Kdy byste neměli jíst datle?

Lahodné plody se nejčastěji prodávají sušené. Výhody a poškození datlí pro lidské tělo jsou určeny jejich chemickým složením.

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

Složení a kalorie

Ovoce, užitečné pro lidské tělo, obsahuje spoustu vitamínů a minerálů. Nutriční, biochemické a energetické hodnoty určují vlastnosti, přínosy a poškození datlí pro člověka.

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

Výživová hodnota datlí (100 g):

  • bílkoviny – 2,5 g;
  • tuky – 0,5 g;
  • sacharidy – 69,2 g;
  • dietní vláknina – 6 g;
  • obsah kalorií – 292 kcal.

Jaké vitamíny obsahují datle:

  • skupina B: Bl, B1, B2, B3, B5, B6;
  • C;
  • E;
  • H;
  • K;
  • PP.

Minerální makro- a mikroprvky:

  • draslík;
  • vápník;
  • křemík;
  • magnesium;
  • fosfor;
  • železo;
  • kobalt;
  • manganu;
  • měď;
  • selen;
  • chróm;
  • zinek.

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

V závislosti na odrůdě ovoce se biochemické složení může značně lišit.

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

Jaké jsou výhody sušených datlí?

Sušené ovoce má mnohem vyšší koncentraci prospěšných živin než čerstvé. Vzhledem k jejich dlouhé trvanlivosti lze datle konzumovat pro zlepšení vaší pohody po celý rok.

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

Jaké jsou výhody rande pro ženy a muže:

  1. Bohaté složení vitamínů a minerálů posiluje imunitní systém.
  2. Pravidelná konzumace datlí posiluje nervový, kardiovaskulární a trávicí systém.
  3. Jejich protirakovinná aktivita je dána vysokým obsahem antioxidantů.
  4. Datle se zavádějí do stravy pro giardiázu a amebiázu, aby se zvýšila účinnost hlavní léčby.
  5. Zlepšení zraku, zmírnění únavy očí.
  6. Normalizace krevního tlaku.
  7. Zlepšení stavu pokožky, vlasů, nehtů.
  8. Plody mají také regenerační, tonizující, expektorační, spalující tuky a dezinfekční účinky.
  9. Pár rande před sportovním tréninkem pomůže udržet energii ve svalech.

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

Výhody rande pro muže a ženy jsou do značné míry stejné. Existuje však několik dalších výhod v závislosti na vašem pohlaví.

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

pro ženy

Výhody datlí pro ženské tělo:

  1. Schopnost datlí zvýšit libido pomůže těm, kteří mají nízkou chuť na sex.
  2. Pravidelná konzumace datlí vyhladí příznaky menopauzy.
  3. Železo v ovoci pomáhá kompenzovat jeho nedostatek během těžké menstruace.

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

pro muže

Výhody datlí pro mužské tělo:

  1. Problémům s potencí se lze vyhnout nebo jejich projevy omezit, pokud budete pravidelně jíst tyto plody.
  2. Užitečnost datlí pro muže spočívá také ve zlepšení reprodukčních funkcí a zvýšení fyzické odolnosti.
  3. Zvyšte hladinu testosteronu.
  4. Čistící vlastnost plodů pomáhá odstraňovat z mužského těla látky, které negativně ovlivňují kvalitu semenné tekutiny.
READ
Je možné lišky zmrazit?

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

V těhotenství

Jíst ovoce během těhotenství je povoleno se souhlasem ošetřujícího lékaře.

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

Příznivé vlastnosti datlí pro těhotné ženy:

  • podporovat vývoj plodu;
  • posílit stěny dělohy;
  • zvýšení hladiny hemoglobinu;
  • aby porod méně bolel.

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

Kojení

Při absenci alergické reakce u kojence může kojící matka začít postupně zavádět datle do své stravy měsíc po narození. Plody pomáhají ženě vyrovnat se s poporodní depresí a díky nim je mateřské mléko výživnější a chutnější. Zvýšení imunity chrání matku a dítě při riziku nákazy infekčním onemocněním.

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

Je normální jíst 2-4 datle denně. Doporučuje se hlídat si pitný režim. Pokud má vaše miminko zažívací potíže, datle by měly být z jídelníčku alespoň na chvíli vyřazeny.

Pro děti

Je přípustné zavádět datlové ovoce do stravy kojenců od 10 do 12 měsíců. Je povoleno je přidávat do kompotu nebo pyré.

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

Výhody ovoce pro zdraví dětí:

  • posílit tělo;
  • pomoci zotavit se z nemoci;
  • obohatit stravu o vitamíny a minerály nezbytné pro vyvíjející se tělo;
  • zlepšit mozkovou aktivitu;
  • posílit kosterní systém.

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

Při ztrátě hmotnosti

Datle pomáhají normalizovat váhu jak při hubnutí, tak při nabírání chybějících kilogramů. Hlavní věc je, že pokud chcete zhubnout, nepřekračujte normu ovoce ve stravě povolené odborníkem na výživu.

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

Jaké jsou výhody datlí pro tělo během hubnutí:

  • rychle zasytí a na dlouhou dobu zastaví návaly hladu;
  • umožňují nahradit cukr v některých pokrmech, jako je pečivo;
  • sacharóza obsažená v ovoci se stává spíše energetickou rezervou než tukovým ložiskem;
  • odstranit přebytečnou vodu, odpad a toxiny z těla.

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

Škody a kontraindikace

Kdy nejíst datle:

  • alergická reakce;
  • žaludeční vřed;
  • zánětlivá onemocnění gastrointestinálního traktu;
  • urolitiáza;
  • nadváha;
  • migrény;
  • časté bolesti hlavy;
  • diabetes mellitus;
  • zubní kaz.

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

Při nadměrné konzumaci datlí může dojít k poškození datlí. Také byste neměli kombinovat ovoce s kyselými a sacharidovými potravinami, protože to může způsobit žaludeční nevolnost.

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

Aplikace v lidové medicíně

Způsoby, jak využít datle ke zlepšení pohody a udržení krásy:

  1. Pravidelná konzumace ovoce má celkově posilující účinek na organismus.
  2. Odvar z vody zmírňuje kašel.
  3. Odvar z datlí se doporučuje při nachlazení a ARVI.
  4. Tinktura z vody pomáhá proti různým intoxikacím. Včetně alkoholové kocoviny.
  5. Datlový sirup se používá při hubnutí.
  6. Plody se melou na výrobu masek a krémů na pleť a vlasy.
READ
Je možné pít čaj z divokého rozmarýnu?

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

Kašel

Abyste se zbavili suchého, dlouhotrvajícího kašle, tradiční medicína doporučuje pít před spaním odvar z datlí s mlékem. Pro jeho přípravu omyjte 7 datlí, zalijte 250 ml studeného mléka a vařte na sporáku až 10 minut. Dále je třeba tekutinu ochladit na přijatelnou pitnou teplotu a vypít a sníst samotné plody.

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

Zácpa

Pokud máte sklony k zácpě, doporučuje se, aby se datle staly běžnou potravinou. Sušené ovoce obsahuje hodně vlákniny, která při průchodu trávicím traktem stimuluje peristaltiku, pomáhá čistit střeva, adsorbuje jedovaté a toxické látky. Datle můžete namočit přes noc do vody a sníst je ráno. Hodí se také přidávat do kompotů, sladkých jídel, pečiva, ale ani to nesmíte přehánět.

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

Další oblíbený recept na zácpu:

  1. Omyjte 10 plodů, odstraňte semínka.
  2. Rozdrťte v mixéru na pastu.
  3. Přidejte 1 polévkovou lžíci. l. měkké máslo a 0,5 lžíce. l. čerstvě mletý černý pepř.
  4. Míchejte do hladka.
  5. Užívejte ráno na lačný žaludek.

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

Pálení žáhy

Tradiční medicína doporučuje sníst 2-3 plody, když se objeví první známky pálení žáhy. Je třeba důkladně žvýkat, co nejdéle.

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

Správné použití

Dodržování jednoduchých pravidel pro konzumaci datlí vám pomůže získat maximální užitek a vyhnout se možnému poškození:

  1. Přípustná norma za den pro dospělého je 10 ks. Je důležité zvážit velikost dat. 10 je počet plodů s průměrnými parametry. Můžete mít například 7-8 královských rande. ve dne.
  2. Dítě potřebuje 3-4 kusy. ve dne.
  3. Je lepší jíst v první polovině dne, aby se datle stihly do večera vytrávit.
  4. Neměl by se kombinovat s citrusovými plody, aby si nevyprovokoval žaludeční potíže.
  5. Překročení denního příjmu datlí může způsobit zácpu.
  6. Datle je bezpodmínečně nutné umýt, zvláště pokud byly ošetřeny chemikáliemi, sirupem nebo tukem nebo byly prodávány bez uzavřeného obalu. Za tímto účelem se nalijí do cedníku a promyjí se studenou tekoucí vodou.

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

Cukrovka

Glykemický index čerstvého ovoce je 70-75 jednotek, sušené – 165-200 jednotek. Indikátor je poměrně vysoký, takže konzumace datlí je extrémně nežádoucí, pokud máte cukrovku. Ale v situacích, kdy je třeba naléhavě zvýšit hladinu cukru, bude to vynikající volba.

READ
Kdy byste měli prořezávat japonský javor?

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

pankreatitida

Je přípustné používat pouze ve fázi stabilní remise. V tomto případě by měla denní dávka předepsat ošetřující lékař. Během exacerbace může ovoce způsobit střevní křeče a nadýmání.

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

zánět žaludku

Po odeznění akutní fáze se váš zdravotní stav vrátí do normálu, je povoleno zkonzumovat 50-70 g datlí denně. Jezte je 15 minut před obědem.

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

Pro hubnutí

Přes vysoký obsah kalorií a glykemický index lze datle zařadit do některých typů diet. Je to dáno jejich nutriční hodnotou, obsahem vlákniny a schopností rychle zasytit. Tlumení akutního pocitu hladu. Navíc existuje dokonce i datlová dieta.

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

Datlemi lze nahradit cukr ve sladkých pokrmech. Podobnou roli hraje datlový sirup. Hlavní věcí při hubnutí je nejíst více než 2-3 ovoce denně.

Datle: přínosy a škody pro lidské tělo

Příznivé vlastnosti datlí jsou způsobeny jejich bohatým biochemickým složením. Plody jsou zároveň kalorické a mají vysoký glykemický index, takže se v některých případech nedají jíst.

Poptávka po datlích jako přírodním sladidle začala nabírat na síle zrychleným tempem. Důvodem dalšího kola popularity bylo virální video na sociálních sítích, jehož autor navrhuje vyrobit datlovou pastu doma. Rozhodli jsme se zjistit, zda jsou datle opravdu tak dobrou alternativou cukru. A na konci článku vám nabídneme autorův recept na sladkosti, které neobsahují ani gram sladidel.

01.jpg

Nutriční vlastnosti datlí

Začněme tím, co je zřejmé: datle jsou velmi výživné. V průměru 100 gramů ovoce obsahuje 280 kcal. To znamená, že jedna datle (asi 7 g) obsahuje přibližně 20 kcal, což je zcela srovnatelné s jednou lžičkou cukru (5 g).

U cukru je však rozdíl.

03.jpg

Pokud běžný rafinovaný cukr obsahuje pouze čisté sacharidy, pak datle obsahují ve 2 g ovoce také 5,6–0,5 g bílkovin, 6,5 g tuku, 11,5–0,5 g vlákniny a 3,9–100 % pektinu. A také 23 druhů aminokyselin, minimálně 15 minerálů (draslík, vápník, hořčík, mangan, železo, měď, selen, zinek atd.), řada antioxidantů a určité množství vitamínů (A, C, B1, B2). Tak bohaté složení rozhodně dělá z datlí nejen sladkou pochoutku, ale také kompletní zdroj zdravých živin.

02.jpg

Užitečné vlastnosti datlí

Co tedy máme jako výsledek? Bude se vám líbit odpověď:

  1. Vláknina v datlích i bez zohlednění jejich kalorického obsahu prodlužuje pocit sytosti. Zpomaluje také procesy štěpení cukru a jeho návaly v krvi.
  2. Vysoký obsah antioxidantů zajišťuje prevenci rakoviny, degenerativních onemocnění mozku a předčasného stárnutí a také snižuje zánětlivé procesy v těle.
  3. Draslík podporuje zdraví srdce a pomáhá budovat svalovou hmotu.
  4. Hořčík hraje důležitou roli při regulaci krevního tlaku.
  5. Vápník a fosfor chrání kosti před osteoporózou.
READ
Kdy řezat bobek?

07.jpg

A co glykemický index?

Jako všechny potraviny s vysokým obsahem cukru byly datle vždy zdrojem podezření mezi odborníky na výživu. Zejména v kontextu stravy diabetiků. Ti, kteří si hlídají hladinu cukru v krvi, by opravdu neměli jíst toto malé ovoce v neomezeném množství. Malá porce by však neměla uškodit: ačkoli jsou datle skutečně velmi sladké, jejich glykemický index není tak vysoký, jak se zdá – v průměru kolem 45–50 jednotek.

08.jpg

V roce 2011 provedli vědci ze Spojených arabských emirátů, kde jsou datle nedílnou součástí jídelníčku, malou studii a zjistili, že 50gramová porce ovoce výrazně nezměnila glykemický index ani u diabetiků. Toto je počet datlí snědených najednou, které jsou považovány za bezpečné. 50 gramů je od dvou do deseti plodů v závislosti na jejich odrůdě a velikosti (bez semen). Novější studie v Kanadě a Íránu ukázaly podobné výsledky.

Datle lze tedy považovat za užitečnější a zdravější alternativu cukru, ale je důležité dodržovat střídmost a nejíst více, než je doporučené množství. Ať si někdo říká cokoli, jsou velmi kalorické a jejich přebytek vám neprospěje.

05.jpg

Jak používat datle místo cukru

Nejjednodušší je nahradit obvyklé sladkosti k čaji datlemi. Místo cukroví nebo sušenek dejte přednost pár plodům datlové palmy.

Složitějším způsobem je předemletí datlí pomocí mixéru nebo kuchyňského robotu. K tomu je třeba je oloupat, přidat trochu teplé vody a rozemlít na jemnou měkkou pastu. Pasta se používá jako sladidlo do pečiva a přidává se do kaší nebo tvarohu.

10.jpg

Můžete si koupit i hotový datlový sirup. Přidává se do nápojů a jídel, připravují se s ní zákusky a hodí se i jako zálivka na různé dezerty včetně zmrzliny. Jde hlavně o to, aby sirup neobsahoval nic jiného než datle.

11.jpg

Pět tipů pro výběr termínů

  • Vybírejte vždy to nejčerstvější ovoce. Zkontrolujte datum balení, pokud existuje, a pokud ne, zeptejte se prodejce na dodací lhůtu. Pečlivě si také prostudujte složení na etiketě: v ideálním případě by neměly obsahovat žádné přísady.
  • Hodnotit datle podle vzhledu a pokud možno podle chuti, pokud je kupujete na váhu. Dobré plody jsou měkké, masité, bez suché kůry nebo tvrdé slupky. Kámen snadno vychází z dužiny.
  • Dejte si pozor na datle, které jsou příliš lesklé; pravděpodobně byly ošetřeny olejem, sirupem nebo jinými látkami (například těmi, které prodlužují trvanlivost). Přírodní plody mají obvykle matný povrch. Nelepí se k sobě a na jejich povrchu nejsou krystalky cukru.
  • Datle se mohou barevně velmi lišit – od jasně cihlové až po tmavě hnědou. Světlé odstíny obvykle naznačují, že ovoce není zralé nebo bylo zpracováno.
  • Nejlepší doba pro nákup je od pozdního léta do pozdního podzimu, kdy se datle právě sklízejí z plantáží.
READ
Jaký druh švestky bych měl zasadit na Uralu?

Zdá se, že nyní je čas připravit datlové cukroví podle autorského receptu „TCHK“:

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: