Mohou borůvky zlepšit vidění?

Borůvky jsou dlouhodobě oblíbené zejména mezi těmi, kteří mají problémy se zrakem. Co můžeme říci o množství léků a doplňků stravy, které obsahují borůvky. V lékárnách jich je velké množství. V poslední době se objevilo mnoho protichůdných názorů na to, zda jsou borůvky opravdu dobré pro zrak. Podívejme se, jaký vliv mají borůvky na zrak.

Borůvky a obnova zraku

O přínosech borůvek pro zrak se začalo mluvit poprvé ve 20. století. Vědci zjistili, že borůvky obsahují mikroprvky lutein a zeaxantin, které jsou prospěšné pro oči. Tyto látky chrání oči před vystavením ultrafialovému záření. Koncentrují se v centrálním bodě sítnice, makule, a vytlačují ultrafialové paprsky.

Borůvky obsahují inzulín, cennou látku prospěšnou nejen pro zrak, ale i pro celé tělo. Inzulín má vlastnosti, které mají antioxidační účinek na tělo jako celek, což pomáhá předcházet rozvoji chronických onemocnění a rakovinných patologií.

Vliv borůvek na vidění

Borůvky pomáhají očím proti únavě a přepětí očních svalů, které vznikají při dlouhodobé práci na blízko. Borůvky mohou mít v tomto případě příznivý účinek na oči.

Pravidelná konzumace borůvek pomáhá posilovat zrakový aparát, který je také zodpovědný za akomodaci, schopnost očí zaostřit na různé vzdálenosti. Oftalmologové poznamenávají, že borůvky jsou mimořádně užitečné při rozvoji syndromu suchého oka, což je stav, kdy se slzný sekret produkuje v nedostatečném množství a člověk zažívá pocit sucha a pálení v očích a touhu třít si oční víčka.

Jak jsou borůvky dobré pro zrak

V první řadě jsou borůvky užitečné pro své antioxidační vlastnosti, které pomáhají snižovat hladinu stresu, což má také pozitivní vliv na zrak, protože chronický stres může také způsobit patologické procesy v orgánu zraku a závažná oční onemocnění, jako je šedý zákal a zelený zákal. .

Mezi další klíčové prospěšné vlastnosti borůvek patří:

boj proti volným radikálům, které zpomalují stárnutí a slouží jako prevence vzniku mnoha nebezpečných chorob;

borůvky obsahují vlákninu, pektin, ovocné kyseliny a železo;

borůvky obsahují glykosidy, které posilují sítnici a cévy;

normalizovat ochranné procesy sítnice;

posílení kolagenu pojivové tkáně.

Pomáhají borůvky zlepšit vidění?

Borůvky pomáhají normalizovat proces výživy sítnice, tkáně citlivé na světlo, na kterou se promítá obraz. Mezi další prospěšné vlastnosti borůvek patří udržování hladiny kyslíku a stopových prvků důležitých pro normální činnost orgánu zraku.

READ
Kdy je nejlepší jíst piniové oříšky?

Některé studie prokázaly, že borůvky mají příznivý vliv i na zrakovou ostrost. Kvalita vidění se může výrazně zlepšit, pokud budete každý den jíst určité množství borůvek.

Jak používat borůvky ke zlepšení zraku

Oční lékaři varují: aby borůvky skutečně poskytly požadovaný účinek, musíte jich každý den sníst hodně. Tato možnost není v našich klimatických podmínkách vždy dostupná, a proto se vyrábějí různé doplňky stravy s extraktem z borůvek. Ale je nutné používat takové doplňky pouze po konzultaci s oftalmologem. Potravinové doplňky se obvykle předepisují jako terapie na podporu zraku.

Předpokládá se, že průměrná spotřeba borůvek je 3 polévkové lžíce během dne. Tato dávka je relevantní, pokud člověk jí čerstvé borůvky. Pokud mluvíme o sušených borůvkách, pak bude stačit 1 polévková lžíce. Sušené bobule se doporučuje předem naplnit horkou vodou.

Co se týče pití borůvkové šťávy, je důležité zajistit, aby borůvkový koncentrát obsahoval alespoň 30 % z celkového složení nápoje. Oftalmologové doporučují jíst borůvky jako prevenci krátkozrakosti, dalekozrakosti a astigmatismu. Lékaři ale varují, že obnovit zrak pomocí borůvek je nemožné. Toto je pouze pomocný prvek.

Správné proporce borůvek

Již jsme zjistili, že borůvky mohou při konzumaci v určitých dávkách tělu prospět. Borůvky v syrové formě by měly být konzumovány 3 polévkové lžíce denně, v suché formě – jedna polévková lžíce denně. Denní příjem borůvek = 50 miligramů. Zdravý příjem borůvkové šťávy je 200-250 mililitrů denně.

Čím můžete borůvky nahradit pro zlepšení zraku?

Někteří lidé mohou být alergičtí na borůvky, zatímco jiní prostě nemají rádi chuť bobulí. Ale cenné látky obsažené v borůvkách najdeme i v jiných potravinách. Antacyaniny obsahují třešňové a hroznové šťávy.

Existuje také mnoho potravin, které jsou dobré pro zrak, obsahují vitamíny B, B12, vitamín A, karotenoidy, zeaxanthin a lutein. Tyto látky se nacházejí v tučných rybách, hovězích játrech, jablkách, vejcích, mléce a mandlových jádrech.

Kontraindikace konzumace borůvek pro zrak

Ne každý může jíst borůvky. Jeho použití má řadu kontraindikací. Tyto zahrnují:

nesnášenlivost látek obsažených v borůvkách;

přítomnost pankreatitidy, cholecystitidy;

některá onemocnění gastrointestinálního traktu;

léčba onemocnění slinivky břišní.

READ
Lze fazole sázet koncem června?

Zajímavá fakta o výhodách borůvek

Borůvky obsahují hodně vitamínů A a B.

Borůvky jsou velmi nízkokalorické, v jednom kilogramu borůvek jich je jen asi 600 miligramů.

Nedávné studie ukázaly, že pravidelná konzumace borůvek pomáhá minimalizovat riziko rozvoje Alzheimerovy choroby.

Borůvky zvyšují prokrvení sítnice oka a zlepšují zrakovou ostrost.

Existují důkazy, že konzumace borůvek může zpomalit proces stárnutí.

Jsou borůvky, které obsahují velké množství vitaminu A, skutečně všelékem na všechny nemoci, může nošení brýlí ublížit a každodenní oční cvičení může zlepšit vidění? Tento článek vybírá 7 nejčastějších mýtů o vidění, které byly vyvráceny na základě klinických zkušeností a vědeckého přístupu.

Může konzumace velkého množství mrkve a borůvek skutečně zlepšit váš zrak?

Většina rodičů nabádá své děti, aby jedly ovoce a zeleninu, přičemž mrkev je obvykle součástí konverzace. Mnoho dospělých věří, že pravidelná konzumace mrkve může pomoci zlepšit jejich zrak, protože obsahuje vitamín A, který je důležitý pro dobré vidění. Potřebné množství je však tak malé, že pokud člověk nemá nedostatek vitamínu A, konzumace mrkve nezlepší jeho zrak. Kromě toho mohou lidé získat vitamín A z mnoha dalších potravinových zdrojů, jako je tmavá listová zelenina, pestrobarevná zelenina, mléčné výrobky a ryby.

Přestože konzumace potravin bohatých na vitamín A vám může pomoci udržet dobrý zrak, nezlepší váš zrak ani neodstraní potřebu brýlí nebo kontaktních čoček. Nezapomeňte jíst potraviny bohaté na vitamín A spolu s tuky, abyste lépe absorbovali výhody.

Opravdu pomáhá zraková gymnastika obnovit zrak?

Cvičení očních svalů nenapraví nejběžnější stavy, které vyžadují korekční čočky, jmenovitě krátkozrakost, dalekozrakost, astigmatismus a presbyopii (věkem podmíněné ztvrdnutí čočky). Za prvé, oční cvičení nepomůže s glaukomem a makulární degenerací.

Dokud výzkumy založené na důkazech neprokážou opak, lze s jistotou předpokládat, že nelékařské oční svépomocné programy vaše brýle nezlikvidují, pokud je budete potřebovat, ani neovlivní konečný průběh vaší krátkozrakosti, dalekozrakosti, presbyopie nebo astigmatismu. S přibývajícím věkem oční cvičení vůbec nepomáhá proti zelenému zákalu nebo makulární degeneraci, což jsou vážné stavy vyžadující odbornou lékařskou péči.

Nošení brýlí může způsobit špatné vidění

A co tvrzení, že brýle oslabují vaše oči a jsou na jejich nošení závislejší? Je to z velké části otázka vnímání. Lidé často tolerují velkou neostrost, než začnou nosit korekční čočky, ale „jakmile si na korekci zvyknou, stejná míra neostrosti už pro ně není přijatelná. Takže si myslí, že jejich oči jsou slabé.” Navíc přirozený vývoj k silnějším čočkám, který doprovází krátkozrakost v raném věku, může způsobit, že korekční čočky oslabují oči. Postupem času také progreduje presbyopie (věkem podmíněné ztvrdnutí čočky), díky čemuž je pro dalekozrakého člověka stále obtížnější dobře vidět bez korekčních brýlí. Ani v jednom z těchto případů brýle nebo kontaktní čočky neoslabily oči.

READ
Kdy sbírat modré stonkové houby?

Škody způsobené moderními obrazovkami jsou mnohem menší a lze je považovat za bezpečné

Starší obrazovky CRT (které jsou nyní téměř úplně zastaralé a většina lidí je již nepoužívá) ve skutečnosti produkovaly malé množství ultrafialových paprsků, když se používaly, ale novější obrazovky ne. Nejnepříjemnějším světlem, které naše moderní zařízení (od žárovek po tablety) vydávají, je modré světlo.

Tento typ světla má krátké vlnové délky a relativně vysoké množství energie. Zatímco modré světlo není příliš nebezpečné a přichází v mnohem větším množství ze slunce, existuje alespoň jedna studie, která naznačuje, že dlouhodobé vystavení modrému světlu prostřednictvím našich zařízení může způsobit alespoň nějaké poškození očí.

Z krátkodobého hlediska je známo, že dlouhodobé zírání na obrazovky někdy způsobuje syndrom počítačového vidění nebo digitální únavu očí. Nejedná se sice o vážný stav, ale i tak může být obtěžující a dokonce mít škodlivý vliv na vaši práci. To může potenciálně způsobit:

1. Bolestivé bolesti hlavy.

3. Rozmazané vidění.

Digitální únava očí není způsobena pouze expozicí modrému světlu. To je způsobeno kombinací faktorů.

Doporučuje se, aby se děti vyhýbaly nadměrnému času strávenému na obrazovce. Příliš mnoho času stráveného na obrazovce je spojeno se suchýma očima, obezitou, špatným spánkem, nízkým sebevědomím a problémy s chováním. Zde je několik tipů:

1. Nastavte si denní limit času na obrazovce a ujasněte si to. Obvykle se doporučuje maximálně 1-2 hodiny.

2. Vytvořte prostory bez zařízení, jako je jídelna a kuchyň, kde nikdo (včetně dospělých) nemůže používat jejich zařízení.

3. Udržujte zařízení mimo ložnice. To může pomoci udržet pevný plán spánku.

4. Nejezte před obrazovkami.

5. Sledujte obrazovky společně. Udělejte z toho spíše rodinnou aktivitu než bezduchou individuální aktivitu.

Očního lékaře byste měli navštívit pouze v případě, že se váš zrak zhorší.

Krátkozrakost a dalekozrakost nejsou nejhoršími zrakovými vadami, zvláště pokud neprogredují. Mnohem nebezpečnější je odchlípení sítnice nebo zelený zákal – onemocnění, které o sobě dlouho nedává vědět nebo se projevuje příznaky, které se nezdají být smrtelné.

Známky poškození mohou například zahrnovat rozmazané vidění, bolest očí, bolesti hlavy a nadměrné slzení, stejně jako touhu zmenšit obvyklou vzdálenost od očí ke knize nebo monitoru.

READ
V jaké vzdálenosti od stěny jsou krbová kamna instalována?

Tyto příznaky jsou důvodem k návštěvě lékaře a kontrole zraku. Podle WHO lze 80 % všech zrakových vad předejít. K tomu však musíte pravidelně navštěvovat lékaře a hodnotit svůj stav. Pravidelně cca jednou za rok.

Oční test je stejně důležitý jako jakýkoli jiný lékařský test a lidé by ho měli brát vážně. Lidé, kteří nosí brýle nebo kontaktní čočky, by měli docházet na pravidelné prohlídky, aby jejich lékaři mohli v případě potřeby změnit své předpisy. Jak lidé stárnou, jejich zrak se může také zhoršovat nebo být ovlivněn jinými základními zdravotními stavy, které může mít nebo se u dané osoby rozvinout. Proto je důležité pravidelně podstupovat komplexní oční vyšetření.

Při nesprávné péči mohou kontaktní čočky poškodit váš zrak.

Kontaktní čočky jsou velmi bezpečné. Nošení kontaktních čoček však může poškodit vaše oči, pokud je nosíte příliš dlouho, nečistíte je správně nebo je nevyměňujete podle pokynů svého očního lékaře.

Mezi nejčastější problémy a stavy spojené s nošením kontaktních čoček patří:

  • podráždění očí nebo bolest;
  • otoky kolem očí;
  • rozmazané vidění nebo citlivost na světlo;
  • konjunktivitida („červené oči“);
  • vředy rohovky (poškození hladké, čisté přední části oka);
  • infekční keratitida (zánět rohovky v důsledku infekce).

I když drobné podráždění může samo vymizet během jednoho nebo dvou dnů, přestaňte nosit kontaktní čočky a navštivte svého očního lékaře, pokud máte závažné nebo přetrvávající příznaky. To obvykle vyžaduje vyšetření oftalmologem.

Vážné problémy spojené s nošením kontaktních čoček jsou poměrně vzácné. Správná péče o čočky pomáhá předcházet komplikacím.

Vitamíny a lutein pro obnovení zraku

Lutein je karotenoid syntetizovaný rostlinami. Vysoké koncentrace luteinu a podobné fytonutrientu, zeaxanthinu, se nacházejí v oblasti makuly vašeho oka. Tato část oka je důležitá pro váš zrak.

Díky svým silným antioxidačním vlastnostem může lutein pomoci snížit zánět v očích, bojovat proti volným radikálům, snížit oxidační stres a zlepšit zrakovou ostrost. Výzkum ukázal, že může mít také výhody spojené s různými očními chorobami a stavy, včetně věkem podmíněné makulární degenerace.

Mnoho zelené zeleniny je vynikajícím zdrojem luteinu, ale můžete také zvýšit jeho příjem pomocí doplňků. Poraďte se se svým lékařem o dávce luteinu, která je pro vás vhodná. Obnovit zrak pomocí vitamínů je samozřejmě nemožné, ale vaše oči vám určitě poděkují za včasnou podporu.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: