Měly by těhotné ženy jíst ořechy?

„Dokud nekousnete do ořechu, nepoznáte jeho chuť,“ říká přísloví. Opravdu můžete být ohromeni rozmanitostí ořechů a každý má svou vlastní chuť. Vlašské ořechy, piniové oříšky, kešu oříšky, arašídy, kaštany, pistácie – mezi odrůdou ořechů si každý najde to své. Po mnoho tisíciletí se historie lidstva chovala k těmto oloupaným jádrům s neskrývanou úctou.

Výhody ořechů pro těhotné ženy

ořechy během těhotenství

Vyvážená strava může poskytnout tělu nezbytné vitamíny a minerály. Během těhotenství je ale třeba některým látkám věnovat zvláštní pozornost. Tyto zahrnují:

  • železo;
  • vápník;
  • jod;
  • kyselina listová;
  • Omega-3 polynenasycené tuky.

Ořechy dokážou nedostatek těchto látek v těle kompenzovat. Ořechy navíc zabraňují rozvoji aterosklerózy a kardiovaskulárních chorob.

Kolik ořechů byste měli sníst denně?

ořechy během těhotenství

Doporučené množství ořechů denně pro těhotné ženy je 30 g (8-10 kusů). Jelikož jsou jádra těžko stravitelná, je lepší je konzumovat rozdrcená. Nejlepší variantou je namáčení před jídlem. Právě v této formě se plody lépe vstřebávají.

Po namočení ořechů se změní chemické složení: škrob se přemění na cukr, bílkoviny na aminokyseliny, tuky na mastné kyseliny. Toto je nejdostupnější forma pro asimilaci.

1 trimestr

Ořechy se doporučuje omezit v 1. trimestru těhotenství. Při tvorbě plodu je důležité zabránit vzniku alergií u nastávající maminky a jádra ořechů jsou dost silné alergeny. V opačném případě se u dítěte vyvine predispozice k alergiím.

Alergie na ořechy je diagnostikována u 2 % světové populace. Zajímavé je, že jeden člověk může být alergický pouze na jeden druh ořechů a ne na všechny ostatní.

2 trimestr

výhody ořechů

Pokud neexistují žádné kontraindikace, pak ve druhém trimestru můžete jíst ořechy v malých množstvích. Nejlepší je to udělat jednou nebo dvakrát týdně, jíst několik jader najednou.

Při tomto použití nehrozí žádné nebezpečí, ale výhody jsou zřejmé: ořechy jsou zásobárnou vitamínů.

Nejčastějším alergenem jsou arašídy: tvoří 75 % z celkového počtu případů alergií na ořechy.

3 trimestr

Těhotné ženy ve třetím trimestru, stejně jako ve druhém, mohou jíst ořechové ovoce ne více než 1-2krát týdně, ne více než 8-10 kusů najednou. Odborníci na výživu tvrdí, že když se vzdáte masa, mohou jádra ořechů, jako jsou mandle a pistácie, poskytnout potřebné množství bílkovin.

Výhody ořechů během laktace

Existuje mylná představa, že ořechy během kojení nadměrně zvyšují laktaci. Není to tak úplně pravda. Ořechy spíše zvyšují nutriční a kalorický obsah mateřského mléka. Díky tomu může dítě zůstat déle plné.

Ze 100 g vlašských ořechů tělo přijme 656 kcal. Více než polovina z nich je tvořena z tuků a obsahuje minimum sacharidů.

Které byste neměli jíst ve velkém množství?

výhody ořechů

Není bezpečné překračovat povolené množství jakýchkoli ořechů za den. Například arašídy mohou způsobit alergie.

Kromě alergií mohou ořechy způsobit další vedlejší účinky: pálení žáhy, nevolnost a dysfunkci střev. Nejezte poškozené nebo zkažené ovoce. Neobsahují vitamíny, ale hnilobný proces lze nastartovat.

READ
Která země vyvinula odrůdu jablek Fuji?

Které ořechy jsou lepší – pražené nebo syrové?

Nejvíce vitamínů se nachází v syrových ořechách. Aby se živiny lépe vstřebaly, musí být jádra namočená. V této formě jsou mikroelementy lépe přístupné pro adaptaci v těle. Nedoporučuje se jíst ořechy v pražené formě. Za prvé obsahují méně živin a za druhé jakákoli smažená jídla zhoršují trávení.

Možné kontraindikace

výhody ořechů

K užívání ořechů těhotnými ženami by se mělo přistupovat racionálně, protože existují kontraindikace. Jíst nad normu může způsobit:

  • alergické reakce;
  • zvýšená kyselost;
  • deformace sliznice;
  • zvracení, pálení žáhy;
  • zlomení stolice.

Smažená jádra, ořechový džem a sladkosti s přidaným ořechovým máslem mohou vést k zažívacím problémům, způsobit koliku a zácpu. Může dojít k poškození ústní sliznice a narušení funkce trávicích orgánů.

Alkohol zhoršuje alergie. Cukroví s rumem nebo koňakem s obsahem ořechů může u alergického člověka vyvolat reakci.

Jaké ořechy jsou prospěšné během těhotenství?

výhody ořechů

Pokud nebudete nadužívat jádra ořechů a nepřekročíte denní dávku, můžete doplnit širokou škálu vitamínů a minerálů. Za prvé, všechny ořechy jsou bohaté na vlákninu. Kromě toho v těle doplňují:

  • Omega-3 tuky;
  • kyselina listová;
  • protein;
  • železo;
  • vápník

Při rozumném přístupu dokážou ořechy nabít tělo energií a obnovit všechny potřebné živiny.

Арахис

Obsahuje velké množství vitamínů, minerálů a aminokyselin. Ve srovnání s ostatními bratry je jedinečným dodavatelem kyseliny listové do těla těhotné ženy. Zlepšuje paměť a koncentraci. Je lepší ji jíst syrovou, pár jadérek denně, ale raději se vyhněte pochoutkám obaleným v čokoládě nebo polevě. Kalorický obsah takového jídla je mimo tabulky, ale prakticky neexistuje žádný přínos.

Vlašské ořechy

výhody ořechů

Vlašské ořechy jsou nejlepším dodavatelem Omega-3 polynenasycených tuků. Dokáže zlepšit náladu a obnovit spánek. Jádra také normalizují funkce kardiovaskulárního systému, snižují hladinu cukru a chrání před radioaktivním zářením.

oříšek kešu

Výživné kešu oříšky obsahují železo, měď a vitamín K. Pomáhá v boji s lupénkou, anémií, dystrofií. Nedostatek železa vede ke slabosti a ztrátě síly. Mezeru v tomto mikroelementu mohou vyplnit kešu oříšky. Doporučený příjem železa za den je 27 mg. Několik kešu jader obsahuje 1,7 mg.

brazilský

výhody ořechů

Brazilské ovoce je také bohaté na životně důležité mikroelementy, včetně selenu, zinku a sodíku.

Předpokládá se, že i jedno jadérko může doplnit potřebné zásoby těla. Zvyšuje odolnost vůči stresu, normalizuje činnost štítné žlázy.

Cedar

Piniové oříšky obsahují hodně železa. Kromě toho ořech obsahuje mnoho aminokyselin, z nichž některé jsou esenciální, například arginin. Protein, který je součástí borovice, je jedinečný a svým složením blízký lidskému proteinu. Posiluje imunitní systém, zlepšuje složení krve.

V lidovém léčitelství se piniové oříšky konzumují celé, s použitím jader a skořápek, v syrové formě a při výrobě oleje, koláče a tak dále.

READ
Kdy je nejlepší čas na výsadbu miscanthus?

Mandle: výhody a škody

Mandle dodávají tělu bílkoviny, které jsou bohaté na draslík, vápník, železo, hořčík, fosfor, vitamíny skupiny B a pomáhají v boji proti nachlazení. Zlepšuje stav bolesti v krku. Škodlivost mandlí spočívá v tom, že obsahují malý podíl kyseliny kyanovodíkové. Právě to dodává ovoci hořkost. Při konzumaci mandlí ve větším množství může dojít k otravě, proto je lepší konzumovat je po tepelné úpravě. Musíte také myslet na to, že má vysoký obsah kalorií.

Solené pistácie

výhody ořechů

Pistácie jsou zdrojem bílkovin a kyseliny listové. Mají také vysoký obsah vlákniny.

Regulovat chuť k jídlu. Denní dávka by se neměla překračovat, protože pistácie jsou velmi kalorické. Stojí za to mít na paměti, že sůl zadržuje tekutinu v těle a způsobuje otoky.

Lískové ořechy

Lískové ořechy dodávají tělu kyselinu listovou. Obsahuje vitamíny A, E, vitamíny B, mnoho dalších užitečných látek, odstraňuje toxiny z těla, normalizuje krevní tlak. Lískové oříšky obsahují unikátní protinádorový alkaloid – paklitaxel, proto se používají v prevenci rakoviny.

Jak často byste měli jíst ořechy?

výhody ořechů

Ořechy musíte jíst bez překročení denní dávky, která je od 8 do 10 kusů denně. Překročení normy je plné otrav a poruch trávení.

Při zneužití se játra mohou zvětšit. Vysoký obsah kalorií v ořechách může způsobit přibírání na váze, což je zvláště důležité vzít v úvahu během těhotenství.

Ořechy jsou nejcennějším produktem. Každý druh ořechového ovoce má díky svému jedinečnému složení svou specializaci. Obecně zlepšují imunitu, normalizují krevní tlak, regulují cukr, posilují kosterní systém, zvyšují laktaci, zvyšují odolnost vůči stresu a mnoho dalšího. Hlavní je konzumovat je v těhotenství s mírou. Ořechy můžete jíst buď samostatně, nebo je přidat do běžných jídel: kaše, saláty, omáčky, dezerty.

Užitečné videa

content_fotolia_64539513_subscription_xxl.jpg

Otázka výživy v těhotenství je zásadní.

A na to je třeba myslet ne ve chvíli, kdy nastávající maminka přibere na váze nebo vyjde najevo přebytek glukózy v krvi, ale i při plánování těhotenství. Také stojí za to znepokojit, pokud žena váží málo nebo nepřibírá dostatečně na váze. Přesvědčit se o správné výživě není jednoduché, ale výsledek stojí za to.

Za prvé, jídlo by mělo být co nejblíže přirozenému stavu. Čím je výrobek rafinovanější, čím je zpracovaný, tím více je třeba se mu vyhýbat (např. rozdíl mezi hranolky smaženými na rafinovaném oleji a bramborami pečenými ve slupce je zřejmý).

Jestliže zelenina – je to lépe šetrné k životnímu prostředí a syrové, pečte kořenové plodiny v uniformě; Pokud tohle obiloviny – dále Vámi osobně připravované pokrmy z celých zrn (použijte polozpracované obiloviny – hnědá rýže, kroupy, pohanka, kukuřice, nikoliv obiloviny „extra“), pokud sladkosti – pak ať je to čerstvá broskev, kousek melounu, med, sušené ovoce.

READ
Kdy může prase otěhotnět?

Dokud budete jíst tento druh jídla, nemusíte se bát nadváhy. Samozřejmě byste měli jíst alespoň třikrát denněa lépe často v malých porcích.

Vyhněte se produkty, které jsou co nejdále od přírody: svačiny, konzervy, rychlé občerstvení, sladkosti, všechny produkty s dlouhou trvanlivostí. Nejedí polotovary, hotové pečivo, omáčky, majonézy – obsahují transmastné kyseliny, které narušují vstřebávání zdravých tuků. Ze stejného důvodu nevařit na margarínu.

Neomezovat sami v tekutině, pití do 3 litrů denně je normou, těhotná žena by neměla mít žízeň. Je však třeba zvolit správné nápoje.

sladký nápoj: kompoty, konzervované džusy, nektary, perlivá voda – zadržují tekutiny v těle, je lepší je ze stravy vyloučit. Pijte čisté vodyprošel filtrem nebo odebral ze zdroje.

– růst a vývoj dítěte, placenty, dělohy a mléčných žláz matky, jakož i rezervy, které budou využity při kojení;

– optimální činnost koagulačního a antikoagulačního systému, protože koagulační faktory jsou stejné proteiny;

– udržování osmotického tlaku plazmy: jedná se o vlastnost, která neumožňuje tekuté části krve opustit cévní řečiště, čímž se zabraňuje vzniku otoků a srážení krve (chlorid sodný, tedy kuchyňská sůl, je také zodpovědná za tuto nejdůležitější kvalitu krve, kromě bílkoviny albuminu: v potravinách je lepší používat šedou hrubou mořskou sůl, je užitečnější než čištěná jodizovaná jemná sůl, protože je přírodního původu a obsahuje ve stopách mnoho esenciálních stopových prvků množství); proto jsou nízkoproteinové diety v těhotenství nevhodné.

– kvůli tomu, že není čas na jídlo a čas na vaření (typická situace pro pracující ženy a matky s více dětmi);

– když ženská strava obsahuje málo sacharidů (pak se místo paliva spalují bílkoviny a ty na stavbu nestačí.

Tyto kategorie potřebují upravit jídelníček a změnit postoje k tak důležité otázce, jako je výživa. Pokud tedy žena přibere na váze málo, dítě má podle ultrazvuku zpomalený růst, objeví se edém, pokud se od druhého trimestru zvýší hodnoty hemoglobinu, krevní tlak stoupá – v první řadě to vyžaduje seriózní kontrola a úprava výživy. Příjem, trávení a vstřebávání bílkovin mohou bránit různé bolestivé stavy žaludku, střev, jater, ledvin – pak budete potřebovat pomoc dobrého lékaře. Rozumnou radou pro každého by bylo zařadit do svého každodenního jídelníčku libové maso, drůbež nebo ryby, dušené nebo pečené, dále přírodní tvaroh, lisované sýry, přírodní mléko, rostlinné bílkoviny. Proteinová jídla by měla být alespoň dvě porce o velikosti dlaně denně.

Tuky. Těžké tuky, které se získávají smažením na oleji, moc užitku nepřinesou. Zde jsou ale ryby a nerafinované rostlinné oleje nezbytné, obsahují omega-3 a omega-6 mastné kyseliny. Esenciální mastné kyseliny (EFA) jsou nezbytné pro stavbu mozku a nervového systému dítěte, tvorbu jeho očí, reprodukční systém; pro správný průběh porodní činnosti předcházet preeklampsii. Jedinečná schopnost dodávat do mozku ve velkém množství speciální molekuly mastných kyselin, které jsou nezbytné pro jeho vývoj, je charakteristickým rysem člověka. Rostoucí mozek nutně potřebuje mastnou kyselinu zvanou DHA (kyselina dekosahexaenová): 50 % molekul mastných kyselin, které slouží jako „stavební kameny“ pro vyvíjející se mozek, jsou DHA. Molekuly této polynenasycené mastné kyseliny ze skupiny omega-3 s dlouhým řetězcem se tvoří a jsou obsaženy téměř výhradně v potravním řetězci mořských obyvatel. Lidé se svými obrovskými mozky jsou špatně přizpůsobeni k samostatné syntéze molekuly zodpovědné za výživu nervového systému. To znamená, že lidské tělo je jednoduše naprogramováno tak, aby tuto látku zařadilo do svého jídelníčku, a prakticky řečeno, aby jedlo mořské plody. Uspořádejte rybí den 2-3krát týdně. Skutečnou zásobárnou zdravých tuků jsou chia semínka a lněná semínka. Jsou také bohaté na bílkoviny, vápník a draslík. Zapomenout bychom neměli ani na užitečná dýňová a slunečnicová semínka, sezamová semínka (také bohatá na vápník), ořechy – mandle, vlašské ořechy a piniové oříšky. Ale! Ořechy jsou kalorické, takže si musíte hlídat porce: někde kolem 20 kusů mandlí nebo 15 půlek vlašského ořechu denně. Plody avokáda jsou bohaté na omega-3 mastné kyseliny a pomáhají snižovat celkovou hmotnost. Omega-3 se nacházejí i v dalších potravinách: tmavě zelené listové zelenině (portulaka, mořská zelenina). Omega-6 kyseliny se nacházejí ve vepřovém tuku, červeném mase a vejcích.

READ
Kdo vytvořil odrůdu Rizamat?

Vitamíny a mikroelementy. Všechny nastávající maminky potřebují vitamíny. K tomu je potřeba využít dary přírody. Z potravin s vysokým obsahem vitamínů, vápníku, železa a mnoha dalších stopových prvků (stejně jako bílkovin a vlákniny) jsou nejlepší saláty a další zelenina: kapusta, řeřicha, špenát, zelený česnek, petržel, koriandr, hořčice, mořské řasy, spirulina (co nejčastěji používejte mořské řasy – to je zdroj jódu). Vláknina je také nezbytná pro správné trávení, odstraňuje pocit hladu a pomáhá vyhnout se konzumaci škodlivých potravin. Salát ze zeleniny, zeleniny s rostlinným olejem (nejlépe nerafinovaný olivový, lněný, sezamový) by se měl jíst alespoň jednou denně, ideální je přidat do něj čerstvě namletá lněná semínka, dýně nebo ořechy. Pamatujte, že čím barevnější jídlo na talíři, tím lepší, to znamená, že obsahuje téměř všechny potřebné vitamíny a minerály. Kyselina listová (vitamín B9) se podílí na procesech spojených s dělením a růstem buněk, podílí se na syntéze hemoglobinu. To je důležité zejména v prvním trimestru těhotenství, kdy se tvoří hlavní struktury nervové soustavy plodu, jejichž správnou snůšku z velké části zajišťuje kyselina listová. Kyselina listová je nezbytná pro vývoj všech orgánů a tkání, normální vývoj embrya a procesy krvetvorby. Chřest, avokádo, banány, černé fazole, vaječné žloutky, pohanka a ovesné vločky, celozrnné pečivo, zelené fazolky, listová zelená zelenina, čočka, játra, pomeranče atd. mají vysoký obsah kyseliny listové. citrusové plody, špenát, jahody, tuňák, pšeničné klíčky a jogurt. To znamená, že tento vitamín lze získat poměrně pestrou stravou. Potřeba těhotné ženy na kyselinu listovou je 400-600 mcg denně. Snídaně s jedním šálkem cereálií a sklenicí pomerančového džusu zajistí polovinu vaší denní potřeby kyseliny listové. Při zdravé střevní mikroflóře lze kyselinu listovou syntetizovat i tam. Zdravá střevní mikroflóra je silnou bariérou, která chrání před všemi druhy bakterií. Hraje také primární roli při syntéze vitamínů (skupiny PP,B,K, biotin), hormonů, antibiotik a dalších látek a při neutralizaci toxinů; zvyšuje vstřebávání iontů železa a vápníku. vitamin D, aktivuje parietální trávení ve střevě. Navíc výrazně ovlivňuje vývoj a zrání imunitního systému (základem imunity je střevní biocenóza). Ve chvíli, kdy miminko opouští maminčino lůno, je jeho trávicí trakt a sliznice sterilní. Jen o pár hodin později se v nose, ústech a střevech novorozence usadí miliardy bakterií a nejdůležitější otázkou je, jaký druh bakterií osídlí jeho tělo jako první. Bakteriologové dobře vědí, že mikroorganismy, které jako první „obsadily“ nové sterilní pole, jej s největší pravděpodobností následně ovládnou. Lidské dítě se má narodit otvorem v blízkosti řitního otvoru matky. To je jakási záruka, že tělo dítěte, a především jeho trávicí trakt, bude okamžitě osídleno obrovským množstvím prospěšných mikrobů, které jsou v těle matky. Proto je běžná židle tím prvním, čeho je třeba dosáhnout. A hned poté – dostatečné množství lakto-, bifidus-, a dalších prospěšných bakterií ve střevech. To pomůže předkrmům “Evitalia” a “Yogurtel” – obsahují živé prospěšné mikroorganismy, vitamíny, stopové prvky.

READ
Jaký je objem sklenice na sazenice paprik?

Sacharidy. Zde se doporučení týkají především kvality sacharidů. Nejužitečnějším tipem je hodnotit sacharidy podle jejich glykemického indexu (GI). Kdykoli je to možné, vybírejte potraviny s nízkým glykemickým indexem. Produkt má vysoký GI, pokud po vstřebání způsobí rychlé a významné zvýšení glukózy v krvi (glykémie). V praxi to znamená, že by se žena měla zdržet slazených nápojů, dát si do čaje méně cukru a medu. Jsou zveřejněny tabulky glykemického indexu potravin. Z těchto tabulek se například dozvíme, že ovesná nebo ječná kaše má nízký GI, stejně jako celozrnné pečivo nebo těstoviny. Naproti tomu brambory a pizza jsou potraviny s vysokým GI a měly by se jíst méně. Fruktóza (ovocný cukr) má velmi nízký GI. Srovnání glukózy a fruktózy ukazuje, že jejich GI je 100 a 23. Závěr – těhotná žena potřebuje jíst více ovoce a zeleniny. Musíte také pamatovat na to, že je nutná pravidelná fyzická aktivita. Hlavní pro miminko od prvních dnů těhotenství a možná i dříve je péče. Postarejte se o své zdraví, zdraví dítěte, jezte správně!

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: