech pomáhá uvolnit tepny. Přítomnost flavonoidů v citronech přispívá ke zdraví cév. Složení citronové šťávy na účinek na tělo připomíná některé antihypertenziva. Mají tlumivý účinek na produkci angiotenzinu ledvinami, hormonu, který může zvýšit krevní tlak stažením cév. Při užívání citronu pamatujte na smysl pro proporce, abyste nepoškodili žaludek.

Chokeberry. Arónie má látky, které dokážou aktivně rozšiřovat kapiláry a cévy. Příznivý účinek aronie na hypertenzi byl experimentálně prokázán, jinými slovy na snížení krevního tlaku. Pro léčebné účely můžete jíst pět kusů bobulí denně. Ovocná šťáva by se měla užívat 1-2 polévkové lžíce 3x denně 20 minut před jídlem. Vývar z bobulí se připravuje v poměru 1 polévková lžíce na 200 gramů vody. Vařte ne déle než minutu, trvejte na hodině. Pijte čtvrt nebo půl sklenice 3x denně 20 minut před jídlem.

Zrzavý. Zázvor má spoustu pozitivních vlastností, ale jak ovlivňuje krevní tlak? Zázvorový oddenek, který se dostává do trávicího traktu, ředí krev a uvolňuje svaly, které obklopují cévy. Proto se krevní tlak sníží. (zajímavost: Zázvor s citronem a medem – recept na zdraví). Za zmínku stojí, že zázvor může zesílit účinek léků, takže není nutné kombinovat užívání zázvoru s užíváním léků snižujících krevní tlak, ale ještě lepší je poradit se s lékařem. (Viz také: seznam potravin na ředění krve)

READ
Mohu druhý den jíst nakládané houby?

Kalina. Kalina snižuje krevní tlak, působí močopudně, odstraňuje přebytečnou tekutinu z těla. Díky v něm obsaženým antioxidantům, flavonoidům a vitamínu C je zotavení z infekčních onemocnění rychlé. Vitamín K zastavuje krvácení a nadbytek cholesterolu ovlivňují polynenasycené mastné kyseliny. Fenolkarboxylová kyselina podporuje dezinfekci trávicích orgánů a hojení ran. Při léčbě vysokého krevního tlaku můžete použít jak čerstvé bobule, tak sušené.

Brusinka. Brusinka je jedlá léčivá bobule, která je dlouholetým lidským pomocníkem v boji proti horečce, kurdějím a bolestem hlavy. Jeho bobule umožňují lepší práci střev a žaludku a mohou také pomoci se sníženou kyselostí žaludku. V brusinkách je velmi vysoký obsah flavonoidů, látek přispívajících k pevnosti a pružnosti krevních kapilár, vstřebávání vitamínu C. Brusinková šťáva zvyšuje kvantitativní složení antioxidantů a potřebného cholesterolu v těle, které jsou nezbytné pro správnou činnost srdce. práce. Američtí odborníci dokázali, že osm týdnů každodenní konzumace brusinkové šťávy výrazně snižuje krevní tlak! Lidem trpícím poruchami srdce a cévního systému se doporučuje pít brusinkovou šťávu nebo šťávu denně ve třech sklenicích, aby se zvýšil obsah antioxidantů, a tím se snížilo riziko srdečních onemocnění a vzniku zhoubného nádoru. Rus’ byl vždy známý využíváním prospěšných vlastností brusinek, takže je jezte neustále a budete zdraví.

Mandle. Pro zlepšení krevního oběhu, posílení stěn cév a normalizaci tlaku stačí hrst mandlí denně. Musí se však používat správně: nejužitečnější jsou syrové ořechy a mandle, které byly dušené nebo pražené, si uchovávají jen málo nutričních složek. Pokud dáváte přednost španělským mandlím, pak je pravděpodobnější, že si koupíte surový přírodní produkt než jiné odrůdy, protože mandle ze Španělska se obvykle nevaří. Další nuancí správného použití mandlí v potravinách je předmáčení a loupání. Slupka mandlí je bohatá na kyselinu fytovou, která tělu ztěžuje vstřebávání minerálů. Pokud ořechy namočíte na několik hodin do studené vody, slupka se snadno oloupe. Kromě posilujícího účinku na kardiovaskulární systém lze mandle zařadit do jídelníčku lidí s nadváhou – jsou nízkokalorické, přitom obsahují bílkoviny a mononenasycené mastné kyseliny, takže jsou vhodné pro ty, kteří chtějí zhubnout a ti kteří se snaží nabrat svalovou hmotu. Vlašské ořechy mají podobné vlastnosti a mohou také snižovat krevní tlak a stimulovat průtok krve, ale mají vysoký obsah kalorií, takže se zřídka používají jako dietní produkt.

READ
Dá se zhubnout s datlemi?

Kajenský pepř. Pálivý kajenský pepř (alias feferonka) má řadu užitečných vlastností, které byly potvrzeny studiemi amerických vědců. Chilli papričky téměř okamžitě normalizují krevní tlak díky obsahu kapsaicinu. Kapsaicin dodává pepři palčivou chuť a ostrost, má vazodilatační vlastnosti, zvyšuje průtok krve. V důsledku toho se rychlost průchodu krve cévami zvyšuje a zatížení jejich stěn se snižuje a tlak klesá. Pro nápravu stavu člověka s vysokým krevním tlakem se doporučuje vypít roztok lžičky pepře ve sklenici vody s medem a čerstvě vymačkanou šťávou z aloe. Lidé, kteří nejsou zvyklí na pikantní chuť chilli, mohou použít kapsle s kajenským pepřem. Při onemocnění ledvin by měla být červená paprika používána s opatrností, protože může zhoršit stav pacienta.

Kokosová voda. Tekutina získaná z kokosových ořechů – kokosová voda nebo kokosové mléko – je oblíbeným produktem, který má nejen výraznou a příjemnou chuť, ale má také spoustu užitečných vlastností. Jeho nutriční hodnota a vyvážené složení tedy umožňuje používat kokosové mléko jako náhradu kravského mléka ve vegetariánské kuchyni. Draslík, hořčík, vápník a řada vitamínů (pyridoxin, riboflavin, retinol, kyselina pantotenová, thiamin, vitamíny E a C) posilují imunitní systém, pomáhají normalizovat metabolismus a snižují krevní tlak. Kyselina laurová, která se ve velkém množství nachází v kokosové vodě, ačkoli patří mezi nasycené mastné kyseliny, pomáhá zvyšovat „dobrý“ cholesterol v krvi – lipoproteiny s vysokou hustotou – a předchází cévním onemocněním. V důsledku studií bylo zjištěno, že systematické používání kokosového mléka po dobu několika měsíců pomáhá snižovat systolický krevní tlak (pozorováno u 71 % pacientů) a pomáhá normalizovat vysoký diastolický krevní tlak (u 29 % subjektů).

Syrové kakao. Právě ze surového kakaa můžete získat živiny a flavonoidy nezbytné pro boj s projevy hypertenze. Kakao má antistresové vlastnosti, díky nimž je možné nepřímo kontrolovat tlak a zabraňovat jeho nárůstu při neklidu. Za fyziologické projevy stresu jsou zodpovědné speciální hormony, mezi jejich účinky patří zvýšení krevního tlaku. Četné experimenty prokázaly, že kakao pomáhá regulovat hladiny těchto hormonů. Používáním raw kakaa jako doplňku stravy můžete dosáhnout výrazného snížení intenzity a počtu stresových stavů. Flavonoidy v kakau dočasně snižují krevní tlak, čímž chrání cévy před patologiemi spojenými s jeho zvýšením.

Kurkuma. Kurkuma je koření, které se od pradávna používá nejen ke zvýraznění chuti pokrmů, ale také k léčebným účelům. O jeho blahodárných vlastnostech však vědci stále vědí poměrně málo. Kurkumin, jedinečná aktivní složka nacházející se v kořeni této rostliny, je silný protizánětlivý prostředek. Jak víte, zánětlivé reakce jsou jednou z hlavních příčin vysokého krevního tlaku. Kurkumin, který účinně odstraňuje zánět, může výrazně zlepšit fungování kardiovaskulárního systému a zvýšit průtok krve. Kombinace účinné látky různých paprik piperin a kurkuma zvyšuje prokrvení tkání, takže krev je rovnoměrně rozprostřena po celém těle. Kurkumu byste ale neměli kombinovat s feferonkami, protože kapsaicin (látka zodpovědná za její štiplavost) je špatný pro ledviny, což v konečném důsledku neguje příznivé účinky piperinu i kurkumy. V oblíbených receptech se kurkuma objevuje jako osvědčený čistič krve a tato vlastnost přispívá i k léčbě arteriální hypertenze.

READ
Je legální jíst citron z čaje?

Česnek. Česnek, respektive jedinečné silice a mnoho účinných látek v jeho složení, je již dlouho uznáván jako účinný prostředek proti vysokému krevnímu tlaku. Už v roce 2010 vědci z Austrálie prokázali, že pomocí systematického používání česneku u kontrolní skupiny pacientů s arteriální hypertenzí došlo ke zlepšení krevního tlaku, hladiny cholesterolu v krvi a ESR. Vzhledem k tomu, že česnek je jedním z cenově nejdostupnějších léků na hypertenzi, nelze jeho význam pro mnoho lidí s predispozicí k vysokému krevnímu tlaku přeceňovat. A pro ty, kteří česnek nepoužívají pro jeho silný a přetrvávající zápach, lze doporučit česnek v kapslích, které se rozpouštějí ve střevech.

Další potraviny, které snižují krevní tlak

Produkty z tohoto seznamu při pravidelném používání také pomáhají snižovat krevní tlak díky hořčíku, draslíku a dalším minerálům v jejich složení.

Vzhledem k tomu, že tyto produkty jsou dostupnější a všestrannější v akci, není obtížné je zařadit do stravy a výsledek v podobě normálního krevního tlaku bude stabilnější:

Odstředěné mléko. Vysoce kvalitní mléko s nízkým obsahem tuku přispívá k normalizaci tlaku. Aby bylo dosaženo požadovaného účinku, musí být konzumován každý den. Výsledkem výzkumu amerických vědců bylo zjištěno, že vápník v kombinaci s kalciferolem (vitamín D) při pravidelném užívání snižuje krevní tlak o 3-10 %.Tato čísla se nezdají být tak významná, ale v praxi to snižuje riziko vzniku onemocnění kardiovaskulárního systému asi o 15 % . Odtučněné mléko slušné kvality samozřejmě není snadné sehnat a domácí produkty jsou vždy mnohem tučnější. Proto použití mléka jako přípravku na snížení krevního tlaku vzbuzuje určité pochybnosti.

Špenát. Špenát obsahuje komplex vitamínů, elektrolytických minerálů (vápník, hořčík a sodík) a bílkovin, jejichž obsah je na druhém místě po fazolích a hrachu. Všechny tyto látky pomáhají posilovat cévní stěny a normalizovat hladinu tlaku. Listy špenátu jsou bohaté na vlákninu, která přispívá k samočištění organismu a prevenci gastrointestinálních onemocnění. Špenát má nízký obsah kalorií – pouhých 22 kalorií na 100 gramů – z něj dělá vynikající dietní produkt. Pro prevenci kardiovaskulárních onemocnění a pro snížení krevního tlaku lze listy a semena špenátu používat jako potravinu. Z listů se připravují saláty, kastrolky, omáčky a sendvič se sypou semínky, aby se zvýšila jeho nutriční hodnota (více čtěte v článku: užitečné vlastnosti a využití špenátu).

READ
Je možné stříhat Fieldfare?

Nesolená slunečnicová semínka. Nedostatek hořčíku může způsobit poruchy krevního tlaku a jedním z nejlepších přírodních zdrojů tohoto minerálu jsou slunečnicová semínka. Je třeba je konzumovat syrové a nesolené, pro prevenci hypertenze stačí čtvrt šálku semínek denně. Vzhledem k vysokému obsahu tuku ve slunečnicových semínkách se nedoporučují lidem se zánětlivými onemocněními žlučníku a také těm, kteří drží redukční dietu. Použití solených semen má opačný účinek – zvýšený obsah sodíku vyvolává záchvat hypertenze.

Fazole Fazole jsou bohaté na složení a vysokou nutriční hodnotu, obsahují draslík, hořčík, které pomáhají normalizovat krevní tlak, dietní vlákninu a pektiny, dále kyselinu listovou, niacin a vitamín E. Zvýšený obsah železa ve fazolích stimuluje krvetvorbu. Jedí bílé, černé, červené, tmavě modré fazole, stejně jako odrůdy lima a pinto. Je dobré jak ve formě samostatného jídla (fazole se vaří, přes noc namočí a podávají jako kaše), tak jako součást rajčatové polévky, omáčky, salátu.

Pečené bílé brambory. Brambory obsahují hodně draslíku a hořčíku, což umožňuje udržovat rovnováhu draslíku a sodíku v těle. Při běžném příjmu draslíku z potravy zůstává hladina sodíku stabilní, což umožňuje v těle realizovat mnoho procesů počínaje buněčným transportem, konče odstraněním přebytečných tekutin, udržováním metabolismu tkání v srdečním svalu. Nedostatek draslíku způsobuje zvýšení hladiny sodíku, což může způsobit infarkt a zvýšení krevního tlaku. Nejlepší je jíst brambory v pečené formě – tak se v ní lépe ukládají živiny a obsah kalorií v takovém pokrmu je pouze 80 kcal oproti 200-300 kcal smažených brambor.

Banány. Dalším oblíbeným produktem na snížení krevního tlaku je banán. Toto ovoce je ideální ke svačině i jako doplněk ke snídani, protože obsahuje nejen minerály nezbytné pro normální činnost kardiovaskulárního systému, ale také bohaté na bílkoviny, které zajistí rychlé zasycení. Aminokyselina tryptofan v banánu se v těle používá k syntéze serotoninu, hormonu, který je zodpovědný za dobrou náladu. Banány používají samotné, jako součást dezertů a ovocných salátů, přidávají se do ovesných vloček, jogurtů.

Sójové boby. Příznivé vlastnosti sójových bobů pro normalizaci krevního tlaku poskytují draslík, hořčík a peptidy v jejich složení. Sójové boby se konzumují syrové, loupané. Zmrazené fazole se předem rozmrazují vařící vodou. Černá sója je zvláště užitečná pro normalizaci krevního tlaku. Studie vědců z Koreje ukazují, že když byly černé sójové boby konzumovány denně po dobu osmi týdnů, systolický tlak subjektů se snížil o 9,7 bodu. Sója navíc zvyšuje odolnost organismu vůči oxidativnímu stresu, což znamená, že zabraňuje vzniku onkologických nádorů.

READ
Jakou teplotu vydrží sazenice papriky ve skleníku?

Černá čokoláda. Jako doplňkový produkt k normalizaci krevního tlaku můžete do stravy zařadit malé množství čokolády – 1-2 čtverečky z celé tyčinky. Příznivé vlastnosti čokolády se vysvětlují zvýšeným obsahem kakaa, jehož prospěšné vlastnosti jsou zvažovány v seznamu základních produktů, které snižují krevní tlak.

Journal of the American Medical Association zveřejnil studii, podle které se po 18 týdnech konzumace čokolády tlak ustálí v normálním rozmezí. Hlavním problémem čokolády je však její vysoký obsah kalorií – podle stejné studie můžete konzumovat ne více než 30 kcal denně, a to je pouze 5-6 gramů produktu. Jinak hrozí přibírání na váze a zhoršení průběhu hypertenze. Abyste předešli vysokému krevnímu tlaku, vybírejte odrůdy hořké čokolády s obsahem kakaa alespoň 70 %.

Pravidelné užívání výše uvedených přípravků nenahrazuje léky u těžké hypertenze, ale pomáhá snižovat tlak a umožňuje snížit dávkování léků a zlepšit pohodu pacienta.

Mohu pít kávu s vysokým krevním tlakem?

Kolem kávy se vytvořila spousta mýtů, jedním z nich je zvýšení krevního tlaku po vypití šálku kávy. Ve skutečnosti nápoj zvyšuje tlak člověka na normální v případě jeho sníženého stavu. Pokud je tlak normální, tak pitím kávy si ho člověk téměř nikdy nezvýší. Hypertonikům se doporučuje nepít kávu jen proto, že udrží, a nezvyšuje, jak se běžně soudí, vysoký krevní tlak.

Varování! Informace slouží pouze pro informační účely a nelze je použít pro vlastní diagnostiku a léčbu. Vždy se poraďte s odborným lékařem!

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: